Skip to content

29 Comments

  1. Martin
    Sep 5, 2011 @ 09:44

    Eller så lägger man resurserna på att utbilda och vårda de som redan idag gör jobbet ;). Annars kan man riskera att ha många funktionärer på papperet men få med mångårig erfarenhet som kan fungera som goda mentorer till nya.
    Att köra en segling om året som funktionär är ungefär lika smart som att hoppa i en okänd båt och försöka vinna en kappsegling. Man behöver många tävlingar per år för att hålla sin nivå och kunskap på topp.

    Reply

    • MA
      Sep 5, 2011 @ 11:14

      Problemet är att Svensk segling saknar funktionärer, och det läggs redan ned tid för uppdaterning av de som är licenserade funktionärer. Varje år anordnar SSF seminarier. Så det finns redan, nu gäller det att få fler att ställa upp, och att inventera intresset med aktiva, eller f.d. aktiva kappseglare är ju inte så dumt. Förhoppningsvis blir det kurser som skippar det självklara, utan går in på det som är vesäntligt.

      Våra nuvarande SL, TL, Domare m.m börjar bli ålderstigna, och det behövs föryngring framförallt, annars har vi snart inga som kan ta på sig ett kappseglingsarrangemang!

      Bra initativ av SSF!

      Reply

    • Patrick L
      Sep 5, 2011 @ 11:15

      Well…men SSFs största problem i detta har väl inte varit att hantera den långa kön av befintliga funktionärer som vill vidareutbilda sig utan att överhuvudtaget hitta ett rekryteringsunderlag? Den största vinsten med att få fler aktiva kappseglare att ställa upp som funktionärer är kanske annars ökad förståelse och kunskapsöverföring mellan seglare och funktionärer? På de flesta regattor jag har varit på finns här helt klart ett glapp. Jag skulle helt klart kunna ställa upp som funktionär på ett antal regattor varje år förutom att segla själv på ett antal andra.

      Reply

      • (o)
        Sep 5, 2011 @ 14:43

        Var det inte det som var syftet med denna enkät, att bredda rekryteringsbasen med aktiva seglare? Alla verkar ju vara proffsarrangörer och domare bakom skrivbordet, men har inte en tanke att själva ställa upp! Känner mängder av seglare som gärna ställer upp om det inte vore så förbannat mycket kurser och praktik. Att ställa upp som funktionär 3-4 gånger om året är bara lärorikt för ens egna seglande, det behöver ju inte bara vara i de klasser man själv seglar. Bra om ni ställer upp.

        Reply

        • Patrick L
          Sep 5, 2011 @ 15:25

          Jo, det var syftet. Och mitt inlägg skrevs som svar till Martin, som ju föreslog att man istället skulle satsa på befintliga funktionärer.

          Reply

  2. Anders R
    Sep 5, 2011 @ 11:40

    Man lär nog få sätta ihop ett koncept och göra lite vettig reklam först. What’s in it for me? (Om inte det dåliga samvetet för att man borde bidra ska vara drivkraften.) Undersökningen är full av begrepp som jag tror få kan definitionen av, förklaringstexter eller länkar kunde nog vara bra.

    Reply

    • (o)
      Sep 5, 2011 @ 12:27

      Du kanske inte är kvalificerad just för denna enkät om det är oklarheter som kräver förklaringar. Det finns grundläggande funktionärskurser som beskriver skillnaderna på t.ex tävlingsledare och seglingsledare, således finns det ett behov av både grundläggande kurser och mer eller mindre avancerade.

      Reply

      • Anders R
        Sep 5, 2011 @ 13:20

        Tänkte samma tanke själv, jag är nog inte kvalificerad =)

        Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 5, 2011 @ 13:47

        Om det blir ENKLARE så kommer nog folk tillbaka. Det gäller för alla som har med kappsegling att göra ( funktionärer, kappseglare….)

        Reply

        • (o)
          Sep 5, 2011 @ 14:51

          Så komplicerat är det väl inte?

          Reply

          • Fredrik Lönegren
            Sep 6, 2011 @ 10:00

            Tycker du och jag som kan det här. Men vad känner dom som vi vill ska börja med vår FANTASTISKA hobby?

  3. Tommy L
    Sep 5, 2011 @ 13:49

    Jag tycker initiativet är intressant, men jag är tyvärr (som Stefan Sauk sa för länge sen) “skeptisk” till att det kommer att funka, dvs att man mha detta eller liknande initiativ lyckas rekrytera en tillräckligt stor massa av tillräckligt kompetenta funktionärer.

