Dålig helg för SRS-seglarna…
Precis som ryktet sade så stämde inte resultatlistan på Hyundai Cup. Så även i år fick fel besättning en bil på prisutdelningen :-)
Vinnare blev som väntat Wasa 55 special Vindile (som var först över linjen, men 6:a i den första resultatlistan). SK 95 Britt-Marie var kungar i går, men får väl lämna ifrån sig bilnycklarna idag. Vi väntar fortfarande på den uppdaterade resultatlistan. Försökte få någon att fota den som satt på klubbhuset, men de “vågade inte”. Hmmm…
Update: Hyundai löste det hela genom att dela ut en bil till. Snyggt.
Synd att det skall behöva bli så här. Hade man anslagit en komplett resultatlista på anslagstavlan och på webben så hade detta fångats upp i tid. Flera seglare påpekade detta under kvällen i går men avfärdades.
Andra arrangörer som hade det svårt var Skallkroken som körde sin traditionsenliga Krabbsegling. Där hade man misslyckats med att lägga ett märke på rätt ställe, så seglingen blåstes av “på grund av trassel med banan”. Elan 333 Libelle och andra som hade slitit i åskväder för att ta sig till start lät så där nöjda.
Men det fanns också ett antal race som var desto mer lyckade: DataCom Cup och Arkö Runt till exempel.
Johan Sölve
Aug 28, 2011 @ 17:27
Förra helgen hade vi en SRS-segling till som hade lite problem med resultatet på grund av att seglingen sköts upp en dag utan att starttiden ändrades. Lärorikt… http://www.grotvik.se/2011/08/spangenberg-resultat/
Johan Sölve
Aug 28, 2011 @ 17:45
En SRS-segling till som verkar haft problem är Vendelsö Runt i Bua i lördags, där det sägs ha varit problem med det officiella tiduret.
Peter Gustafsson
Aug 28, 2011 @ 17:47
Jag såg det på Twitter… tydligen dålig GPS-täckning i klubbhuset :-)
L-B Gustafsson
Aug 28, 2011 @ 20:44
Ja, en märklig historia. Efter skepparmötet inne i klubbhuset så fanns möjlighet att synka sin klocka mot seglingsledningens GPS (klocka). Seglingsledningens teori var att GPS:n hade inte täckning i klubbhuset och när den kom ut i friska luften så hoppade den iväg. Det pratades om 4 minuter bland flera deltagare. Något har med stor sannolikhet hänt då ungefär halva fältet har OCS på omvänt-SRS. En mycket märklig historia, som ingen kan förklara. Om alla hade kollat/synkat även mot varningssignal osv. för första båt så hade man uppmärksammat detta.
Ev. kritik skulle vara den förvånande långa väntan på prisutdelningen innan man fått i ordning på resultatlistan och rundningbojen som var utlagd förväntades av flera deltagare vara mer än 30cm i diameter(gammal akterförtöjning).
Allmänt är jag förvånad över att man i SF använder begreppet GPS-tid samt att man tillåter avdrag för segling utan spinn/gennacker samt för fast propeller trots att inget av detta står i inbjudan.
Team Dehlerdoris
Aug 28, 2011 @ 18:06
39:e Arkö-Runt (mitt 33:e!!) seglades av precis 50 båtar i 7-10 m/s. Först halvvind över Bråviken o sedan läns genom Arkösund o avslutades med en avgörande kryss (ca 30% av banan) med bra vindtryck på en vitskummande Bråviken. Riktigt propagandaväder, sol o +25. Vilket härligt kortbyx-race i slutet av augusti!
Vi i Dehler 34DD “Doris” seglade 30M på c:a 4½ timme vilket innebar att det var det näst snabbaste AR för oss någonsin med Dehlern. Endast tre 40-fotare seglade banan snabbare än Doris i år.. :-) Rivalerna var flest med 5 båtar o tre av dom kom på “10 i topplistan” totalt. Totalvann gjorde Team Lövgren i en 606, stort grattis.
Nästa år firar Arkö-Runt 40år, då förväntar vi oss något alldeles extra av OXSS!
Resultat finns på; http://www.oxss.nu/arko_11/resultat/resultat_arko_11.php
Lite kul resumeér & bilder finns redan på;
http://segelochpaddel.blogspot.com/
http://www.tangosailing.nu/
Resume med bilder och (utan bortförklaringar) kommer också snart på; http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Stay tuned!
StefanK
Ulf
Aug 29, 2011 @ 14:04
Arkö Runt resultatlistan ser ut så här. Nästan lika många som i Hyndai Cup. Dock bara en vinnare enligt SRS :-)). Inga bilar i pris men en riktigt bra segling i bra vindtryck, bra med kryss i 10m/s o sol&värme.
Uffe K
1 Team Lövgren OXSS 606 1 1.03 14:58:18 05:28:18
2 Rickard Bergkvist Norrköpings SS IMX-40 4 1.36 14:25:42 04:10:42
3 Stefan Kindeborg NySS Dehler 34DD 4 1.25 14:49:14 04:34:14
4 Per Sandberg NySS Rival 22 2 1.15 14:45:10 05:00:10
5 Johan Pettersson LSS X-332 3 1.24 14:39:14 04:39:14
6 Anders Román NySS NF 2 1.11 14:57:02 05:12:02
7 Peter Fritz NYSS Rival 22 2 1.15 14:46:12 05:01:12
8 Urban Lagerström OXSS Linjett 40 4 1.29 14:43:43 04:28:43
9 Fredrik Yngwe NQBK Rival 22 2 1.15 14:46:39 05:01:39
10 Owe Johansson TrBK First35s5 2 1.14 14:49:52 05:04:52
11 Håkan Karlsson NQBK Aspect 4 1.4 14:23:33 04:08:33
12 johan Kindeborg NySS BANNER 33 rc 3 1.18 14:56:51 04:56:51
13 Henric Lundblad NySS X-332 3 1.24 14:42:50 04:42:50
14 Lennart Schärnell FBS Dehler 33 3 1.23 14:47:39 04:47:39
15 Kjell Enbom Trosa BK Dehler 34DD 4 1.25 14:58:04 04:43:04
16 Conny Wallin FBS Fenix 1 1.06 15:05:12 05:35:12
17 Jim Qvarnström TrBK Express 2 1.12 15:04:35 05:19:35
18 Per Lewander NSS Express 2 1.12 15:05:46 05:20:46
19 Burt Adolfson OXSS Nordship 360 3 1.24 14:50:57 04:50:57
20 Nils-Åke Nyström SBS Facil 35 3 1.18 15:05:46 05:05:46
21 Stefan Hultgren NYSS Mälar 22 1 1.05 15:13:52 05:43:52
22 Ola Lindén NQBK Luffe 37.09 3 1.24 14:51:34 04:51:34
23 Hans Levander WSK 8 meter One Design 4 1.25 15:05:39 04:50:39
24 Lasse Svensson NQBK IF BÅT 1 1.02 15:27:59 05:57:59
25 Jonas Andersson Nyss Smaragd 3 1.19 15:07:44 05:07:44
26 Stefan Lundeqvist NQBK Swede 38 3 1.18 15:10:46 05:10:46
27 Jan Lindmark Trosa båtklubb Albin 78 1 1.04 15:22:44 05:52:44
28 Per Hagström NySS Z31 4 1.25 15:10:53 04:55:53
29 Jan Larsson NSK One off 2 1.15 15:09:19 05:24:19
30 Tommy Svensson Nyss Rival 2 1.15 15:09:54 05:24:54
31 Bernt Eklund NySS Dehler 32 3 1.2 15:11:29 05:11:29
32 Anita Wester Jacobsson OXSS Neptunkryssare 1 1.04 15:29:35 05:59:35
33 Jens Frick OXSS Senorita Helmsman 1 1.1 15:10:08 05:40:08
34 Olle Tjernberg Brss First 30 4 1.26 15:11:59 04:56:59
35 Leif Brandels NYSS Bavaria 34C 3 1.2 15:11:54 05:11:54
36 Tommy Johansson NYSS Facil 30 2 1.14 15:13:30 05:28:30
37 Anders Gryme Oxss Rival 22 2 1.15 15:11:14 05:26:14
38 Dick Larsson NSS First 30 4 1.26 OCS 14:58:12 04:58:12
39 Andreas Fogdeson SBK Elan 37 4 1.28 15:09:38 04:54:38
40 jiri Matys NSK IW 31 1 1.08 15:24:44 05:54:44
41 Jörgen Haslum BråSS NF 2 1.12 15:28:50 05:43:50
42 Joakim Fahlén ombk Albin ballad 1 1.05 15:37:07 06:07:07
43 Torbjörn Tallberg OXSS Mistress 1 1.08 15:34:59 06:04:59
44 Joakim Lindholm NYSS NF 2 1.13 15:34:55 05:49:55
45 Kari Josefsson OXSS Belona 29 1 1.08 15:38:26 06:08:26
46 Per-Owe Svensson OXSS Oneoff 3 1.19 15:55:47 05:55:47
47 Peter Liedholm Mariefreds BK Facil 26 MH 1 1.01 DNC 00:00:00
48 Gunnar Levander OMBK Conqubin38 3 1.2 DNF 00:00:00
49 Morgan Romvall NSS Elan 333 3 1.21 DNF 00:00:00
50 Lars-Åke Jansson NSS Siesta 32 2 1.11 RAF 14:56:37 05:11:37
Erik Barkefors
Aug 29, 2011 @ 14:31
… och 3 st Rival 22:or bland 10 i topp totalt ;-)
Stort grattis till den mixade besättningen på Team Lövgren som orkade burka fullt hela kryssen trots flygfärder över varannan våg.
