Nya banalternativ på Mästarnas Mästare
Stefan Rahm har varit i Plymouth och spanat in AC45. Så nu finns det nya banalternativ till Mästarnas Mästare i mitten av oktober.
Ambitionen har alltid varit att ligga i framkant på utvecklingen under tävlingen Mästarnas Mästare. Vi har testat många nya grepp under tävlingens fem år. Alla mästare på plats ger inte bara feedback på idéerna, de är också viktiga budbärare mot framtiden, säger Stefan Rahm, Svenska Seglarförbundets sportchef och förbundsdirektör.
Vi vill inspirera seglingen att tänka nytt. Hur seglingen såg ut igår och idag vet vi. Men hur kommer seglingen att se ut om tio år?
Men när det gäller båtar är man inte lika öppna för förändring?
Varför ändra på ett vinnande koncept? För tredje året i rad seglas Mästarnas Mästare med CB66 inkl. spinnaker som tävlingsredskap.
För att ta konceptet hela vägen borde man ju kört F18. Eller åtminstone köra asymmetriskt?
Johan Granath
Sep 21, 2011 @ 21:00
Poäng för snyggaste tippning framåt?
Peter P
Sep 21, 2011 @ 21:10
Vad är vitsen med halv vindstart?
Tommy L
Sep 21, 2011 @ 21:23
att få spektakulära fighter om lovartspositionen vid startfartyget….? verkar rätt desperat att så till den grad prostituera tävlingen bara för att ev. media (hur många TV-kanaler bryr sig om MM…? ) ska få lite schyssta bilder…?
Patrik
Sep 21, 2011 @ 21:26
Skall vi gissa på att alla vill starta vid startbåten eller att det kommer att bli en jäkla “lä”fördel av linjen ? Annars är det en kul ide som är väl värd att testa.
Aage
Sep 22, 2011 @ 07:53
Troligen lä om de lägger linjen någorlunda rätt
Öresund Regatta, AN
Sep 21, 2011 @ 21:37
Är det inte dags att tänka utanför Rahmarna?
Tomas Östling
Sep 21, 2011 @ 23:11
+1 :-)
Svenne
Sep 22, 2011 @ 07:59
Varför inte en gate per båt i starten, de e väl inte fler än fem i varje start. Bara till att kopiera startförfarande från Speedway.
mvh Svenne, som just tippade över framkanten
Fredrik Lönegren
Sep 23, 2011 @ 08:01
+1 (men då måste det vara kryss eller länsstart)
Öresundregatta, AN
Sep 22, 2011 @ 08:56
Var i ligger det nya?
Vi har kört med pliktmärke och halvvindstart sen Putte på sin tid skötte våra Torsdagsseglningar. Halvvindstart är för övrigt kass och funkar inte alls med en fleet då det blir otrolig trängsel vid lovartsflaggen. Hade vi fixat att lägga ut riktiga starter arrangörsmässigt så hade vi gjort det.
Peppe
Sep 22, 2011 @ 09:31
Det finns en anledning till att man körde halvvindsstart, man seglar nämligen med katamaraner som inte är särskilt explosiva i en bidevindstart, det är helt enkelt inte spektakulärt. Man provade visst ett antal varianter i England, men glöm inte att det rör sig om matchracing, inte fleetrace, i kattor! Den som sett en regatta med kattor vet att varje slag kostar, därför blir det gärna inte mer än ett slag på layline, det har man nu insett i AC cirkusen. För att det inte skall bli laylinesegling har man även lagt till sidobegränsningar där man tvingas slå! Lite förvånad att inte Rahm har förstått att olika båttyper har sina särarter?
Vi får hoppas att det finns gott om båtreparatörer på plats i Båstad under MM ;-), 8 CB 66 med halvvindsstart
Tommy L
Sep 22, 2011 @ 10:32
+1
Vidar
Sep 22, 2011 @ 09:38
Dette fungerer nok bare med katamaraner og få båter på linjen, og ser at for det konseptet fungerer det. Jeg ville ikke vært startsjef med CB66 og en slik bane, men jeg gleder meg til Youtube videoen fra det :-).
