Skip to content

38 Comments

  1. curt gelin
    Oct 21, 2011 @ 17:17

    Diskutera SRS. Råder undran på många håll om talens bakgrund och eftersom ÅFO (GR) räknas växa samtidigt som båtantalet kommer att maximeras behövs förslag om stramning och filosofi á la´ DH.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 23, 2011 @ 11:42

      Hej Curre,

      det hade varit intressant att höra mer om detta.

      Vi kanske är “isolerade” här på Västkusten, men jag tycker att debatten har varit väldig sansad här när det gäller SRS och första året med nya beräkningsgrunder. Jag har tillochmed hört arrangörer säga att de aldrig haft ett bättre system. Den kritik som har funnits har framförallt gällt handläggningstider och dåliga svar till norska seglare inför årets Bohusrace.

      Och jag hör ingen som efterfrågar “filosofi a la DH”. Jag har aldrig hört så mycket snack om regler, mätetal och beräkningsgrunder som under helgen jag var i Danmark för att fota.

      Men jag skall inte föregripa mötet. Finns det feedback från ägarna så kommer det så klart med i min sammanfattning.

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Oct 23, 2011 @ 21:13

        Det här problemet att danskarna kör sitt DH (f.d. Scandicap) och inte SRS (f.d LYS) är ju hur gammalt som helst. Jag har svårt att se att nya SRS 2011 skulle ha förändrat något i den urgamla problembilden. SRS och SRSv måste ju också få några år på nacken innan man kan dra några vettiga slutsatser. Att deltagarantalet på våra seglingar skulle ha blivit lägre bara för att SSF har justerat gamla LYS till SRS är “pure bullshit”. Det finns andra förklaringar till det som jag tror ligger mer på det sociala och ekonomiska planet. Folk hittar tydligen annat också som man tycker är kul, golf t.ex eller sommarstugor. Fullständigt obegripligt med golf men iallafall..
        Tycker SSF o SRS gubbarna har gjort ett bra jobb. Sedan att vissa båtar av misstag har fått fel SRS eller som någon tycker för högt/lågt det behöver ju inte innebära att hela systemet skulle vara fel. Som båtägare har vi också ett eget ansvar att påpeka till SSF/hjälpa till om något verkar “lite konstigt” i mitt SRS brev. Segling är ju en gentlemannasport.
        StefanK

        Reply

        • Raketen
          Oct 24, 2011 @ 18:45

          +1!
          +2! >Fullständigt obegripligt med golf men iallafall.. ;)

          Reply

  2. Krister
    Oct 21, 2011 @ 22:36

    Att fortsätta på den linjen kring tolkning, och hänsyn, till regler som var t.ex. efter PBR.

    Reply

  3. Hansen
    Oct 23, 2011 @ 16:05

    I Öresund bjuder vi 2012 in till DH på den Svenska sidan. Målet är att ha en gemensam cup med Danskarna och därmed större fält och ökad konkurens.
    Fördelarna med DH är bla. att regeln är transparent, på http://www.websejler.dk kan man söka båt och hemmaoptimera direkt från soffan samtidigt få inblick i regeln och ökad förståelse. En annan fördel är synen på klassindelning, i första hand seglar båtar med lika egenskaper mot varandra i andra hand mätetalets storlek.

    DH är ju så klart en stor “snackis”, ju öppnare regeln är ju större förståelse och inblick i regeln och därmed synpunkter.

    http://sundetregatta.blogspot.com är senaste inlägget just om DH i Sundet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 23, 2011 @ 16:20

      Du menar att Kracer 40 är mer lik en Cookson 50 än en X-40 ;-)

      Skall ni köra “double scoring” eller är det DH som gäller om man skall segla Ven Runt nästa år?

      Förra året var det 103 båtar som seglade SRS och 8 som seglade DH så ett byte av regel känns ju ganska vågat… Om ni är så heta på DH varför seglade ni inte den klassen i år?