    Att vara funktionär i vilken som helst regatta som har högre ambitioner/nivå än ett “onsdagsklubbrace” ställer rätt höga krav på kunskap och regelbunden praktisk erfarenhet om man skall kunna åstadkomma ett seglingsmässigt bra och rättvist arrangemang, och jag är tveksam till om det finns så många som vill lägga ner den tid det krävs för att skaffa sig och upprätthålla en rimlig kompetensnivå.

    Visst finns det roller i tävlingsorganisationen som kräver mindre erfarenhet, t.ex kan man ju vara behjälplig med att lägga bana utan att vara kappseglingsexpert, men då krävs det en mycket skicklig seglingsledare, “chefsbanläggare” och god radiokontakt mellan dessa för att få banläggningen att funka.

    Dessutom, att vara seglingledare på ett banrace kräver förutom kunskap ofta också “balls”, att t.ex skjuta av en start, eller tom. ett påbörjat race, när förhållandena (vindriktning mm) ändras alltför mycket. Dessa “balls” kan man bara skaffa sig genom att träna och praktisera, och det dessutom regelbundet.

    Jag tror att det krävs att man är funktionär på åtm 3-4 regattor per säsong, och dessutom är beredd att “plugga” en hel del inför varje regatta, om man ska kunna göra ett vettigt jobb i roller som seglingsledare, domare eller banläggare, och jag undrar hur många seglare som är intresserade av att prioritera detta istället för att segla själva ?

    Men, jag hoppas jag har fel, och att uppropet ovan resulterar i många nya kompetenta funktionärer, gudarna ska veta att det behövs.

    mvh,
    Tommy

    Reply

    • o
      Sep 5, 2011 @ 15:18

      precis. likabra att ge fan i allt.

      Reply

    • Patrick L
      Sep 5, 2011 @ 16:26

      Tommy, just det här med att ha “balls” att skjuta av en start eller ett race borde väl en aktiv kappseglare ha med sig in “i boet”? Även om det krävs både kunskaper och praktik så är det väl bra att SSF försöker förändra sättet på vilket man rekryterar och utvecklar funktionärskåren eftersom sättet man har gjort på hittills inte tycks fungera vad gäller återväxten. Jag ställer upp direkt.

      Reply

    • Allan W
      Sep 6, 2011 @ 09:43

      Vi körde en träningsregatta (bansegling) och det gav en hel del intressanta erfarenheter.
      1. Båtar väntar gärna för att man lägger om startlinjen eller banan.
      2. Våga vara lyhörd, kontrollera vinden med jämna mellanrum och jobba för att lyssna på seglarna och ändra banan. Det är jobbigt, javisst men det är roligt när seglarna är nöjda med banläggningen.
      3. Det är ingen resa till Mars det handlar om, med lite rutiner så får man snurr på sakerna.
      4. Seglarna hjälper till med att tala om vad som händer på banan, är man osäker så får man diskutera på bryggan det som har sett oklart ut.

      Men som med allt annat med segling så handlar mycket om bra förberedelser.
      Det mesta som man behöver veta står i två tunna A4-häften om jag minns rätt.
      Men man får räkna med att jobba och vara lika koncentrarad som när man kappseglar. Men det är kul att komma i hamn och träffa nöjda kappseglare.

      mvh Allan W

      Reply

      • J - lover
        Sep 6, 2011 @ 14:18

        Jeg er regelmessig med på å arrangere/dømme regattaer og min erfaring er at seilerne blir utålmodige hvis arrangør bruker allt for lang tid på å få lagt banen(e) 100 % perfekt for så å oppleve at vinden dreier like etterpå med dertil påfølgende baneendring for n’te gang. Seilerne er der for å seile under så like forhold som mulig og om startlinjen blir litt skjev eller om toppmerket ligger litt feil når de kommer opp dit så er ikke det så viktig. Det som er viktig er at forholdene er like for alle. I seiling må en jo kunne tolke de forholdene som er på banen og ta sine valg deretter uavhengig om toppmerket ligger perfekt eller ikke.

        Jeg må bare få presisere at en arrangør skal gjøre sitt beste for at alt blir så godt som mulig men ikke bli opphengt i at det skal være perfekt før de setter i gang. Vi er her for å seile ikke vente.

        Espen

        Reply

  4. stefan P
    Sep 5, 2011 @ 16:01

    Sk-t bra initiativ om fler kappseglare kan ta någon eller några helger och vika för kappseglingsarrangemang så får vi fler funktionärer och en större förståelse för seglingens olika aktörer som behövs för att vi skall ha skoj på sjön.

    Reply

  5. JonasJ
    Sep 6, 2011 @ 10:10

    Sedan jag utbildade mig till domare, och har varit ute på banan som domare. Har det utvecklat min egen segling mycket.

