Following the collision between Vestas 11th Hour Racing and a non-racing vessel in the final stages of the leg into Hong Kong, the organisers of the Volvo Ocean Race (VOR) commissioned an independent report into ocean racing at night in areas of high vessel traffic density – the Volvo High Traffic Density Report. The report […]
Bästa 7 minuterna på hela veckan? The 2017-18 edition of the Volvo Ocean Race changed the game in terms of how sailing is captured – and with drones on every boat, the Onboard Reporters grabbed some of the most epic and stunning footage ever seen from the most remote corners of the planet.
Låter konstigt om Telefonica skulle ha “trimplan”, i alla fall om de är ställbara för regeln tillåter inget sådant. Å andra sidan vet jag att man under flera tidigare race har försökt att få till justerbara förstag men inte lyckats inom regeln men det verkar ju som Camper ha hittat något kryphål för detta nu. Ca 6 grader ska de visst kunna rejka masten, frågan är om det är framåt eller bakåt eller både och? På cupbåtarna fällde man ju fram masten en hel del på läns (Dahlsjö du vet säkert hur mycket?) men det borde inte vara aktuellt på en V.0.70 som alltid har vinden för om tvärs. På Ericssonbåtarna hade man ganska mycket rejk (bakåt) på 4 grader för att få mer tryck på aktern och mindre på fören. Kanske är det så att Camper helt enkelt använder denna funktion för att få bättre balans i båten så att rodren ite bromsar onödigt mycket. Juan K hävdar att en av de största effekterna med stagsegel är att minska lovgirigheten så att rodren bromsar mindre (är väl iof skit samma vad det är som gör att det går fortare, bara det går fortare). ;)
Uppenbara skillnader på båtarna är centerborden och deras lutning tvärskepps som de nämner i klippet men Camper är den enda båten som har centerborden akter om masten och svängkölen framför. Verkar som Marcelino Botin har tjuvkikat på Airbender!
Förra racet var Telefonica-båtarna ensamma om att köra “jumperless” dvs utan fioler för att staga toppmasten. Nu kör alla med denna konfiguration och fyra spridarpar utom Groupama som utmärker sig med att bara ha tre par spridare.
Jag förstår inte riktigt denna utveckling då spidare inte borde generera så mycket luftmotstånd (faktum är att vissa hävdar motsatsen, alltså att de till och med kan generera lite framåtdrivande kraft om de vinklas rätt och båten kränger) men Groupama kände väl att de hade tillräcklig säkerhetsmarginal i riggen ändå då de enligt regeln inte får göra riggen hur lätt som helst. Hursomhelst så har Telefonica en rätt snygg optimering med sina enkla “top runners” (backstag som går hela vägen upp i toppen) och tre par helt horisontella “deflectors”(ger samma funktion som checkstag men är korta horisontella stag mellan mast och backstag) jämfört med de anda båtarna som har både top runners och vanliga backstag plus deflektorer. Sistnämnda lösning var Ericssonbåtarna ensamma om sist då övriga båtar hade ytterligare kablar i form av vanliga checkstag, vilket blev upp till åtta kablar totalt. Men nu har alltså Telefonica gått hela vägen och har alltså bara ett par kablar (styrbord och babord). Detta borde göra större skillnad på vindmotståndet än att ta bort ett par spridare kan jag tycka.
Det är väl ungefär det som jag har lyckats klura ut från diverse bilder förutom att alla båtar har mer volym i förskeppen än sist men det har jag redan avhandlat i nått tidigare inlägg.
Nu får jag be om att inte hålla med. Enligt uppgift ville Juan efter förra racet göra förskeppen fylligare. Resultatet på hans nuvarande båtar är dock motsatsen, mindre volym. Flera undrar då vad han har för anledning att inte använda sin lärdom från förra racet?
Juan pratade en del om “scow” konceptet i slutet av förra racet, varför han inte följde det spåret vet jag inte, men hörde nyligen något om att det skulle bli för tungt, och då gissar jag att det syftades till V.O.70 regeln där viktbudgeten är minst sagt tajt. Men med det sagt så betyder inte det att någon av hans nya båtar skulle ha mindre volym än sist? Jag tycker det är ganska uppenbart att flottan överlag har mycket volym i förskeppen, i stil med vad E4:an hade sist.
