Skip to content

24 Comments

  1. Stefan Blom
    Dec 23, 2011 @ 07:06

    Lerkil,
    kanske en av de minsta kappseglingsklubbarna i Sverige men har ändå frekventa tillställningar för sina medlemmar. Kvällsseglingar på onsdagarna maj/juni samt aug/sept. Till detta kryddar man med Bryggsnack 52ggr/år, kl 12-13 varje lördag i klubbhuset.

    Kommande säsong kör man 1 segling för “andra än sina medlemmar”, SM i OK jolle och Snipe.

    Tänker man stort så är det löjligt att en liten klubb som Lerkil verkar vara ett föredöme…;-) Hoppas verkligen att våra stora drakar kan intensifiera sina insatser för engagemanget kring våra kustlinjer och andra vattenspeglar.

    God Jul

    /7 Stefan Blom

    Reply

    • Feffe
      Dec 23, 2011 @ 09:01

      Blom, glöm inte ca 10 Starbåtar som ska segla “Lerkilsserien” nästa sommar också. Vi träffas 15/1 och snackar ihop oss om hur, var, när.

      http://kattegattfleet.bloggsida.se

      God Jul & Gott nytt !

      //F

      Reply

  2. Stefan P
    Dec 23, 2011 @ 08:24

    Lite kul vore det om du kan luska lite i kulturen i “The land of sailing” är det naturligt att svänga runt bojarna en dag och cruisa en annan dag. Det vi missat i Sverige är förmågan att få ut folk på havet för lite tävling i styrenholken som ligger vid bryggan och väntar på semesterseglingen. I Arkösund finns flera hundra båtar förtöjda men får vi 15 på lördagseglingen är vi glada. Jag har själv försökt få svar men mina kanaler hamnar i ett annan Nya Zeelädsk storhet jordbruk.// Stefan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 23, 2011 @ 09:22

      Mycket är samma här som hemma; kompromissen mellan race och “christmas cruising”, mängden handikappsystem (IRC, PHRF och General Handicap) och äldre entypsklasser. Största skillnaden är nog att vi har betydligt fler nya cruiser/racers i 30-45-fotsklassen i Sverige.

      I Westhaven Marina ligger 1800 båtar och 50 kommer ut och kvällsseglar. Så andelen är inte så hög, men man verkar göra det relativt ofta. Förr körde man två kvällar i veckan + helg. Nu läggs ofta helgen på annat.

      Både här och hemma så måste det mer till än själva kappseglandet för att folk skall komma. Sociala aktiviteter som romdrinkar i baren eller hamburgergrillning som i Halmstad.

      En annan kul sak är att proffsen från VOR och AC är med och kör på kvällarna när de är hemma. Ofta har de en sportbåt eller någon gammal racer som de skojar till det med. Positivt både för konkurrenterna som får en bra måttstock och juniorer som får hänga med och lära sig. Hemma är det mycket mer snack om “vi och dom” vilket är synd.

      Reply

      • Stefan P
        Dec 23, 2011 @ 11:10

        Hej

        tack för svaret. Håller med om att det social runt omkring måste till och så måste hela familjen med. I NSS spolar vi helt stora externa arrangemang 2012 utan koncenterar oss på klubben och hemmahamnen. Här blir det + 10 på måndag och man nästan ångrar att båten är på land.

        Trevliga helger.

        Reply

      • Calle P
        Dec 23, 2011 @ 12:48

        Du får inte glömma att det är två meter tidvatten och inte samma allemansrätt där.
        Det gör marknaden mindre attraktivt för “semester” segling.

        Sedan upplever jag inte att det är “vi och dom” här hemma. AC och VOR proffsen seglar lokalt när de är hemma?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 23, 2011 @ 16:26

        Det finns så klart de som seglar allt hemma också, men det är också vanligt att man håller sig på sin kant med entyp, matchracing, OS-klass eller annat och dissar de som “kappseglar med sina husvagnar” :)

        Här, och i många andra länder, är respit- och kvällsegling ett naturligt och viktigt inslag i verksamheten och det som samlar alla, inklusive styrelsen, proffsen och OS-medaljörerna.

