Stabilt!
Erfarenhetsmässigt skulle jag vilja påstå att en rorsman som kommer med fiffiga tips i varje manöver urgröper besättningens initiativförmåga och gör den avsevärt mindre alert. Fokus försvinner dessutom fort från det som skall göras till att lyssna på papegojan som borde ha styrt. På de flesta kappseglande båtar med en någorlunda inkörd besättning kan seglarskolan tonas ner till förmån för att rätt gubbe (gubbe är könlöst i seglingssammanhang. Inte sant?) koncentrerar sig på sina bevakningsområden.
Samtidigt är afterguarden de som har bäst koll på vad som sker ombord. I en perfekt värld gör alla sitt men när det strular eller om tajmingen är fel är det ofta rorsman eller taktiker som ser vad som händer, och då är deras kommandon/uppmaningar nödvändiga.
Det finns de som påstår att kan bygga en för €40k + moms, segel och instrument. Osäker på kvaliteten då. Tydligen har de ändrat i klassreglerna så att man nu har kol i kölarna. Osäker på hur detta påverkar.
Liknande båtar, typ Farr 25 eller X-treme 25 landar på lätt på 700.000:- innan man är klar.
Oräknat arbetstid och betalning till konstöktören får man kanske ihop en för 400.000 men skall man köpa en är en turkiska Donovan 26:an nog den billigaste med ett intropris på 40.000€+frakt+segel+instrument+moms så den skulle vaä landa runt 650.000 på startlinjen.
David
Aug 26, 2011 @ 07:20
Stabilt!
Erfarenhetsmässigt skulle jag vilja påstå att en rorsman som kommer med fiffiga tips i varje manöver urgröper besättningens initiativförmåga och gör den avsevärt mindre alert. Fokus försvinner dessutom fort från det som skall göras till att lyssna på papegojan som borde ha styrt. På de flesta kappseglande båtar med en någorlunda inkörd besättning kan seglarskolan tonas ner till förmån för att rätt gubbe (gubbe är könlöst i seglingssammanhang. Inte sant?) koncentrerar sig på sina bevakningsområden.
Sam V
Aug 27, 2011 @ 23:47
Helt rätt
Sam V
Aug 28, 2011 @ 09:15
Samtidigt är afterguarden de som har bäst koll på vad som sker ombord. I en perfekt värld gör alla sitt men när det strular eller om tajmingen är fel är det ofta rorsman eller taktiker som ser vad som händer, och då är deras kommandon/uppmaningar nödvändiga.
Nordh-O.S.T.en
Aug 26, 2011 @ 09:46
Här skulle en av t-tröjorna från Happy Y passa bra. Behöver väl inte säga vilken…
Ulf Brändström
Aug 26, 2011 @ 13:44
Cruising med samma båt.
http://www.youtube.com/watch?v=4UydrHlF6B0&feature=related
Ulf Brändström
Aug 26, 2011 @ 13:47
Promo
http://www.youtube.com/watch?v=5qmH8xidUMw&feature=related
large
Aug 27, 2011 @ 04:01
Den vill jag ha!
Pris?
Pelle Lindell
Aug 27, 2011 @ 08:09
http://www.vanmunsterboats.com/our-boats/gp-26/pricing-a-options
eller kanske en annan gp26:a som byggs i Turkiet : http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=112384 eller kanske en rysk: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=119587
Peter Gustafsson
Aug 27, 2011 @ 08:22
Van Munsters GP26 (den på filmen) kostar över miljonen innan man är på startlinjen. http://www.vanmunsterboats.com/our-boats/gp-26/pricing-a-options
Det finns de som påstår att kan bygga en för €40k + moms, segel och instrument. Osäker på kvaliteten då. Tydligen har de ändrat i klassreglerna så att man nu har kol i kölarna. Osäker på hur detta påverkar.
Liknande båtar, typ Farr 25 eller X-treme 25 landar på lätt på 700.000:- innan man är klar.
Pelle Lindell
Aug 27, 2011 @ 16:47
Oräknat arbetstid och betalning till konstöktören får man kanske ihop en för 400.000 men skall man köpa en är en turkiska Donovan 26:an nog den billigaste med ett intropris på 40.000€+frakt+segel+instrument+moms så den skulle vaä landa runt 650.000 på startlinjen.
Peter Gustafsson
Aug 27, 2011 @ 16:52
Låter rimligt.
Med de pengarna för en 25-fotare så förstår man att det är svårt att bygga moment.
Pelle Lindell
Aug 27, 2011 @ 17:29
Jo…en Melges 24 framstår ju som ett riktigt kap när man jämför.;-)