Skip to content

23 Comments

  1. martin
    Nov 24, 2011 @ 11:31

    Det finns också en Farr 30 VM sida på:
    http://www.sailingbastad.se/?id=199

    Reply

  2. Mats V
    Nov 24, 2011 @ 20:28

    Ligger en svart/röd i Viggbyholm, Täby.”Brunel” på skrovet. Ryktet säger Fredrik Bergströms.

    Reply

    • Pelle P
      Nov 25, 2011 @ 09:12

      +Hertzberg!!

      Reply

    • Sunden
      Nov 25, 2011 @ 14:10

      Ryktet stämmer

      Reply

  3. Sunden
    Nov 25, 2011 @ 14:10

    15 båtar nu föranmälda till VM! Då har inte alla svenskar anmält sig än.

    Reply

    • Sunden
      Nov 26, 2011 @ 17:47

      Korrigering – 16 st är nu anmälda.

      Reply

  4. martin
    Nov 25, 2011 @ 15:08

    Nära 25 båtar kommer det vara på VM. vilket lyft!

    Reply

  5. Backe
    Nov 25, 2011 @ 19:17

    Ni som tvekar, klassen kommer att finnas kvar och växa även efter VM så häng på det är skit ball!

    Reply

  6. maX
    Nov 26, 2011 @ 08:34

    Entypsklasserna lyfter segling i Sverige nu, det ryktas om att även X-35 VM kommer att seglas i södra Sverige 2013!

    Reply

    • Ludvig Axling
      Nov 26, 2011 @ 17:26

      X-35 VM 2013.
      Ansökningarna till internationella X-35 förbundet ska vara inne 15/12.
      Vi ska söka.
      Så får vi hoppas att det blir i Sverige 2013.

      Reply

  7. Patrick L
    Nov 26, 2011 @ 09:40

    Peter, länka gärna till VM-sajten i kalendariet ovan:

    http://www.sailingbastad.se/?id=197

    Reply

  8. Eskilstuna
    Nov 26, 2011 @ 22:08

    Lyfter verkligen entypssegling nivån?
    Patrik, Ni seglade Ice cup o det såg ut som ni hade det tufft!
    Ni seglar väl ändå med liknande båtar?
    Är verkligen nivån så hög?

    Fundersam

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 26, 2011 @ 22:26

      Låt oss inte ta den diskussionen.

      Både Farr 30 och X-35 har gjort ett grymt jobb för att bygga sina klasser. Både lokalt och genom att arra mästerskap. Och man samlar massor av duktiga seglare. Matrisen vann väl Ice Cup (Österbergs dessutom MM i fjol) och Martin Strömberg gör väl bra ifrån sig i både Farr 30, X-35 eller F-18. Woxén är inte alltid lätt att tas med heller. Och det lär inte bli lättare i år.

      Sedan tror jag det är upp till bevis för många klasser innan man kan utropa att “entypsklasserna lyfter segling i Sverige nu”. Men ambitionen är bra.

      Reply

    • Patrick L
      Nov 27, 2011 @ 01:45

      “Eskilstuna”-“Fundersam”: Om du vill diskutera mina enskilda resultat så får du framträda under ditt verkliga namn, det är väl ändå det minsta man kan begära. Vågar du inte framträda med namn här kan du kontakta mig privat. Du når mig på .

      Annars kan jag diskutera generella frågor. Är du intresserad av hur nivån är i just vår klass är det bästa att deltaga för att få svaret. Det är inte mig / Team Orca du skall slå för att vara bäst i Farr 30 i år. Du skall slå Letto di Pletto/Thomas Olsson, Solsidan/Magnus Woxén och Farrbar2/Martin Strandberg. Sedan bör du ta dig förbi Forum ILS med Fredrik Tham vid rodret, de är på uppåtgående och har slagit oss många race den här säsongen. Slår du någon av dessa båtar i en regatta har du ett bra gäng men du skall nog inte ställa dig några förväntningar på vilket motstånd du möter i Farr 30 baserat på hur vi seglade i Ice Cup.

      Nästa år kommer även ett gäng nya båtar i Farr 30 med bra besättningar – de är sugna på att visa vad de kan istället för att ifrågasätta vad andra kan och det tycker jag är en bra förutsättning.

