Skip to content

25 Comments

  1. Per
    Aug 19, 2011 @ 08:29

    Frankrike är härligt. Ball båt och ett koncept som gillas av sponsorer.

    Reply

  2. Soloman
    Aug 19, 2011 @ 09:37

    … och de flesta manövrar går betydligt bättre för dessa gubbar (och brudar) än vad de går för hela besättningar i vissa kölbåtsklasser…

    Reply

    • Leino
      Aug 19, 2011 @ 22:25

      De är onekligen bra skillade !!! Träning ger färdighet ;)

      Reply

  3. Hannu
    Aug 19, 2011 @ 12:28

    Ligger nog många seglingstimmar bakom med tanke på hur dom hanterar båtarna…

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 19, 2011 @ 13:53

      Ser också att de växlar väldigt ofta mellan autopilot och manuell styrning.

      Reply

  4. Mikael
    Aug 19, 2011 @ 23:23

    Hur går Figaron mot Farr30? Finns det nåra i Sverige (Norden?)? Folk vill ju gärna köra shorthanded men har nån svensk gett sig in i det här getingboet?

    Reply

    • Patrick L
      Aug 20, 2011 @ 10:01

      Jag vet inte om jämförelsen är helt relevant – Figaro II är en vattenbarlastad utpräglad shorthandbåt och Farr 30 är en full crew-båt. Men det är faktiskt lite intressant att jämföra dem. Figaro II har nästan 1,3 m längre vattenlinje och är 40 cm bredare. Den är dock 1 ton tyngre än Farr 30 som har högre S/D ratio och 15 cm djupare köl. Intressant är att de mäter ganska lika i IRC, omkring 1,089 – 1,091. Men tittar man på ORC så mäter en Figaro II GPH ca 620 s/M medan en Farr 30 mäter ca 592 s/M. GPH är lättvindspräglat och Farr 30:n ser också ut att vara rejält snabbare i lättvind, vilket väl är vad man kan förvänta sig med lägre vikt och högre SA/D. Farren kryssar enligt VPP konsekvent ca 3 grader högre och med högre båtfarter upp till 16 knops vind där Farren fortfarande går högre men Figaro II blir snabbare på kryss och sträckbog medan de är lika på undanvind. Från 20 knops vind är Farr 30 betydligt snabbare på undanvind medan Figaron fortfarande är snabbare på kryss och sträckbog. Jag misstänker att skillnaden ökar vidare ju mer det blåser där men har bara sett data till 20 knop.

      Rätt asymmetrisk prestandaprofil alltså trots att de mäter ungefär lika i IRC där Figaron behöver mer vind för att hävda sig men återigen har ju Figaron vattenbarlast och är den utpräglade shorthandbåten. En beg Figaro II ligger kring 1 MSEK, en Farr 30 på ca 400 tkr.

      Reply

      • Mikael
        Aug 20, 2011 @ 14:34

        Tack för talen! Är det någon som faktiskt sett dem segla mot varandra?

        Jag tycker jämförelsen är i högsta grada relevant. De flesta har svårt att hålla ihop en stor besättning samt gillar att shorthanda när tillfälle ges. Med Figaron skulle man kunna göra just detta och välja att segla ensam eller med full crew men i Farren måste man ha alla händerna och vikten på railen.

        Det är då extra spännande att Farren är snabbast i lättvind. Det är väl just då man kunde tänka sig att en ensamseglare hade sin chans när manövrer/kött på railen etc inte är lika kritiskt! Räknar man in att man i Figaron inte har pumpat in vattnet och att Farren har alla sina gubbar med sig ändå?

        Reply

        • Erik Barkefors
          Aug 20, 2011 @ 18:10

          2008 var Lindblom/Månström med en Mumm/Farr 30 på Watski 2 Star Baltic. De kom 26 av totalt 63 som fullföljde i det mycket lätta vädret. I den lätta vinden vid starten gled de lätt om alla andra på sträckbogen ut ur Oxelösunds hamn.
          http://watski2star.se/2008/resultat/resultat_enskrov_totalt.htm

          Reply

          • Patrick L
            Aug 21, 2011 @ 12:25

            Ja, det var en kul segling, en av de första efter att jag köpte Farr 30:n. Som du säger rann vi iväg fint i starten och hade ett bra läge. Sedan öppnade det upp och blev dags för läns upp till Landsorts angöring. Där fegade vi ur pga orutin och hissade på en gammal fraktionshissad slörgennaker istället för ett masttoppshissat länstöj. Värdelöst segel som gjorde att vi blev omkörda av många båtar i vår grupp trots att vi borde ha vunnit det benet på vattnet. Sedan blev det sträckbog till Visby och vi hängde med ganska bra trots allt, men båtarna med mer vattenlinje fick förstås åka bra på den. Om jag minns rätt var vi 10:e snabbaste båt på seglad tid men det räckte bara till en 51:a plats på LYS.

