Happy Yachting hittar hem
När jag startade Happy Yachting för ett år sedan så hade jag en tydlig idé om hur man skulle kunna göra skillnad i en väldigt traditionell bransch. Mer om det här.
Mycket har gått över förväntan. Intresset har varit stort och många kunder har uppskattat ett lite roligare utbud och en hög servicenivå (att kunder blir förvånade när de får svar på mail säger väl det mesta om hur de brukar bli behandlade).
Resultatmässigt har det gått bättre än planerat – tar man bort uppstartskostnader så nådde vi break-even redan efter ett halvår. Jättekul. Och marknadsföringen via sociala medier har funkat precis så bra som vi trodde. Sedan finns det så klart saker som har varit svårt, men så är det alltid när man startar något nytt. Och det är väl det som är charmen med att vara entreprenör; “nu jävlar skall ni få se att det går att göra” :-)
Och nu är det dags att ta nästa steg.
Från och med första september så kommer vi att gå in i ett långsiktigt samarbete med Limhamns Skeppshandel. De kommer att sköta den dagliga driften av Happy Yachting och tillsammans med mig se till att vi blir ännu bättre:
Happy Yachting behöver ett bredare sortiment. Fortfarande med fokus på riktigt kul och bra prylar och kläder för seglare, men med fler produktgrupper och fler starka varumärken. Dessutom har vi fått ganska mycket frågor på anpassningar av löpande rigg och andra specialare som vi nu kan ta hand om.
Happy Yachting behöver mer expertis. Vi har bra koll, men med några av Sveriges bästa riggare och seglare så kan vi hantera ännu klurigare frågeställningar. Edmans är bäst i Sverige i H-båt och det inte de vet om entypssegling är inte värt att veta. Och vi kommer att kunna vara ännu mer tillgängliga, både på mail och telefon.
Limhamns Skeppshandel behöver nå fler kunder. De förstår näthandel och hur de skulle kunna bli både bättre och större med Happy Yachting som ett av sina ben. Och tittar man på England eller USA så är det näthandel som gäller. Även för båttillbehör. Det är bara det att många av de stora svenska aktörerna inte har tagit frågan på allvar. Ännu.
Sedan handlar det så klart om människor. Att få jobba med Peder Edman, Håkan Rydlöv och gänget i Limhamn skall bli superkul. De har grym koll men är ändå ödmjuka och lätta att ha att göra med. Jag hoppas också att de kommer att kunna bidra till innehållet här på bloggen
Sedan är ju Öresundsregionen mycket spännande!
Vad innebär då detta för våra kunder?
Egentligen inte så mycket. Happy Yachting kommer att förbli Happy Yachting. Fast version 2.0. Med fler duktiga människor, bättre tillgänglighet och ännu fler kul produkter.
Aug 31, 2011 @ 09:31
Kul! Grattis!
Aug 31, 2011 @ 09:45
Låter himla bra, lycka till.
Aug 31, 2011 @ 10:01
Kul, Edmans är grymma. Nu kanske det kommer lite rapporter från VM i H-båt, SM & NM i Express och andra “stora” entypsrace. Det är den potential jag har sett med Blur en tid. Att det inte skrivs ett ord om när en OS-klass som Starbåten seglar SM och ett par unga grabbar som satsar stenhårt vinner tycker jag är tråkigt men kanske framförallt förvånande ? “Svensk segling och kappsegling” innefattar så mycket mera än Tjörn Runt och andra SRS-race. Jag lovar att köpa en ny kompass på happyyachting.se pronto om Ni skriver lite mer om detta :-)
Som Bloggare är det du Peter som bestämmer innehållet men jag hoppas att du tar den här feedbacken på rätt sätt. // F.
Aug 31, 2011 @ 10:15
Bra feedback, Feffe.
Tyvärr har jag inte orkat göra SSFs och klassförbundens jobb när det gäller att pusha för OS- och entypsklasser. Det bästa vore ju om andra tog tag i detta så att vi fick en mångfald både i rapportering och i den viktiga debatten om svensk segling.
Men en naturlig följd av samarbetet med Limhamn är så klart att jag funderar på inriktningen på blur.se. Och ingenting är omöjligt :-)
Aug 31, 2011 @ 11:15
:-)
Får väl börja kolla på den där ordern då… Säljer Ni tacktick ? Speedpuck är ju nice men dessvärre får man ju inte segla med GPS…
Finns det några andra bra alterbativ när det gäller digitala kompasser som kan rekommenderas ? //F.
Aug 31, 2011 @ 10:21
Kul med Limhamns Skeppshandel, de är sanna seglare och eldsjälar som ger tillbaka till seglingen. Bland annat genom samarbete med Skånes Seglarförbund och andra seglingsorganisationer. Det här har förutsättningar att bli riktigt bra!
Aug 31, 2011 @ 10:36
Kul! Men vem vänder jag mig till när jag vill uppgradera den stående riggen på expressen – HY eller Limhamns?
Aug 31, 2011 @ 16:49
Eftersom vi inte har en färdig sådan på Happy Yachting (ännu) så tycker jag du tar det med Peder.
Aug 31, 2011 @ 11:50
Hej,
Den största anlendingen till att jag uppskattat och handlat hos HY är för att “slippa” Limhamnsskeppshandel. Killarna/tjejerna är säkert superbra seglare men servicenivån är diskutabel. Har många gånger åkt därifrån och varit “uppretad” av ointresset och hur de behandlat kunder. Kommentaren om mailsvar var nog min :-)
Jag hoppas att detta samarbete kan gynna både HY och Limhamnsskeppshandel. Ökad volym/soriment för HY och bättre service/bemötande i Limhamn!
Lycka till -ser fram till att får en komplett och sercive-minded skeppshandel i södra Sverige!
Aug 31, 2011 @ 16:56
Tack – förhoppningsvis kan det bli en win-win. Kan jag bidra så skall jag försöka göra det, även om det är “i den verkliga världen” :-)
Aug 31, 2011 @ 12:16
Hoppas att Happy Yachting kan behålla sin särprägel och inte bara blir en HY-hörna i en redan etablerad butik.
Aug 31, 2011 @ 17:09
Det har varit viktigt för mig att starta Happy Yachting på mitt sätt utan att ta hänsyn till en etablerad verksamhet, med allt vad det innebär. Alla som har drivit förändingsprojekt vet hur svårt det är.
Nu har vi en tydlig identitet, massor av egna kunder och rejäl närvaro på nätet. Och min ambition är så klart att Limhamns Skeppshandel skall vara den lilla butiken på Happy Yachting ;-)
Aug 31, 2011 @ 14:42
Limhamnsskeppshandel har överlevt sig själv :)
Aug 31, 2011 @ 14:50
Kul Peter!
Du gjorde det säkert för att få mig som kund. ;-)
Aug 31, 2011 @ 17:13
Bra initiativ, borde kunna bli en framgångsrik kombination. Lycka till!
Aug 31, 2011 @ 20:51
Grattis snyggt jobbat.
Aug 31, 2011 @ 21:15
Lycka till med samarbetet. Hoppas att servicen o kvaliteten kommer att behålla samma höga nivå.
KIW
Aug 31, 2011 @ 21:27
Låter som en smart kombination. Lycka till!
Sep 1, 2011 @ 00:02
Vem har köpt vem och vad blir skillnaden för kunden?
Sep 1, 2011 @ 02:10
Och hur långt är ett snöre??? Gott jobbat..
Sep 1, 2011 @ 06:56
Ett snöre är antingen tillräckligt långt eller också för kort…