Skip to content

18 Comments

  1. J B
    Aug 18, 2011 @ 08:20

    Inte en bokstav eller siffra i G-P…

    Reply

    • Henrik N
      Aug 18, 2011 @ 08:34

      …fast det var en rätt lång intervju/promo på P4 igår.

      Reply

      • J B
        Aug 18, 2011 @ 08:58

        P4 – Det var ju kul! Men var är “Lusdräparen” då? De ligger kanske i startblocken för stort Tjörn Runt-reportage! :-) Jag håller tummarna!

        Reply

  2. Per
    Aug 18, 2011 @ 12:19

    Det hade varit kul att se dem på Tjörn runt.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 18, 2011 @ 12:46

      Ja, 16 st RC44:or i Kyrkesund hade varit “kul” att se! Sticker 2,90 också :)

      Reply

  3. Peter Gustafsson
    Aug 18, 2011 @ 12:50

    Passerade just Marstrand. Uppskjutet då det var blekt, och några enstaka team ute och testade. Men nu har det fyllt på med 6-8 knop från väst så det kan säkert bli segling snart.

    Reply

  4. leif
    Aug 18, 2011 @ 15:48

    En sådan här regatta får man inte missa om man gillar segling. Var där igår em med ett gäng spanska och svenska Optimistseglare (framtida kölbåtsseglare?). Den sydliga vinden gjorde att det traditionella matchracing området var för smalt med dessa snabba båtar och man fick segla på Marstrandsfjorden i stället, vilket publikmässigt inte var någon hit. Förutom vi själva var det kanske endast ett 20-30 tal entusiaster ute vid Skallens fyr och kollade. Våra Optimisseglare fick efteråt gå ombord på två av båtarna och snacka med besättningarna och testa lite grejer, så det var thumbs up och glada miner hos alla.
    BTW: Dessutom ligger Larry Ellisons “lilla” tvåmastare för ankare i hamninloppet.

    Reply

  5. Kalle
    Aug 18, 2011 @ 15:49

    Hde tänkt att titta förbi på lördag, men kör dom bara på fjorden så skiter jag i det. Är det nån som vet vad som gäller?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 18, 2011 @ 15:51

      Lördag är det fleetrace. Kan säkert bli hur cool som helst om det blåser lite. Men det är med all säkerhet på fjorden.

      Reply

  6. Sörvik
    Aug 18, 2011 @ 17:59

    Dom startade ett race idag kl 14. Blåste inte mycket men dom går imponerande fort ändå……

    Fleet racen körs på fjorden men målet har de lagt utanför strandverket. Vilket gör att man idag kunde man se dom komma med gennaker på match racing banan in mot mål. Riktigt tätt var det också.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Aug 18, 2011 @ 20:21

    Taktiskt misstag kostade Artemis ledningen

    Solen sken men vinden ville inte blåsa på den första Fleet race-dagen i RC44 Sweden Cup i Marstrand. De 16 extrema kolfiberbåtarna lyckades bara segla en lång bankappsegling på torsdagen i den svaga vinden. Det kunde ha slutat med vinst i första kappseglingen för Torbjörn Törnqvist, men efter ett taktiskt misstag tappade han ledningen till Ceeref från Slovenien, och fick nöja sig med tredje plats.

    – Det var länge sedan vi har haft en så stor ledning och det känns förargligt att förlora den, sa Artemis teamägare och skeppare Torbjörn Törnqvist efter torsdagens segling i marstrand.

    Artemis gjorde en smart start från en dålig position och slog upp med hög fart bakom hela fältet och skapade en jättelik lucka till övriga fältet av 16 RC44-båtar.

    När fältet nådde första bottenmärket och satte upp jättelika försegel valde Törnqvist och Artemis att gå ut till vänster medan de övriga valde att slå mot höger, vilket visade sig innehålla mer vind. Där tog slovenska Ceeref med skepparen Igor Lah och svensken Magnus Mango Augustson i besättningen över ledningen och behöll den i mål före franska Aleph som styrs av Hugh Lepic.
    – Innan vi märkte att de gick fortare och slog tillbaka till höger var det för sent att reparera det taktiska misstaget, vi tappade ledningen där, sa Torbjörn Törnqvist som ändå var nöjd med sin och besättningens insats:
    – Vi seglar bra och har fin båtfart och handling, men det känns förargligt att tappa ledningen. Men det tar vi igen imorgon.
    Den andra svenska båten, Team KSSS med Olle Jo Johansson och Magnus Woxén som skeppare och taktiker, hade trimmat båten och tog sig upp en bit i fältet. De slutade på 14:e plats.