Gert F
Aug 31, 2011 @ 16:59
Dags att höja Rivalens SRS-tal ;P
Nils Eriksson
Sep 4, 2011 @ 22:29
Jaha, Rivalseglarna i Oxelösund måste det vara synd om då… :-) På Arkörunt blev det väl långt ifrån kuling o med det nya SRS 1,15 kom bara 3 av 5 Rivaler bland dom 10 bästa totalt…! Hmm kanske SRS kommitten ändå har gjort en rimlig bedömning av prestandan på dom här långa skärgårdskryssarna som ju bevisligen är snabba?
Nils
Team Dehlerdoris
Sep 7, 2011 @ 20:39
Vassa Rivalseglaren Per Sandberg från NyköpingSS har skrivit en kul resume om Rivalkampen på årets Arkö-Runt på Rivalförbundets hemsida;
http://www.rival22.com/Joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=316:rapport-fran-arkoe-runt-2011&catid=36:kappsegling&Itemid=37
StefanK
Erik Barkefors
Sep 7, 2011 @ 21:44
Även på GranPrix gick Rivalerna bra trots 3 m/s. Fast den som kom 2:a var en Rival Special med 1,17…
http://www.gransegel.se/GP11.html
Bengt Waller
Aug 31, 2011 @ 20:22
I Lördags deltog jag med min Weta trimaran i Arkö Runt. Mitt deltagande syns inte i resultatlistan trots att vi hörde till de snabbare runt banan. Det var inte 50 utan 51 båtar som deltog i seglingen. Varför utelämna enda flerskrovsbåten i resultatlistan? Intresset för flerskrov verkar vara obefintligt inom OXSS liksom kunskapen. Följande utspelade sig efter skepparmötet. Jag blev kallad till säkerhetsansvarig som frågade vad Weta var för båt och hur stor den var. Jag svarade 4.40 lång och 3.50 bred. Nästa fråga: ”Har den centerbord? Javisst svarade jag. ”Då får ni inte starta, vi vill inte ha med båtar med centerbord det blir bara problem.” Jag påpekade att det i inbjudan står KÖLBÅTAR och FLERSKROV och Weta är en flerskrovsbåt. Svar: ”Flerskrov är välkomna bara de inte har centerbord.” Pinsamt!
Nåväl – efter inspektion av båten och sedan jag berättat att ”Wetor” seglar på de flesta av världens hav tilläts vi starta. Seglingen var en höjdare. Lite blöt, men helt problemfri. Tyvärr tappade vi en hel del på undanvinden genom Arkösund. I övrigt loggade vi för det mesta en bra bit över 10 knop. Ibland även på kryssen som blev lite hoppig.
När jag deltog i Arkö Runt för tjugo år sedan deltog fler än 200 båtar. 51 i år. Vad händer??
Att så flagrant som skedde visa ointresse för annorlunda båttyper som inte har köl, (kanske framtidens båtar), tror jag inte kommer att höja intresset för segling hos nästa generation.
Skärpning OXSS
Erik Barkefors
Aug 31, 2011 @ 22:38
Hej Bengt,
Tyvärr så är reaktionen vanlig bland arrangörer men kommentaren om centerbord har jag inte hört förut. Konstigt nog har ingen något problem med att blanda en Stortriss, en Melges 24, en Allegro 33 och en Whitbread 60 i samma resultatlista men flerskrov “ska” hållas utanför på separat lista. Melges 24 och Whitbread 60 är betydligt mer lik flerskrovsbåtar än de andra kölbåtar jag slumpat fram som exempel ovan. Såg er strax efter Gränsösund och det såg kul ut!
Niklas/Tangosailing
Sep 1, 2011 @ 06:38
Det står väl till och med i inbjudan, det där med centerbord? Nä, läste just att det står tävlingen är inte öppen för “centerbordsjollar”.
Har inte de flesta flerskrovsbåtar centerbord?
På en “stor” tävling som Arkö Runt borde alla få vara med på nått sätt.
Och Bengt; när jag seglade Arkö första gången, runt 1980 så var det över 300 båtar. Vilken syn i Gränsösundet! Man fick bära av ibland ;-) Arkö Runt måste va en av de race som minskat mest de senaste åren. Dax att vända det inför 40-års-jubileet nästa år!
Patrik Schander
Sep 8, 2011 @ 09:10
Kanske kan inställningen bero på att SSF SRS grupp skriver följande i sin handledning:
“SRS är till för alla typer av båtar, kölbåtar av alla slag, jollar och flerskrovsbåtar. Dock är det
en rekommendation att dessa man om möjligt inte skall blanda kölbåtar, jollar och
flerskrovsbåtar utom på lägsta klubbnivå. ”
Som jag ser det är det dock upp till arrangören men rekommendationen är att INTE blanda kölbåtar och flerskrov.
Vidare skriver man som svar på blandning av olika kölbåtar:
“Om deltagarntalet så medger bör man dela in ett SRS-fält i klasser. Klassegrare bör framhållas före totalsegraren eftersom det är en stor del slumpen som avgör vilken båttyp som kan bli totalsegrare i en enskild tävling. Vid klassindelningen bör man inte bara beakta SRS-talet utan även båttypernas olika seglingsegenskaper. Välj hellre att placera t.ex. alla långsmala båtar eller ”sportbåtar” i en klass även om det blir ett relativt stort spann i respittal.”
Hansen
Aug 28, 2011 @ 18:18
Vi seglade Saltholm Runt i Limhamn i helgen där allt fungerade fin fint trots kraftig åska med häll-regn samt vindskift från O – SO – S – SV – V – NV – V – SV och åter OSO. :-)
Öresund Regatta, AN
Aug 28, 2011 @ 20:03
Regattan som hade allt utom solsken. :-D
Lite synd tyckte jag om de långsammare båtarna i lilla klassen som fick kryssa hem där vi andra sträckte utom all chans att placera sig.
Tom
Aug 28, 2011 @ 18:33
Och Uddevallaregattan gick också av stapeln. Kniksiga vindar och bleke……
Men mäst av allt en kvarglömd gennaker i Färgelanda! Sorry Kapten :-)
storyn på hur det gick finns på http://www.cheetah30.se
MVH Tom
Jessica
Aug 28, 2011 @ 18:42
Sjötorpsregattan ej att förglömma! Vi kom sist tror jag :)
Fredrik Lönegren
Aug 28, 2011 @ 19:30
Vadå ….”Dålig helg för SRS-seglarna…”
Alla tycks ju ha fått bra väder och fått seglat.
kiw
Aug 28, 2011 @ 21:21
………….och TVÅ bilar!!!!!!!!!!!!!!1
Staffan
Aug 28, 2011 @ 19:38
Hyundai Cup 2011 bjöd på fantastisk segling! Tror aldrig jag seglat en bana med så hög snittfart (28 distans på exakt 3.5 h). Den lilla korta kryssen som var bjöd på rena berg och dalbane-upplevelsen. Såg Airbender på avstånd som tycktes vagga ordentligt i motsjön. Hur var det ombord? Jag lider med arrangörerna vad gäller resultatstrulet. Hoppas detta inte avskräcker då jag redan ser fram emot Hyundai Cup 2012 i Nynäshamn!
s 73 Calluna
JIMMY
Aug 28, 2011 @ 23:14
Ja vilket kalasväder vi hade! Vågorna på kryssbenet var inte så jobbiga, det ser nog värre ut än vad det är. Men mentalt var det jobbigt då det var mycket svårt att hålla “groovet” på kryssen. Som bäst gjorde vi runt 6,5 knop men flera gånger var vi nere på 5,5knop och då flög Farr 30 båtarna om. Just då var man rätt avis på alla sex gubbar som de har hängandes på kanten. Grymt nöjd med att vi över huvud taget lyckades hålla några av dem bakom oss hela vägen i mål.
Håkan
Aug 30, 2011 @ 16:36
Håller med Staffan i det mesta och måste påpeka att detta var den bästa tävlingen med efterfest som jag deltagit i. Med detta fantastiska upplägg borde man få minst 150 båtar till nöästa års tävling.
