Funktionärsutbildning för aktiva kappseglare
Det har ju tidigare debatterats hur man får fler och bättre funktionärer (och behovet finns ju). Här är ett bra initiativ för att fånga upp aktiva seglare. Dagens tips är att fylla i frågeformuläret. Det har jag gjort…
Funktionärsutbildning för aktiva kappseglare
Många rutinerade kappseglare har hög kompetens om hur man arrangerar och dömer kappseglingar. Nu vill SSF ta tillvara den kompetensen.
Inom Svenska Seglarförbundet vill vi varje år utbilda så många välkvalificerade ledare, funktionärer och domare som möjligt.
Nu vill vi ta vara på den kompetens som nuvarande och tidigare aktiva kappseglare besitter och på så sätt vidareutveckla kvaliteten på våra kappseglingar.
Om du vill utbilda dig till seglingsledare, tävlingsledare eller domare och göra en insats när det inte krockar med den egna seglingen, kan du anmäla dig via länken nedan.
Tanken är också att dina och andras svar ska leda till en attraktiv utbildningsväg till licens utan att det tar för mycket tid i anspråk.
Välkommen att anmäla ditt intressen här.
Anders Larzon
Martin
Sep 5, 2011 @ 09:44
Eller så lägger man resurserna på att utbilda och vårda de som redan idag gör jobbet ;). Annars kan man riskera att ha många funktionärer på papperet men få med mångårig erfarenhet som kan fungera som goda mentorer till nya.
Att köra en segling om året som funktionär är ungefär lika smart som att hoppa i en okänd båt och försöka vinna en kappsegling. Man behöver många tävlingar per år för att hålla sin nivå och kunskap på topp.
MA
Sep 5, 2011 @ 11:14
Problemet är att Svensk segling saknar funktionärer, och det läggs redan ned tid för uppdaterning av de som är licenserade funktionärer. Varje år anordnar SSF seminarier. Så det finns redan, nu gäller det att få fler att ställa upp, och att inventera intresset med aktiva, eller f.d. aktiva kappseglare är ju inte så dumt. Förhoppningsvis blir det kurser som skippar det självklara, utan går in på det som är vesäntligt.
Våra nuvarande SL, TL, Domare m.m börjar bli ålderstigna, och det behövs föryngring framförallt, annars har vi snart inga som kan ta på sig ett kappseglingsarrangemang!
Bra initativ av SSF!
Patrick L
Sep 5, 2011 @ 11:15
Well…men SSFs största problem i detta har väl inte varit att hantera den långa kön av befintliga funktionärer som vill vidareutbilda sig utan att överhuvudtaget hitta ett rekryteringsunderlag? Den största vinsten med att få fler aktiva kappseglare att ställa upp som funktionärer är kanske annars ökad förståelse och kunskapsöverföring mellan seglare och funktionärer? På de flesta regattor jag har varit på finns här helt klart ett glapp. Jag skulle helt klart kunna ställa upp som funktionär på ett antal regattor varje år förutom att segla själv på ett antal andra.
(o)
Sep 5, 2011 @ 14:43
Var det inte det som var syftet med denna enkät, att bredda rekryteringsbasen med aktiva seglare? Alla verkar ju vara proffsarrangörer och domare bakom skrivbordet, men har inte en tanke att själva ställa upp! Känner mängder av seglare som gärna ställer upp om det inte vore så förbannat mycket kurser och praktik. Att ställa upp som funktionär 3-4 gånger om året är bara lärorikt för ens egna seglande, det behöver ju inte bara vara i de klasser man själv seglar. Bra om ni ställer upp.
Patrick L
Sep 5, 2011 @ 15:25
Jo, det var syftet. Och mitt inlägg skrevs som svar till Martin, som ju föreslog att man istället skulle satsa på befintliga funktionärer.
Anders R
Sep 5, 2011 @ 11:40
Man lär nog få sätta ihop ett koncept och göra lite vettig reklam först. What’s in it for me? (Om inte det dåliga samvetet för att man borde bidra ska vara drivkraften.) Undersökningen är full av begrepp som jag tror få kan definitionen av, förklaringstexter eller länkar kunde nog vara bra.
