Skip to content

27 Comments

  1. Ulf Brändström
    Jan 22, 2012 @ 18:19

    Ja. Wichard ögla mitt på rufftaket. Två 10/14 antalringar splitsade till wishard öglan. Dynema linorna går igenom var sin Antal. Linan är sedan inte kapad men har en knyten ögla på mitten efter ringarna. Där sitter en till liten Antal som skapar en extra utväxling på den slutliga tampen, den går till en cleat som sitter på en svirvel typ det man har på storen. Vips så har man en infucker som går att trimma från lovart eller lä. Alltid synkade. Har inget kort på det men detta system kommer jag även kommer att köra på Pacern. Kör även ett liknande system på ut fuckern. Antal är en kanonbra produkt o Peter säljer den. -:)

    Reply

    • Krister
      Jan 23, 2012 @ 08:10

      Du kanske kunde göra en enkel skiss som kan skannas in för att visa hur u har löst det.
      Själv testde vi förra året med att ha justeringen i en talja under bommen så att fördäckaren kan jutera. Båda är kopplade till samma talja så att de justeras lika, samtidigt. Vi får se om vi ädrar på det i år.

      Krister Ahlqvist
      Dehler 36SQ
      Esquire

      Reply

  2. Ulf Nilsson
    Jan 22, 2012 @ 18:37

    Har precis samma fråga till min Centerline 40, vore gott med lite bilder på arrangemangen.

    Reply

  3. Jocke
    Jan 22, 2012 @ 18:51

    Hmmm samma här… för att förstå behöver jag en bild…

    Reply

    • Sebastian
      Jan 22, 2012 @ 21:05

      Hmmm samma här… Jag måste ha inhal till min nya 3dl som är sydd att skotas i 12 grader dvs 1 dm längre in än den gamla klassfocken. Det där sista vill man kanske kunna justera från lovart.
      Limhamns skeppshandel = Happy yachting skulle kunna erbjuda en paketlösning till bra pris.

      Reply

  4. Hans
    Jan 22, 2012 @ 20:57

    Eller så skippar man utväxlingen helt…
    För att slippa massa block som skramlar omkring uppe på rufftaket så kör vi en “low friction ring” fastsplitsad i en dynematamp som leds över till lovarts organizer/brytblock och bak till lovarts fallwinch (via en avlastare).
    Då kan fockskotaren sitta uppe i lovart o “spela med spalten” på focken.
    Block/taljor har alltid en viss inbyggd tröghet som helt undviks med den här lösningen. Att lösningen är enkel, billig och mycket väl fungerande är väl ingen nackdel :)

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Jan 22, 2012 @ 21:43

      Naturligtvis snyggt att kunna justera med dubbelkommando men vi kör också direkt från lovart. Snabbt och krånglar aldrig.
      Här är en gammal bild på temat med hur vi gjort med Antalringarna.

      http://sundetregatta.blogspot.com/2011/01/forsta-uppgraderingen-till-grynet-2011.html

      Reply

    • Ulf Brändström
      Jan 22, 2012 @ 22:23

      Precis. Det jag skrev innebär inga block bara dynema, Splitsar o de fantastiska Antal ringarna……..

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Jan 23, 2012 @ 07:25

        För vår del så får vi inte plats med varken utväxling med Antalringar eller block. Körs direkt på vinsch i lovart.
        Jag såg en Ker 11.3 som körde med 3×2 utväxling. Jag tror det är det minsta som krävs på en 37-fotare. Det krävs ju något slitskydd för taljan då mot plasten om man tänker jobba mycket med den.
        I hård byig vind så kan man köra med barberhaulen i lovart istället för att springa ner i lä för att släppa på focken när byarna kommer. Är det lätt kanske man vill ha den i lä.

        Reply

    • Jack Sparrow
      Jan 23, 2012 @ 07:04

      Hans,

      Hur stor är båten? Är det Sylvester Stallone som kör trim ombord med tanke på att det saknas utväxling?

      Reply

      • Hans
        Jan 23, 2012 @ 10:14

        Det är en 31.7a
        Vi lägger tampen på fallwinchen från 3-4m/s o uppåt, så man behöver inte vara nån buddabuilder :)

        Reply

        • Jack Sparrow
          Jan 23, 2012 @ 22:00

          :-) men tappar man inte lite fart i justeringarna?