Solidtango
Aug 30, 2011 @ 20:08
Kan bara instämma i hyllningarna kring “Partyt” efter seglingen, även känslan av att komma in i hamnen med full med folk på bryggorna. Får man bara till en bättre banläggning och snabbare publicering av “rätt” resultatlista kan detta bli årets höjdpunkt för oss seglare på ostkusten. Och känner man arrangören rätt så kommer partyt inte bli sämre nästa år ;) Sen skulle vi i egenskap av streamingpartner se mkt. positivt på fler och bättre storbildskärmar i hamnen, då kan även folket på landbacken hänga med! Finns det fler förslag på förbättringar kring Hyundai Cup?
anders svensson
Aug 31, 2011 @ 01:36
Party i all ära men om man inte ens kan få det mest elementära i en kappsegling rätt, resultatet, då har man en bra bit kvar innan man kan arrangera större tävlingar.
Det hyllas här arrangemanget och att det varit så fantastiskt etc etc, men kom igen. Om man inte ens kan räkna ut ett resultat rätt, skall man då verkligen arrangera tävlingar?
Hur många chanser skall man få som arrangör?
Efter förra årets spektakel med uppenbara brister som arrangör trodde man att dom i år vidtagit åtgärder för att göra allt rätt.
Är jag intresserad att transportera båten ner till Nynäs, tvärs över hela Stockholms skärgård, när man inte ens kan göra något så enkelt som att räkna fram ett resultat? Svar nej.
Tycker det är ett skämt att båten som kom på en 10:e plats vinner en bil.
Solidtango
Aug 31, 2011 @ 09:05
Håller med dig fullständigt gällande arrangemanget kring själva kappseglingen, jag är dock övertygad om att man kommer att ha rättat till detta till nästa år, om man läser på Hyundai Cups hemsida så markerar man tydligt att “Vi som arrangörsorganisation ser otroligt allvarligt på det inträffade och har redan inlett diskussioner med Nynäshamns Segelsällskap angående arrangemanget.” Nu har man ett år på sig att vidta åtgärder. Det handlar ju trots allt inte om raketforskning att lägga en bra bana med dom fina vatten man har kring Nynäshamn, och att få resultatlistan rätt vid första försöket borde även det vara fullt möjligt ;)
Arvid
Aug 31, 2011 @ 09:37
Klart att de skall få ihop en resultatlista som är korrekt och jag utgår från att de får ordning på detta tills nästa år.
Jag tycker att arrangemanget är kanon, de bryr sig om oss seglare både före och efter racet och skapar en unik gemenskap och glädje som jag aldrig sett på något annat race.
De bryr sig om oss seglare och tar ansvar för sina misstag vilket även den extra bilen vittnar om…
Så jag tycker att du tänker helt rätt.. Seglare med din pessimism behövs ej i Hyundai Cup och i och med att både valet och vattnet är fritt skall du självklart göra som du planerar… Segla DataCom:-)
Peter Gustafsson
Aug 28, 2011 @ 20:03
Snygg räddning – två bilar!
Alla kan göra fel, men då är det viktigt att hålla seglarna informerade.
1st 22 Vindile 385 RYC Tim o Jonas Danielsson 1.25 3.52.39 1.0
2nd 26 Quintus 367 NHSS Stefan Andersson 1.27 3.58.44 2.0
3rd 6 Jolly 58 KSSS Pär Lindforss 1.14 4.00.51 3.0
4th 44 Aitutaki 6 SÖBK Calle Nyström 1.33 4.02.24 4.0
5th 17 Daiquiri 28 SÖBK Gunnar Forstell 1.22 4.03.12 5.0
6th 9 Wild 167 ÖTBK Tomas Forslund 1.16 4.05.40 6.0
7th 35 Itadvisor 9138 VBS Carl-Johan Marnell 1.3 4.06.15 7.0
8th 18 Epsilon-Explorer 1653 KSS Per Lundqvist 1.227 4.06.22 8.0
9th 20 Trixie 182 TYBK Anders Ekholm 1.23 4.06.42 9.0
10th 52 Britt Marie 8 SVIBK Fredrik Backman 1.39 4.06.53 10.0
11th 41 Satisfaction 77091 TRBS Mikael Karlsson 1.31 4.09.37 11.0
12th 51 FarBar 2 381 MSS Mikael Stamming Strand 1.35 4.09.50 12.0
13th 29 Skidbladner 442 SÖBK Johan Karlsson 1.28 4.10.16 13.0
14th 48 Civitanova 3062 KSSS Mikael Willdal 1.35 4.11.01 14.0
15th 15 Calluna 73 VBK Staffan Ljung 1.20 4.11.42 15.0
16th 58 FORUM ILS 18325 KSSS Christoffer Brugge 1.35 4.11.48 16.0
17th 47 Vejde 177 NYSS Anders Svensson 1.34 4.11.51 17.0
18th 39 Ronja af vindö 10821 – Mats Ljunggren 1.31 4.12.39 18.0
19th 49 Orca 10070 KSSS Patrick Lindblom 1.35 4.12.55 19.0
20th 14 Vahine 16 ÖHBK Lars-Göran Nilsson 1.19 4.13.16 20.0
21st 45 Airbender 6 JBSS Jimmy Hällberg 1.33 4.13.17 21.0
22nd 50 Cheyenne 622 SSA Anders Helmrich 1.35 4.13.29 22.0
23rd 8 Solid Tango 209 KSSS Johan Lundqvist 1.16 4.13.53 23.0
24th 4 Fleur des neiges 9963 VBS Carl Johan Sagner 1.13 4.14.31 24.0
25th 57 S/Y Maskinen 654 WSSW Noel Markelius 1.35 4.14.53 25.0
26th 32 Amorina 37 NHSS Niklas Fransén 1.29 4.14.57 26.0
27th 24 Elise 10950 NHSS Mats Eriksson 1.26 4.15.58 27.0
28th 28 Mums 236 SSGÖ Jan Nyberg 1.28 4.16.08 28.0
29th 37 Ricki Ticki 10775 NHSS Tord Lidqvist 1.309 4.16.13 29.0
30th 40 Elixir 9049 TRBS Olle Lindström 1.31 4.16.50 30.0
31st 36 Modesty Blaise 70 GBK Lars Gigård 1.3 4.16.57 31.0
32nd 12 Agda 81 NHSS Lars Gattberg 1.19 4.17.17 32.0
33rd 53 Panache 4470 KSSS Fredrik Odhe Sellukem 1.41 4.17.46 33.0
34th 31 Tingeling 5 MOBU Tommy Åkerman 1.28 4.19.15 34.0
35th 34 Perfect Excuse 4766 NSS Larserik Hjortstig 1.3 4.19.34 35.0
36th 55 Team SBAB 1 10746 SBS Anders Teiner 1.33 4.19.38 36.0
37th 54 SBAB 2 10891 ÅBSS Team SBAB 1.41 4.24.04 37.0
38th 56 Team Densia 166 ÅBS Lars Widebäck 1.30 4.25.54 38.0
39th 25 Salbo GBR OBF Mattias Sund 1.27 4.26.22 39.0
40th 19 White Lady – SSS Jane Svensk 1.15 4.26.26 40.0
41st 30 Blind Date – NHSS Anders Djupfeldt 1.28 4.28.07 41.0
42nd 3 Varg 66 NHSS Per Holm 1.09 4.28.59 42.0
43rd 10 Vilda 76 NHSS Oskar Jönsson 1.17 4.29.35 43.0
44th 5 Bihama 76 GÅBK Bo Hellberg 1.11 4.29.54 44.0
45th 33 Astrid 607 NHSS Marita Johansson 1.29 4.32.14 45.0
46th 1 Lättbris 10 NHSS Rickard Björkman 1.07 4.33.55 46.0
47th 11 Carina 185 TRBK Hans Göran Nyhren 1.16 4.37.20 47.0
48th 27 Resoluta 113 EKBK Johan Sörling 1.28 4.39.02 48.0
49th 16 La Comtesse – NHSS Stefan Phalmgren 1.18 4.40.54 49.0
50th 2 Nina 70 NHSS Ivan Ljungdahl 1.08 4.43.36 50.0
51st 43 Orientexpress-Café Opera 175 KSSS Ita Grossmann 1.32 4.49.59 51.0
52nd 21 Anna Carin 493 FÄBK Jens Porne 1.25 4.56.58 52.0
53rd 13 Raflan 30 NHSS Bernt Högberg 1.19 5.16.56 53.0
54th 7 Vajlett 9901 OXBF Johan Strömbeck 1.15 DNC 57.0
54th 23 Fröken Fröjd 9441 USP Hans Kypengren 1.26 DNF 57.0
54th 46 Athena 127 KSSS Gunnar Nordfeldt 1.339 DNF 57.0
Seglare
Aug 28, 2011 @ 21:21
Märkligt att man inte lyckas med tanke på förra årets strul.