(o)
Sep 5, 2011 @ 12:27
Du kanske inte är kvalificerad just för denna enkät om det är oklarheter som kräver förklaringar. Det finns grundläggande funktionärskurser som beskriver skillnaderna på t.ex tävlingsledare och seglingsledare, således finns det ett behov av både grundläggande kurser och mer eller mindre avancerade.
Anders R
Sep 5, 2011 @ 13:20
Tänkte samma tanke själv, jag är nog inte kvalificerad =)
Fredrik Lönegren
Sep 5, 2011 @ 13:47
Om det blir ENKLARE så kommer nog folk tillbaka. Det gäller för alla som har med kappsegling att göra ( funktionärer, kappseglare….)
(o)
Sep 5, 2011 @ 14:51
Så komplicerat är det väl inte?
Fredrik Lönegren
Sep 6, 2011 @ 10:00
Tycker du och jag som kan det här. Men vad känner dom som vi vill ska börja med vår FANTASTISKA hobby?
Tommy L
Sep 5, 2011 @ 13:49
Jag tycker initiativet är intressant, men jag är tyvärr (som Stefan Sauk sa för länge sen) “skeptisk” till att det kommer att funka, dvs att man mha detta eller liknande initiativ lyckas rekrytera en tillräckligt stor massa av tillräckligt kompetenta funktionärer.
Att vara funktionär i vilken som helst regatta som har högre ambitioner/nivå än ett “onsdagsklubbrace” ställer rätt höga krav på kunskap och regelbunden praktisk erfarenhet om man skall kunna åstadkomma ett seglingsmässigt bra och rättvist arrangemang, och jag är tveksam till om det finns så många som vill lägga ner den tid det krävs för att skaffa sig och upprätthålla en rimlig kompetensnivå.
Visst finns det roller i tävlingsorganisationen som kräver mindre erfarenhet, t.ex kan man ju vara behjälplig med att lägga bana utan att vara kappseglingsexpert, men då krävs det en mycket skicklig seglingsledare, “chefsbanläggare” och god radiokontakt mellan dessa för att få banläggningen att funka.
Dessutom, att vara seglingledare på ett banrace kräver förutom kunskap ofta också “balls”, att t.ex skjuta av en start, eller tom. ett påbörjat race, när förhållandena (vindriktning mm) ändras alltför mycket. Dessa “balls” kan man bara skaffa sig genom att träna och praktisera, och det dessutom regelbundet.
Jag tror att det krävs att man är funktionär på åtm 3-4 regattor per säsong, och dessutom är beredd att “plugga” en hel del inför varje regatta, om man ska kunna göra ett vettigt jobb i roller som seglingsledare, domare eller banläggare, och jag undrar hur många seglare som är intresserade av att prioritera detta istället för att segla själva ?
Men, jag hoppas jag har fel, och att uppropet ovan resulterar i många nya kompetenta funktionärer, gudarna ska veta att det behövs.
mvh,
Tommy
o
Sep 5, 2011 @ 15:18
precis. likabra att ge fan i allt.
Patrick L
Sep 5, 2011 @ 16:26
Tommy, just det här med att ha “balls” att skjuta av en start eller ett race borde väl en aktiv kappseglare ha med sig in “i boet”? Även om det krävs både kunskaper och praktik så är det väl bra att SSF försöker förändra sättet på vilket man rekryterar och utvecklar funktionärskåren eftersom sättet man har gjort på hittills inte tycks fungera vad gäller återväxten. Jag ställer upp direkt.
Allan W
Sep 6, 2011 @ 09:43
Vi körde en träningsregatta (bansegling) och det gav en hel del intressanta erfarenheter.
1. Båtar väntar gärna för att man lägger om startlinjen eller banan.
2. Våga vara lyhörd, kontrollera vinden med jämna mellanrum och jobba för att lyssna på seglarna och ändra banan. Det är jobbigt, javisst men det är roligt när seglarna är nöjda med banläggningen.
3. Det är ingen resa till Mars det handlar om, med lite rutiner så får man snurr på sakerna.
4. Seglarna hjälper till med att tala om vad som händer på banan, är man osäker så får man diskutera på bryggan det som har sett oklart ut.