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 23, 2011 @ 18:41

        Hur vågat det är att byta regel beror ju på hur förankrat det är bland de som tävlar.
        Dyker man ner i siffrorna för Ven Runt så var det:
        44 båtar som kappseglade efter SRS.
        44 båtar som ställde upp i familjeklassen enligt SRS och seglade runt ön.
        8 båtar kappseglade efter DH.

        Av totalt 52 tävlande så var 8 DH. 7 av de 8 var från Danmark.

        Nästa år blir det nog DH som gäller i alla fall bland 40-fotarna på de svenska racen. Det innebär att 15 av de tävlande har bestämt sig för DH 2012. Det är många bland de svenska 34-37 fotarna som också är med på ett byte.

        De som kör familjeseglingen på Ven Runt är ofta de som också kör några klubbseglingar hemma men de kör inga andra race i Öresund. Det blir förmodligen roligare även för dem om de så kallade segelmakarbesättningarna med kevlar och kolsegel kör i en annan klass. Vi får se hur det ter sig nu i höst när planerna för nästa säsong läggs.

        Angående Cookson 50 så är den väl inte lik något annat?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 23, 2011 @ 19:05

        Då blir det i praktiken tre klasser? Segelmakarklass i DH, vanliga svenska kappseglare i SRS och familjeklass.

        Jag förstår att ni som redan är aktiva gör det enklare (och billigare) för er genom att bara segla efter en regel oavsett om det är i Danmark eller Sverige. Jag förstår också att man vill locka en handfull danskar. Men inte hur det skall gynna breddseglingen – dvs hur fler skall börja kappsegla i Öresund?

        Har ni en plan för hur alla skall dra nytta av förändringen så tror jag det vore bra att kommunicera det.

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Oct 23, 2011 @ 19:30

          Det finns många bra idéer om hur vi ska utveckla detta. Det är absolut värt att prova tycker jag.
          Får vi igång ett utbyte med Danmark så är det värt mycket värt för oss i regionen på båda sidor.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 23, 2011 @ 19:39

          Som sagt. Det är läge att förklara för alla seglare varför detta är bra.

          Inte bara att “nu skall de 10 mest aktiva båtarna segla DH – så får ni andra göra vad tusan ni vill”.

          Samtidigt som ni lockar danskar så är risken är stor att ni tappar sällankappseglarna lokalt om ni inte har en plan – och kommunicerar den!

          Reply

          • Öresund Regatta, AN
            Oct 23, 2011 @ 19:56

            Det enda som hänt är att tre svenska klubbar bjuder in till att kappsegla efter DH-regeln efter önskemål från svenska seglare som vill köra mot danska seglare också på hemmaplan.
            Jag tror du också inser att vårt geografiska läge inte utnyttjas om vi inte bjuder in de danska seglarna till våra tävlingar. SRS har ju inte visat sig vara lösningen. Sen gäller det nog att jobba med andra grejer också än en mätregel.

          • Peter Gustafsson
            Oct 23, 2011 @ 20:14

            Återigen. Från ditt perspektiv är det det ingen stor sak. Men för någon annan så innebär det att 60% av konkurrenterna plötsligt bytt klass.

            Och i en region där man idag har svårt att få ihop deltagare till en klass, så vet jag inte hur man skall kunna köra kvalificerad racing i både SRS och DH. Eller skall SRS anses som “familjeklass”?

            Men det skall bli spännande ett följa era experiment.

      • Erik Barkefors
        Oct 23, 2011 @ 19:41

        Det pratas en del om att Norge och Finland inte kan samarbeta med Sverige men de har en överenskommelse* om gratis SRS-mätbrev om båten har ett giltigt mätbrev/tabellbåt i sitt hemland. När det gäller Danmark så verkar det vara svårare?

        * källa:
        http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_4893/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

        Reply

  4. Hans
    Oct 23, 2011 @ 17:36

    Vore kanske bäst och lugnast om vi lämnade åter Skåne till Danmark………

    Reply

  5. Patrik A
    Oct 23, 2011 @ 18:00

    Jag är övertygad om att Danmark inte vill ha Skåne med den utveckling vi ser i Malmö med gängbråk, bilbränder och stenkastning m.m.