      Jag är f.ö rätt ointresserad av huruvida det är entypsklasser eller något annat som lyfter svensk segling. Farr 30 seglar vi för att det är kul och vi försöker skapa så bra arrangemang vi kan utifrån givna förutsättningar. Jag har för länge sedan slutat lyssna på olyckskorparna. Från början skulle vi aldrig få ihop en entypsklass, sedan himlade folk med ögonen när vi pratade om 15 svenska båtar. Men nästa år verkar vi vara där och det har gått fortare än vi har vågat hoppas. Så jag fortsätter på inslagen väg och gör vad jag kan för att svensk segling skall bli lite roligare. Och jag bedriver inget klasskrig. Jag seglar gärna Melges, 606, C55 och annat för att bli en bättre seglare. När man seglar i Italien eller Frankrike hör man aldrig dessa krig mellan klasser eller handicap/entyp. Där är man glad om det blir seglat. Synd att det inte kan vara så i Sverige.

      Reply

      • Magnus
        Nov 27, 2011 @ 17:40

        Säga vad man vill om entyp eller ej men det finns inte någon annan tävling som är så rolig att deltaga i som Ice Cup! Bra arrangemang och tät segling!
        Tyvärr lyckades vi själva endast spika racet i baren!

        Det som lyfter svensk segling är personer som brinner för seglingen tex Patrik L mfl!
        Alla tyckare, inklusive mig själv som bara glider med lyfter inte seglingen utan det är de som gör mer än bara tycker!

        Reply

        • Patrick L
          Nov 28, 2011 @ 07:01

          Magnus: Alla som kappseglar och lägger tid i denna härliga sport är med och lyfter seglingen!

          Håller med om att Ice Cup var grymt kul. Frustrerande lite tid i båten bara men det är ju lika för alla :)

          Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Nov 27, 2011 @ 08:23

      Ryktet gör gällande att:

      det var ett både jämnt fällt och mycket hög nivå på seglingen under Ice cup. Det var tydligen också lurig segling……….. Men det är det väl alltid i jämna fält.
      Den slutgiltiga vinnaren kom till final på det berömda håret men vann i detta som så många andra klasser han ställer upp i. Han har en imponerande svit bakom sig och en uppenbar förmåga att segla super när det gäller. spännande att han inte var självklarare till finalen och att andra båtar med super bra seglare inte kom med.
      så ledsen att jag inte komma hem till detta men tröstade mig med en ORC segling i shorts på fördäck…….. Konstiga människor som vill ha ett deci ton fram på båten……….

      Mvh,

      Reply

    • CB
      Nov 30, 2011 @ 14:05

      Ursäkta mig “Eskilstuna” men du är en idiot! Ursäkta kraftuttrycket men du förtjänar det med den kommentaren. Med serien 2-2-2-1 i grundomgången (och sen en snöplig 6:a i finalen) så tycker vi att vi gjorde ett ganska OK Ice Cup. För att va Farr 30 besättning då i varje fall… Och till saken kan tilläggas att vi inte har haft en så bra serie i någon av Farr 30 regattorna under året. Vilket team seglade du själv med?

      Reply

  9. Pär Johansson
    Nov 28, 2011 @ 07:56

    Det är fantastiskt kul för seglingen att det utvecklats en ny “Grand Prix” klass i Sverige. Det har saknats en levande klass med båtar som inte kompromissar med prestanda. Måste säga att jag inte trodde att det skulle bli så pass många Farr 30 i Sverige som det nu blivit, dessutom är det ett växande antal. Fantastiskt!

    Reply

  10. Erik Barkefors
    Nov 30, 2011 @ 14:24

    Kul att det finns gäng som orkar samla sig i en, för Sverige, ny och spännande klass!
    Farr 30 skulle nog passa bra även inne i Mälaren där både lättvindsglid och bra acceleration är viktigt ;-)

    Reply

    • Peter Kross
      Nov 30, 2011 @ 19:44

      Erik, har du missat Cheyenne’s hemmahamn???

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 30, 2011 @ 20:10

        Verkar så…
        Fast det var mer som en fundering att båttypen skulle gå bra i Torshälla/Sundbyholmstrakten ;-)

        Reply

  11. CB
    Jan 1, 2012 @ 22:33

    http://www.kappseiling.no/2012/01/30-bater-til-farr30-vm-i-sommer/ 30 båtar på linjen vid Farr 30 VM i Båstad i sommar? Absolut ingen omöjlighet, 21 anmälda redan nu :)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.