När jag var nere i Lorient i sommras fick jag se Groupamas infällbara motoraxel.
Drev och stödbock satt i en vagga som fäldes upp och ner – jämför med landningställ på ett flygplan. Troligen sitter motorn i samma vagga på insidan.
Borde inte Volvo göra lite mer reklam om det här?? ….jag vill ha en sån på min båt …varför ha ett drev med en massa våt yta som bromsar hela tiden!!??
Vore kul om nån hade mer info om den här tekniklösningen
Precis sådär såg det ut på groupama fast de hade en slankare lösning.
Intressant att det är en ledad kraftöverföring och motorn är fast. …vore kul med lite bilder innifrån en sån här lösning.
Ang wetbox storlek så borde det inte vara så svårt att konstruera så man får fullt nyttjande av utrymme inne i båten endå ..tycker jag iaf.
intressant att nån räknat på det och kom fram till att motståndet kanske inte var så stort endå …men det beslutet verkar ju också vara påverkat av de problem som fanns med konstruktionen dvs pga en ordentlig produktutveckling …ooooooch att kanske volvo (ZF) ännu inte har en sån produkt!!??
Det är kanske just det som är problemet ..vilka är kundgruppen? Bavaria lär ju knappast stå för utvecklingskostnaden :-)
Denna lösning har varit standard från version ett av V.O.70 regeln. Det är inte Volvo som levererar vaggan utan den är upp till respektive båtkonstruktör att konstruera så det var ju en del strul med dem i början. Motor sitter fast och axeln är ledad. Klart att detta system skulle fungera i mindre racer/cruisers men man ska ha klart för sig att hela vaggan sitter i en “wet box” som ju tar en del utrymme inne i båten, så då ryker dubbesängen i akterhytten… ;)
Pelle har så rätt….
Vi hade ett hydraulsystem med både förstag och akterstag inkl. tryckutjämnare och oljetank på vår mastheadriggade kallbakade mahogny 1/2-Tonnare LaBamba Tres redan 1977. Man kunde då spänna/släppa akterstaget eller förstaget individuellt men också när man var nöjd med själva sagget (formen i genuan) behålla trycket men bara fördela om, så tex. att akterstaget åkte in 10 mm så åkte förstaget ut exakt lika många mm, således ändardes raken med samma form i genuan.
Vi testade vi att ha framrake, nollrake, eller 10-20-30-40 cm (grader var svårt att mäta då) under kryss på tex G-R under gång.
Detta var mycket givande för vårt segelmakeri då.
Vi hade reglerbart babystag från sittbrunn men storen blev dock planare då masten var genomgående så mastböjen ökade i takt med raken akterut.
Detta förbjöds året efter (tror jag på ORC mötet -77) , så vi tog bort hydraulkolven på förstaget men behöll den på akterstaget, vi hade ju lärt oss var man skulle ha för förstgslängd på kryssen så dett gjorde inget.
En fördel som vi dock saknade var att på länsen när man har framåtrake så hänger idag förstagen så att de slits i toggles och fästen, speciellt vi en broach, men vi kunde då ta hem “allt slack” så att masten stod lungt och fint, men framåt, denna trygghet försvann.
Var har ni fått att Camper kan justera sitt förstag. Jag har inte tittat så mycket på regeln nu men förra gången så var det inte tillåtet att justera läget på mastfoten under segling. Inte heller förstagets längd fick justeras under segling. “Adjustment of the forestay, shrouds, spreaders, diamond or
jumper struts and any other side standing rigging while racing is not
permitted and all means of adjustment shall be positively locked, except
where specifically permitted in rule 6.1.1(h). Adjustment of inner forestays is
permitted.”
Så jag vet inte hur de skall ha kringgått detta, någon som kan underbygga det ryktet?
Annars verkar JK båtarna vara väldigt lika invändigt både strukturellt och inredning med vikt långt bak. Lite små skillnader i däckslayout beroende på hur besättningen valt att segla båten. Groupama har sin center winch som jag tycker känns väldigt fransk. Jag undrar om de är så nöjda med den placeringen, får höra med våra svenska pojkar. Luckan blir ju liten för att få upp och ner segel och winchen är nog en bra krok att fastna i. Camber verkar ha fått winchar gratis!
