Skip to content

15 Comments

  1. Pelle P
    Jan 3, 2012 @ 10:23

    F-N!, det är ballt med “spegellackat” skrov!!!!!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 3, 2012 @ 11:37

      Båten är väl gamla “Full Metal Jacket”
      http://www.blur.se/2007/10/19/sweet-full-metal-jacket/?cid=24247

      För fler kromade båtar http://www.blur.se/2007/10/17/chrome-is-so-so-disco/

      Någon som har koll på vem som lägger “metallic-vinyl” hemma i Sverige?

      Reply

      • Per weiskvist
        Jan 3, 2012 @ 16:51

        3 M laver den spegel folie i Danmark, og sikkert også i Sverige :-)

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 3, 2012 @ 16:53

        Reply

      • Raketen
        Jan 4, 2012 @ 02:09

        Jag gör.. :)

        Kom på att jag producerade dekoren till Nicorette för nu, rätt många år sedan. Kan det ha varit till Sidny Hobart kampanj? (Det var innan jag seglade in på segling. Så att säga :)

        @ Erik Barkefors: Maila mig på skotpunkt@gmail.com ang båtnamn. Har kommit fram till att vi inte bor jätte långt ifrån varandra.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 4, 2012 @ 02:50

        Vi har ju 3M-filmerna på Happy Yachting, men det är en sak att klä in en bardisk (http://www.blur.se/2011/01/19/carbon-bar/) och något helt annat att klä in en hel båt på ett snyggt sätt… det känns ju som metallic inte är så förlåtande :-)

        Reply

        • Raketen
          Jan 4, 2012 @ 23:07

          Det är lite skillnad i arbete. :)
          Om man pratar 3M (finns andra likvärdiga) så rekomenderar jag deras 180 serie. Bra för wrapping av både bilar båtar och fordon. Det man ska tänka på. Är att vilken vinyl det än är. Så är den känsligare mot repor än lacker. Fördelen är att det är mycket enklare att reparera.
          Ska man wrappa hela friborden, så kan man få lägga några skarvar. Inte omöjligt att köra i ett stycke iof.. 3m 180 finns i vissa färger upp till 160cm bredd.
          Chrome folie vill jag dock varna lite för. Den är relativt svårjobbad och skadas lätt. Diverse dekorutsmyvkningar osv. gå bra. Men helwrappa. Då tror jag det blir bättre att lacka med någon chrome lack. Vet att det finns i bil lack bla.

          Själv har jag funderingar på att printa ut en zebrapäls från något högupplöst foto. Sen wrappa hela friborden med det.. Dock lite nedprioiterat nu. Den som lever får se! :)

          Reply

  2. C-J
    Jan 3, 2012 @ 21:34

    Dra till MHYC i Mosman, de har dagliga tävlingar och många riktigt snabba båtar. Inga problem att komma med på racebåtarna och få fortsätta segla och i vissa fall även tävla utanför klubben

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jan 4, 2012 @ 00:41

    Reply

  4. sofia
    Jan 4, 2012 @ 18:12

    För 9 år sedan, var vi ett gäng svenska “Elvor” som seglade Australiska Mästerskapen och VM där. Hälsa Bosse :)

    Reply

  5. Sam V
    Jan 4, 2012 @ 20:10

    Future Shock, vilka coola linjer och smäcker häck. Byggd 1989, det förklarade saken. Den tog line honours före bland andra en VO 60. Säkert många uppgraderingar genom åren men kul att se en välskött gammal hårdrejsad båt hävda sig. Respekt!

    Reply

    • Björn Wennerström
      Jan 11, 2012 @ 22:51

      yep, 1995 var den vit och utan peke. även bommen var annorlunda. den var grymt cool att segla då, säkert inte tråkig nu!

      Reply

  6. ben
    Jan 31, 2012 @ 05:21

    i dont know exactly what you are saying but we smashed that volvo by eleven nautical miles broke jib halyard port fractional starboard fractional that is nme on the fordeck trying to figure out what to do after the first centerline halyard broke at the start great race on the nose the whole way

    Reply

    • Sam V
      Jan 31, 2012 @ 09:48

      Well done! We just admired the boat and fancy that a boat of that age is still competitive. Keep it up!

      Reply

  7. Multihull Madness | BLUR
    Oct 7, 2012 @ 15:20

    […] Så här års börjar man längta till Australien. Kass video från Pittwater, men ändå bra action från flerskrovsseglingen och the Lock Crowther […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.