Vi skal ikke være redd for å fornye oss heller – og et slikt arrangement som mesterens mester er en bra scene for det.
Jocke_R
Sep 22, 2011 @ 11:51
Ett ofta förekommande problem är ju att bansegling blir till följa john om banan hamnar det minsta snett. Att addera fler märken som blir jobbigare att flytta och en startlinje som blir ännu känsligare för vinklarna känns inte som en framtidsväg för den utdöende seglingsgrenen bansegling.
@Peter G: Vad är svårast trim och manövermässigt, slörballong eller spinnaker?
Peter Gustafsson
Sep 22, 2011 @ 12:24
Det hade nog varit svårast med assy för de flesta på plats? Bägge har ju sina egenheter, men på temat “testa nytt” så borde man kunna variera sig… Vad var förresten grejen med att modifiera CB66 från början?
Gerhard
Sep 22, 2011 @ 13:05
Det är nog i första hand för att dom som vunnit SM i CB 66 inte skall ha ytterligare fördel än vad dom redan har?
Sedan varför krångla till det? Segling är segling, jippo för publiken behöver mer än krångliga banor för att lyckas men behöver seglarna det?
Peppe
Sep 22, 2011 @ 13:38
Dessutom är den enda publiken på MM de som väntar på sin tur eller anhöriga! Förra året såg jag några flanörer med eller utan hund som stannade till en stund! Så publiken kommer nog inte gör att man har Catamaranbanor för CB 66er! Vet inte om vi seglare tycker det blir bättre?
Sebastian Christenso
Sep 22, 2011 @ 12:07
Inte blir det så mycket utslagsgivande länsar heller med dessa två korta. Det är ju oftast på kryss och läns man kan göra vinster. Halvvindar blir mer transport. Halvvinden in i mål finns ju bara till för att förenkla för funktionärerna att få en enklare målgång.
Erik Barkefors
Sep 22, 2011 @ 12:27
Halvvinden in i mål är perfekt för 3:an som kan smita om i lä medan 1:an och 2:an “bråkar” i lovart ;-)
Peppe
Sep 22, 2011 @ 12:59
Man ju göra som man gjorde på Hällviksstrands sommarregatta, lägga till ett märke X som är hemlig och kan finnas lite varstans, den som hittar den kan gå direkt i mål! Det var väl innovativt?
Johan O
Sep 22, 2011 @ 18:42
Varför inte införa Le Mans start, alla startar 1 km från båten på land.
Hans Gunnarsson
Sep 22, 2011 @ 20:26
Vi är ett ganska konservativt släkte, vi seglare.
Jag tycker att det är kul att de testar nåt nytt, och blir det inte bra så vet vi det. Då får man väl testa nåt annat.
Men, det är sant, jag gillar ju inte starbåt och optimist heller ;)
/Hans
Leif
Sep 23, 2011 @ 08:05
+1
Johan E
Sep 22, 2011 @ 20:37
Dags att återinföra Neapelbanan? :-)
Johan
Öresund Regatta, AN
Sep 22, 2011 @ 21:07
Påtal om Neapelbana. Borde inte det vara SRS bantypen med tanke på att SRS inte funkar för kryss/läns bana?
Neapelbana borde inte det vara den optimala för sportbåtar? Varför ska man försöka länsa med något som är byggt för att plana?
Peter Kross
Sep 22, 2011 @ 21:58
ligger väl närmare cirkelbana än kryss-läns…
Peter P
Sep 22, 2011 @ 21:05
varför inte gå tillbaka till olympia bana med slörar först? Tyckte det var spännande gipprundningar :-)
2012 inte 1912
Sep 22, 2011 @ 22:46
Tack Stefan att du vågar?
Men du har det inte lätt i den konservativa seglingsvärlden.
De allra flesta klubbar och klassförbund vill bevara det gamla.
