SRS-analys | Dehler 34SV & 35

Efter första säsongen med SRS så börjar nu analyserna att komma. Många har hunnit igenom ett par mätbrev och uppfattningarna om vad som driver mätetalet börjar klarna.

srsanalysdehler11.jpg
I de fall där det finns många båtar av samma typ, men med lite olika konfigurationer, så kan man ju försöka dra slutsatser utifrån detta. Först ut är Erik på Segel & paddel som har kikat närmare på Dehler 34SV & 35.

Lägst har Yukai som är en standard Dehler 34SV med fock fast med tillägget att de använder en reacher på halvvindar och lättare kryssar. Den halsas direkt akter om den inrulade focken och hänger alltså fritt från förstaget. Ytan är aningen större än de maxgenua som några andra båtar har med skillnaden att den har mycket högt skothorn. Yukai har alltså klart mer segel än standardbåten och har som “belöning” fått en sänkning från 1,28 till 1,26.

Högst tal har Dehlta med 1,295. Den båten har framflyttat förstag och kolfibermast. Ägaren har vägt och mätt båten med licensierad mätman och har då fått en höjning från standardbåtens 1,28 till 1,295. När måtten är verifierade kan man få ett SRSv-mätbrev som alltså har tre decimaler. Här blev det alltså ett straff för prestandahöjande kolfibermast och aningen större förtriangel.

Hmmm… och Grynet har betydligt fler segel än standarbåten utan att detta verkar straffa sig?

Vore kul att höra hur ni andra ser på detta. Vad är det som “kostar” i SRS?