Kanske dags för tävlingsledaren att byta hobby snart?
egentligen vill jag inte kritisera funktionärer som jobbar gratis men i det här fallet kan jag inte låta bli.
Team Styrbord
Aug 28, 2011 @ 22:03
Men, om man har jaktstart så måste väll första båt i mål vara vinnaren…annars är det väll rätt meningslöst att ha jaktstart……Men det var en trevlig segling. Sol och fint väder….risblandningen till middagen var ingen höjdare…men i övrigt var det ett trevligt arrangemang….
Bertil
Aug 28, 2011 @ 22:23
Vid jaktstart räknar seglingsledningen ut starttiderna efter en förväntad vindstyrka och får då fram en idealmålgångsttid. Om vindstyrkan ökar eller minskar så att idealmålgångstiden ej uppnås, skall man räkna om time on time. Gissar att det var detta man missade – obs gissar!
Peter Gustafsson
Aug 28, 2011 @ 22:28
Det finns olika varianter:
a) först i mål vinner – ingen omräkning
b) först i mål vinner oftast – men om man avviker för mycket från en idealtid så räknar man om
c) man räknar alltid om – först i mål har ingen/liten betydelse
På Hyundai Cup gäller c, dvs man räknar alltid om. Därför hade seglarna svårt att avgöra om det stämde eller ej. Tydligen var den första resultatlistan bara sorterad efter seglad tid.
Peter Kross
Aug 29, 2011 @ 01:25
…. eller man korta av banan så att man håller sig inom Normtiden. Det gäller att tänka till med banan,t.ex. kan man ha kortare ben innan målgång så att man kan avkrota vid något märke.
Patrick L
Aug 29, 2011 @ 06:41
I det här fallet gick ju racet förmodligen betydligt fortare än beräknat, så i så fall är det väl förlänga man vill göra?
Peter Kross
Aug 29, 2011 @ 10:57
ju, det gäller att förbereda om man väljer detta alternativ, dvs. har en längre bana eller kortare tid och sen korta ner iställe…
Ta nämd alternativ i kombination med b) annars och så försöker man undvika just b) (men har det kvar i fall att…)
Henning Asklien
Sep 5, 2011 @ 11:10
Det går ikke å korte av en slik bane uten å regne om.
Team Dehlerdoris
Aug 29, 2011 @ 23:41
Det här med jaktstart där man oftast får en båt som vann och en annan som skulle ha vunnit känns inte riktigt seröst. Jaktstart må vara publikt bra, men jag är skeptisk som min namne Sauk sa nå´n gång.
//StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Peter Kross
Aug 30, 2011 @ 01:48
det har man även på masstart. i en masstart gäller även ha en tillräckligt snabb båt och om inte så kan man hoppas att alla startar bra.
Hur man vrider och vänder så kommer det inte vara helt rättvist när man seglar respit.
Jag tycker dock jaktstart är en rolig tävlingsform.
L-B Gustafsson
Aug 30, 2011 @ 07:10
Den stora fördelen med omvänd-SRS är väl att tiden från första till sista båt i mål är minimerad m.a.p. after-sail, prisutdelning, kalas osv.
Peter Gustafsson
Aug 30, 2011 @ 07:30
Dessutom mycket populärt bland sällankappseglarna som slipper trängas på startlinjen. Plus att det blir mycket omkörningar vilket är kul för de som inte seglar så ofta.
Som breddseglingsformat tycker jag det är svårslaaget.
Team Dehlerdoris
Aug 30, 2011 @ 10:58
Peter, jaktstart måste ju vara helt perfekt för Tjörn Runt o Lidingö Runt då?
Skämt åsido men jaktstart på korta banor 1-2 tim segling (o inte för många båtar) kan det nog funka hyfsat då seglad tid blir mer lättbedömd.
Lite förvånad, ingen som har hojtat “ENTYP” än…?? :-)
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Team Styrbord
Aug 30, 2011 @ 12:36
Det skulle vara spännande med 60 båtar på startlinjen i Nynäs gästhamn…..
Team Dehlerdoris
Aug 31, 2011 @ 11:42
Team Styrbord, varför skulle HhSS vilja köra 60 båtar i en enda start? Startgrupper som har mer av “liknande båttyper” borde gå att få till bättre. Nu är det mest SRS-baserade starter där man blandar t.ex. A22 och X-102, där egenskaperna skiljer massor.
StefanK
Erik Barkefors
Aug 31, 2011 @ 12:13
Jag tror också att jaktstart är något som kan attrahera sällankappseglare. Ett annat alternativ som testades i Trosa är “startfönster” då man får en tidsperiod på 15 minuter och själv väljer när man passerar startlinjen. Arrangörerna tar tiden på den faktiska starten! Kanske svårt att använda på stora fält men klart kul att testa på mindre klubbseglingar.
Stefan: Entyp vore inte dumt förutsatt att alla hade Dehler 34DD. Den finns ju både med ratt och rorkult så man kan välja det man trivs med ;-)
Team Styrbord
Aug 31, 2011 @ 12:53
T-D, du missuppfattade mig. Startlinjen utanför gästhamnsbryggan är ganska kort så 60 båtar som startar samtidigt skulle bli rejält trångt….och då spännande.
Jag tycker jaktstart är kul och underhållande. Lätt för de som är ombord att förstå. Även om de inte är vana seglare eller kappseglare…..
Per lundqvist
Aug 28, 2011 @ 22:17
Om det var nåt som var kalkon med Hyundai cup så var det väl segelledningens prestation att lägga en bana med absolut noll procent kryss. Med tanke på den stabila väderprognosen och de geografiska förutsättningarna fanns det många fina banalternativ. I princip var det halvvind eller öppen bidevind hela seglingen med en kvart spinngång på slutet. Alla på ett led – extremt trist och helt utan strategiska vägval. Om man uppfattar detta som meningsfull kappsegling är det bara att beklaga. Fast det är väl skönt att slippa slå och hålla på. Att ta båten 50 sjömil för detta är helt vansinnigt. Har hört att nynäshamn vill profilera sig som en stad för kappsegling – då förväntar man sig mer. Inte tusan är vi kappseglare nöjda bara för att det blåser och är fint väder. Då kan man ju semestersegla.
Pär Johansson
Aug 29, 2011 @ 09:00
Word! En kappsegling i princip helt utan strategiska val. Följa John hela vägen runt..
Aage
Aug 29, 2011 @ 09:15
Pelle, men vi hade fint väder……………….
Mats V
Aug 29, 2011 @ 09:23
Lider med dig, Per. Mycket märkligt att man inte lägger en vettig bana när väderprognosen är tvärstabil.
Datacom Cup var bra lagd – inget att skylla på för vår del alltså… ;-)
Erik Barkefors
Aug 29, 2011 @ 13:27
Under Arkö Runt startade vi i SO och sen vred det upp till O istället för det vred till S som väderfolket talade om. Tur för oss för då blev det e superbra kryss från Grässkären till Vinterklasen. Men “tvärstabil” prognos var det alltså inte hos oss 30 nm VSV om Nynäshamn ;-)
Per Lundqvist
Aug 29, 2011 @ 18:55
Det normala är att man lägger en bana för den prognos som gäller. Om det sen blir annorlunda så gillar man läget – ingen kommer att klaga – sånt händer. Sen är det bra om man har några olika banförslag som är OLIKA i grunden. I Nynäs är det lätt. Svårare på andra ställen. Sen väljer man det som blir bäst på morgonen innan skepparmötet. Nu hade man tre olika långa banor som alla byggde på att man skulle halvvinda så mycket som möjligt. Det fanns en likande diskussion på Blur efter Sandhamn Opens “havsbana” som också var helkass. Det förbättrades till SRW med flera möjliga varianter vill jag minnas.
Jessica
Aug 28, 2011 @ 22:39
För alla som vill köra lite Wild and Crazy rekommenderas Möckeln Race. Allt som flyter får starta, först i mål vinner. SSF är jättearga men vi kan köra på. Galet kul tävling! Se karlskogasegling.se
Peter Gustafsson
Aug 28, 2011 @ 22:44
Med tanke på den liberala inställningen så är det extra kul med punkten “4.2. Stickprovskontroll kan komma att ske”.
Av vadå :-)
Och Jessica, pics or it didn’t happen!
Jessica
Aug 29, 2011 @ 09:46
Att farkosten flyter :)
JIMMY
Aug 28, 2011 @ 22:47
Låter som klippt och skuret för en formulabräda! (förutsatt att det blåser över 5m/s) ;)
Jan Dejmo
Aug 29, 2011 @ 10:25
Hej Jessica!
Jag är nyfiken. Hur har SSF:s ilska yttrat sig?
Hälsningar
Jan
Richard D.
Aug 29, 2011 @ 22:30
Skitbra!
