Paris Nautic med Sam Victorin
För oss som vare sig får åka till Paris eller Düsseldorf, så är det bra att det finns andra personer med koll som kan rapportera vad som händer.
Här kommer en bra översikt från Paris, signerad Sam Victorin.
Paris Nautic är inte en av de största mässorna men jämfört med hemma bjuder den på bra mycket mer, inte minst om man är intresserad av shorthandsegling och racing. Fransmännen är ju tokiga i sporten och nu när det snartvankas VM i offshore shorthanded och troligen även OS 2024 kommer trenden säkerligen fortsätta.
En stjärna bland båtarna var Beneteaus Figaro 3. Det som syns mest på den är förstås de överhängande foilsen. Lösningen ger inte ger samma lyft som på en IMOCA men är hanterligt i hamn och ger mycket stabilitet vilket sparar vikt och möjliggjort slopad vattenballast. Foilsen kontrolleras med linor dragna bak till brunnen, inte bara ut och in utan även angreppsvinkeln går att justera. Det kommer gå undan men garanterat bli blött. Till skillnad från större båtar som Class 40 och IMOCA där föraren får allt bättre skydd ärsittbrunnen är mindre skyddad än föregångaren Figaro 2.
Utöver Figaro så vill Beneteau sporta till sig och återuppväckte sitt varumärke First med köpet av Seascape i somras. Hela linjen var på plats från 14 till 27 fot men inget nytt. Nästa First, berättade en ansvarig från varvet, blir en 53-fotare av en italiensk designer. Rejält hopp från Seascapes små sportiga båtar, men till 2020 kan vi hoppas på en ny modell från Seascapesdesigner Sam Manuard. Kommer bli närmare trettio än fyrtio fot lång, lika sportig som sina småsyskon men inte trailerbar vilket var Seascapes signum.
Det andra franska storvarvet Jeanneau hade inte mycket spännande att visa upp men i lördags lanserades Sun Fast 3300. Modernt skrov med trendriktig knäckt negativ för, men helt nytt var att skrovet har konkava linjer i båda ändskeppen. Ska funka bättre och mjukare i sjön enligt designers nestor Andrieu och yngre Verdier. Sjösättning våren 2019. Målgrupp för en relativt extrem båt som denna är full crew IRC men framför allt tror jag shorthandseglare. Gärna offshore som Fastnet men allra mest Transquadra, atlantkappseglingen för shorthandamatörer över fyrtio i serieproducerade båtar som seglas vart fjärde år. Tranquadra är stort i Frankrike.
Mässans världspremiär var J/99. Skrov designat som alltid av Alan Johnstone och med typiska J-båtlinjer. Imponerande att de kan leverera nya modeller under decennier som hänger med i utvecklingen men ändå behåller sin typiska J-look. Som alla modeller är 99:an allround och kommer ha fina kryssegenskaper, även om skrovet har lite bredare vattenlinje än tidigare modeller för mer formstabilitet. Båten byggs enbart på J/boats i Frankrike och varvet lär haft en del påverkan på utvecklingen. Det nya med J/99 är nog ändå anpassligheten. För första gången, mig veterligen, öppnar de avsiktligt upp en modell för regeloptimering. Gissningsvis inspirerade av J/112E:s framgångar i IRC och ORC blir det här motsatsen till entyp. Kölen kommer i två varianter, en traditionell J/boats L-köl på två meter, och en tio cm djupare jämntjock. Dubbla eller enkla roder, båda med rorkult. Alurigg från franska AG+, där skenan till storen är en integrerad del av masten. Det ger en styvare rigg som kan göras tunnare och därmed femton procent lättare än med en utanpåliggande skena. Skenan kommer dessutom garanterat sitta kvar. Krysställ blir snarlikt för de flesta beställare, pinheadstor och enkelt häckstag plus två fockar på hanks och kanske ett stagsegel. Mer öppet för öppna bogar. Symmetrisk spinnaker på spinnakerbom har man inte sett på standard-J:s på länge.
Självklart ändå ett kort fast peke för code-segel. Sedan en variant för assy med långt fast peke. Det fasta peket är nytt för en J men sparar pengar och håller bättre för till exempel Transquadra. Men assy är inte det enda som gäller för shorthanded racing, nämnda segling innehåller mycket plattläns där en symmetrisk spinnaker bjuder på fler möjligheter.