Att bara ha en backstaytopmast och sedan deflectors är ju bra ur motståndsynpunkt men på E3 seglade vi av både ett backstag och en toppmast senast, inte så kul om man bara har ett stag ill toppen. Förra gången var det ingen som tappade riggen. Så kanske var de för överdimensionerade, läge att spara lite vindmotstånd.
Enl. uppgift går JK båtarna bra på kryss och de har längre centerbord (max djup) än vi hade sist.
Kölhydrauliken utvecklades ju mycket inför 08/09 racet och blev riktigt tillförlitligt till slut, jag antar att det inte hänt så jättemycket där då man ju begränsat material o.d.
Men båtarna ser grymt coola ut och jag tror det har hänt riktigt mycket på segelsidan då man ju kraftigt begränsat antalet segel denna gången. Man ser ju att de flesta har rev i sina genuor och fockar samt flera skothorn i gennakers för att kunna köra olika vinklar med samma segel.
Jag tror Camper har hittat ett rätt elegant hål i reglerna vilket ger dom möjlighet till ett justerbart förstag. Matfoten sitter förstås fast vilket begränsar nyttan en ändå…..
Jasså får dom göra så. Undrar om de kan låta masten flyta i däck i ett stort hål för att kunna ändra mastlutet. Eller är det begränsat någon stans. Ger ju längs J med mest mastlut?
Då blir det inte så mycket man kan göra. Det blir ju skillnad i riggtrim men det handlar knappast om grader i mastlut. Vi får spana vidare.
Johan Frost
Nov 11, 2011 @
11:23
Jobbade mycket med den ledade motoraxeln på den första Ericsson v70. Där var det en universalkoppling typ som sitter i axlar på grindingpedistaler. Förutom att kopplingen på den båten bara höll 100h motorgång var det ganska så mycket högre ljud i form av skrammel osv. Bytte till S-drev efter att det räknats på “vattenmotståndet” som bara skulle vara några minuter på Atlantsegling. Resultat, tystare motorgång och fartökning ifrån 7 till 9knop på samma varvtal + att det bara var att vrida på nyckeln istället för 5min mek med att få axeln upp eller ner. För att kunna trycka ner axeln var du tvungenatt segla under 4knop (inte alltid så lätt med en V70 och lite sjögång).
Nyare V70 hade bättre fungerande system men fortfarande foldingpropp?
Tror det kostar i mätetalet med infälld axel, någon som vet?
Vill man “go cheap” och minska sitt undervattensmotstånd jämfört Volvos standard-saildrive så kommer man en bit på vägen med en Lombardini (som skall vara den helt dominerande inombordaren för högfartsapplikationer, läs flerskrovare). Utväxlingen sitter i drevhuvudet -> slankare och snabbare undervattenskropp. Dessutom lättare motorer än Volvo/Yanmar. Grymt nice maskin även i övrigt. http://www.lombardinimarine.com/download/ldw1404sd.jpg
Har fundert lite på min maxi magic som har en vp2010. På min lilla båt är det nog gör det nog skillnad på prestandan. 100kg+ i installations vikt, samt motståndet i vattnet för s-drevet. Som jag förstår det så är SRS talet baserat på en båt med aktersnurra. Här borde det vara rätt positivt att göra en vägning och ta ut ett nytt mätbrev. Eller är skillnaden så liten så det inte är värt besväret?
Åsikter upskattas! =)
Men det borde inte vara allt för svårt att få till ett tiltbart drev till en segelbåt. Räcer seglarna uppskattar nog funktionen. Trots lite mer underhåll. Kanske ger mer prestanda än en kolmast?
S-drev får du inget för. men vikten kommer troligen påverkar ditt SRS-tal. TK kommer säkerligen se över formeln nu under vintern. Detta inte bara pga motorn utan att normel båt skiljer sig på minimivikten angett i båtdatabladet. Vidare kommer du kunna ta till vara att dina segel är troligen något mindre än max-måtten i båtdatabladet.