Men som med allt annat med segling så handlar mycket om bra förberedelser.
Det mesta som man behöver veta står i två tunna A4-häften om jag minns rätt.
Men man får räkna med att jobba och vara lika koncentrarad som när man kappseglar. Men det är kul att komma i hamn och träffa nöjda kappseglare.
mvh Allan W
J - lover
Sep 6, 2011 @ 14:18
Jeg er regelmessig med på å arrangere/dømme regattaer og min erfaring er at seilerne blir utålmodige hvis arrangør bruker allt for lang tid på å få lagt banen(e) 100 % perfekt for så å oppleve at vinden dreier like etterpå med dertil påfølgende baneendring for n’te gang. Seilerne er der for å seile under så like forhold som mulig og om startlinjen blir litt skjev eller om toppmerket ligger litt feil når de kommer opp dit så er ikke det så viktig. Det som er viktig er at forholdene er like for alle. I seiling må en jo kunne tolke de forholdene som er på banen og ta sine valg deretter uavhengig om toppmerket ligger perfekt eller ikke.
Jeg må bare få presisere at en arrangør skal gjøre sitt beste for at alt blir så godt som mulig men ikke bli opphengt i at det skal være perfekt før de setter i gang. Vi er her for å seile ikke vente.
Espen
stefan P
Sep 5, 2011 @ 16:01
Sk-t bra initiativ om fler kappseglare kan ta någon eller några helger och vika för kappseglingsarrangemang så får vi fler funktionärer och en större förståelse för seglingens olika aktörer som behövs för att vi skall ha skoj på sjön.
JonasJ
Sep 6, 2011 @ 10:10
Sedan jag utbildade mig till domare, och har varit ute på banan som domare. Har det utvecklat min egen segling mycket.
Carl Peter Carlsson
Sep 6, 2011 @ 10:47
Jag är licensierad domare och gör ca 20 dagar om året utöver min egen segling. Jag förstår varför man inte får fler aktiva funktionärer.
Här kommer några förslag till SSF på hur man kan uppmuntra folk…
– Hör av er någon gång. Visa att ni bryr er om oss.
– Gör vårt jobb lättare. Informera oss om alla viktiga förändringar.
– Ge oss den litteratur som vi behöver så vi slipper köpa den själva.
Förslag till klubbarna…
– Funktionärerna kommer om de känner att de uppskattas.
– Se till att det finns ordentligt boende, båtar och juryrum.
– Domarna som sitter på kvällen behöver mat.
Fredrik Lönegren
Sep 6, 2011 @ 12:15
+1
Kappsegling är till för alla intresserade, domare, funkis, seglare!!!
(den gamal tesen att kappsegling är till för kappseglarna är fel)
“Var extra vänlig mot funkisar, för utan dom så blir det ingen kappsegling”
J - lover
Sep 6, 2011 @ 14:04
Støtter dine forslag 100 %, dette er noe av det som skal til for at funksjonærer og dommere føler at det er verdt tiden og innsatsen vi bruker av interesse for sporten. Det å være dommer i et større arrangement er ikke gloriøst men lange timer på vannet og i juryrommet. Det er ikke uvanlig at en dommers arbeidsdag først slutter sent på kvelden og da er det godt å kunne få noe i kroppen underveis.
I Norge så arrangerer NSF hvert år dommerseminar om vinteren hvor endringer etc taes opp slik at dommerne kan oppdatere seg på det som skjer (men det er klubbene som sender sine dommere dit). Det finnes også kretser / klubber som har egne dommerlaug som er aktive med å oppdatere sine medlemmer. Her kan det sikkert være mye å hente på å adoptere “best practice”.
Å ha erfarne regattaseilere med på å arrangere regattaer er alltid bra for de vet hva som skal til for å få lagt baner korrekt, hva seilerne forventer på land etc. En funksjonær må ikke være en med arrangør utdannelse ifra NSF/SSF men en som vet hva som forventes av posisjonen som funksjonæren skal fylle i.e ha stillingsbeskrivelser og god kommunikasjon.
Espen
Bosse Bergqvist
Sep 6, 2011 @ 12:00
En reflektion!