    Reply

  6. Hansen
    Oct 23, 2011 @ 20:34

    Den ena vill provocera, den andre kämpar med verkligheten, nästa gubbe verkar “blåst” och den siste är of topic. Fantastisk blandning.

    I Öresund har vi ett unikt läge med ett grannland 1 timme bort med massor av båtar.
    Det vore ett tjänstefel om vi inte kunde enas och organisera oss gemensamt.
    För att vi skall kunna ta ett steg i den riktningen bör vi enas om samma respitregel att segla efter.
    Kan inte personligen se att SRS är ett alternativ i vår region om vi skall öka utbytet med Danmark.
    Ni väst- och ostkustare är välkomna och delta.

    X 40 passar bra ihop med Dehler 34 SV, First 35 och liknande samma indelningsfaktor (runt 55).
    Cookson 50 är nog en klass för sig med sin cantingkeel speciellt när den klassas som standard bulbköl i DH just nu har en faktor nära Melges 24, 139. Kracer 40ligger på ca. 83. Peter din J 109 ligger på runt 65.

    Reply

    • Hans Gunnarsson
      Oct 24, 2011 @ 09:40

      Nu är jag ju ingen expert på respitregler, men att mixa alla regler som vi gör måste ju vara icke önskvärt eller?

      Som jag ser det (ja, jag vet, det är alldeles för förenklat):
      Amatörsegling = DH, SRS_se, SRS_no, SRS_fi
      Proffssegling = IRC, ORCi

      Nu blandar ni in DH i proffssegling i Sverige, samtidigt som SRS också blir mer “proffsvänlig”. Om DH ska ha en chans som proffsseglingsregel måste den väl ha fördelar internationellt jämfört med IRC och ORCi?

      Varför gör vi det så krångligt?

      /Hans

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 24, 2011 @ 11:26

        Kanske blir det en förenkling för oss om vi då stryker SRS eftersom vi redan kör DH och SRS.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 24, 2011 @ 11:45

      Vad tycker du att seglarna i Halmstad skall sy segel för? SRS eller DH?

      Eller är det för att slippa J/båtarna på Ven Runt som ni vill köra i en annan klass ;-)

      Reply

      • Peter Kross
        Oct 24, 2011 @ 12:00

        om man måste sy segel efter en regel så är det väl knappast en regel för breddseglingen.

        Traditionellt var väl tanken med LYS att man få en bedömning utifrån vad man har. Nu verkar det kanske bli att man få skaffa sig utrustning utifrån förväntad bedömning.

        Seglarna i Öresundregionen kommer välja är jag övertygad om. Om det blir SRS eller DH spelar väl ingen roll om gynnar segelsporten över lag.

        Reply

  7. Hansen
    Oct 23, 2011 @ 21:58

    HAPPY DH…. :-)

    Reply

  8. Stefan P
    Oct 24, 2011 @ 10:07

    Det här med mätregler ställer till det helt klart och inte gör en inblandning av DH det bättre. Men det är den jobbiga marknaden som styr även här efterfrågas DH i sundet så gäller det. De som inte vill eller har möjlighet att segla DH blir då hänvisade till SRS. Här finns det en annan marknad i andra delar av landet som vill utveckla och optimera SRS bort från den breddregel den varit. Sedan finns IRC och ORCi samt ett förmodat nytt mätsystem i framtiden. Vi får se vad som finns kvar när krutröken lägger sig. Några vill förhoppningsvis kappsegla även i framtiden. I Östergötland kommer vi även nästa år genomföra Skärgårdscupen under SRS men det finns klubbar som diskutterar att genomföra seglingar under någon form av SRS light. Hörde jag någon flämta entyp kanske:-).