    Reply

  6. Carl Peter Carlsson
    Sep 6, 2011 @ 10:47

    Jag är licensierad domare och gör ca 20 dagar om året utöver min egen segling. Jag förstår varför man inte får fler aktiva funktionärer.

    Här kommer några förslag till SSF på hur man kan uppmuntra folk…
    – Hör av er någon gång. Visa att ni bryr er om oss.
    – Gör vårt jobb lättare. Informera oss om alla viktiga förändringar.
    – Ge oss den litteratur som vi behöver så vi slipper köpa den själva.

    Förslag till klubbarna…
    – Funktionärerna kommer om de känner att de uppskattas.
    – Se till att det finns ordentligt boende, båtar och juryrum.
    – Domarna som sitter på kvällen behöver mat.

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 6, 2011 @ 12:15

      +1
      Kappsegling är till för alla intresserade, domare, funkis, seglare!!!
      (den gamal tesen att kappsegling är till för kappseglarna är fel)
      “Var extra vänlig mot funkisar, för utan dom så blir det ingen kappsegling”

      Reply

    • J - lover
      Sep 6, 2011 @ 14:04

      Støtter dine forslag 100 %, dette er noe av det som skal til for at funksjonærer og dommere føler at det er verdt tiden og innsatsen vi bruker av interesse for sporten. Det å være dommer i et større arrangement er ikke gloriøst men lange timer på vannet og i juryrommet. Det er ikke uvanlig at en dommers arbeidsdag først slutter sent på kvelden og da er det godt å kunne få noe i kroppen underveis.

      I Norge så arrangerer NSF hvert år dommerseminar om vinteren hvor endringer etc taes opp slik at dommerne kan oppdatere seg på det som skjer (men det er klubbene som sender sine dommere dit). Det finnes også kretser / klubber som har egne dommerlaug som er aktive med å oppdatere sine medlemmer. Her kan det sikkert være mye å hente på å adoptere “best practice”.

      Å ha erfarne regattaseilere med på å arrangere regattaer er alltid bra for de vet hva som skal til for å få lagt baner korrekt, hva seilerne forventer på land etc. En funksjonær må ikke være en med arrangør utdannelse ifra NSF/SSF men en som vet hva som forventes av posisjonen som funksjonæren skal fylle i.e ha stillingsbeskrivelser og god kommunikasjon.

      Espen

      Reply

  7. Bosse Bergqvist
    Sep 6, 2011 @ 12:00

    En reflektion!

    Min äldsta grabb är snart 15 år och ställer ofta upp som domare i fotboll när barn födda 00-03 spelar match. Han får 80 kr för 2×15 minuter och dessutom gratis mat. I lördags dömde han fyra matcher mellan kl 10-13 vilket gav 320 kr.

    Han slipper dessutom att bli uthängd offentligt.

    Ett minimum borde vara att nyckelperson/er får ersättning i samband med kappseglingar som är sanktionerade av SSF.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2011 @ 12:15

      Osäker på vad du menar med “uthängd offentligt”, men jag tror inte det är enklare att vara domare i fotboll (eller någon annan sport för den delen) än i segling. Däremot har de väl inarbetade strukturer för att rekrytera och behålla både aktiva och funktionärer.

      Om en domare i en match (oavsett ålder eller division) hade placerat ena målburen på långsidan eller dömt resultatet till 5-2 (när det egentligen blev 0-1) så är jag ganska säker på att det hade blivit handgripligheter på plan. Och jag tror säkert det hade diskuterats i en del fotbollsforum på nätet också :-)

      Reply

  8. Andreas E
    Sep 6, 2011 @ 18:11

    Jag tror att bra kappseglare har potential att vara rätt målgrupp för seglingsledning. De vet vad seglarna prioriterar, tänker och behöver på banan. Vissa roller klarar deltidare.

    Jag kommer precis från ett mycket väl arrangerat Norskt Mästerskap i Melges 24.
    Fredrikstad Seilforening + Hankö Yachtklubb + Melgesförbundet Norge bidrog till arrangemanget.
    Några punkter som bidrog till den positiva känslan:
    – Ombord på fanns ledande funktionär med stor egen kappseglingserfarenhet
    – Seglingsledning kommunicerar vad de tänker, hur de tänker göra saker via VHF till seglarna. (Från VM: Duktige Hank Stuart startar alltid dagen på banan med att välkomna alla seglare ut, berätta hur de ser/tror om vind, bana och plan)
    – Planera för nästa start redan på sista undanvinden, så att banan är redo för snabb omstart
    – Kort tid till nästa start, kommunicera via VHF om plan
    – Stabil vindriktning gör jobbet lättare (vilket vi hade)
    – Berättar via VHF när “banan och startlinje är lagd” så att alla båtar kan “pinga” eller kolla linje.