Jessica
Aug 29, 2011 @ 12:42
Det gällde främst optimisterna. De vill att vi ska köra en kryss-läns-bana men även optimisterna kör distansbanan fast lite kortare. Så var det något mer.. Måste höra med gubbarna. MR ingick i Vänerpokalen tidigare och då är det ju lite större vikt. I år har vi för lite funktionärer för att klara det, dessutom krockar det med Torsö :(
Jessica
Aug 29, 2011 @ 12:45
Jättearga kanske är en överdrift
Peter Kross
Aug 29, 2011 @ 19:51
du fick åtminstone en reaktion…
Jessica
Aug 29, 2011 @ 22:58
Oh ja! Kommer ni? Eller ses vi i Mariestad?
Peter Kross
Aug 30, 2011 @ 15:16
jag tänkte dock tillägga att det kan vara värt att tänka till att man som arrangör inte själv sätter sig i klistret.
Om man anger att KSR och SRS gäller så kan otrevliga situationer uppstår om man lova någon att det är ok att bryta just mot KSR eller SRS. Någon kan lämna in en protest och då är det som finns i reglerna som gäller. Under reglerna ingår bland annat inbjudan och seglingsföreskrfterna utöver KSR och klassregler.
Martin Völcker
Aug 29, 2011 @ 18:00
Vi i besättningen på IT-Advisor vill härmed tacka Hyundai, de andra sponsorerna, kommunen och NHSS för ett underbart arrangemang. Det var propagandasegling samt att man hade satsat jättemycket för att ta hand om oss seglare i hamn. Det var en magisk kväll med god mat och härligt uppträdande från Wallmanssalonger. Det är naturligtvis olyckligt att den mänskliga faktorn var framme vid resultaträkningen men Hyundai gjorde en snygg räddning och tog fram en bil till. Vi gratulerar pristagarna och vi rekommenderar att alla seglar denna tävling nästa år. Bättre stämning får man leta efter!
Erik L
Aug 29, 2011 @ 19:32
Om den ena tävlingen (DataCom eller Huyndai) är bättre än den andra kan väl vara osagt (seglade själv DataCom).
Men hur Stockholms Seglarförbund är så korkade att man sanktionerar två så stora tävlingar på samma helg, ja då bör man tänka om. Varför skall man annars söka sanktion. Något skall de väl säga till om/göra….?!
Tänk DataCom ena helgen och Huyndai den andra, vilken hit det skulle för alla seglare!! Kansken kan DataCom och Huyndai i den turas om helgerna vartannat år!
Vinden är fri
Peter Gustafsson
Aug 29, 2011 @ 19:43
+1
Öresund Regatta, AN
Aug 29, 2011 @ 20:05
De kan ju snacka med varandra och kanske till och med göra en Autumn Cup av det.
Patrick L
Aug 29, 2011 @ 20:17
+1 I den bästa av världar skulle kappseglingar arrangeras för kappseglarna, men när det gäller stridigheter mellan klubbarna kan man tro att det är för någon annan man arrangerar.
Jag seglade själv Hyundai och jag håller med Per om banan för att inte tala om hur dålig informationen var kring debaklet med resultaten. MEN: Det var ett förbannat bra arrangemang med bra socialt paket, underhållning på hög nivå från Wallmans, bra barpriser och allt detta 5 meter från båtarna dit det dessutom finns bra landförbindelser. Farr 30 hade bankappseglingar på söndagen och det var ett bra arrangemang med bra tempo och häftiga upplevelser i hårdvinden.
Återigen +1 – DataCom ena helgen och Hyundai den andra så har vi början på vad som kan bli en fantastisk eftersäsong i Stockholm!
Per Lundqvist
Aug 29, 2011 @ 20:49
Jo – men då måste ambitionen vara riktig kappsegling + party. Inte bara det senare. F.ö tror jag sponsorerna styr helt och hållet och varken Stockholms seglarförbund, NSS eller KSSS vill eller har nåt att säga. Hela poängen är väl dragkampen om seglarna och den mediaexponering det leder till, bla här och nu…?
Patrick L
Aug 29, 2011 @ 21:13
Håller helt med om att det måste vara riktig kappsegling. Självklart.
Jag vet inte om vare sig DataCom eller Hyundai skulle ha något principiellt emot att samarbeta? Kanske är jag naiv där… Däremot tror jag att det finns en verklig schism mellan åtminstone en av klubbarna och en av sponsorerna. Båda sponsorerna borde dock kunna vinna på att det blir 100+ båtar på bägge tävlingarna = större uppmärksamhet för segling i stort etc.
Peter Gustafsson
Aug 29, 2011 @ 22:41
Det finns säkert historiska problem, men för både seglare och sponsorer vore det bra om man kunde hitta två helger efter varandra. Jag lägger gärna lite extra krut på marknadsföringen här om parterna visar god vilja.
Någon betrodd person i Seglarstockholm som kan agera medlare?
kk
Aug 30, 2011 @ 12:47
Om nu “vinden är fri” så borde väl vem som helst få arrangera en segling när som helst utan att någon, t.ex. Stockholms SF, skall stoppa det?
Peter Gustafsson
Aug 30, 2011 @ 12:57
Det handlade väl mest om att värna seglarnas intresse?
Många är uppenbarligen intresserade av att segla bägge racen och då verkar det lite pinsamt att parterna inte kan lösa detta själva.
Här hade ju ett SRS-klassförbund kunnat slå näven i bordet, men nu finns det ju ingen naturlig organisation som representerar seglarna när sponsorer och klubbar fightas.
kk
Aug 30, 2011 @ 14:13
Finns det då något som hindrar skapandet av SRS förening/klubb. Föreningsfriheten finns väl kvar, och även om inte det passar in i SSF:s kanske föråldrade struktur så behöver man väl inte vara medlem där då?
Kalle
Peter Kross
Aug 30, 2011 @ 16:28
på SSF’s hemsida står hur man kan bilda ett klassförbund.
Mats Eriksson
Aug 29, 2011 @ 21:08
Besättningen på Elisa tackar även vi för en kanondag i Nynäshamn!
Bortsett från strulet förstås.
Det viktigaste till nästa år som jag ser det är att införa banläggning som man gör när man seglar internationellt, t ex i England.
Numrera ett antal rundningsmärken på sjökortet, tävlingsledingen kliver upp på morgonen och lägger en bana utifrån vindstyrka och riktning.
Då kan man få en spännande bana som innehåller “allt”. Inte som i lördags,
då blir det mest en fin dag på sjön och inte kappsegling. Sju slag och en spin-gipp
är ju inte speciellt utmanande.
Om man får ordning på detta och på tävlingsledningen tror jag man har ett bra utgångsläge för en kanonbra kappsegling. Nynäshamn är ju perfekt med gott om plats för många båtar, underhållning på kajkanten etc. Kajen var ju full av folk vid målgången. Jag tycker att vi måste ge Bertil och alla som kämpar med arrangemanget en ny chans nästa år och göra Hyundai Cup till en stor tävling.
Anders Österborg
Aug 29, 2011 @ 22:22
Jag tror och hoppas att det finns en stor lyhördhet hos tävlingsledningen att nästa gång skapa en distansbana med minst en rejäl kryss så det blir riktig kappsegling; man tog t ex före racet snabbt till sig synpunkten att rundning av Skrapan (som var ursprunglig tänkt sydpunkt på banan) kunde innebära ett stort riskmoment vid ev grov sjö från sydsektorn och bytte ut detta rundninsgmärke mot ett säkert. Numrerade alt märken (förslag ovan) där banan spikas samma morgon vore kanon -liksom förslaget ovan om en höstcup där både Hyundai Cup och DataCom Cup ingår! Det finns idag alldeles för få bra race som samlar många deltagare på sensäsongen, trots stor potential i regionen.
Patrick L
Aug 29, 2011 @ 22:56
Här kan man lära lite från danska Vedbaek Sejlklub. På deras Mumm-Stelton cup (väldigt kul race) finns ett ganska stort antal numrerade fasta märken. I tävlingsmomentet ingår att man får banan sent så att det blir lite av en navigationsutmaning också. Man får ordningsföljden på märkena först på 10:an eller 5:an och då medelst ett långt flaggspel. Så får man lära sig flaggorna på kuppen också :-)
Om det fungerar för 100+ båtar i Danmark kan vi kanske lyckas ha några banalternativ färdiga i seglingsföreskrifterna och få veta på skepparmötet vilken som gäller. Det krävs förstås att seglingsledningen då tittar på alla vindvinklar i förväg och tar fram banalternativ som kan fungera för alla vindar. Borde kunna vara en kul vinterövning för seglingsledare?
Feffe
Aug 30, 2011 @ 09:29
Ang helgens seglingar ! Stort grattis till Philip & Benjamin som seglade hem guldet i Starbåts SM. Bra jobbat grabbar !!
http://www6.idrottonline.se/SSWestgotarne-Segling/SMStarbat/SMStarbat/Inbjudan/
Även stort grattis till Express SWE39 som tog hem Nordiska i Danmark.