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Oct 24, 2011 @ 10:16

    De verkar så där happy i Danmark :-)

    Tag f.eks. Dh-reglen. Lanceret i foråret som verdens bedste måleregel, men det jo kejserens nye klæder om igen. Dh-reglen favoriserer enkelte både gevaldigt som den har gjort i årtier (folkebåden), nu favoriserer den så også tilmed ylva, albin Express og scancap 99.

    Allerede i foråret kunne vi almindelige dødelige sejlere se at målene var helt skæve, men DS ville ikke tage imod konstruktiv kritik. Jeg oplevede således på et møde i Odense under præsentation af dh-reglen at repræsentanter fra DS undlod at svare på kritiske spørgsmål fra publikum. DS er stadig lukket land. Dh-reglen virker ikke, hvad vil DS gøre ved det? Fortsat udvise ignorens og arrogance el. Være lydhør og forbedre den nuværende udgave af DH.

    Det vi trænger til er en ny organisation for os almindelige sejlere. En organisation som arrangerer kapsejlads efter anerkendte måleregler som irc el. Orc.

    Ds bruger alt for mange resourcer på eliten og for lidt på bredden og klubber i udkantsområder?

    Kunne man tænke sig at Dansk Tursejlerforening vil have os amatørkapsejlere?

    http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=107&cid=14090&1319444006

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Oct 24, 2011 @ 11:29

      Peter – fantastiskt.
      Du har hittat en olycklig dansk på Bådmagasinets Bagside. :-D

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 24, 2011 @ 11:31

      När jag tycker att debatten på blur.se blir negativ så kan man alltid kolla in danskarna. Seilunionen står inte högt i kurs :-)

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 24, 2011 @ 11:52

        Nä – Blur.se är rena rama västanfläkten.
        På Bagsidan där nivån är lägre än lågvattenmärket på gränsen till submarin så jämförs till exempel Idrottenshus med Hitlers bunker.
        Närmast svenska, i nivå med danska bagsidens bitterhet, är väl annars http://www.juniorsegling.se/

        Reply

  10. Hansen
    Oct 24, 2011 @ 11:26

    Det är väl lite så med alla respitsystem.
    Lägg ihop all galla som spritts över LYS (SRS) genom åren här, Regatta.nu och andra ställen så blir det en del.

    Både SRS och DH är respitsystem för breddverksamhet. Det är klart att det går att förbättra båda systemen. Men i DH lever vi med de mått som mäts just nu och varje nytt mått som vi önskar vara med vid beräkning kräver insatser både för den enskilde seglaren och organisation. Säkert så att programbyggarna har en önskelista, men implementeringen går sakta med hänsyn till bredden. Utvecklingen går hela tiden framåt i DH och de senaste årens arbete gör DH bättre. Vi kommer säkert se en ny revidering inför 2012 där senaste tidens erfarenheter arbetas in.

    Se fördelarna med DH´s transparens och öppenhet jämfört med den svarta boxen.

    Reply

  11. Thomas Wiberg
    Oct 24, 2011 @ 19:27

    Om jag inte minns helt tokigt så fanns det en tråd på Blur i våras där det sades att det ställts krav från de största skandinaviska klubbarna gentemot respektive seglarförbund kring detta ämne. Skulle gå ut på att om inte förbunden kunde komma överens så skulle dessa klubbar ta saken i egna händer. Gällde väl i första hand LYS, NORLYS, SRS. Vad hände? Var är vi i detta? Ämnet i sig har varit på tapeten så länge jag minns men kan nog sägas vara mer brännande nu när det kämpas hos arrangörerna för att få ihop tillräckligt stora fält för att seglingarna skall vara intressanta. En kiten känga också: För att få upp en bredd på kappseglandet så kanske man skall akta sig för att dissa äldre och enklare båttyper. Det är faktiskt väldigt roligt att kappsegla även i en Vega! Skillnaden är snarast att killarna/tjejerna i Vegan har kul längre!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 24, 2011 @ 20:37

      Artikeln du far efter fanns på Seilas http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=891247

      Jag försökte få koll på vem i GKSS som uttalat sig men utan framgång.