    Vindriktningen är inte konstant – Saker som seglare kan bidra med som funktionär kring banläggning genom att tänka som seglare:
    – startlinjer är att välja rätt sida att göra “göra fel på”, så ström, vind kan hårt gynna ena sidan av linje eller bana, vilket ofta skulle göra det lättare att få iväg fältet om fördel på linjen blev den motsatta eller det lite längre benet blev den “sämre”kanten.

    Reply

  9. Andreas E
    Sep 6, 2011 @ 18:24

    Jo, Seglingsledaren på NM fick ett barnbarn på lördagen, vilket var kul, men han lät meddela att hans långa karriär som funktionär nu skulle få en minskad omfattning. Vilket ytterligare belyser det allmänna resursproblemet.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Oct 18, 2011 @ 09:37

    Kollade med Anders hur det hade gått med det här uppropet.

    Cirka 60 seglare har svarat att de har intresse av att bli seglingsledare, tävlingsledare eller domare i någon form.

    Inte illa!!?

    Man går nu igenom svaren och kommer att återkoppla till var och en. Och finns det fler som är intresserade så är det bara att fylla i enkäten ovan.

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Oct 18, 2011 @ 15:49

      Bra att du tar tag och puffar för detta Peter. Jag har nu också anmält intresse till min klubb att planera och driva en kappsegling. Det enda rätta. tillsammans är vi starka.

      Mvh,

      Reply

  11. Peter Gustafsson
    Dec 2, 2011 @ 08:14

    Här är svaret jag fick i veckan från SSF.

    68 potentiella funktionärer måste väl anses som ganska bra?

    Hejsan!

    Jag har med glädje tagit emot ditt enkätsvar där du som erfaren kappseglare har visat ditt intresse för att vilja utbilda dig till kappseglingsfunktionär och/eller domare.

    Det är med stor portion inspiration jag nu skall försöka mig på att göra din ”genväg” till licensierad funktionär eller domare så attraktiv som möjligt.

    Förutsättningarna är nu följande;

    SSFs arrangörskommitté resp Regelkommitté äger naturligtvis frågan om Vad en seglingsledare eller domare skall kunna. Däremot äger jag som utbildningsansvarig på SSF frågan om Hur det skall gå till!

    Det är naturligtvis så att du som har 10-20-års aktiv kappseglingserfarenhet på internationell mästerskapsnivå definitivt vet vad som är ett bra eller mindre bra tävlingsarrangemang på vattnet. Du har heller inga problem att lägga banor eller startlinjer på optimalt sätt och det är dessutom minst 1 minut mellan flaggorna så det finns tid att läsa på.

    Det samma gäller för dig med stor kappseglingserfarenhet som vill bli domare. Din kappseglingserfarenhet gör att du verkligen vet vad du skall titta efter på banan och hur du skall förflytta dig med domarbåten för att se väsentligheterna. Skall du däremot vara förhandlingsdomare och leda protestförhandlingar vid ett mästerskap då krävs det nog mer än bara kappseglingserfarenhet.

    Men vad är det då du inte kan för att vara en licensierad seglingsledare, direkt-eller förhandlingsdomare på en nationell mästerskapsnivå?

    Här kan jag bara tänka mig och kanske även du, vissa förutsättningar som kanske saknas men som du och vi tillsammans med lätthet kan åtgärda. Vårt ”utbildningsrum” är stort, från Internet till Internat.

    Totalt är ni 68 aktiva kappseglare som besvarat enkäten. Tack för det!

    Jag har sorterat upp er inom ett geografiskt närområde efter bakgrund och önskemål. Tanken är nu att vi för resp gruppering av seglingsledare resp domare på ett enkelt sätt skall komma till ”skott”.

    Du kan räkna med att ”genvägen” för dig till licens kommer att omfatta 1 gemensam kursdag för erfarenhetsutbyte samordnad med webbaserade hemuppgifter.

    Baserat på de uppgifter enkäten givit kommer jag nu att lägga upp ”genvägen” i detalj tillsammans med SSFs arrangörs-och regelkommittéer. Avsikten är därefter att vi skall kunna genomföra ”genvägen” under februari/mars vilket innebär att jag återkommer till dig med en konkret inbjudan inom den närmaste månaden.

    Tack på förhand – Ser fram mot att få samarbeta med dig!

    SVENSKA SEGLARFÖRBUNDET

    Anders Larzon
    Utbildningsansvarig

    Reply

  12. Krångligt att vara arrangör? | BLUR
    Dec 18, 2013 @ 23:00

    […] jag var involverad i funktionärsfrågan var 2011 när man ordnade “Funktionärsutbildning för aktiva kappseglare” som en slags genväg för oss som var lite “up-to-speed”. Jag var lite sugen på att […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.