RC44 Sweden Cup i Marstrand | onsdag
Igår var första dagen för RC44 Sweden Cup i Marstrand. Matchracingen verkar ha körts på fjorden i stället för vid Strandverket vilket troligtvis var smart då det hade blivit trångt med dessa båtar.
Och för er som undrar vilka som seglar för Team KSSS:
Olle Johansson (SWE) – Owner Driver
Magnus Woxén (SWE) -Tactician
Rodney Ardern (NZL)
David Johnsson (SWE)
Gustav Tempelman (SWE)
Fredrik Ekman (SWE)
Pontus Brenter (SWE)
Andreas Axelsson (SWE)
RC44 lockar toppseglare från globala mästerskapsserier
På onsdag börjar RC44-evenemanget i Marstrand med matchracingseglingar precis nedanför klipporna på ön. Toppseglarna från en rad seglingsdiscipliner samlas under samma tak för första gången i Sverige för att tävla på lika villkor. Förutom Volvo Ocean Race, America’s Cup, World Match Racing Tour och OS-stjärnor är dessutom teamens ägare med och styr de extrema 13,5 meter långa kolfiberbåtarna. Bland de sexton startande teamen finns två svenska hopp, ett team sammansatt av KSSS samt America’s cup utmanaren Artemis, som ägs av oljemagnaten Torbjörn Törnqvist.
Bland de stora seglarnamn som kommer till Marstrand finns bland annat nya zeeländska legenden Russel Coutts som också ritat båtarna, fransmannen Mathieu Richard, framstående på World Match Racing Tour, australiensiska OS-hoppet Tom Slingsby, amerikanske Volvo Ocean Race-vinnaren Paul Cayard och tidigare America’s Cup-vinnaren Cameron Appleton från Nya Zeeland. Förutom alla världsstjärnor inom segling är också många av ägarna mycket välkända finansmän som Oracles Larry Ellison, Hugues Lepic från Goldman Sachs och svenske Törnqvist.
– Det är jätteroligt att vi har lyckats få en RC-regatta till Sverige. Det ska bli roligt att visa upp Marstrand för alla internationella seglare. De här båtarna är otroligt spännande att segla och det blir ofta dramatiska seglingar, så jag rekommenderar verkligen alla som kan att komma till Marstrand för att njuta av seglingen, säger Torbjörn Törnqvist.
Det ena svenska teamet, från KSSS, är en mix av unga duktiga seglare kryddade med erfarna skeppare som Jo Johannson med flera. Det andra, Torbjörn Törnqvists Artemis är utmanare i America’s Cup och får inom RC44-cirkusen chansen att känna ordentligt på både titelförsvarande Oracle och den franske utmanaren Aleph.
RC44 Sweden Cup är den fjärde deltävlingen av sex i RC44 Championship Tour där många av världens bästa kappseglare, bland annat flera team från America’s Cup, deltar i specialdesignade enskrovs 13,5 meter långa RC44-båtar. Besättningarna består av 50/50 proffs och amatörer, teamägare och världsledande affärsmän. De övriga deltävlingarna seglas i USA, Österrike, Italien, Kroatien och på Lanzarote.
Aug 18, 2011 @ 08:20
Inte en bokstav eller siffra i G-P…
Aug 18, 2011 @ 08:34
…fast det var en rätt lång intervju/promo på P4 igår.
Aug 18, 2011 @ 08:58
P4 – Det var ju kul! Men var är “Lusdräparen” då? De ligger kanske i startblocken för stort Tjörn Runt-reportage! :-) Jag håller tummarna!
Aug 18, 2011 @ 12:19
Det hade varit kul att se dem på Tjörn runt.
Aug 18, 2011 @ 12:46
Ja, 16 st RC44:or i Kyrkesund hade varit “kul” att se! Sticker 2,90 också :)
Aug 18, 2011 @ 12:50
Passerade just Marstrand. Uppskjutet då det var blekt, och några enstaka team ute och testade. Men nu har det fyllt på med 6-8 knop från väst så det kan säkert bli segling snart.
