Skip to content

13 Comments

  1. Patrick L
    Dec 6, 2011 @ 23:09

    Synd, men man måste ändå ge Audi att de skall satsa på tyska OS-laget. Det är ju att rikta pengarna på ett bra sätt ändå, de verkar ju inte gå ur segling utan fokusera mer på hemmaplan. Låter sunt med tanke på läget i syd-Europa.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 6, 2011 @ 23:15

      Jag tror även många andra lokala sponsorupphägg, t.ex. de i Australien (Audi Sydney Harbour Regatta, Audi Hamilton Island Race Week och Audi Victoria Week) finns kvar. Hoppas också att de hänger kvar i Sverige.

      Reply

      • Sims
        Dec 8, 2011 @ 21:54

        Nja, inte för att det spelar någon roll, men jag tror Audi dragit sig ur även i Oz. Verkar bara finnas kvar på Hamilton Island Race Week. Är väl där de största lirarna finns…

        Reply

  2. Pelle P
    Dec 7, 2011 @ 07:54

    Peter!! Nu kanske det finns någon bra/billig Soto tillsalu!!!…

    Reply

  3. Sunden
    Dec 7, 2011 @ 07:59

    Vad jag vet så kommer Audi Sverige hänga på Drak-klassen även 2012.

    Reply

  4. Jacksson
    Dec 7, 2011 @ 09:34

    Vad trist det har ju varit riktigt segling i TV mm.

    Reply

  5. MA
    Dec 7, 2011 @ 11:17

    Seglingens dilemma, stora projekt fungerar bara med stort finansiellt stöd. När det försvinner, så försvinner eventetet. Kvar blir ett antal bra projekt som får fundera vad de skall göra med sina optimerade tävlingsbåtar (som knappast är moderna om det drar igång igen). Det var kul så länge det varade, och vi får väl hoppas på bättre tider. Detta berör ju dessbättre inte svensk segling nämnvärt, vi har ju våran SRS, starka klasser och driftiga ideella klubbar, så det blir ju kappsegling ändå.
    Många har ju sjungit marknadens lov, stora event finansierade genom sponsorer, det är det som skall lyfta kappseglingen. Dessvärre finns det alltså en baksida som blir så här trist. Swedish Match Cup blev ju inställt några år för att det saknades sponsorer – tänk er tanken om t.ex SM i Express, 606, Triss, CB66 blev inställt för att man inte hade några sponsorer!
    Vi har trots allt en unik situation i Sverige, den ideella klubben klarar mycket, kanske inte så mycket Champange och snittar, men rätt bra kappsegling blir det ju ändå.
    Har själv tillbringat en hel del tid på klubbar i Europa, USA och Sydamerika. De har väldigt svårt att förstå att vi har så mycket kappsegling, bara på svenska västkusten har vi 200 sanktionerade kappseglingar. En favoritklubb som jag besöker minst en gång per år, Fraglia Vela Riva del Garda, genomför ett stort event i månaden. All personal är inhyrd, och det krävs mycket sponsorer för att genomföra ett race. Amos, den förra Commodoren i klubben som jag lärt känna väl blev helt förundrad när jag förklarade att de flesta klubbar i Sverige drivs av oavlönade volontärer. Självfinansiering med någon form av organisk tillväxt minskar givetvis bidragsberoendet och blir stabilare (men kanske inte lika roligt)?

    Det hade naturligtvis varit trevligt med ett större finansiellt stöd när man står där och försöker koka soppa på en spik. Lite grand från båda världarna hade nog varit bra!

    Reply

    • Raketen
      Dec 7, 2011 @ 23:33

      “Det hade naturligtvis varit trevligt med ett större finansiellt stöd när man står där och försöker koka soppa på en spik. Lite grand från båda världarna hade nog varit bra!”

      @MA
      Här tror jag det finns betydligt mer att göra inom föreningarna/klubbarna.
      Man brukar kolla med närmsta sörjande om det finns någon som kan sponsa med några kronor.
      Vill man ha mer hjälp ekonomiskt (och även på andra sätt). Så måste man oftast ändra fokus lite grann på hur man lägger upp arrangemanget och regattan.
      Ingen (väldigt få) ger bort något. utan att få utbyte på något sätt.
      Här måste man kunna erbjuda ett meningsfullt utbyte mot den ev. ekonomiska hälpen.
      Man måste kunna erbjuda någon form av event där alla kunderna känner att det är mödan värt.
      Det gäller alla inblandade. De tävlande, arrangören, sponsorer osv…
      Inbitna fanatiker kommer nästan alltid ändå. Men, man behöver resten med. Annars håller det inte långsiktigt.
      I förenings sverige rent generellt, så gör färre volontärer, mer och mer för varje år. Det håller inte i längden.
      Frågan är då vad man behöver göra/åtgärdas?
      Det finns massor man kan göra. Om man har lite visioner, så brukar frågan alltid komma…Hur då?
      Fantasi och öppet sinne brukar alltid generera effekt. Men, inget blir gjort om ingen gör något. Ofta är det små steg frammåt. Garanterat är att inget händer av sig självt.
      Volontärt arbete i kombination med proffs och sponsorer. Är nog konceptet för framgång för svenska arrangemang i Svedala iaf.

      Heja Sverige!

      Reply

    • Patrick L
      Dec 8, 2011 @ 08:04

      MA: “Lite grand från båda världarna hade nog varit bra”

      En balanserad synpunkt som jag verkligen håller med om. Men vi behöver nog bli bättre på detta inom svensk segling? Som chef för ett mindre bolag har jag noterat att det inom t.ex. hockey och handboll finns en oblyghet – personal kommer typiskt till mig och ber om 5.000:- för att stötta laget en säsong, motprestationen är ett foto på laget med matchtröjorna och ett “tack för den här säsongen”. 20 barn, 40 föräldrar, 8 kontakter var, kanske 5% konvertering(?) = 80 000:- per säsong och lag. Min lokala pizzeria har satt detta i system för att bygga varumärke, han sätter upp alla sina tackfoton i restauranten och har på så sätt byggt en oerhörd cred lokalt – eftersom han stöttar våra barns idrottsverksamhet så går alla till honom när det skall handlas pizza.

      På vintrarna är jag aktiv inom körsång och minns ett projekt när vi skulle göra en stor och dyr produktion som vi inte kunde finansiera själva, då gick 5-7 pers runt och knackade dörr i det lokala näringslivet i området närmast kyrkan och sökte pengar. Tre paket att välja mellan. Motprestation: Biljetter, ett tack på affischerna (i närområdet) och i programbladen. Vi drog in 120 000 på tre veckor och fyllde kyrkan två gånger om (1400 betalande). Bra value for money för de som hade sin logga med där.

      Hur kan vi bli bättre på detta inom seglingen? Eller är vi redan tillräckligt bra? Eller går det inte?

      Reply

  6. Team Styrbord
    Dec 7, 2011 @ 16:00

    Hörde att de ska satsa en stor slant på Knipargastarnas SS, som planerar att ordna en stor regatta för bryggseglare….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.