Skip to content

18 Comments

  1. Raketen
    Dec 3, 2011 @ 22:22

    sweet är ett understatment. En sån ska jag pensionera mig i..
    Bingolotto..någon? =)

    Reply

  2. ihgl
    Dec 4, 2011 @ 04:21

    Hmmmmm…. Är folk som läser den här sidan miljonärer? Själv pensionerad och avbetalar fortfarande sedan 2004 på min gammelssvenska A22:a. Den kostar förstås en bråkdel av alla dessa “Sweet” monsters….. ;-) Men iallafall. Tär en del på min usla pension varje månad.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 4, 2011 @ 07:03

      Nästan ingen som läser Blur har råd, men det betyder ju inte att man inte kan gilla den ändå? På samma sätt som jag aldrig kommer att köpa bilarna på Top Gear, men det är ändå kul att se hur nya Koenigseggeggeggegg beter sig på bana…

      Reply

      • Svenne
        Dec 4, 2011 @ 08:17

        Men den är ju allt annat än sweet, hoppas du tog bra betalt för att sätta in den annonsen…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 4, 2011 @ 08:30

        Som sagt, det finns inget krav på att alla skall tycka likadant.

        Och jag vet inte varför man skulle sätta i en annons för en one-off?

        Men du kanske har andra tips på sweeta båtar?

        Reply

        • Svenne
          Dec 4, 2011 @ 09:45

          Tyckte det såg ut som en annonsering, om det är en one-off spelar väl ingen roll. Någon har ritat och byggt och väntar väl på fler beställningar.
          I mina ögon är den allt annat än “sweet”, mer än så är det inte.

          Exempel på vackra båtar
          http://www.hamnen.se/Havskappsegling/Birgit-vann-Tjorn-Runt
          http://www.neptunkryssare.se/2007/08/268-goran-martin-vann-tjorn-runt/
          http://bohuslaningen.se/sport/1.1331788-arne-goksoyr-lurade-alla-runt-tjorn

          Kanske lite ensidigt, men jag gillar dem. Tydligen är de bra att segla med också, eller så är det bara så att de rattas av toppseglare.

          mvh

          Svenne

          Reply

          • Stefan A
            Dec 4, 2011 @ 10:31

            Fina båtar Svenne.

            En fråga bara, är det samma sak med bilar? Allt efter P1800 och Jagguar E-type ser ut som skit eller?

            Kan hålla med dig om att klassiska båtar är superfint men det borde väl finnas lite utrymme för breda häckar och kolfibermastar också..?

            //S//

          • Svenne
            Dec 4, 2011 @ 12:04

            Visst finns det utrymme för annat, gamla bilar kan vara fina att se på men jag föredrar nyare på grund av den tekniska utvecklingen.
            Jag har inget emot nymodigheter i form av kolfibermaster mm.
            Jag har också ägt och seglat båtar som inte är vackra, båtar som mest ser ut som nedskräpning i skärgården. Höga, vita och är som en skinande ful fläck i ett skärgårdslandskap.
            Men tiderna förändras, folk bygger hus på uddar och skär med stora panoramafönster, visst är det “sweet” för dem. Men det finns inget vackert i det, och ännu mindre då man jämför med tidigare skärgårdsbors byggen som smet in fint i naturen.

            Sweet på riktigt
            http://www.yachtsnickeriet.se/

            mvh Svenne

          • Stefan A
            Dec 4, 2011 @ 12:46

            Jag håller med dig om att både hus och vissa båtar kan se för anskrämliga ut nu för tiden. Däremot tycker jag inte att en båt behöver se ut som en banan för att vara vacker.
            Tarac 33 är ju ett exempel på en svensk båt som både är modern och vacker. I mitt tycker alltså.

            Sen tror jag, utan att lägga orden i munnen på Peter, att begreppet “Sweet” kanske inte bara handlar om just båtens utseende utan också om dess egenskaper.

            Koenigsegg är ju kanske inte världens vackraste bilar men de är ganska “Sweeta” i min bok ändå.

            //S//

          • ihgl
            Dec 10, 2011 @ 03:13

            Japp. Simon har alltid seglat snygga båtar. Först B22:a på 60-talet. Så A22 och sedan egenhändigt designad S30:a på 70-talet. Swede55 är väl en naturlig avslutning på denna oöverträffat vackra, långsmala serie. Möjligt att jag glömt någon……

  3. August
    Dec 4, 2011 @ 13:46

    Supersweet!

    Reply

  4. Christopher
    Dec 4, 2011 @ 19:52

    Vad är det på den näst sista svarta bilden? En propeller på någon märklig upphängning?

    Reply

    • Anders Averdal
      Dec 5, 2011 @ 13:15

      Det bör vara en släpgenerator. Trendigt just nu bland IMOCA 60, class 40 mm.

      Reply

      • Christopher
        Dec 5, 2011 @ 14:04

        Tack för klargörandet.

        Reply

  5. Kalle
    Dec 5, 2011 @ 11:09

    Mkt Sweet.
    Om man får drömma, hade det inte gått att lösa djupgåendet på ngt vis. Även fall det är “rimligt” blir det ju aldeles för mkt. för de flesta områden i norra Europa.
    Infästningen till rullen till det inre förstaget tycker jag känns lite sådär. En tamp som viks kringe ett mkt litet block…. Sitter det främre förstaget lika dant infästat?
    Annars skulle jag nog vilja ha en… En grej till föresten. Kan man få den utan en massa stora fönster i skrovet?

    Reply

  6. Johan
    Dec 5, 2011 @ 11:10

    Kick ?
    – ser bara ut som en spectrastropp under bommen, kombinerad med dirk månne ?
    Kanske lynnigt att kicka ett sådant monsterstorsegel med den lilla rodkicksvinkeln som finns på ritningsbilden…

    Reply

  7. Per
    Dec 5, 2011 @ 12:10

    Hehe, jag tycker att den är rätt ful men 2 veckors semester på denna = drömsemester.

    Reply

  8. Alex
    Dec 5, 2011 @ 20:47

    Ouch, den var fulast hittills! De där formerna kommer vi garva åt om 10 år, det vågar jag lova.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.