Skip to content

26 Comments

  1. Micke G
    Sep 18, 2011 @ 20:46

    Skit oxå att vi skulle hitta lera. Vi hade fram till dess gjort en av våra bästa seglingar med bra boatspeed och manövrar, känndes att vi var på G.

    Med tack till LSS, övriga på AERO och alla andra seglare som gjorde Höstknalten till en toppen segling kul att den ökar och hoppas på ännu fler nästa år.

    Grattis Johan.

    Mvh Micke. (Nav på Aero) :-s

    Reply

  2. Jonas C
    Sep 18, 2011 @ 21:21

    Ja, tack till LSS för en fantastisk segling och ärtsoppan efter (vi som fick någon), precis så skall en kappsegling avslutas, gemyt och prisutdelning!

    /Jonas Caspersson (gast på Omega 30 Lova)

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Sep 18, 2011 @ 21:58

    Kul berättelse och det visar att det inte bara gäller att segla fort…
    Grattis till alla som seglade djupt!

    Reply

  4. Jan-Olof
    Sep 18, 2011 @ 23:01

    Liten storry och några bilder från Höstknalten på http://x-412-primex.blogspot.com/

    JanO, På X-412, PrimeX

    Reply

  5. Sebastian
    Sep 20, 2011 @ 07:33

    Även om du inte får många kommentarer på de här reportagen är just de här inläggen de bästa.

    Reply

    • Pelle P
      Sep 20, 2011 @ 08:12

      +1

      Reply

    • M Nordin
      Sep 20, 2011 @ 12:38

      helt rätt! det är detta som gör Blur till det bästa :o)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2011 @ 19:15

      Kul.

      Hade varit intressant att höra mer om vad det är som gör dem “bäst”? Vad skall jag lägga krut på för att göra dem ännu bättre?

      Reply

      • Jonas C
        Sep 23, 2011 @ 07:27

        Mmm, jag tror inte du kan göra själva reportagen så mycket bättre, utan vad det handlar om är det faktum att du skriver ett reportage om den segling som dina läsare själva var med på. Det är jättekul att läsa om något vi själva har upplevt, fast från någon annans (ditt) perspektiv.
        Om det sedan dyker upp en bild eller 2 på just “min” båt så blir det än roligare =)

        Tack för ditt jobb Peter!

        /Jonas C

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 23, 2011 @ 07:31

        Där är det ju bra om ni med lite långsammare båtar inte går i mål innan vi har hunnit förbi och fotat er :-)

        Reply

        • Jonas C
          Sep 23, 2011 @ 16:44

          =)

          Reply

        • Johan v O
          Sep 23, 2011 @ 22:57

          Enbart för fina bildernas skull som vi väntar förstås…

          Reply

  6. gunnar ödman
    Sep 20, 2011 @ 15:54

    kul segling som vanligt, undrar bara om växthuseffekten har strulat till strömmarna i vår kära södra skärgård….hmmm…..hur kan det vara mer ström innanför knarrholmen där vi och aero gick, än utanför i den betydligt djupare ( farleden ) rännan där Manixen gick ???? manixen var havet före ner vid valö….

    här finns många experter…förklaring tack !!!

    Reply

    • J B
      Sep 20, 2011 @ 16:35

      Bättre trimning? Kortare väg? Bytte strömmen håll? Men var det verkligen mindre ström där? Tror nog att det var som det borde vara. Var det ström? Hur mycket ström var det? Mer/Mindre vind?

      Reply

    • Andreas
      Sep 21, 2011 @ 14:58

      Vi märkte detta oxå, vi gick där ni gick. Undrar om det inte var strömlä eller mindre ström där, mkt. mer vind tror jag inte det var.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2011 @ 16:22

      Ström:

      St Eskilsholmen 0.3 nordgående
      Knarrholmen 0.8
      Donsö 0.2
      Valö 0.7
      Knalten 1.1 nordvästgående
      Vanguard 1.4 (!)
      Fjärskärsbåden 0.8 nordgående

      När vi inte kunde avgöra hur stor skillnad det var på strömmen efter start, så valde vi att gå den kortaste vägen. Dessutom tyckte vi att det var lite bättre tryck längre västerut + att vi slapp fightas med de andra båtarna. Vi hade mycket motström just vid Knarrholmen, men mindre utanför Donsö. Mitt tips är att ni hade 0.3-0.5 över hela flaket.