Däckslayouten är typisk J: ren, funktionell och enkel.
Under däck finns en förvånansvärt fin inredning med kök och navbord vid nedgången, helt ok salong och dubbla akterkabiner. Förpiken är tom sånär som på en toalettstol.
Pris från 108k € plus moms, trettio båtar beställda trots att den inte seglat ännu. Ska börja testas efter mässan, och det ryktas att redaktör Gustavsson ska vintersegla den på the Solent redan i januari.
Kölen på Sun Fast 3300, den raka varianten på J/99, och fler med dem, är en rätt sorglig utveckling. Jämntjocka kölar hade vi påsjuttiotalet för att de inte visste bättre och att materialet inte höll. Att nuavsiktligt bygga kölar med sämre rätande moment för att mäta in bättre påminnerom IOR, eller några senare ORCi-båtar, och visar på hur regeloptimeringriskerar pervertera båtdesign med tiden. Hoppas det är övergående.
Flera heta varv som JPK, Marée Haute som tillverkar Django och Pogo valde att inte ställa ut några båtar. För dyrt tyckte de men hade båsmed modeller och folk på plats. Synd, hade gärna sett Pogo 36, Django 9.80 eller varför inte nya versionen av Ofcet 32.
För foilingintresserade fanns ett gäng kattor, plus tre foilande enpersonsjollar, Waszp, UFO, F101. Olika målgrupper, Waszp entypsracing, UFO beach och lek, F101 gubbracer.
Alla tre nog lika utmanande att segla men UFO enklast att hantera. Stabil i low ride, enkel att sjösätta tack vare att foilsen kan dras upp helt så den går att släpa på en sandstrand eller ramp. Waszpen är redan etablerad och 10-15 stycken seglar i Sverige, vore kul att se om även UFO:n som just fått europeisk distribution kommer hit.
Paris Nautic når man enkelt med tunnelbana och för den somär i närheten och bara lite seglingsintresserad är det definitivt värt att lägga en dag här. Pågår till och med 16 december. Synd att flera tillverkare inte ställde ut, men möjligheten att få se en pampig fotoutställning om Eric Tabarly, hälsa på Loick Peyron och snacka foiling med Francois Gabart lär knappast hända i Älvsjö eller Ellös.
Staffan Ljung
Dec 12, 2018 @ 16:49
Bra spaning och intressant artikel. Jag undrar vad gäller foilsen på Figaro 3 och alternativet att istället öka det rätande momentet via vattenbarlaster istället. Vilka är för- resp nackdelarna? I mitt huvud talar mycket för att allround-prestandan skulle må bättre av vattenbarlaster då dessa kan göra båten lättare i lättvind och agera motvikt då det så behövs. Foilsen är väl bara i vägen då det inte blåser tillräckligt för att det rätande och lyftande momentet behövs? Är detta en modenyck för att sälja?
Peter Gustafsson
Dec 12, 2018 @ 17:03
På kryss/halvvind är det nog ingen stor skillnad, men i hårda undanvindsförhållanden vill man BÅDE HA stabilitet OCH minimalt deplacement. Rätt gjort så kan man få båda sakerna samtidigt. På samma sätt kan en lätt vinklad svängköl leda till både “minskat deplacement” och ökad stabilitet. Det är väl därför modifierade Cookson 50’s gör så bra ifrån sig…
De som körde Transpac på en Figaro 3 pratade en del om detta. Att båten bara blev lättare att segla ju mer man pressade. Nu kan jag inte hitta deras intervju.
https://afondlegirafon.com/g6Eh-racing-news
Staffan Ljung
Dec 12, 2018 @ 17:16
Jag kan tänka mig att foilsen har sin sweetspot just på hård undanvind men jag undrar vad som är snabbast, enklast, mest praktiskt och bäst för plånboken i långa loppet i mixade förhållanden. Jag tror att jag sett att Figaro 3 presterat riktigt bra så konceptet verkar hålla.
Peter Gustafsson
Dec 12, 2018 @ 17:39
Haha… jag tror regeln är att du får välja två av “snabbast” – “enklast” – “billigast”?
hans backman
Dec 13, 2018 @ 13:20
Rätt konfigurerat tror jag foilsen är både snabbare och enklare både på kryss och undanvind, att de är billigast är tveksamt