Väldigt få jobbar på förnyelse. De har redan gamla båtar och
jobbar för att bevara dessa och dess värde. De tänker väldigt lite på framtiden sina barn etc. De tror att sina barn vill segla samma båt som farfar? Långsamt, vita segel, långa sega race, äta smörgås och kaffe på länsen.
Dans på Brännö brygga.
Mössan käckt på svaj.
Vals ombord?
Härlig doft av tjära på klubbholmen.
Lackade långkölade, snabba Kostrar, som vinner Tjörn Runt.
Smala, långa, trånga, sköna skärgådskryssare, så ska en båt se ut. Inga raka fula förar.
Starbåten fyller 100 år.
Det var faktiskt många år sen våra ungdomar:
Tog kostern till dansen på Brännö.
Slipade och lackade sin båt 4 ggr på våren.
Dansade vals och lyssnade på dragspel.
Vi lever väl i 2011 och inte i 1912.
Heja Stefan! Kul att du vågar.
Peppe
Sep 23, 2011 @ 08:32
Den där typen av argument som du kommer med är väl knappast tillämpligt här? Vi pratar om en bana som är gjord specifikt för katamaraner, med banbegränsningar för att slippa traditionell katamarankappsegling. Man upptäckte nämligen att det blev lite tråkigt om det bara blev ett slag på kryssen! Innovation? Realitet! Varje typ av segling har sin särprägel som kommit fram genom många års erfarenhet! Inte tusan åker man störtlopp med längdåkningsskidor, eller spelar fotboll på is?
Jag tror ju inte att publiken strömmar till bara för att Stefan gjort en Copy+paste från några dagars studiebesök i England. Men om det är publikfrieri man är ute efter, då kan man lägga målgången nära land. För ett tiotals år sedan hade man något som hette Lilla Volvo Race för optimister. Här var det ett innovativt gäng som hade idéer! Bl.a ville man ha en passage som man kallade “Roaring 40s”, där skulle någon stå och hälla hinkar med isvatten över barnen, på en annan passage skulle några, slumpmässigt, bli bogserade till en boj och få rigga av och på innan de fortsatte! Som tur vad blev det hoppborg på land och Volvobilar för mamma och pappa att provköra!
Så nog har det funnits innovativa tankar inom seglingen alltid, alla inte lika genomtänkta dock! Stefans bidrag är väl kanske inte riktigt genomtänkt för fleetrace med 8 båtar, men funkar säkert bra med ett par katamaraner!
kk
Sep 23, 2011 @ 15:17
Det verkar ju funka med ett fleetrace på 9 katamaraner, så 8 CB66 kan nog fixa det. I och för sig är det lite skillnad på kompetensen på besättningarna i MM jämfört med ACWS, syftade du på det, Peppe?
Erik
Sep 23, 2011 @ 10:29
Låter trevligt med vals ombord och långkölade båtar.
http://www.youtube.com/watch?v=2KMbfrOlaVQ&feature=colike
Peter Gustafsson
Sep 23, 2011 @ 10:37
Tack för ett bra filmtips…
Carl Peter Carlsson
Sep 23, 2011 @ 09:55
Man kanske har fel båt och nu försöker man lösa det med innovativa banor. Båten är ju sååå fantastisk så det måste vara banan som är dålig…
Peppe
Sep 23, 2011 @ 10:49
Helt rätt, helst vill man väl glömma senaste gången det begav sig i Valencia?
Jag undrar om alla förstår hur dålig höjdtagningsförmåga en katamaran har i verkligt lätt vind. Den kommer knappt över startlinjen. Därför är en halvvindsstart att föredra. Det är en nödvändighet med banbegränsningar som hindrar långa laylines, det kom man på under resans gång, ingen tycker ju att “följa John” är särskilt innovativt eller upphetsande, därför måste man tvinga kattorna att slå (något man ogärna gör med en katta, då man går från 30 – 0 knop). Att ha en kryssgate är också en innovation/anpassning till kattornas sämre manöverbarhet jfr med monohull!
Vi får alltså en av nöden framtvingad bantyp för katamaraner till MM! Väldigt hög innovationshöjd?