      Sedan strömmade det rejält i havet, där höll vi konsekvent vänster/underbåge för att få så stor effekt som möjligt.

      Reply

    • Jonas C
      Sep 23, 2011 @ 07:22

      Vi valde att gå Väster om Knarrholmen, visst var det strömt, drygt 1kn som mest, men vägen var betydligt kortare, vi uppskattade att vinsten var ca 500m jmf dom båtar som gick Öster om.

      /Jonas C

      Reply

  7. Mikael Johansson
    Sep 21, 2011 @ 20:21

    Själv tror jag att det till viss del grundar sig i att många funderar på villka val man skall göra ute till havs och på banan; väg, segel, vind, ström, kläder – ja valen är många. Och alla måste bli rätt för att man skall segla både snabbt och säkert. Förr eller senare blir man osäker som skeppare eller besättning och i efterhand är det väldigt intressant att höra vad andra duktiga och erfarna seglare tyckte och tänkte kring samma eller liknande situation, att man i efterhand kan bekräfta om man tänkte rätt eller fel och framför allt att man i fortsättningen kommer att kunna segla ännu snabbare, tryggare och roligare. De är lärande helt enkelt.

    Reply

    • Mikael Johansson
      Sep 21, 2011 @ 20:40

      Reply på Sebastians inälgg ovan.

      Reply

  8. gunnar ödman
    Sep 22, 2011 @ 23:14

    lite sent kanske, men hur tusan vet peter vad vi hade för motström innanför knarrholmen om han inte gick där !!?? jag har naturligtvis missuppfattat det hela och vidhåller att vi tidvis hade en nordgående ström på 1,5 +…..frågan kvarstår…varför mer ström på grunt vatten, än den ström som fanns i de djupare och västligare passagerna…??

    Reply

    • J B
      Sep 22, 2011 @ 23:29

      Mätte du motströmmen eller var det som du uppskattar?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 23, 2011 @ 07:29

      Hur jag visste? Man kan inte avslöja alla hemligheter Gunnar!

      I morgon får du revansch. Kanske ;-)

      Reply

      • ESR
        Sep 23, 2011 @ 19:02

        Kustbevakningen var på plats med sina instrument på jakt…

        Reply

  9. gunnar
    Sep 23, 2011 @ 01:47

    med mina torftiga instrument kunde jag bara se att vi gick 1.5-1.7 knop långsammare över grund i vissa passager innanför knarrholmen. strömmen var då ganska exakt nordgående. jag har seglat där en del förrut, och när jag hade smaragden så gick jag så långt österut som möjligt ( LSS har sedan årtionden beställt sydost till denna segling) och det vann jag hela seglingen på, så jag vill nog framhålla att strömmarna inte var som dom brukar……

    Reply

  10. Johan v O
    Sep 23, 2011 @ 22:44

    Öster eller väster om Knarrholmen var nästan dött lopp, men öster nog aningen bättre – för oss i tidiga starten. Vi två Accenter hade väldigt lika båtfart denna dag. Vi seglade varsin väg. Vi (nr 260) låg några båtlängder före Lindstedts 256 vid Eskilsholmen där vi delade på oss. Gick själv rakt ner öster om Knarrholmen och tyckte vi hade bra fart. Lindstedt låg nog en del efter när han kom ut långt nere i lä, men tog in en del sen på bättre tryck eftersom vinden låg kring 5-6m/s bara. Väl nere vid Valö skilde det kanske 100 m till vår fördel. Min strategi var enkel: 1-Friast möjliga vind, “2)Absolut inte riskera motström&vindhål, (3)-kortaste vägen. Eftersom Sillfarsh och Knarrh läade, så kunde man inte nyttja kortaste vägen väster om. Distansskillnaden mätt från Eskilsholmen till Valö fyr är faktiskt bara 0,11M om man seglar kortaste vägarna! Inga 500 m inte! Fast då får man snika böarna…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.