Jag skulle tror att endast vikt och mått utgör 2-3 pinnar och sen tillkommer sänkning med en pinne för propeller. 3-4 pinnar är väl en hel del…
Stopp och belägg. Besudla inte denna högteknologiska oceankappseglingstråd med SRS-mätetal. Gå in i någon gammal tråd och skriv där eller skriv en insändare till Praktiskt båtägande. Nu får det vara nog…
Kapten Jack Sparrow
Raketen
Nov 13, 2011 @
13:19
Jack Sparrow..
Point taken…
Men praktiskt båtägande? Bah..
Fråga, på familjeracern sitter en gigantisch tierod i form av en wire med tillhörande vantskruv mellan mastring och mastfot. Att jag ska släppa de som sitter i mast/mastring är jag med på men ska man lätta även på den “stora rackarn” ?
JIMMY
Nov 10, 2011 @ 22:34
Låter konstigt om Telefonica skulle ha “trimplan”, i alla fall om de är ställbara för regeln tillåter inget sådant. Å andra sidan vet jag att man under flera tidigare race har försökt att få till justerbara förstag men inte lyckats inom regeln men det verkar ju som Camper ha hittat något kryphål för detta nu. Ca 6 grader ska de visst kunna rejka masten, frågan är om det är framåt eller bakåt eller både och? På cupbåtarna fällde man ju fram masten en hel del på läns (Dahlsjö du vet säkert hur mycket?) men det borde inte vara aktuellt på en V.0.70 som alltid har vinden för om tvärs. På Ericssonbåtarna hade man ganska mycket rejk (bakåt) på 4 grader för att få mer tryck på aktern och mindre på fören. Kanske är det så att Camper helt enkelt använder denna funktion för att få bättre balans i båten så att rodren ite bromsar onödigt mycket. Juan K hävdar att en av de största effekterna med stagsegel är att minska lovgirigheten så att rodren bromsar mindre (är väl iof skit samma vad det är som gör att det går fortare, bara det går fortare). ;)
Uppenbara skillnader på båtarna är centerborden och deras lutning tvärskepps som de nämner i klippet men Camper är den enda båten som har centerborden akter om masten och svängkölen framför. Verkar som Marcelino Botin har tjuvkikat på Airbender!
Förra racet var Telefonica-båtarna ensamma om att köra “jumperless” dvs utan fioler för att staga toppmasten. Nu kör alla med denna konfiguration och fyra spridarpar utom Groupama som utmärker sig med att bara ha tre par spridare.
Jag förstår inte riktigt denna utveckling då spidare inte borde generera så mycket luftmotstånd (faktum är att vissa hävdar motsatsen, alltså att de till och med kan generera lite framåtdrivande kraft om de vinklas rätt och båten kränger) men Groupama kände väl att de hade tillräcklig säkerhetsmarginal i riggen ändå då de enligt regeln inte får göra riggen hur lätt som helst. Hursomhelst så har Telefonica en rätt snygg optimering med sina enkla “top runners” (backstag som går hela vägen upp i toppen) och tre par helt horisontella “deflectors”(ger samma funktion som checkstag men är korta horisontella stag mellan mast och backstag) jämfört med de anda båtarna som har både top runners och vanliga backstag plus deflektorer. Sistnämnda lösning var Ericssonbåtarna ensamma om sist då övriga båtar hade ytterligare kablar i form av vanliga checkstag, vilket blev upp till åtta kablar totalt. Men nu har alltså Telefonica gått hela vägen och har alltså bara ett par kablar (styrbord och babord). Detta borde göra större skillnad på vindmotståndet än att ta bort ett par spridare kan jag tycka.
Det är väl ungefär det som jag har lyckats klura ut från diverse bilder förutom att alla båtar har mer volym i förskeppen än sist men det har jag redan avhandlat i nått tidigare inlägg.
Tim
Nov 11, 2011 @ 00:29
Nu får jag be om att inte hålla med. Enligt uppgift ville Juan efter förra racet göra förskeppen fylligare. Resultatet på hans nuvarande båtar är dock motsatsen, mindre volym. Flera undrar då vad han har för anledning att inte använda sin lärdom från förra racet?