        Det blir också ett bra tillfälle för nätverkande, något som vi brottas med hemma där de olika grupperingarna håller sig på sin kant.

        Och min jämförelse gällde väl framförallt mellan RNZYC och våra svenska motsvarigheter. De mindre klubbarna är nog mer lika varandra.

        Reply

        • Calle P
          Dec 23, 2011 @ 16:44

          Där har helt klart GKSS ett problem. Men å andra sidan så är vattnen utanför GKSS mycket bättre för jollar och för matchracing än för stora kölbåtar. Man blir lite yr i huvudet när man behöver segla fyra varv på banan för att få en timmas segling…

          Reply

  3. Malte
    Dec 23, 2011 @ 12:17

    Som medlem i en klubb kan man ju göra mycket. Ta kontakt med styrelsen och anmäl er som frivilliga, för jag utgår ifrån att de har aktiva människor i den utländska klubben som ser till att saker händer? Här i Sverige utgår man ifrån att någon annan skall fixa allt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 23, 2011 @ 16:29

      Ja, jag är känd för att utgå från att någon annan skall fixa allt :-)

      Alla klubbar har en styrelse och massor av kommittéer. Det jag pekade på vara att man verkar se lite olika på sina uppdrag här och hemmavid.

      Reply

  4. Malte
    Dec 23, 2011 @ 12:36

    En sak till, bara inom VKSF arrangeras över 200 kappseglingar/år! Det lär vara unikt i världen, till detta tillkommer kvällskappseglinger på små och stora klubbar. Och nog serveras det både hamburgare och annat här oxå! Men visst, så mycket party är det väl inte! Men vi springer ju inte på pubben särskilt ofta heller, kanske en kulturell skillnad som inte har med seglingen att göra?

    Reply

  5. Pelle Lindell
    Dec 23, 2011 @ 12:39

    En väsentlig skillnad mellan de stora klubbarna ute i världen och alla klubbar i Sverige att man har medlemsavgifter (och anmälningsavgifter) på en nivå (5-10 ggr vad som är normalt här)som gör det möjligt att ha anställd personal som sköter mycket av det som görs ideellt i Sverige. På NZ (och på de flesta andra ställen världen) finns det också många mindre klubbar som funkar mer som vi är vana vid här hemma både sett till kostnad och verksamhet. “Problemet” (om det nu är ett problem) är att det inte finns några klubbar av internationellt snitt i Sverige för de som fördrar att betala för verksamheten i stället för att sköta den själv. Frågan är om marknaden finns?

    Reply

  6. Clifford
    Dec 23, 2011 @ 13:14

    Intressant rapportering och tankar Peter. Nu har du ju nåt att ta tag i när du kommer hem. God Jul/Pelle

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 23, 2011 @ 18:00

    Man kan också se skillnader på nationell nivå. http://www.yachtingnz.org.nz/

    Absolut största kommittén på YNZ är Keelboat & Offshore Racing Committee:
    http://www.yachtingnz.org.nz/CMSContent.aspx?PageID=326f3af9-6ec4-479e-b456-721de467fc74

    I Sverige har vi ingen kommitté som hanterar breddsegling http://www.svensksegling.se/Forbundet/Kommitterarbetsgrupper/

    Intressant också att läsa deras strategiska plan 2009-2012.
    http://www.yachtingnz.org.nz/Upload/UserDocument/Large%20Files/YNZ%20Strategic%20Plan%202009%20to%202012%20FINAL.pdf

    Reply

    • Malte
      Dec 23, 2011 @ 23:16

      Passa på att skriv en motion om detta till seglardagen! Ta även upp frågan med din klubb. Skrapa ihop ett gäng som är intresserade att driva frågan, så löser det sig nog! Om fler engagerar sig så kan man få allt det där. GKSS har t.ex knappt några funktionärer, trots att man har heltidsanställda (som inte jobbar på kvällar och helger). Dessvärre (?!) får man nog fixa det själv!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 24, 2011 @ 03:19

      Jag vet inte om man skall behöva motionera om att klubbar och förbund skall driva verksamhet för medlemmarnas skull?

