Farr X2 Nexba kölhaveri | rapport
Många av er har säkert koll på att den första Farr X2 som seglade tappade kölen under sin första ordentliga segling?
Det har också skrivits en djuplodande Incident Report. Man går inte in i detalj på vad som var fel på båten, däremot så finns det massor av insikter kring hur man som seglare kan agera i dessa situationer.
Läsvärt så här innan säsongens första offshorerace (på ett skitkallt Östersjön).
Lärdomar
Här är de största sakerna jag tar med mig. Inga kioskvältare, men några saker vi kommer att göra annorlunda.
- Kvalificeringsrace har ofta högre risknivå än själva racet. Jag har självt tänkt på detta, då man ofta är enda båt på havet och inte följs på tracking.
- Vid en kvalificeringssegling bör man:
a. Kommunicera en plan hos sjöräddning eller liknande.
b. Ha tracking på något sätt + löpande rapporter till extern part
c. Ha rätt/samma utrusting som under fullt race. - Ett externt support-team bör ha en tydlig plan för vilka åtgärder man tar när trackingen försvinner eller det inte kommer uppdateringar som överenskommet.
- Det går fort när man tappar kölen 😮
- Man bör ha koll på hur man får igång sin PLB (och det är inte bra om den löser ut i fel läge då det kan skada antennen).
- Förvara gärna AIS-nödsändare och PLB på olika ställen på kroppen för redundans.
- Testa dem innan race eller kvalificeringssegling.
- Livflotten bör kunna sjösättas när båten är inverterad. Så är det ytterst sällan.
- Man bör ha en minimal grab bag som går att nå med båten uppochner. I vårt fall skulle denna kunna innehålla en extra PLB, handhållen VHF med DSC, elektronisk flare. Något mer?
- Det är bra om man är i hyfsad form, är rätt klädd, har tränat och gått Offshore Safety-kursen. Förberedd helt enkelt.
Jacob Bøhme
May 14, 2024 @ 11:18
Bortsett från den faktiska strukturella orsaken är rapporten bra.
Arcona 460 IdaLina bör också utredas ?
I Danmark sker detta bara om det är ‘affärer’.