Sweet… Nacira 67 Shamlor
Ännu en skön fransk mix av Imoca 60 och superyacht: Nacira 67 designad av Axel de Beaufort. Foto: Christophe Launay.
This Nacira Design plan is an original plan for an owner avid for adrenaline rush. It is a new sailing boat concept setting between luxury and offshore racing boats.
In the same vein as a 60’ IMOCA, a little smaller than a VOR 70, but still using high technologies in favor of the performance, the concept was to reduce the displacement this one-designed boat, a 67 feet monohull, built in full carbon, teak deck, rotating chart table, reasonable draft in order to use the boat for cruises, is also equipped rigging, auto-orientative daggerboard, twin rudders. There is a long list of innovations that make this 22,40m boat both competitive and elegant, but also environment-friendly due to its integrated hydro-generators.
L.O.A 22,40 m
Max Beam 5,85 m
Draft 3,5 0m
Sail Area Max Upwind 280 m2
Sail Area Max Downwind 600 m2
Weight 18,5 T
Mast & Boom: Lorima
Sails: North Sails
Standing Rigging: Carbo Link
Dec 3, 2011 @ 22:22
sweet är ett understatment. En sån ska jag pensionera mig i..
Bingolotto..någon? =)
Dec 4, 2011 @ 04:21
Hmmmmm…. Är folk som läser den här sidan miljonärer? Själv pensionerad och avbetalar fortfarande sedan 2004 på min gammelssvenska A22:a. Den kostar förstås en bråkdel av alla dessa “Sweet” monsters….. ;-) Men iallafall. Tär en del på min usla pension varje månad.
Dec 4, 2011 @ 07:03
Nästan ingen som läser Blur har råd, men det betyder ju inte att man inte kan gilla den ändå? På samma sätt som jag aldrig kommer att köpa bilarna på Top Gear, men det är ändå kul att se hur nya Koenigseggeggeggegg beter sig på bana…
Dec 4, 2011 @ 08:17
Men den är ju allt annat än sweet, hoppas du tog bra betalt för att sätta in den annonsen…
Dec 4, 2011 @ 08:30
Som sagt, det finns inget krav på att alla skall tycka likadant.
Och jag vet inte varför man skulle sätta i en annons för en one-off?
Men du kanske har andra tips på sweeta båtar?
Dec 4, 2011 @ 09:45
Tyckte det såg ut som en annonsering, om det är en one-off spelar väl ingen roll. Någon har ritat och byggt och väntar väl på fler beställningar.
I mina ögon är den allt annat än “sweet”, mer än så är det inte.
Exempel på vackra båtar
http://www.hamnen.se/Havskappsegling/Birgit-vann-Tjorn-Runt
http://www.neptunkryssare.se/2007/08/268-goran-martin-vann-tjorn-runt/
http://bohuslaningen.se/sport/1.1331788-arne-goksoyr-lurade-alla-runt-tjorn
Kanske lite ensidigt, men jag gillar dem. Tydligen är de bra att segla med också, eller så är det bara så att de rattas av toppseglare.
mvh
Svenne
Dec 4, 2011 @ 10:31
Fina båtar Svenne.
En fråga bara, är det samma sak med bilar? Allt efter P1800 och Jagguar E-type ser ut som skit eller?
Kan hålla med dig om att klassiska båtar är superfint men det borde väl finnas lite utrymme för breda häckar och kolfibermastar också..?
//S//
Dec 4, 2011 @ 12:04
Visst finns det utrymme för annat, gamla bilar kan vara fina att se på men jag föredrar nyare på grund av den tekniska utvecklingen.
Jag har inget emot nymodigheter i form av kolfibermaster mm.
Jag har också ägt och seglat båtar som inte är vackra, båtar som mest ser ut som nedskräpning i skärgården. Höga, vita och är som en skinande ful fläck i ett skärgårdslandskap.
Men tiderna förändras, folk bygger hus på uddar och skär med stora panoramafönster, visst är det “sweet” för dem. Men det finns inget vackert i det, och ännu mindre då man jämför med tidigare skärgårdsbors byggen som smet in fint i naturen.
Sweet på riktigt
http://www.yachtsnickeriet.se/
mvh Svenne
Dec 4, 2011 @ 12:46
Jag håller med dig om att både hus och vissa båtar kan se för anskrämliga ut nu för tiden. Däremot tycker jag inte att en båt behöver se ut som en banan för att vara vacker.
Tarac 33 är ju ett exempel på en svensk båt som både är modern och vacker. I mitt tycker alltså.
Sen tror jag, utan att lägga orden i munnen på Peter, att begreppet “Sweet” kanske inte bara handlar om just båtens utseende utan också om dess egenskaper.
Koenigsegg är ju kanske inte världens vackraste bilar men de är ganska “Sweeta” i min bok ändå.
//S//
Dec 10, 2011 @ 03:13
Japp. Simon har alltid seglat snygga båtar. Först B22:a på 60-talet. Så A22 och sedan egenhändigt designad S30:a på 70-talet. Swede55 är väl en naturlig avslutning på denna oöverträffat vackra, långsmala serie. Möjligt att jag glömt någon……
Dec 4, 2011 @ 13:46
Supersweet!
Dec 4, 2011 @ 19:52
Vad är det på den näst sista svarta bilden? En propeller på någon märklig upphängning?
Dec 5, 2011 @ 13:15
Det bör vara en släpgenerator. Trendigt just nu bland IMOCA 60, class 40 mm.
Dec 5, 2011 @ 14:04
Tack för klargörandet.
Dec 5, 2011 @ 11:09
Mkt Sweet.
Om man får drömma, hade det inte gått att lösa djupgåendet på ngt vis. Även fall det är “rimligt” blir det ju aldeles för mkt. för de flesta områden i norra Europa.
Infästningen till rullen till det inre förstaget tycker jag känns lite sådär. En tamp som viks kringe ett mkt litet block…. Sitter det främre förstaget lika dant infästat?
Annars skulle jag nog vilja ha en… En grej till föresten. Kan man få den utan en massa stora fönster i skrovet?
Dec 5, 2011 @ 11:10
Kick ?
– ser bara ut som en spectrastropp under bommen, kombinerad med dirk månne ?
Kanske lynnigt att kicka ett sådant monsterstorsegel med den lilla rodkicksvinkeln som finns på ritningsbilden…
Dec 5, 2011 @ 12:10
Hehe, jag tycker att den är rätt ful men 2 veckors semester på denna = drömsemester.
Dec 5, 2011 @ 20:47
Ouch, den var fulast hittills! De där formerna kommer vi garva åt om 10 år, det vågar jag lova.