      När det gäller bredd och att dissa småbåtar så har det varit viktigt för oss (när de större båtarna samlats på västkusten) att inte hitta på saker som ställer till det för andra båtar. På det sättet så var West Side Cup ett sätt att skapa incitament utan att behöva ändra de enskilda seglingarna eller regionala cuperna.

      Att skapa en “proffsklass” i Öresund med 5 svenska och 5 danska båtar är säkert både möjligt och spännande. Men tror det finns en risk att man skapar en klyfta till den vanliga breddseglaren som inte har tid att lära sig DH-mjukvaran eller råd att investera i DH-garderob som Grynet eller Kracer.

      Att satsa för mycket på de fräcka båtarna har historiskt visat sig förödande för race som Sjælland Runt och Gotland Runt (som fick ett uppsving när man släppte in LYS). Jag hoppas man lyckas hitta en bättre balans på t.ex. Ven Runt.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Oct 24, 2011 @ 21:09

        Vi har ingen DH-garderob – den ORCi optimerad förutom att vi saknar Code 1. Allra bäst funkar den i SRS faktiskt.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 24, 2011 @ 21:41

          OK, antog att ni hade valt bort genuan (som ni kör i SRS) i DH för att få till mätetalet. Gör väl typ 0.9% på GPH.

          Sedan är ju antalet segel i DH fritt (förutom max 4 spinnakers) vilket gynnar er som har en större garderob än standardbåten (eller SRS-klassregeln).

          Och jag antog väl, kanske felaktigt, att ni använt websejler.dk för att få rätt stuk på en helt ny garderob. Att optimera för ORCi när man aldrig seglar det känns ju inte lika naturligt :-)

          Reply

          • Öresund Regatta, AN
            Oct 24, 2011 @ 22:56

            websejler.dk med DH2011 fanns inte när segelgarderoben planerades under vintern 2010. Vi kollade mot DH-regeln senare.
            Nya storseglet visade sig sänka mitt SRS med 1%(vårt gamla SRSv var kanske fel och rättades till när jag lämnade in nya uppgifter? Vem vet? Samma fel som Leif Englunds?). 0% i DH2011 och höjde ORCi GPH 1s.
            Genuan är dyr i alla reglerna och vi hissar den sällan då det alltid blåser. Det funkar alldeles utmärkt med fock för det mesta. Jag vill bara undvika att lägga genuan i en källare och då påverkar den minst i SRS. Jag tyckte att storseglets sänkning av mitt SRSv kompenserade det jag fick betala extra för genuan.
            Vi har inte kommit iväg till Tyskland eftersom de kör ISAF CAT 3 även på banrace och kräver livflotte. Har ingen sån än.
            Genuan får vi köra på Torsdagskappseglingarna i framtiden.

      • Hansen
        Oct 24, 2011 @ 21:19

        Peter nu är det nog dags för dig att gå och lägga dig och sova på saken. Sen vaknar du imorgon utvilad, frisk och klarsynt :-)
        lol

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 24, 2011 @ 21:44

          Jag har inget problem med vare sig sömn eller klarsynthet.

          Ibland ser man bättre när man inte har något personligt intresse än när man både är båtägare, mätman och jobbar åt DH ;-)

          Jag spelar bara djävulens advokat för att kolla att ni tänkt färdigt. Och det verkar ni ju ha gjort. Så lycka till.

          Reply

      • JonasJ
        Oct 24, 2011 @ 22:23

        Tror att Grynet o Kracer är rädda för att åka på däng av en Stratus med gamla segel;)

        Reply

  12. Hansen
    Oct 24, 2011 @ 22:25

    God natt då advokaten…. :-)

    Reply

  13. Hans
    Oct 24, 2011 @ 22:42

    Bra Peter!
    Stå på dig.
    Du som jag vill ha bredd på vår sport.

    SRS är det enda rätta.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.