Aug 18, 2011 @ 15:48
En sådan här regatta får man inte missa om man gillar segling. Var där igår em med ett gäng spanska och svenska Optimistseglare (framtida kölbåtsseglare?). Den sydliga vinden gjorde att det traditionella matchracing området var för smalt med dessa snabba båtar och man fick segla på Marstrandsfjorden i stället, vilket publikmässigt inte var någon hit. Förutom vi själva var det kanske endast ett 20-30 tal entusiaster ute vid Skallens fyr och kollade. Våra Optimisseglare fick efteråt gå ombord på två av båtarna och snacka med besättningarna och testa lite grejer, så det var thumbs up och glada miner hos alla.
BTW: Dessutom ligger Larry Ellisons “lilla” tvåmastare för ankare i hamninloppet.
Aug 18, 2011 @ 15:49
Hde tänkt att titta förbi på lördag, men kör dom bara på fjorden så skiter jag i det. Är det nån som vet vad som gäller?
Aug 18, 2011 @ 15:51
Lördag är det fleetrace. Kan säkert bli hur cool som helst om det blåser lite. Men det är med all säkerhet på fjorden.
Aug 18, 2011 @ 17:59
Dom startade ett race idag kl 14. Blåste inte mycket men dom går imponerande fort ändå……
Fleet racen körs på fjorden men målet har de lagt utanför strandverket. Vilket gör att man idag kunde man se dom komma med gennaker på match racing banan in mot mål. Riktigt tätt var det också.
Aug 18, 2011 @ 20:21
Aug 19, 2011 @ 07:57
Varför använder många skribenter termerna botten- och toppmärke nuförtiden ? Det känns som en dåligt exempel på svengelska när det nu finns en “adekvat inhemsk vokabulär disponibel” :-) Kryssmärke och länsmärke beskriver väl bättre vad det handlar om ? Ordet bottenmärke används i andra sammanhang i en annan betydelse redan.
Aug 19, 2011 @ 09:45
Jag kan tycka att det finns en pedagogisk poäng i att inte använda begreppen kryss- respektive länsmärke. Just i anslutning till märket byter men från kryss till läns, dvs det blir lite som att förklara höger med att det är den hand där tummen sitter till vänster.
Vidare kompliceras länsmärkets / bottenmärkets benämning av att man i vissa sammanhang blandar in ett par slörben i banan. Bottenmärket kan då tryggt behålla sitt namn medan länsmärkets identitet blir lite svajig.
/David
/David
Aug 19, 2011 @ 10:30
Här in finland snackar vi om övre och nedre märket. Det kan vara en finlandism, men jag tycker det verkar logiskt.
Lo- och lämärke är väl också korrekt.
Aug 19, 2011 @ 10:33
Var i marstrand nån gång på 90-talet och kollade på matchracing med 4 Grand Mistral-båtar. Det var naturligtvis inte på blodigt allvar utan mer show men de hade start, mål och länsmärket inne i södra inloppet och kryssmärket ungefär 20 minuter utanför. Det var mycket impnerande att se dessa båtar “tävla” på så nära håll, när de släckte på förseleskoten vibrerade berget…
Aug 21, 2011 @ 21:40
Tror att det var Big T och någon rysk båt som körde.. Grymt häftigt. Har för mig att det var Pelle Pettersson som rattade. De fick timglas på spinnakern som de fick skära bort från företaget, dyrt kom jag ihåg någon segelmakare kommentera :)
Aug 19, 2011 @ 20:17
Artemis blev rejält T-boned idag av GBR Peninsula Racing. Ett stort hål i sidan och en soppa av kolfiber/distansmaterial flöt omkring vid starten av 3e racet. De tog in en hel del vatten och var nära att sjunka. De fick koppla ett fall till en rib tender och kränga ner båten för att hålla uppe hålet över vattenlinjen.. Dan Ljungsvik har garanterat bilder på detta.
Aug 19, 2011 @ 20:26
Team KSSS lämnar över sin båt till Artemis hörde jag.