JIMMY
Nov 12, 2011 @ 20:22
Juan pratade en del om “scow” konceptet i slutet av förra racet, varför han inte följde det spåret vet jag inte, men hörde nyligen något om att det skulle bli för tungt, och då gissar jag att det syftades till V.O.70 regeln där viktbudgeten är minst sagt tajt. Men med det sagt så betyder inte det att någon av hans nya båtar skulle ha mindre volym än sist? Jag tycker det är ganska uppenbart att flottan överlag har mycket volym i förskeppen, i stil med vad E4:an hade sist.
F424
Nov 11, 2011 @ 09:37
Intressant analys Jimmy. Tack för kursen:-)
viktor
Nov 10, 2011 @ 23:27
När jag var nere i Lorient i sommras fick jag se Groupamas infällbara motoraxel.
Drev och stödbock satt i en vagga som fäldes upp och ner – jämför med landningställ på ett flygplan. Troligen sitter motorn i samma vagga på insidan.
Borde inte Volvo göra lite mer reklam om det här?? ….jag vill ha en sån på min båt …varför ha ett drev med en massa våt yta som bromsar hela tiden!!??
Vore kul om nån hade mer info om den här tekniklösningen
Kalle
Nov 10, 2011 @ 23:34
General Lee har det så det funkar ju på mindre båtar också. http://www.generalleeracing.com.au/USERIMAGES/03-00_General%20Arrangement_Working%20General%20Arrangement%20%281%29%281%29.jpg
Där är det dock bara axeln som vinklas enligt ritningen.
Öresund Regatta, AN
Nov 11, 2011 @ 00:25
Det är inte en helt ny lösning. Så här ser det ut på bild:
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/01/saildrive-p-vg-bort-indragbar-propeller.html
viktor
Nov 11, 2011 @ 20:17
Precis sådär såg det ut på groupama fast de hade en slankare lösning.
Intressant att det är en ledad kraftöverföring och motorn är fast. …vore kul med lite bilder innifrån en sån här lösning.
Ang wetbox storlek så borde det inte vara så svårt att konstruera så man får fullt nyttjande av utrymme inne i båten endå ..tycker jag iaf.
intressant att nån räknat på det och kom fram till att motståndet kanske inte var så stort endå …men det beslutet verkar ju också vara påverkat av de problem som fanns med konstruktionen dvs pga en ordentlig produktutveckling …ooooooch att kanske volvo (ZF) ännu inte har en sån produkt!!??
Det är kanske just det som är problemet ..vilka är kundgruppen? Bavaria lär ju knappast stå för utvecklingskostnaden :-)
Johnny
Nov 11, 2011 @ 07:44
Tror inte att motorn sitter i samma vagga med det vill jag mena att motorn är stilla och att axlen har en led
Och detta är troligen inte Volvos utan någon extern leverantör
JIMMY
Nov 11, 2011 @ 09:30
Denna lösning har varit standard från version ett av V.O.70 regeln. Det är inte Volvo som levererar vaggan utan den är upp till respektive båtkonstruktör att konstruera så det var ju en del strul med dem i början. Motor sitter fast och axeln är ledad. Klart att detta system skulle fungera i mindre racer/cruisers men man ska ha klart för sig att hela vaggan sitter i en “wet box” som ju tar en del utrymme inne i båten, så då ryker dubbesängen i akterhytten… ;)
JonasJ
Nov 11, 2011 @ 08:07
Justerbart förstag har det funnits på 606:an sedan 1969
Pelle P
Nov 11, 2011 @ 11:35
+ många andra båtar…
Claes Hiersemann
Nov 12, 2011 @ 15:54
Pelle har så rätt….
Vi hade ett hydraulsystem med både förstag och akterstag inkl. tryckutjämnare och oljetank på vår mastheadriggade kallbakade mahogny 1/2-Tonnare LaBamba Tres redan 1977. Man kunde då spänna/släppa akterstaget eller förstaget individuellt men också när man var nöjd med själva sagget (formen i genuan) behålla trycket men bara fördela om, så tex. att akterstaget åkte in 10 mm så åkte förstaget ut exakt lika många mm, således ändardes raken med samma form i genuan.
