Salon Nautique de Paris 2011
Så klart hade vi utsända på Salon Nautique de Paris den här veckan. Niclas & Richard Domack gillar franska båtar, så är deras observationer och en hög med bilder.
Trenderna kan väl sammanfattas med
- Nytt och kul: A27, Dufour 36, Xp38, Salona 38, J/111
- Lyxiga dagsseglare: Aphena, Dinamica 940, Leggero & Black Pepper Code 0
- Typiskt franskt: Aviateur 5.70 (bilden ovan), Django 7.70 & Minibee
- Lätt & snabbt: Longtze & Albatross
Salon Nautique i Paris är förstås större än en svensk mässa – kanske två till tre gånger större. Men den är något mindre i år än förra året (fyra paviljonger mot fem).
Förhållandet segel-/motorbåtar känns lite omvänt mot i Sverige – klart fokus på segling. På motorbåtssidan är det inte lika fokuserat på öppna mindre båtar med snurra som hemma. De flesta har något som skiljer dem från mängden som t ex eldrift eller katamaranskrov. Också utbudet av RIBs är väldigt stort. Många mindre, men också i många storleksordningen 12-15 meter…
Största utställare är Beneteau, Dufour, Jeanneau, Bavaria, X-yachts, J/boats… = många segelbåtar. Många stora segelbåtar på plats, särskilt med tanke på hur långt det är från havet i relation till kostnad och logistik för att montera en 60-fotare på inomhusmässa…
Seglingssponsring i Frankrike är förstås något helt annat än i Sverige. Offshoreseglingarna är det som syns mest. Tour de France, IMOCA, multi-coques etc.
Shorthanded ökar precis som i Sverige. Enligt de vi talat med ser man samma problem som i Sverige att jaga ihop tillräckligt med besättning; shorthanded ger mer segling för pengarna.
Samanta Davies presenterade sin satsning inför Vendée Globe 2012. Denna gång sponsrad av Savéol. När man ser hur mycket press som samlas får man ett intryck av hur mycket större sporten är i Frankrike. Hon är den femtonde bekräftade deltagaren.
Prylavdelningen, “equipement”, är mäktig. Alla stora segelmakare och märken verkar vara här. Förstås några märken man inte ser hemma t ex Antal istället för Rutgersson, Accastillage Diffusion och UShip istället för SeaSea.
Archambault ställer ut en Surprise, A-31 och nya A-27. Den nya A-27an är “under certifiering” och exemplaret har ingen inredning än, så man får inte titta ner under däck. Övergripande intrycket är dock att den ser häftigare ut i verkligheten än vad vi tyckt innan. Riktigt rå faktiskt.
Är den tillräckligt lätt med sina 2150 kg..? Jämför man 27:an med den gamla Surprise som ligger bredvid så ser skrovet ut att gå ganska djupt midskepps och en bit förut. Alltså ganska raka skrovsidor även under linjen på skrovet.
Dufour har sin nya 36:a på plats. Högt placerad sittbrunn, bra sikt över överbygget. Avtagbara racelådor för om rattarna.
Stora dörrar till förpiken ger luftigt intryck på Dufour 36.
Vi slås av att flera av cruiser/racer-båtarna har lite höga, vertikala – och därmed kantiga – överbyggen (Salona 38, Xp38, m fl).
Vi hade också ett långt snack med Charly på Pogo Structures. Pogo 10.50 har hela 52 st sjösatta.
Pogo 12.50 har 8 i sjön och 10 ytterligare beställda.
Vi fick lite information om den kommande Pogo 30. Verkar mycket intressant:
L: 9,14m x B: 3,70m
Två versioner:
- en med fast köl på 1.99 och aluminiummast: prismål 100.000 euro inkl elektronik och basic segelställ
- en med fällköl på 0,95 – 2,40 och kolmast (“som vi hoppas att alla väljer”): prismål ca 125.000 euro inkl allt
Versionen med fast köl skulle bli “lite tyngre än den med fällköl”.
Enligt Charly kommer båten fortsätta deras serie av lätta, breda cruisingbåtar som planar tidigt – på samma vis som Pogo 10,50 och 12,50. Han pratade om planing vid TWA 60-65…
Salona 38
J/111. Vill man ha detaljbilder så finns det ett helt eget litet bildbibliotek här.
J/97
Dinamica 940
Aphena
Alphena
Leggero
Leggero
Black Pepper Code 0
Tofinou 12
Aviateur 5.70
Aviateur 5.70
Aviateur 5.70
Django 7.70
Minibee
Minibee
Longtze
Albatros
Kontoret för våra utsända. Vill man ha lite fler bilder så finns det här.
Marcus
Dec 8, 2011 @ 21:18
En liten undran: Om man tittar på sittbrunnsbilden på Laggero, så har man vinchhandtagen i botten på sittbrunnen. Hur har man tänkt här? Är det en förvaringplats för handtagen eller något annat? Någon som har en idé?
Niclas
Dec 9, 2011 @ 08:29
Vi frågade om det. Det är bara förvaringsplats och inget annat. Det lät på utställaren som att han hade fått frågan från flera.. :-)
Storasyster tar form | Team Hoffstedt
Feb 22, 2012 @ 21:49
[…] ut att bli en mycket intressant skapelse i 30-fotssegmentet. Så här skrev bröderna Domack på Blur efter en pratstund med Charly från varvet: L: 9,14m x B: 3,70m Två […]