Daniel
Sep 23, 2011 @ 17:32
Peppe,
Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om så du kanske skulle försöka en lite ödmjukare ton?
Peter Gustafsson
Sep 23, 2011 @ 17:42
Jag tycker inte ödmjukheten är något problem. Förklara i stället hur det egentligen ligger till. Det ger mer för oss andra än att tala om hur folk skall uppföra sig ;-)
Daniel
Sep 23, 2011 @ 19:51
OK, kör!
1. AC45 verkar ta helt OK höjd kryssvinklarna klart mindre än 90 grader när de får upp farten, vilket de ju gör i ganska lite vind med de effektiva vingarna. Även en Tornado katamaran går rätt så högt. Höjdtagningsförmågan är ju en konsekvens av vad man har under vattnet och beachkattor utan centerbord går ju inget vidare, undrar om inte det är den bilden Peppe har.
2. Det slår ju helt OK, men det är klart att skulle det gå 30 knop genom slaget skulle väl alla trilla av. Farten går dock inte ner till noll knop heller blångt därifrån.
3. Det går som sagt att starta nio breda katamaraner på en halvvindsbog så varför inte åtta CB på mästarnas mästare? Peppe verkar inte märkt att de seglar fleetrace på samma bana med AC45erna?
4. Kryssgaten är nog snarare där av samma skäl som lägaten, nämligen för att ge fler taktiska och strategiska möjligheter, öka chanserna för dem som ligger bakom att köra om och minska köbildningen vid märkena. Inte som Peppe påstår för att katamaranerna inte är manövrerbara. Vingseglet gör ju dem helt fantastiskt manövrerbara. Kolla in Spithill manövrera 100 fotaren, otroligt mycket effektivare ut än en 100 fts enskrovs kölbåt skulle jag vílja påstå trots att den är 60-70ft (?) bred.
5. Banbegränsningarna har ju effekten att hålla spelet tight och helt klart skulle man segla hela vägen till laylin ofta om de inte fanns. Men det gör ju också att banan blir överskådlig för en åskådare på land, man kan ha åskådarbåtar utefter hela banbenet, för AC i San Fransisco kan man segla mellan staden och Alcatraz. I Valencia för AC33 så startade man utom synhåll från kusten, inte så spännande. Syftet är ju att förbättra spelet och möjligheterna för åskådarna att se spelet.
Dock så bör det nog blåsa för att det skall hända något med en CB66 på en halvvindstart, och spinnakerhanteringens betydelse går nog upp avsevärt när man sedan så snart efter starten går ner på läns. Värt att prova?
Bättre så Peter?
Eller skall vi bara py galla över Rahm, undrar vem som förstår segling bättre Stefan eller Peppe?
Peppe
Sep 23, 2011 @ 19:44
Det är ju alltid roligt att veta att man inte vet vad man talar om! Om du går in på SSF hemsida kan du själv läsa en del. AC ändrar reglerna varje dag, formatet är långtifrån färdigt men skall maximeras för kattorna.
Jag har seglat HobieCat, À-katta och tornado i tävlingssammanhang, jag känner mig rätt uppdaterad om den typen av segling. Var med tidigt i MR i dåvarande Forgus Cup 1992-94. Gjorde min första kappsegling 1969. Och är fortsatt aktiv!
Svenne
Sep 23, 2011 @ 13:41
Lite synd att man inte låter de som ska segla välja lämplig bana, det borde väl funka och skulle väl även kunna betraktas som lite nytänk. Med lite planering innan skulle det kunna avgöras på skepparmötet, på nästa skepparmöte kan man välja bana igen.
Behövs ju bara en snabb omröstning
start (kryss, läns, slör) ?
första rundning (gate, ett märke, babord styrbord)
osv…
Inga diskussioner utan bara en snabb omröstning.
Å så blir det väl inte så mycket diskussioner om feltänk mm (kanske).
mvh Svenne
Peppe
Sep 23, 2011 @ 13:46
+1
Micke
Sep 23, 2011 @ 13:53
Det måste ha varit en fredagskväll efter en flaska rött den där bankombinationen ritades…
Peter Gustafsson
Sep 27, 2011 @ 22:39
Jag har en galen idé.
