Skip to content

22 Comments

  1. Erik J
    Aug 15, 2011 @ 23:34

    “sjukt nice” er kanskje et uttrykk jeg som gammel seiler burde benytte………….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 16, 2011 @ 09:13

      Nej, det behöver du inte Erik. Ni har säkert motsvarande uttryck på Tjörnska?

      Reply

      • Erik J
        Aug 16, 2011 @ 09:28

        Könsti sniba?

        Reply

  2. Mikael Vesala
    Aug 16, 2011 @ 00:02

    Ja fyfanken, blev helt såld när jag såg bilderna… vilka linjer, åsså peke.. gillar!!
    Är den nåbar för en knegare tro, vet du någon prisbild peter?

    Reply

    • Patrick L
      Aug 16, 2011 @ 07:45

      De annonserade ju ett pris på $99.500 fritt varvet (Kina) så det blir väl typ 1,2-1,3 MSEK på startlinjen? Ball båt, men det blir ingen klass i Skandinavien tyvärr, precis som inte Melges 32 blir det heller. Och jag skulle välja Melgesen före Soton alla dar i veckan.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Aug 16, 2011 @ 08:16

        Det är inte samma båt…Soto33 byggs i Argentina och verkar vara en “lokal” effort. Soto 30 byggs i Kina och det projektet verkar drivas av Tim Long ( http://www.longitudeyachts.com )

        Reply

        • Patrick L
          Aug 16, 2011 @ 08:19

          Aha – sorry!

          Reply

          • Pelle Lindell
            Aug 16, 2011 @ 09:12

            Inget att be om ursäkt för…..;-)

            Det är onekligen lite lustigt att man bygger två nästan likadana båtar från samma designer.

  3. Mackan
    Aug 16, 2011 @ 06:29

    Röstjärnen luktar Bavaria, annars ser den mycket trevlig ut!

    ///Mackan

    Reply

  4. Richard D.
    Aug 16, 2011 @ 09:52

    Kanske något för touren i Frankrike.. många verkar missnöjda med Archambaults ersättare till Farr 30.. ;-)

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Aug 16, 2011 @ 11:18

      Är det verkligen så? Hade med en kille ombord i våras som kört två kampanjer Tour de france a la Voile i Mumm 30(Farr 30) .
      Han var hemma en sväng och körde Archambault M34 och de var helt sålda.
      Själv tror jag att jag hade saknat spinnare på bom. Tycker det är tråkigt att inte kunna följa med ner när båten gasar utan att gennakern ska kollapsa och det roliga tar slut.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 16, 2011 @ 11:28

      Det var väl framförallt Pace som gnällde på att den var för vek. Tydligen har man inte riktigt prickat vikten på skrovet och bulben blivit lite mindre… bra utför, men lite tuffare på kryssarna.

      paceomm34.jpg

      Sedan vet jag inte vad du har för problem med att falla med gennaker när båten gasar? När man gör 15-20 knop på undanvind så är det ingen som är så sugen på att plattlänsa längre :-)

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Aug 16, 2011 @ 12:54

        Jag menar för behålla kontrollen så är det rätt gött att kunna gå lite lägre utan att köra i ett smalt spår där det antingen blir broach eller att gennakern kollapsar.
        Jag har inte kört tillräckligt mycket själv med gennaker så jag kan fixa att gå så lågt som jag vill. Berodde kanske på gennakern också.

        Reply

      • Patrick L
        Aug 16, 2011 @ 13:13

        Det är inte bara Pacé som klagar även om det inte skrivs tidningsartiklar av alla. I Farr 30-kretsar är kritiken hård och ganska homogen mot M34:an. Men så klart är det som alltid barnsjukdomar med en ny båt. Återstår att se om och hur Archambault kan rätta till problemen. Det är ju kul att åka fort utför men man vill ju gärna att båten är snabb och välbalanserad i många olika register och vinklar när man både skall segla bana och hav. Det är inte lätt att efterträda Farr 30:n i det avseendet.

        Reply

  5. Johan
    Aug 16, 2011 @ 10:40

    Tror ni den har storsegel också ?

    Reply

  6. Large
    Aug 16, 2011 @ 11:03

    Hakar på focken……….back to basics!

    Reply

  7. Johan Andersson
    Aug 16, 2011 @ 18:31

    Det blir svårt att fästa sprayhooden på den där tvålkoppen. Sen såg jag inga knapar, är inte sådanna ganska bra att ha när man lägger till?

    Reply

  8. Mackan
    Aug 16, 2011 @ 21:56

    Skitfräck båt! Om man gillar entyp och vill kunna segla både bana och “skärgårdsrace” är den ju helrätt.
    Inga kompromisser med cruising utan båten blir ett idrottsredskap till 100% och hela besättningens insats har betydelse för resultatet. Då blir det lätt att få ihop ett gäng.
    Men det finns ju redan tex. Melges 32 i samma kategori. Kanske även Farr 30 ska räknas dit nu? Undrar hur denna Soto kommer positioneras prismässigt relativt Melges 32?
    Tänk vad kul det skulle vara med en stark sån klass i Skandinavien. Vi behöver förnya vår flotta av tävlingsbåtar. /M

    Reply

    • Mikael Vesala
      Aug 16, 2011 @ 22:46

      Å va gott att höra en till som tänker likadant, Hade jag pengarna så hade jag redan stått i kö…

      Reply

  9. sillstryparn
    Aug 16, 2011 @ 22:30

    Boring: hoppas det kommer nåt revolutionerande snart istället gör dessa stereo (en)typa båtar som väller ut på marknaden.
    Fattar inte varför det behövs en ny båttyp för att segla entyp: farten är ju i princip ovesäntlig, bara båtarna är lika.

    Reply

  10. Mathias
    Aug 16, 2011 @ 22:46

    Alltså, nu börjar segelbåtarna allt mer se ut som gamla ryska slagskepp ungefär som Aurora från 1900-talets början, kolla in den här bilden tex:
    http://www.travelpod.com/travel-photo/billnpat/1/1278703100/cruiser-aurora-famed-battleship.jpg/tpod.html
    Den stora skillnaden är att Soto 33 är en slup, Aurora kan stoltera med två master ;-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.