            På väg till Borgholm seglade vi ganska bra men det blev omstart med flera timmar i stiltje på natten och vi blev 33:a på den sträckan. Men det var fantastiskt kul att segla i 4-5 knops vind och köra slalom mellan båtar. Sedan upp mot Oxelösund seglade vi hyfsat bra och det var vårt väder. Vi blev 6:a på den sträckan, det hade kanske blivit ännu bättre om vi inte hade kört ut på havet. Totalt blev vi i alla fall 26:a.

            I lättvind är Farr 30:n alltså väldigt rolig att segla shorthand. Men W2SB 2009 kan få illustrera ett år då jag hellre hade suttit i en Figaro II. 10 m/s kryss från Landsort till Visby. Vi var bland de sista in i mål i Visby och bröt där. Med facit i hand var det synd att vi bröt för det blev tydligen sjukt kul undanvindsåka upp från Oskarshamn…

  5. Ulf Brändström
    Aug 20, 2011 @ 10:48

    Otroligt svårt att ta sig in i Figaro klassen. Ruskigt dyrt samt extremt hög konkurrens. Efter att ha seglat en hel del med min coach som var en av de bättre för några år sedan i Figaro II klassen så blir man extremt ödmjuk….Figaro II Klassen kommer att köras fram till och med 2016, Priset på en bra båt ligger runt 90,000euro i FR men man hittar nog en som duger för oss här hemmavid för runt 75,000euro. En rätt vanlig årsbudget i FR för en Figaro kampanj ligger runt 300,000 euro/år

    Reply

    • Anders Nyberg
      Aug 21, 2011 @ 20:51

      Grymt läcker båt. Har följt klassen i några år nu och visst blir man sugen! Men vad är det som drar iväg så i kostnad för en säsong i Fr? Chartra båt alternativt avskrivning av egen, deltagaravgifter (som är höga), segel och annan utrustning, båttransporter (över atlanten och genom Frankrike), reparationer, försäkringar, egna resor och hotell mm. Borde väl kunna stanna på runt 100,000 euro grovt höftat om man inte har en stor organisation i land som supportar? Eller är alla Figaroseglare fullblodsproffs med löner inräknade för alla inblandade?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 21, 2011 @ 21:37

      Här finns en del siffror kring Figaro (och andra) projekt:
      http://www.blur.se/2008/02/06/vad-kostar-ett-seriost-projekt/

      Reply

      • Anders Nyberg
        Aug 21, 2011 @ 23:38

        Tack för länk, intressant läsning. Hittade även ett budgetförslag för 2011 på Figaro’s hemsida,
        http://www.classefigarobeneteau.com/Files/Ressources/Budget%20%20type/BDD_703.PDF
        Den sträcker sig mellan ca euro 71000-170000 exl löner, communication och météo.
        Kollade även in några intervjuer med seglare på årets Figaro Solo. Det gällde att vila, äta och ladda inför den sista etappen medan shore-teamet jobbade med båten…….

        Reply

    • Stefan
      Aug 22, 2011 @ 17:45

      Ulf, vad händer efter 2016?

      Stefan

      Reply

  6. Ulf Brändström
    Aug 21, 2011 @ 21:33

    Ja

    Reply

  7. Ulf Brändström
    Aug 23, 2011 @ 07:39

    Stefan. Man tänkte byta båt 2013 men det ekonomiska läget har gjort att man har flyttat fram datumet. Det var tydligen på förslag att man skulle uppdatera befintlig båt med assy etc men lombards åsikt är att båten inte är designad för det så figaron kommer därför vara oförändrad några år framöver.

    Reply

  8. Ulf Brändström
    Aug 23, 2011 @ 16:51

    Reply

  9. Krister Gustafsson
    Aug 23, 2011 @ 21:03

    Min mage blev orolig bara av filmen;-). Tuffa grabbar som fixar natten efter den dagens segling. Hur blir det med transat Ulf?

    Reply

  10. Erik
    Aug 23, 2011 @ 22:39

    Passande inlägg! Skaffade just hem en figaro från Belgien så nu finns här iallafall en i våra vatten. Anlände Nynäshamn igår, kommer ha båten i Stockholmsområdet till en början iallafall. Haft riktig skön tur hem med 18knop på loggen. Båten är bara skön :)
    Finns här fler??

    Reply

  11. Ulf Brändström
    Aug 23, 2011 @ 22:40

    Krister. Klart det blir av. Båten Är fortfarande på varvet efter smällen vilket gör det lite extra spännande.

    Reply

    • Krister Gustafsson
      Aug 24, 2011 @ 17:52

      Just in time. Det brukar väl funka. Vi följer med spänning!

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 26, 2011 @ 22:54

    Här är några bilder på Eriks Figaro. Sweet!

    IMG_2206_540.jpg

    IMG_2205_540.jpg

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.