      SSF har ju sagt att man skall kundanpassa seglingen. Och då är det kanske vettigare att ha fler människor som driver breddkappsegling än som sitter i historiska utskottet ;-)

      Reply

      • Malte
        Dec 24, 2011 @ 09:34

        Jag syftade på att motionera om att skapa en breddkommitte som du påpekade. Resten får man ju själv rodds om det skall bli något.

        Reply

  8. Tom
    Dec 23, 2011 @ 19:03

    Intressant Peter!
    Man kan tydligen lära sig ifrån folk på andra sidan av jorden. Unna dig en dag med öringfiske när du trots allt är där! God Jul!

    Reply

  9. Peter Kross
    Dec 23, 2011 @ 21:45

    Det finns inte i alla klubbar tillräkligt med folk som vill göra något. Jag har inte varit i NZ och vill därför jämnföra med klubbarna i Tyskland jag var medlem i. Vi hade sommar som vinter gemensamma aktiviteter. Jag försökte sälja in dethär i en tidiagre klubb men fick mycket konstiga reaktioner, varför ska vi göra det?
    I vår “region” diskuterades flittig hur man skulle öka deltagandet på kappseglingar. Man drog slutsatsen att det är mycket få som delta på många cup-seglingar. och resonerade, om vi minska antal tävlingar kommer fler till dessa seglingar.

    Perosnligen tycker jag att det är bra sätt att dra ner på aktivitet. Hur ska nybörjare kunna komma in? vad händer om man precis på de få tillfällen ha förhinder? vidare tror jag nog om tiden mellan aktiviteterna är för långt söker man sig till annat.

    Jag vill även påstå att det inte behövs nödvändigvist professionellt folk för att håller liv í en klubb, tvärtom är det kanske ett sätt att klubben bara bli opersonligt och medlemmarna passiviseras.

    Reply

  10. Björn
    Dec 23, 2011 @ 22:33

    Håller med dig Peter! vi ligger lite efter på den fronten. i vår klubb seglar vi bara klubbseglingar på våren och på hösten, lite konstigt egentligen när segling är en sommarsport, förstås är det semestrar och dylikt, mm mm mm, socialt i klubben är det oxå lite skralt med men det beror ju en del på oss medlemmar oxå, finns att jobba på helt klart

    Reply

  11. Jonas C
    Dec 23, 2011 @ 23:55

    Bra reportage Peter, men hur gör NZ klubben du skriver om, hur ser arrangemangen ut? Hur får dom ihop funktionärer etc. Vem arrar alla trevliga tillställningar? Är det seglarna själva eller personal?
    Som jag ser det är det avsaknaden av själva arret som saknas i Göteborg… Ingen hinner eller vill ta tag i jobbet på landbacken, det är vad jag tror är problemet. För segla vill ju alla, men stå på land o ordna med segling, fester, disk, mat… ja du fattar… Har du möjlighet att kolla up det?

    /Jonas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 24, 2011 @ 03:39

      Det är inga stora saker. Rum races startas från tribun och går på fasta märken utanför hamnen. Eftersnack + ev kalas körs i restaurangen i klubbhuset så det kräver vare sig tid eller pengar.

      Hade viljan funnits, och man hade sett det som en viktig aktivitet, så hade man så klart löst det.

      När jag för ett par år sedan frågade en person i GKSS kappseglingskommitté vad som hände framöver (för att jag så klart var sugen på att planera vår egen segling) så blev svaret att “just nu lägger vi allt fokus på Dragon Gold Cup om 2 år”. Säkert jätteviktigt för många, men som aktiv medlem så blev det enbart negativt att man inte hann med att ordna lokala race (under denna period lades först Trindeln och sedan Göteborg Offshore Race ned).

      Reply

  12. O
    Dec 24, 2011 @ 11:47

    Varför är poänsegling begränsad till några bår- och höstveckor när det i många fall kan seglas året om?

    Reply

  13. Lars Wikström
    Dec 25, 2011 @ 10:49

    Peter!

    Har Du något att berätta om Expedition från lunchen med Nick White?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.