MOB i Global Ocean Race
Mycket läsvärt och tankeväckande om man-över-bort under Global Ocean Race.
In the closing stages of Leg 2 in the double-handed Global Ocean Race (GOR), a harsh lesson was learnt on Class40 Cessna Citation through quick thinking; instinct and training when Conrad Colman and Sam Goodchild dealt quickly with a Man Over Board (MOB) off the west coast of South Island, New Zealand. Now that both skippers have discussed the MOB with their families and Maritime New Zealand and the Rescue Coordination Centre New Zealand are aware of the incident, the GOR can now publish details of the MOB as a valuable illustration of the importance of training and safety at sea for all offshore crews, short-handed or fully-crewed.
Tipstack till Magnus Hansson och Sandor Moldovan.
Jan 17, 2012 @ 10:47
Så otroligt bra av arrangören och de inblandade att detaljerat dela med sig av denna erfarenhet.
Jan 17, 2012 @ 11:11
Och vilket gott sjömanskap! Vi är nog en hel del läsare som borde öva mer på MOB-situationer. Som de skriver, man tror att de aldrig händer en själv. Tills det gör det.
Jan 17, 2012 @ 11:16
Skickligt hanterat med MOB funktione på instrumenten. Också skickligt att hålla sig flytande i sjön, även om det verkar som att han fick ta av lite kläder och då blev lite kall.
Typiskt upplägg för denna incident som många andra incidenter här i livet. Jag skulle bara…
Stefan
Jan 17, 2012 @ 13:56
Tack för detta inlägg. Visar (bland annat) tydligt hur viktigt det är att använda flytväst. Den är till stor hjälp om du hamnar i vattnet.
Jan 17, 2012 @ 16:56
Att öva med sin besättning, någon gång om året. Ger nog besättningen oerhört
större förutsättningar att lyckas med en mob.
Jan 17, 2012 @ 23:45
Verkligen. Att konsekvensen för att misslyckas med ett MOB-event är ett dödsfall borde vara en bra motivator att öva.