          Reply

  5. JonasJ
    Jan 23, 2012 @ 08:25

    Kör på samma sida som du skotar, om du justerar inhalet måste du samtidigt justera skotet

    Reply

  6. andreas i HP
    Jan 23, 2012 @ 08:40

    Vi kör inte med inhal(ännu)…men hur jobbar ni med det under seglingen?
    släpper ni inhalet i byarna, o därmed tvistar/luftar ur focken…liknande så som man jobbar med storen? o sedan tar hem igen ?

    //A

    Reply

  7. Pelle P
    Jan 23, 2012 @ 09:04

    Man kan se infuckern som nya skenor. Sätt en gradering på antingen tampen eller däcket/rufftaket och jobba in två-tre lägen (=vinklar), dagens moderna dukar och designer klarar ofta tightare vinklar. Viktigt är att INTE dribbla bort sig med en massa justeringar i byar mm!! Segla/träna/trimma så skaffar man sig koll, konstigt… Att det alltid ska vara samma sak; timmar i båten!!! En sak som däremot blir viktigt när vinklarna blir tighare är att börja titta mer vertikalt!! Tightare vinklar i botten måste följas av plattare segel nertill och mer twist upptill (spec i focken).

    Reply

    • andreas i HP
      Jan 23, 2012 @ 09:57

      hehe…timmar i båt= resultat…
      alltid faller det tillbaka till detta statement.
      Tack för info.
      Vi har en säsong i en ny båt som seglats lite annorlunda hittils…Så därmed har vi prioriterat bort alla konstigheter…utan bara jobbat med grundfart…
      Det har gett oss “känslan” att vi skall segla lågt o fort…(även om det inte alltid funkar..)
      Men detta beror ju säkert mer på oss än båten…så vi får jobba vidare..då är vi inte fullärda…
      Hur mycket högre går ni pga inhal på focken o hur mycket långsammare genom vattnet(men högre VMG?) eller bibehåller ni farten?

      Andreas

      Reply

      • Hans
        Jan 23, 2012 @ 10:25

        Vi går nån eller några grader högre i vind med infuckad fock. Dock så tappar man lite i fart. Men den är ett bra “vapen” om man behöver höjda maximalt.

        Reply

      • Pelle P
        Jan 23, 2012 @ 10:30

        Ja, visst är det jobbigt Andreas!! Att man alltid måste träna! Men ni tycks ju ha kommit långt redan! En viktig sak att kolla med Hans H; vad har han tänkt sig som skotvinklar? Klarar focken tightare? Är storen desigad för tight fock? Går vi (Blur) högre med infucker? Det gör vi säkert men den stora vinsten, tror jag, är ett mer “harmoniskt” förhållande mellan stor och fock som ger mer fart! Exakta siffror har Peter koll på!!

        Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Jan 23, 2012 @ 10:52

      Vi har markeringar på linan så vi hittar tillbaka exakt. Även om man släpper i en by.
      Det är viktigt tips att allt ska vara uppmärkt.

      Reply

  8. Harald
    Jan 23, 2012 @ 10:25

    Dubbelkommando skulle säkert vara bäst, men om jag skulle måsta välja skulle jag ha justeringen i lä på en fockbåt och i lovart på en genuabåt. Om man använder infuckers på en genuabåt är det oftare i litet friskare väder och då vill man nog ha trimmern uppe i lovart. Och i fallet av fockbåt är det viktigare att vara aktiv på infuckern i lätt väder med en fockbåt och då är det naturligt att ha den i lä.

    Vi kör byarna med levangen, och i princip borde man ju då släppa på infuckern också. Jag har bara personligen svårt att hålla grooven om fockens skotvinkel ändrar, särskilt mitt i en vindby. Därför brukar vi släppa litet mindre än vi borde före byn, det är lättare att köra om focken är mera statisk.

    Det är nog bra att öva på samarbete mellan storskotaren (levangen), styrman och trimmern hur man skall göra med infuckers om man inte har haft såna förut.

    Infuckers skall ha tillräcklig utväxling, och jag tycker att man alltid borde sträva till att lägga allting på talja som bara går att justera med en talja. Vinsch+fall-lås är alltför långsamt för att man skall hinna reagera. Det är egalt om man måste dra en eller två meter på infuckern, det är ändå några ggr snabbare än vinsch.

    Efter att vi började använda infuckers har vårt focktrim haft en aning mera twist i grundtrimmet. I praktiken skotpunkten ett snäpp akteröver jmfrt med hur vi hade före infuckers.