Min äldsta grabb är snart 15 år och ställer ofta upp som domare i fotboll när barn födda 00-03 spelar match. Han får 80 kr för 2×15 minuter och dessutom gratis mat. I lördags dömde han fyra matcher mellan kl 10-13 vilket gav 320 kr.
Han slipper dessutom att bli uthängd offentligt.
Ett minimum borde vara att nyckelperson/er får ersättning i samband med kappseglingar som är sanktionerade av SSF.
Peter Gustafsson
Sep 6, 2011 @ 12:15
Osäker på vad du menar med “uthängd offentligt”, men jag tror inte det är enklare att vara domare i fotboll (eller någon annan sport för den delen) än i segling. Däremot har de väl inarbetade strukturer för att rekrytera och behålla både aktiva och funktionärer.
Om en domare i en match (oavsett ålder eller division) hade placerat ena målburen på långsidan eller dömt resultatet till 5-2 (när det egentligen blev 0-1) så är jag ganska säker på att det hade blivit handgripligheter på plan. Och jag tror säkert det hade diskuterats i en del fotbollsforum på nätet också :-)
Andreas E
Sep 6, 2011 @ 18:11
Jag tror att bra kappseglare har potential att vara rätt målgrupp för seglingsledning. De vet vad seglarna prioriterar, tänker och behöver på banan. Vissa roller klarar deltidare.
Jag kommer precis från ett mycket väl arrangerat Norskt Mästerskap i Melges 24.
Fredrikstad Seilforening + Hankö Yachtklubb + Melgesförbundet Norge bidrog till arrangemanget.
Några punkter som bidrog till den positiva känslan:
– Ombord på fanns ledande funktionär med stor egen kappseglingserfarenhet
– Seglingsledning kommunicerar vad de tänker, hur de tänker göra saker via VHF till seglarna. (Från VM: Duktige Hank Stuart startar alltid dagen på banan med att välkomna alla seglare ut, berätta hur de ser/tror om vind, bana och plan)
– Planera för nästa start redan på sista undanvinden, så att banan är redo för snabb omstart
– Kort tid till nästa start, kommunicera via VHF om plan
– Stabil vindriktning gör jobbet lättare (vilket vi hade)
– Berättar via VHF när “banan och startlinje är lagd” så att alla båtar kan “pinga” eller kolla linje.
Vindriktningen är inte konstant – Saker som seglare kan bidra med som funktionär kring banläggning genom att tänka som seglare:
– startlinjer är att välja rätt sida att göra “göra fel på”, så ström, vind kan hårt gynna ena sidan av linje eller bana, vilket ofta skulle göra det lättare att få iväg fältet om fördel på linjen blev den motsatta eller det lite längre benet blev den “sämre”kanten.
Andreas E
Sep 6, 2011 @ 18:24
Jo, Seglingsledaren på NM fick ett barnbarn på lördagen, vilket var kul, men han lät meddela att hans långa karriär som funktionär nu skulle få en minskad omfattning. Vilket ytterligare belyser det allmänna resursproblemet.
Peter Gustafsson
Oct 18, 2011 @ 09:37
Kollade med Anders hur det hade gått med det här uppropet.
Cirka 60 seglare har svarat att de har intresse av att bli seglingsledare, tävlingsledare eller domare i någon form.
Inte illa!!?
Man går nu igenom svaren och kommer att återkoppla till var och en. Och finns det fler som är intresserade så är det bara att fylla i enkäten ovan.
Gustaf Dyrssen
Oct 18, 2011 @ 15:49
Bra att du tar tag och puffar för detta Peter. Jag har nu också anmält intresse till min klubb att planera och driva en kappsegling. Det enda rätta. tillsammans är vi starka.
Mvh,
Peter Gustafsson
Dec 2, 2011 @ 08:14
Här är svaret jag fick i veckan från SSF.
68 potentiella funktionärer måste väl anses som ganska bra?
Krångligt att vara arrangör? | BLUR
Dec 18, 2013 @ 23:00
[…] jag var involverad i funktionärsfrågan var 2011 när man ordnade “Funktionärsutbildning för aktiva kappseglare” som en slags genväg för oss som var lite “up-to-speed”. Jag var lite sugen på att […]