Vi testade vi att ha framrake, nollrake, eller 10-20-30-40 cm (grader var svårt att mäta då) under kryss på tex G-R under gång.
Detta var mycket givande för vårt segelmakeri då.
Vi hade reglerbart babystag från sittbrunn men storen blev dock planare då masten var genomgående så mastböjen ökade i takt med raken akterut.
Detta förbjöds året efter (tror jag på ORC mötet -77) , så vi tog bort hydraulkolven på förstaget men behöll den på akterstaget, vi hade ju lärt oss var man skulle ha för förstgslängd på kryssen så dett gjorde inget.
En fördel som vi dock saknade var att på länsen när man har framåtrake så hänger idag förstagen så att de slits i toggles och fästen, speciellt vi en broach, men vi kunde då ta hem “allt slack” så att masten stod lungt och fint, men framåt, denna trygghet försvann.
Anders Dahlsjö
Nov 12, 2011 @ 22:42
Var har ni fått att Camper kan justera sitt förstag. Jag har inte tittat så mycket på regeln nu men förra gången så var det inte tillåtet att justera läget på mastfoten under segling. Inte heller förstagets längd fick justeras under segling. “Adjustment of the forestay, shrouds, spreaders, diamond or
jumper struts and any other side standing rigging while racing is not
permitted and all means of adjustment shall be positively locked, except
where specifically permitted in rule 6.1.1(h). Adjustment of inner forestays is
permitted.”
Så jag vet inte hur de skall ha kringgått detta, någon som kan underbygga det ryktet?
Annars verkar JK båtarna vara väldigt lika invändigt både strukturellt och inredning med vikt långt bak. Lite små skillnader i däckslayout beroende på hur besättningen valt att segla båten. Groupama har sin center winch som jag tycker känns väldigt fransk. Jag undrar om de är så nöjda med den placeringen, får höra med våra svenska pojkar. Luckan blir ju liten för att få upp och ner segel och winchen är nog en bra krok att fastna i. Camber verkar ha fått winchar gratis!
Att bara ha en backstaytopmast och sedan deflectors är ju bra ur motståndsynpunkt men på E3 seglade vi av både ett backstag och en toppmast senast, inte så kul om man bara har ett stag ill toppen. Förra gången var det ingen som tappade riggen. Så kanske var de för överdimensionerade, läge att spara lite vindmotstånd.
Enl. uppgift går JK båtarna bra på kryss och de har längre centerbord (max djup) än vi hade sist.
Kölhydrauliken utvecklades ju mycket inför 08/09 racet och blev riktigt tillförlitligt till slut, jag antar att det inte hänt så jättemycket där då man ju begränsat material o.d.
Men båtarna ser grymt coola ut och jag tror det har hänt riktigt mycket på segelsidan då man ju kraftigt begränsat antalet segel denna gången. Man ser ju att de flesta har rev i sina genuor och fockar samt flera skothorn i gennakers för att kunna köra olika vinklar med samma segel.
Pelle Lindell
Nov 12, 2011 @ 23:45
Jag tror Camper har hittat ett rätt elegant hål i reglerna vilket ger dom möjlighet till ett justerbart förstag. Matfoten sitter förstås fast vilket begränsar nyttan en ändå…..
http://noticeboard.volvooceanrace.com/wp-content/uploads/PI_066_Issue.pdf
Anders Dahlsjö
Nov 13, 2011 @ 18:14
Jasså får dom göra så. Undrar om de kan låta masten flyta i däck i ett stort hål för att kunna ändra mastlutet. Eller är det begränsat någon stans. Ger ju längs J med mest mastlut?
Pelle Lindell
Nov 13, 2011 @ 19:05
Spelet i masthålet fär vara max 5mm om jag förstått saken rätt.
Anders Dahlsjö
Nov 13, 2011 @ 20:37
Då blir det inte så mycket man kan göra. Det blir ju skillnad i riggtrim men det handlar knappast om grader i mastlut. Vi får spana vidare.