//F
Tomas
Aug 30, 2011 @ 09:38
Här en rätt kul rapport från Hyundai Cup: http://707.forum24.se/707-about221.html
Martin
Aug 30, 2011 @ 16:42
Om jag inte tolkat texten helt fel så hade alltså båten både genuan och focken ombord trots att endast ett försegel fick finnas ombord enligt mätbrevet? Det är inte hur många segel som får användas under seglingen som står i mätbrevet utan hur många som får finnas ombord.
Per Holm
Aug 30, 2011 @ 17:58
Martin, ta det lugnt, det var bara ett försegel ombord. Även om jag är nybörjare vill man ju inte göra om förra årets prestation i Cupen och slänga upp ett otillåtet segel;)
Martin
Aug 31, 2011 @ 10:30
Gutt. Då tolkade jag in mer i texten än det stod. Man ska inte läsa mellan raderna. Fin rapport annars. Fler borde skriva sådana för går alltid att lära sig något av andras segling.
Team Styrbord
Aug 30, 2011 @ 12:51
Men är inte Hyundai Cup tänkt som en familjekappsegling. Där fokus ligger på att alla ska få en trevlig segling och man ska kunna vara med utan att ha en rutinerad besättning. Skälv så åkte vi med chartergäster, som alla hade begränsad eller ingen erfarenhet av att kappsegla. De var alla nöjda och tyckte arrangemanget var perfekt. Kul segling och jättetrevligt på kvällen.
Hade vi kört en krysslänsbana utaför hamnen så tror jag att besättningen hade tyckt att det varit ganska tråkigt, men säkeligen så hade det sportsligt varit mer rättvist.
Vi håller med Peter om att jaktstart är svårslaget som startform när det är familjekappsegling….
Det är väll så Hyundai cup vill profilera sig….vi kan tänka oss vara med fler gånger.
Staffan Calluna S-73
Aug 30, 2011 @ 15:54
Någon som vet om det togs några bilder från Hyundai Cup i lördags? Borde kunna blivit grannt med både vind och sol och glada miner, nu menar jag förståss seglingsbilder och inte från eftersnacket i baren…
Roland
Aug 30, 2011 @ 20:26
Hej fantastisk segling visst kunde det vara några kryssben, detta är petitess i det hela. Man känner sig varmt välkommen till Nynäs t.o.m komunalrådet ställer upp och hälsar alla välkomna. Solen gassade över det näst intill 60 båtarna.
Som sagt ett misstag blev begånget men rättades till på ett mycket snyggt sätt.
Middagen på resturang Kroken blev mycket uppskattad när sedan Wallmansgänget drog i gång så blev det näst intill fulländat.
Ett stort tack till alla som lagt ner ett jättejobb och många vill redan nu boka upp sina hyrbåtar till nästa år.
Peter Gustafsson
Aug 31, 2011 @ 09:15
Är det inte så att man kan ta med sig en egen tävlingsledare/PRO för att vara säker på att det blir som man vill ha det?
Det kanske är vanligare internationellt, men vi har ju ett antal duktiga killar/tjejer här hemma också som borde kunna lyfta den här typen av arr. En riktigt bra tävlingsledning som är duktiga på att kommunicera med seglarna lyfter ju verkligen ett race.
Och sist jag kollade fanns det inget motsatsförhållande mellan ett bra race och ett bra party :-)
Hans Gunnarsson
Aug 31, 2011 @ 09:24
Nej, inget motsatsförhållande mellan bra race och bra party.
Men kanske mellan “kul för familjen och de som inte kappseglat alls” och “vi är superproffs och vill ha kryss-läns och tighta situationer”
Den förstnämnda vill nog ha mycket halvvind och färre slag och trängsel. Jag tog med mig ett kompisgäng för ett par år sen där de flesta aldrig kappseglat (knappt seglat). Hade det varit kryss-läns hade vi inte dykt upp.
Frågan är väl vilken profil Hyundai Cup/DataCom cup vill ha? Kanske ska de ha varsin? Och lägga seglingarna olika helger?
/H
Patrick L
Aug 31, 2011 @ 09:52
Hans, det är stor skillnad på att segla kryss/läns på bana runt bojar och att segla en distansbana som åtminstone innehåller element av kryss och läns. Jag tror inte ett ögonblick på att du hade stannat hemma om du tittar på distansbanan och konstaterar “å nej, det blir kryss och läns på den här banan och jag som bara vill åka halvvind…nä jag stannar hemma”. Hade det blåst SV istället för SO hade det ju blivit både kryss och läns, hade du stannat hemma då?
Att bara åka sträckbogar som vi gjorde på Hyundai blir i mångt och mycket ett vattenlinjerace för många av deltagarna. Om man tar fram en kvot mellan LWL och SRS-tal tror jag att man kommer att finna att de båtar som placerade sig bra hade lång vattenlinje i förhållande till sitt SRS-tal. Och det är väl gott så, men skulle vara roligare med variation? Om man nu skall åka dragrace så kan man väl åtminstone få ha spinnakern uppe så det blir kul och inte åka “nästan kryss” med släpp i seglen…
Peter Gustafsson
Aug 31, 2011 @ 09:32
Jag är helt säker på att man kan lägga banor som tillfredsställer alla. Lite kryss, lite halvvind och massor av slör :-)
Även de som inte har seglat så mycket tycker att det är kul med några slag och gippar?
Per Lundqvist
Aug 31, 2011 @ 10:41
Det vore konstigt om man skulle lova banor utan kryss. Hur ska man kunna garantera det? Det viktiga är nog banbenens längd. Om de är för korta blir det för stressigt.
Med tiden kommer det dessutom att bli uppenbart för alla att SRS talen inte är satta för halvvind. Kanske tycker de ambitiösa seglarna som ser kappseglandet som det viktiga att det är meningslöst att åka dit, eller så ser det möjligheten, allt beroende på båttyp. Vi har räknat lite och konstaterar att vi hade behövt ha 1,16 i SRS på vår X-332 för att vinna. Vi gjorde iofs en extremt kass start och tappade kanske 15-20 sekunder. Sen kunde vi inte segla fortare. Inte en chans! Om det i inbjudan nästa år skulle stå: “Banorna kommer vara lagda så att kryss och läns undviks” så åker vi självklart inte dit. Det finns ju redan dessutom flera tävlingar där naturen sköter banläggningen i Stockholm: Lidingö Runt, Ornö Runt, Gotland Runt etc. Då blir det olika race från år till år beroende på vindrikting och styrka. Helt Ok och det är typiskt bra spridning på båtar som vinner: små, stora, smala, breda etc. Både HC och DCC har förutsättningar att erbjuda kappseglingar av hög kvalitet med avseende på både banor och kringarrangemang. Någon föreslog en Höstcup och det kanske är vägen att gå. Olika helger är steg 1!
Att använda jaktstart verkar däremot helt oproblematiskt, till och med uppskattat. På detta sätt slipper de små båtarna segla i skitvind inledningsvis. Om tiderna dessutom trycks ihop så största båt medvetet går i mål först kompenserar man till viss del för ändringar i vindstyrka under racet. Det blir även en del spännande möten på banan.
Hans Gunnarsson
Aug 31, 2011 @ 14:36
Ok, jag har nog varit lite otydlig.
Jag var inte med på Hyundai cup eller DataCom cup i år så jag har ingen aning om hur de banorna var.
Vad jag menade var att hade det varit *enbart* kryss-läns hade vi inte dykt upp (med den besättningen) för två år sen. Nu fick jag och mina (nybörjar)kamrater en härlig dag på sjön som avslutades med vår årliga kräftskiva och party i Sandhamn.
Peters beskrivning “lite kryss, lite halvvind och massor med slör” är väl något jag håller med om är “familjevänligt” och Per Lundqvists kommentar om längden på benen är en annan viktig del.
För att få med både racearna och familjerna får man nog kompromissa lite med banan, mest utslagsgivande är ju kryss-läns men det blir för stressigt/jobbigt/(farligt?) för familjer och nybörjare.
Som jag uppfattat Hyundai cup i alla fall ska det vara en opretentiös tävling där familjen och nybörjare kan ha kul, segla lite och ha party efteråt. Då får vi leva med att det kanske inte blir hundraprocent rättvist. Tycker jag. Det finns andra race som har den ambitionen.
/Hans
/H
Sam V
Sep 1, 2011 @ 09:27
Banan på Datacom Cup var förträfflig, start halvvind, sedan läns, lång sträckbog/kryss, slör, kryss, läns, kryss, plus avslutande sträckbog/kryss i mål.
Med jaktstart blir det mycket sällan incidenter. Starten inte trång och rundningar rimliga. Om risken för kryss eller läns innebär att man inte vill tävla bör man ta sig en funderare vad man vill med sitt kappseglande. Föreslår försöka träna lite, att känna sig bekväm med kryss/läns gör dig till en bättre seglare. Även på semestern.
Hans Gunnarsson
Sep 1, 2011 @ 10:13
Sam V, läste du ens mitt inlägg?