    Markera åtminstone infuckers med ett max-läge, som man aldrig skall överskrida. Det är jättelätt att skota in för mycket, och sen undrar man när båten inte går riktigt som den skall. If in doubt, ease out gäller för infuckers också.

    Här är en schematisk skiss hur vi har gjort det på 28-fotare;
    http://www.fe83.org/wiki/index.php/Sis%C3%A4skuutit

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jan 23, 2012 @ 17:39

    På J/109 har vi kört rejält infuckat även i lite mer vind. Skotvinkeln går från 11.5 på skenan till 8 grader längst in.

    Vi upplever att vi tar bättre höjd, utan att offra speed. Target speed är helig, men oftast går det att kombinera med bra höjd. Sedan skall det sägas att vi lagt ett par säsonger på detta och att 3Di låter oss köra tajtare. Och nu skulle jag inte vilja köra utan dem.

    Vi meckar inte så mycket med inhalet löpande, men jag tycker det är sjysst att släppa av när man vi gasa lite (som när man har överseglat sig) och inte vill lämna railen. Sedan har vi pratat om att använda det i slagen (skota fullt, men ha inhalet lite löst – i takt med att man når fart så kan man kräma in inhalet från lovart för att hamna på maxtrim).

    På J/109 har vi kört 1:2 vid masten men på avlastare (i lovart). På J/111 är det utväxling 1:2:4 vilket gör att man lätt justerar för hand. På just den här båten har man satt ett beslag för att få rätt vinklar (normalt funkar det att dra från mastfot – via skotring – till lovarts brytblock).

    infuckerholland-1.jpg

    Reply

  10. Sture Smith
    Jan 23, 2012 @ 22:19

    Mkt. intressant diskussion.
    Jag har genom åren använt fler olika lösningar. Självslående fock där antingen yttre stoppet flyttas alternativt tamp mot lovart som steglöst regleras.
    Vid vanlig fock, extra skotskena på rufftaket (typ Arcona) som kan monteras lite längre in tex vinkel 6 grader plus ett andra skot på genuaskenan. Detta dubbelskots arrangemang klarart riktigt stora laster utan problem.
    Samt även yttre skena (alternativt block i tårail) för öppnare bogar, även då med dubbelskot.
    Den yttre skena är en gudagåva som jag använder väldigt mycket vid cruising
    och ger båten god balans.
    Inre och yttre skotskena kan självklart ersättas av antalring med spectra tamp för in respektive outfucker
    Min erfarenhet är att Spectra, Kevlar och Kol fockar kräver väldigt exakt skot vinkel. Och skotvinkeln är normalt ngt. konstruktören har en bestämd uppfattning om och är även knuten till kölprofil.
    På min tidigare Wasa 38 var Ängermark väldigt bestämt på att den skulle vara 6 grader. Vilket efter en hel del mekande och testande visade sig stämma väldigt bra vid kryss.

    Sture Smith
    “Sjöglan”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • Jonas Caspersson
      Jan 24, 2012 @ 07:31

      Hej Sture, liten undran, jag seglar med näst intill likadan rigg som du hade på Wasa 38:an (Wasa 360) och undrar dom 6gr du refererar till antar jag är med 100% fock.. eller?

      Reply

  11. Johan Ljungberg
    Jun 17, 2019 @ 22:45

    Någon som vill tipsa om hur man bäst undviker att friktionsringarna på infuckers till focken slår ruffen sönder och samman? Cord till vantinfästning eller mantågsstötta som på bilden ovan ska jag prova men det är ju rätt osmidigt att ha i vägen. Finns det något lättare/smidigare än antalringarna eller motsvarande? Softschackel funkar inte? Att lägga kraftigare tamp runt ringen har jag sett men tänker att det inte tar bort de riktigt fina bredsidorna av ringen.

    //Johan

    Reply

  12. Fredrik
    Jun 18, 2019 @ 08:59

    Jag har satt kraftig genomskinlig skyddstejp där det slår. Har väl löst sisådär 70 % av problemet att antalringarna gör märken. D v s bättre men inte bra.

    Reply

  13. Jonas
    Jun 18, 2019 @ 13:55

    På vår Farr 40 kör vi med kraftig shock cord på utsidan fricktionsringen.

    Reply

  14. Fabian Lyman
    Jun 18, 2019 @ 17:30

    Läderklädd ring och genomskinlig skyddstejp.

    https://photos.app.goo.gl/tLyga7tj6HbWxQPx6

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.