Johan Frost
Nov 11, 2011 @ 11:23
Jobbade mycket med den ledade motoraxeln på den första Ericsson v70. Där var det en universalkoppling typ som sitter i axlar på grindingpedistaler. Förutom att kopplingen på den båten bara höll 100h motorgång var det ganska så mycket högre ljud i form av skrammel osv. Bytte till S-drev efter att det räknats på “vattenmotståndet” som bara skulle vara några minuter på Atlantsegling. Resultat, tystare motorgång och fartökning ifrån 7 till 9knop på samma varvtal + att det bara var att vrida på nyckeln istället för 5min mek med att få axeln upp eller ner. För att kunna trycka ner axeln var du tvungenatt segla under 4knop (inte alltid så lätt med en V70 och lite sjögång).
Nyare V70 hade bättre fungerande system men fortfarande foldingpropp?
Tror det kostar i mätetalet med infälld axel, någon som vet?
F424
Nov 11, 2011 @ 11:35
Vill man “go cheap” och minska sitt undervattensmotstånd jämfört Volvos standard-saildrive så kommer man en bit på vägen med en Lombardini (som skall vara den helt dominerande inombordaren för högfartsapplikationer, läs flerskrovare). Utväxlingen sitter i drevhuvudet -> slankare och snabbare undervattenskropp. Dessutom lättare motorer än Volvo/Yanmar. Grymt nice maskin även i övrigt.
http://www.lombardinimarine.com/download/ldw1404sd.jpg
Raketen
Nov 11, 2011 @ 18:31
Har fundert lite på min maxi magic som har en vp2010. På min lilla båt är det nog gör det nog skillnad på prestandan. 100kg+ i installations vikt, samt motståndet i vattnet för s-drevet. Som jag förstår det så är SRS talet baserat på en båt med aktersnurra. Här borde det vara rätt positivt att göra en vägning och ta ut ett nytt mätbrev. Eller är skillnaden så liten så det inte är värt besväret?
Åsikter upskattas! =)
Men det borde inte vara allt för svårt att få till ett tiltbart drev till en segelbåt. Räcer seglarna uppskattar nog funktionen. Trots lite mer underhåll. Kanske ger mer prestanda än en kolmast?
Peter Kross
Nov 11, 2011 @ 20:10
S-drev får du inget för. men vikten kommer troligen påverkar ditt SRS-tal. TK kommer säkerligen se över formeln nu under vintern. Detta inte bara pga motorn utan att normel båt skiljer sig på minimivikten angett i båtdatabladet. Vidare kommer du kunna ta till vara att dina segel är troligen något mindre än max-måtten i båtdatabladet.
Jag skulle tror att endast vikt och mått utgör 2-3 pinnar och sen tillkommer sänkning med en pinne för propeller. 3-4 pinnar är väl en hel del…
viktor
Nov 11, 2011 @ 20:21
haha roligast vore att klassa det här som en GIGANTISK folding prop
Raketen
Nov 11, 2011 @ 20:47
Tack för svaret!
Foldingprop har jag. Men det blir en del iaf.
Peter Kross
Nov 12, 2011 @ 18:23
maxi magic har vikt enligt båtdatablad på 2,2 ton. jag kollade lite bland DH-båtarna och då var vikten upp till 2,57 ton.
Jack Sparrow
Nov 12, 2011 @ 23:23
Stopp och belägg. Besudla inte denna högteknologiska oceankappseglingstråd med SRS-mätetal. Gå in i någon gammal tråd och skriv där eller skriv en insändare till Praktiskt båtägande. Nu får det vara nog…
Kapten Jack Sparrow
Raketen
Nov 13, 2011 @ 13:19
Jack Sparrow..
Point taken…
Men praktiskt båtägande? Bah..
Feffe
Sep 23, 2013 @ 20:08
Tänkte väcka en tekniktråd till liv :-)
Fråga, på familjeracern sitter en gigantisch tierod i form av en wire med tillhörande vantskruv mellan mastring och mastfot. Att jag ska släppa de som sitter i mast/mastring är jag med på men ska man lätta även på den “stora rackarn” ?
Feffe
Sep 23, 2013 @ 20:08
Ska masta av alltså…:-)