“Om risken för kryss eller läns innebär att man inte vill tävla bör man ta sig en funderare vad man vill med sitt kappseglande” … “försöka träna lite”. Vadå nedlåtande?
Som jag skrev så tog jag ut ett gäng kompisar som aldrig kappseglat (än mindre seglat), och som troligen inte vill träna för att bli kappseglare. Vi ville ha en kul dag på sjön och racea runt med andra. Det fick vi.
Jag har inga problem med kryss-länsbanor, och det var inte ens det jag pratade om.
/Hans (lite irriterad, kanske märks)
Sam V
Sep 1, 2011 @ 11:07
Menar inte att vara nedlåtande och ber om ursäkt om det uppfattas så. Du skriver att du inte har problem med kryss/läns men i inlägget jag reagerade på ber du om tävlingar med mer öppna bogar och mindre läns och kryss. Och där tycker jag du har fel. Det är på dessa bogar som kappsegling hettar till, där man har mest möjligheter att tjäna eller förlora, och där sjömanskapet och båthanteringen spelar stor roll.
Att det ibland blir stressigt och rentav jobbigt är väl en del av att tävla? Dessutom är det för många av oss som roligast då. Det farliga ligger ofta i vindstyrkan och den bryr sig inte om man tävlar eller ej. Farligheten med trängsel minskar genom jaktstarten. Det är besättningens eget omdöme som bestämmer hur långt man vill gå. Och på en kappsegling finns funktionärsbåtar och konkurrenter som kan komma till snabb undsättning om något händer.
Hyundai och Datacom Cup är tävlingar som är någonstans emellan en distansbana runt en ö och en bana runt bojar. Odramatisk navigering och lite trängsel trots många startande. Det är en av de snällaste former av kappsegling som finns. Att göra dem ännu snällare genom att minska på kryss/läns skulle nog ta kål på dem. Ingen dramatik alls. Det klagas på banan på HC men inte på DC.
Hans Gunnarsson
Sep 1, 2011 @ 11:52
Argh.
1. Nedlåtande: Du skriver “försöka träna lite … en bättre seglare … bekväm med kryss/läns … även på semestern” och inser inte att det är nedlåtande? När jag tydligt skriver att detta gällde när jag hade med mig en massa *nybörjare*. Göran Persson skulle kalla det härskarteknik.
2. Ber om tävlingar med mer öppna bogar och mindre kryss/läns: Nej, det gör jag inte. Jag sa att om HC *för två år sen* hade varit *enbart* kryss/läns hade jag inte dykt upp med nybörjare. Och att ska man blanda amatörer och proffs så får man kompromissa med banan. Jag skrev också att jag inte var med på DC och HC i år så jag kan inte avgöra om det ska vara mer eller mindre kryss/läns på någon av dem.
3. Att det är stressigt och jobbigt att tävla: Ja, självklart. Det är en del av tävlingen som jag också gillar. Men, nu pratar vi om en kappsegling som vänder sig till både proffs och amatörer, och då måste man nog ta hänsyn och kompromissa. Jaktstart är en del i det hela, långa ben är en annan. Att ha *bara* kryss/läns är nog inte heller så smart då.
/Hans (som ska hyperventilera lite nu och lugna ner sig)
Sam V
Sep 1, 2011 @ 12:43
Vi kommer nog inte längre nu. Jag hoppas du fortsätter kappsegla och att vi ses därute. Skrivet i all välmening.
Tomas
Sep 1, 2011 @ 09:18
LYS var väl tänkt som en rundbana, lika lång bandistans på alla vindvinklar. Så seglad distans blir lite längre på kryss och ev på läns.
Jessica
Sep 2, 2011 @ 13:57
Visst tycker vi det! Bra är dock att det finns urval bland olika tävlingar, skulle det vara för mycket kryss-läns-banor skulle nog ingen fortsätta. Fy vad svårt det är! Vet inte om själva kryssen eller KSR är värst..
Niklas/Tangosailing.
Sep 2, 2011 @ 17:08
Kryssa är ju det roligaste som finns. Skulle kunna kryssa hela dagarna :-)
Jessica
Sep 2, 2011 @ 19:09
Ja visst är det kul! Men mycket svårare att se hur vi går jämfört med de andra. Om 20 år kommer jag nog inte förstå att jag ens resonerade så här kring kryss-läns-banor. Så är det att vara sen i starten :D
Bertil
Aug 31, 2011 @ 20:43
Ursäkta en fråga från en gammal gubbe som seglat de sista sextio åren: “När blev det farligt att kryssa eller länsa?”
Mats V
Sep 1, 2011 @ 09:02
+1 !!!
Hans Gunnarsson
Sep 1, 2011 @ 10:03
Är du allvarlig?
Det händer titt som tätt att till och med proffs krockar och t-bonar varandra på kryss-länsbanor, och så kommer den där kommentaren från “en gammal gubbe som seglat i 60 år”. Du tror inte att folk som ser sånt på youtube etc. får uppfattningen att det kan vara lite farligt?
Tror du den inställningen får fler nybörjare att vilja kappsegla, speciellt på en tillställning som “vänder sig till både amatörer och proffs” och “lockar både amatörer, glada entusiaster och proffs”?
Vad vill du säga med din kommentar?
/Hans
Peter Kross
Sep 1, 2011 @ 10:29
ett lite tillägg…avstånd mellan båtar på en kappsegling kan vara avsevärd mindre än många mindre vana kappseglare är vana från cruisingsegling. På så sätt kan situationer uppfattas på olika sätt. Jag har nu haft med några killar som kappseglade första gången och såg hur de reagerade vid möten.
Bertil
Sep 1, 2011 @ 23:18
Jaa jag både tror och VET att den inställningen får fler att KAPPSEGLA. Jag jobbar i juniorsektionen i min klubb. I somras hade jag fyra killar som seglade SM i Feva. Ingen av dem hade kappseglat för två år sedan. En av dem hade överhuvudtaget inte seglat någon gång – men nu seglar de på blå nivå. Nu tränar de inför USM i MR i slutet på denna månaden.
Hade de fått segla halvvind fram och tillbaks hade de inte seglat nu på grund av uttråkning.
Om halvvind fram och tillbaks passar som förberedelse inför ett party på Sandhamn, så kalla det i alla fall inte kappsegling. Kappsegling är en fysisk och intellektuell TÄVLINGSSPORT.
Med detta är denna diskussion avlutad för min del.
Vänliga hälsningar
Bertil
Bertil
Sep 1, 2011 @ 23:30
PS. Avslutningen kom ju inte med i mitt inlägg. Ville bara lägga till att jag inte är ensam om åsikten att kryssen är viktig i kappseglingen. När klubbarna rapporterar sina seglingar till SRS-kommittén, så skall man uppge hur många procent kryss seglinge har haft. Segling med liten kryssfaktor räknas inte in i statistiken.
Over and out.
Bertil
Fredrik Lönegren
Sep 1, 2011 @ 23:56
+1
Mycket allvarlig
Sep 1, 2011 @ 23:40
Vi bör sluta åka alpint i utförsbackar också. Folk kan ju bryta benen eller få hjärnskakning. “Du tror inte attt folk som ser det på Youtube etc. kan ju få uppfattningen att det är lite farligt?”
Tror du den inställningen får fler att åka skidor?
Hans Gunnarsson
Sep 2, 2011 @ 09:09
Bertil och “Mycket allvarlig”,
är inte det där lite väl mycket “strawman”-argument? Ni tilldelar mig åsikter jag inte har och skjuter sedan ner dem… Svårt.
Bertil skriver att jag inte tycker att vi ska kryssa utan bara segla halvvind fram och tillbaka. Var nånstans skriver jag det? Vad jag skriver är att *enbart kryss-läns-banor* kan uppfattas som lite farliga av nybörjare (observera att jag till och med la ett frågetecken efter det). Och att jag inte tycker kryssen är viktig i kappsegling? Lägg av! Om jag ska läsa ditt inlägg som du läser mitt kan jag väl hävda att Tjörn runt, Gotland runt, Lidingö runt tycker inte du är kappseglingar, för det är ju inte *bara* kryss-läns. Och då är det ju inte “fysiskt och intellektuellt”. Och för att inte tala om Ornö runt, det är ju bara en “förberedelse inför party i Kolnäsviken”?
“Mycket allvarlig” tycker att vi ska sluta åka alpint i utförsbackar. Jaha. Var fick du den liknelsen ifrån? En bättre liknelse (enligt mig): Om en tävling ska hållas på Norddalsbranten i Riksgränsen förväntar jag mig inte att nybörjare och blåbär ställer upp. För den uppfattas som “lite farlig” tror jag om man sett lite klipp på Youtube. Men, liknelser blir ju lätt fåniga i det här sammanhanget.
Däremot tror jag klipp på Norddalsbranten, klipp på actionfylld segling och pitchpoles på AC-katamaraner etc. gör massor för både utförsåkning och segling. Sånt är bra.