    – Nu börjar vi lära oss båten, det går åt rätt håll, tyckte Olle Jo.
    Efter den första, nästan 1,5 timme långa bankappseglingen, mojnade vinden helt och fick avslutas efter den segling. Imorgon startar den andra delen av Fleet race-seglingarna med världens några av världens främsta seglare och teamägare i Marstrand avslutas på söndag med att kora totalsegraren.

    Resultat
    1. Ceeref, Igor Lah, Slovenien, 1p
    2. Aleph, Hughes Lepic, Frankrike, 2p
    3. Artemis, Torbjörn Törnqvist, Sverige, 3p
    4. Synergy, Valentin Zavadnikov, Ryssland, 4p
    5. Aqua, Chris Bake, Storbritannien, 5p
    6. Peninsula Petroleum, John Bassadone, Storbritannien, 6p
    7. No way back, Pieter Heerema, Nederländerna, 7p
    8. Puerto Alerto, Daniel Calero, Spanien, 8p
    9. Nika, Vladimir Proshikin, Ryssland, 9p
    10. Katusha, Gennadi Timtchenko, Ryssland, 10p
    11. Oracle Racing, Larry Ellison,USA, 11p
    12. Ironbound, David Murphy, USA, 12 p
    13. RUS-7, Kirill Podolsky, 13p
    14. KSSS, Olle Jo Johansson, Sverige, 14p
    15. AEZ, Rene Mangold, Österrike, 15p
    16. MAG Racing, Krystoztof Krempec, Polen, 16p

    Reply

  8. JV
    Aug 19, 2011 @ 07:57

    Varför använder många skribenter termerna botten- och toppmärke nuförtiden ? Det känns som en dåligt exempel på svengelska när det nu finns en “adekvat inhemsk vokabulär disponibel” :-) Kryssmärke och länsmärke beskriver väl bättre vad det handlar om ? Ordet bottenmärke används i andra sammanhang i en annan betydelse redan.

    Reply

  9. David
    Aug 19, 2011 @ 09:45

    Jag kan tycka att det finns en pedagogisk poäng i att inte använda begreppen kryss- respektive länsmärke. Just i anslutning till märket byter men från kryss till läns, dvs det blir lite som att förklara höger med att det är den hand där tummen sitter till vänster.
    Vidare kompliceras länsmärkets / bottenmärkets benämning av att man i vissa sammanhang blandar in ett par slörben i banan. Bottenmärket kan då tryggt behålla sitt namn medan länsmärkets identitet blir lite svajig.

    /David

    /David

    Reply

    • Harald
      Aug 19, 2011 @ 10:30

      Här in finland snackar vi om övre och nedre märket. Det kan vara en finlandism, men jag tycker det verkar logiskt.

      Lo- och lämärke är väl också korrekt.

      Reply

  10. Jonas
    Aug 19, 2011 @ 10:33

    Var i marstrand nån gång på 90-talet och kollade på matchracing med 4 Grand Mistral-båtar. Det var naturligtvis inte på blodigt allvar utan mer show men de hade start, mål och länsmärket inne i södra inloppet och kryssmärket ungefär 20 minuter utanför. Det var mycket impnerande att se dessa båtar “tävla” på så nära håll, när de släckte på förseleskoten vibrerade berget…

    Reply

    • fills
      Aug 21, 2011 @ 21:40

      Tror att det var Big T och någon rysk båt som körde.. Grymt häftigt. Har för mig att det var Pelle Pettersson som rattade. De fick timglas på spinnakern som de fick skära bort från företaget, dyrt kom jag ihåg någon segelmakare kommentera :)

      Reply

  11. fills
    Aug 19, 2011 @ 20:17

    Artemis blev rejält T-boned idag av GBR Peninsula Racing. Ett stort hål i sidan och en soppa av kolfiber/distansmaterial flöt omkring vid starten av 3e racet. De tog in en hel del vatten och var nära att sjunka. De fick koppla ett fall till en rib tender och kränga ner båten för att hålla uppe hålet över vattenlinjen.. Dan Ljungsvik har garanterat bilder på detta.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 19, 2011 @ 20:26

      Team KSSS lämnar över sin båt till Artemis hörde jag.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.