Men det kan ju vara värt att testa om man nu är sugna på att prova lite nya grepp och ändå har alla dessa rock stars på ett och samma ställe… Kanske lite vågat, men varför inte.
Bjud in media!
Öresund Regatta, AN
Sep 27, 2011 @ 22:48
Helt galet!!
Patrick L
Sep 28, 2011 @ 07:08
Njae, det blir lite fööör vågat Peter. Vi behöver inte den typen av förnyelse.
Anders
Sep 28, 2011 @ 10:07
Om du bara visste hur mycket SSF har kämpat med denna fråga. Tror du verkligen att det räcker med att “bjuda in media”?
Peter Gustafsson
Sep 28, 2011 @ 12:01
Det mesta kämpandet måste ha skett internt?
Förra året gick pressinbjudan ut 2 dagar innan evenemanget. Jag misstänker att de flesta då hade svårt att planera in det? Den innehöll heller inget “värdeerbjudande” till media (varför är det intressant, vad finns det för vinklingar, vilka personer/möten går att fixa, varför vill man att media skall komma, finns det RIB, kommer man att kunna få tag i rapporter och foton för redaktionell användning, etc…)
I år finns ingen officiell info i min mailbox.
Eftersom jag ger råd till företag och organisationer i just de här frågorna så vet jag att det inte räcker med att “bjuda in”. Men det är en bra början. Framförallt om man paketerar det rätt.
Daniel
Sep 28, 2011 @ 12:28
Är du media?
Pelle P
Sep 28, 2011 @ 12:44
Jag tror Peter Gustafsson är en person/människa…
Peter Gustafsson
Sep 28, 2011 @ 13:56
Många tycker det. Vad tycker du själv?
Daniel
Sep 28, 2011 @ 16:49
Ja man kan ju undra……inte alla bloggar blir ju inbjudna till alla media event precis.
Jag funderade på om det inte kunde vara så att “annan media” var inbjuden som inte du kände till före 2 dagar innan?
Ibland låter det onekligen som du har visst självhävdelse behov.
Därmed inte sagt att inte SSF kan göra ett mycket bättre jobb.
Daniel
Peter Gustafsson
Sep 28, 2011 @ 17:30
Självhävdelse är väl enda anledningen att driva en blogg ;-)
Daniel
Sep 29, 2011 @ 18:40
En bra anledning i alla fall. F.ö. tror jag att banan kan bli intressant, om det blåser. Till nästa år så borde man ta ett steg till och köra någon form av katamaran på MM, mer crash-n-burn än i Plymouth kanske?
Och Peter svälj då stoltheten och kom till Båstad, mitt intryck efter att varit med några gånger är att alla har haft det väldigt trevligt, racingen varit spännande i bra båtar.
Ge nu Stefan en chans att ta ut svängarna lite och prova lite annorlunda banor utan att han behöver bli anklagad för att vara berusad. D
Stefan A
Sep 28, 2011 @ 16:21
Massmedia*
Massmedier eller massmedia är en term för att definiera den delen av media som specifikt inriktar sig på en väldigt bred publik, såsom invånarna i en stat. Uttrycket myntades på 1920-talet i samband med uppkomsten av nationsspännande radionätverk och cirkulerande tidskrifter och tidningar, även om massmedia existerade långt innan termen blev populariserad.
Konceptet massmedia kompliceras av Internet, eftersom enskilda individer nu har verktygen för att nå en potentiell exponering som ligger i jämförelse med vad som förr var exklusivt för en grupp producenter. Media på Internet kan inkludera television, poddradio, bloggar och andra typer av webbplatser.
* Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Massmedia
Peppe
Sep 28, 2011 @ 09:41
Ännu mer vågat vore väl att prova ett ännu häftigare grepp, bjud in sponsor prospects! Eller varför inte Svenska Båtunionen så att de får studera kappsegling innan sammanslagningen med SSF!
BjörnS
Sep 30, 2011 @ 13:50
+1