Sen, Bertil, är det en skön argumentationsteknik du har som avslutning. När jag var liten sa jag också något som jag tyckte var dräpande och sprang sen fort därifrån för att slippa höra argumentation tillbaks. Jag har växt ifrån det. Du får gärna svara på det här, men du behöver absolut inte göra det. Och om du gör det så lovar jag att inte svara (om du inte vill :) så att du ska få sista ordet.
/Hans “min-pappa-är-polis!” Gunnarsson (som snart måste tänka på blodtrycket och kanske borde tagga ner, men vafan :)
Peter Gustafsson
Sep 2, 2011 @ 07:29
Som sagt. Jag tror inte det är något problem att lägga banor som alla är happy med. Sedan så vill vissa ha mer kryss och action, andra mer slör och laid-back. Vissa 2 m/s, andra 12 m/s. Det är väl naturligt…
Jessica
Sep 3, 2011 @ 20:37
Jag vill ha 7 sm, struntar i rikting. Kan man beställa det?
Jessica
Sep 2, 2011 @ 14:08
Nej det är inte farligt men det ställer ju mycket större krav på all hantering. Vi gröna som är glada att få upp spinnakern innan den ska ner igen och som fipplar med vinschandet i vart och vartannat slag har betydligt sämre chanser än om det är lite mindre skiften. Jag talar såklart bara för oss och vi seglar betydligt bättre på distansbanor. Vi seglar J24:a och det är ju ingen förlåtande båt, kanske skulle vi greja det bättre på en snällare skuta. Men då skulle vi inte ha lika kul :)
Jessica
Sep 2, 2011 @ 14:12
Nej det är inte farligt, det är bara mycket svårare och ställer högre krav på hantering, regelkunskap – allt! Vi gröna som är glada att få upp spinnakern innan den ska ner igen och som fipplar med vinschandet har såkalrt sämre chanser än på en bana med mindre skiften.
Peter Gustafsson
Sep 3, 2011 @ 14:44
http://www5.idrottonline.se/SkallkrokensBS-Segling/Nyheter/Skallkrokennyheter/MEDANLEDNINGAVPROBLEMENVID2011ARSKRABBSEGLING/
jonas w
Sep 4, 2011 @ 09:39
Det är bra att tävlingsledningen tar ansvar för misstaget och förhoppningsvis lär sig till nästa gång. Efter lite snabb mätning på sjökortet så verkar den oklara positionen (2,45 nm 180grader rakt söder om föregående rundningsmärke) vara ca 2,5 nm felplacerad (den låg på 120 grader 2.45 nm). Vilket såklart hade skapat kaos på banan även utan blixt och dunder.
Hoppas skallkroken inte tappar modet utan istället vässar klorna och arrangerar en riktigt bra tävling nästa år.
Jessica
Sep 3, 2011 @ 19:57
Jag vill inte prata mer om Möckeln Race. Skickar såklart bilder men hur kul är det med blekesegling? Vi i en 420 torskade mot en Triss. De drev liksom snabbare. Sen kom lite vind men inte tillräckligt. Så tack för mig, jag ska nu börja väva. Eller knyppla. Hur som helst var det jäkligt gött att se en 49:er på vår lilla sjö. De vann såklart, de härliga Panzare-bröderna!
Jessica
Sep 3, 2011 @ 20:10
Peter, vart ska jag skicka picsen?
Peter Gustafsson
Sep 3, 2011 @ 20:30
peter@blur.se eller http://sprend.com/om de är stora.
RonnyG
Sep 4, 2011 @ 16:05
Sugen på Hyundai Cup….NOT!
Vi var ett gäng som funderade på att delta i Hyundai Cup men bangade pga den långa transportsträckan. Så här i efterhand känns det som om man besparade sig själv ett vredesutbrott, när jag läser mig till att det mest var halvvind. En gipp och sju slag………ärligt talat ni där nere i Nynäs. Hyr in någon som kan det där med banläggning och resultatberäkning. Det räcker med EN person som kan styra ett flertal andra i rätt riktning. Festen kan ni basa över själva:) Halvvind är INTE kappsegling. Att lägga typ 12-13 timmar på transportsegling och få en halvvindsbana slängd i fejan är inte snyggt. Vi deltog istället på DataCom Cup, vilka hade lagt banan på ett bra sätt (svårt att inte lyckas då vinden var så pass stabil). OBS detta är inte klagomål utan mer ett förtydligande av vad vi kappseglare uppskattar samt får spelet på:)
Martin
Sep 5, 2011 @ 10:19
“Hyr in någon som kan det där med banläggning och resultatberäkning. Det räcker med EN person som kan styra ett flertal andra i rätt riktning.”
Vill säga att det spelar ingen roll hur bra chef man har om medarbetarna är kassa ;).
Att arrangera en kappsegling är ett teamarbete där alla platser behöver erfarna personer för att allt ska löpa smidigt.
Jag är runt på många kappseglingar per år som “inhyrd” funktionär och då inte som seglingsledare utan tex banläggare, linjebåt eller resultaträkning. Det man ser på många ställen förskräcker. Klubbarnas egna hårt slitande funktionärer saknar ofta bra material till att börja med. Banläggningsbåtar, bojar och ankare är ofta helt kassa. Sen saknas det grundläggande rutin att köra motorbåt eller lägga ut ett ankare. Detta bidrar till att hur bra chefen än är så går det inte att flytta märken eller linje då det helt enkelt tar för lång tid.
Värst är de som tror att de kan och inte lyssnar på tips och råd från andra. Då hjälper det inte med En person som styr ;).
Nya oerfarna personer tas enligt min erfarenhet bäst om hand genom att placeras som medhjälpare till någon som vet vad hon/han håller på med.
När allt flyter på som ett team ska så blir det bra seglingar även om vinden stökar till det lite ibland. Som motpol till dåliga seglingar som diskuterats här kan jag lägga in en länk till en segling som gick ganska bra i helgen.
http://www.s606k.se/2011/09/sthlm-606-regatta-resultat/
MA
Sep 5, 2011 @ 11:33
Jag brukar ordna ett par regettor om året, på den ena regattan brukar det komma c:a 80-90 jollar. Vår organsiation är följande;
– Sekretariat 1-2 pers som kan sailwave bra, är även med på sjön!
– Seglingsledare och en gubbe till på start/målfartyg
-Ban-/och linjeläggare 2 gubbar som vet vad de gör.
-Säkerhetsbåt 1 pers (flera om vädret är dåligt)
Oftast finns det med föräldrar och tränare som får ställa upp som säkerhet.
Prioritet på sjön, linjen så rak som möjligt (gärna 5-10 graders läfördel), starta i tid, var tydlig och konsekvent, banans längd och riktning skall vara 100% rätt enligt banskiss och i enlighet med seglingsföreskrifterna. Har man kort om tid, lägg linjen, snabbt upp med första märket och kör igång. Lägg de andra märkena snarast därefter, hela banan behöver inte ligga för att starta ett race!
Var inte rädd att göra banändringar, flagga C och röd eller grön flagg vid länsmärket plus signal, snabbt upp och flytta till ny position på kryssmärket. Det krävs ingen stor organisation för att klara detta! Normalt sett har vi resultatlistorna uppe när seglarna är på väg in!
Men det krävs folk som kan kappsegling, annars blir det inte bra!
Martin
Sep 5, 2011 @ 12:27
Precis, du beskrev en väl fungerande organisation som klarar sig med lite folk för att alla kan sin sak.
Byt tex ut personerna i din linjebåt till några som varken kan köra båten till rätt position, använda en vhf för att kommunicera eller lyckas lägga i ett märke som inte ska dragga. Genast har du en katastrof lurande och det kan ta allt mellan 10-30 minuter att få en linje som ligger rätt vilket omöjliggör nästa steg som är starta i tid. Och när väl märket ligger där det skulle vara så har vinden vridit och du får börja om.
(o)
Sep 5, 2011 @ 14:48
Finns en tråd i ämnet: http://www.blur.se/2011/09/04/funktionarsutbildning-for-aktiva-kappseglare/
Om fler engagerar sig får vi bättre regattor!
Peter Witt
Sep 5, 2011 @ 22:31
Bra skrivet – så är det.
Tommy L
Sep 5, 2011 @ 14:49
+1
Kjell Nilsson
Sep 5, 2011 @ 16:44
EN BRA HELG FÖR SRS-SEGLARNA!
Södertälje båtklubb arrangerade 2-dagars i helgen. 22 båtar till start med ett startfönster på 15 minuter. För att seglingsledningen också skulle kunna kappsegla så beslutades enhälligt på skepparmötet att varje båt fick ansvara för sin egen start och målgångstid. Alla hade en kanonhelg, trevligt och ENKELT.
Fler kommer med all säkerhet att vara med nästa gång. Mycket bra sätt att få med fler båtar och seglare. Bra SBK.
KIW