Skip to content

25 Comments

  1. Patrick L
    Jan 25, 2012 @ 19:17

    Bra med Blur-effekten. Redan 15 respondenter! Ta tillfället i akt och tyck till!

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jan 25, 2012 @ 19:43

    Enkäter är poppis.

    Såg just att RYA hade sin årliga medlemsenkät uppe, och formuleringen kändes ju lite träffande i den här debatten:

    Whether you’re an RYA member or non-member; young or old; novice or seasoned pro. If you’re a marina manager, club commodore or training centre principle. Motor or yacht cruiser, sail racer, windsurfing, jet skier, inland boater or powerboat racer, whatever your preference we want to know what you think of the RYA so we are asking you to take part in our survey.

    So far some 2,000 people have already shared with us their views and ideas and we would love to hear from even more of you. The more people who take part the more we can look at what the RYA provides its members and the boating community at large, helping us provide an improved customer service, enhance our membership benefits making them better suited to members needs and make the RYA more relevant to boaters.

    Reply

  3. Johnny
    Jan 25, 2012 @ 23:09

    Hej – gå ett steg till och bjud med SXK & Sweboat i denna sammanslagning.
    RYA har gjort en liknande sammanslagning och verklig fått full utväxling på alla håll i hela det marina England.

    Reply

    • Peter Kross
      Jan 26, 2012 @ 08:39

      frågan kom upp på Västerås- möte. Stefan Rahm nämnde då att dörren är öppen i ett nästa steg men man ville initialt begränsar sig.

      Reply

    • Tommi
      Jan 26, 2012 @ 20:07

      Frågan har varit uppe och tanken är god,
      “problemet” är att SXK’s medlemmar är enskilda personer, medan SSF & SBU’s medlemmar är båtklubbarna. Det enda rimliga sättet att göra en sammanslagning vore att alla SXK’s medlemmar gick med i en klubb och SXK’s verksamhet införlivades i den nya organisationen.
      Sweboat? Dom är überkommersiella, jag har lite svårt att se att deras intressen skulle passa in i en ideell organisation ansluten till RF.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 26, 2012 @ 20:10

      Snarare är det väl så att man borde ha koll på sina medlemmar. Om inte annat för att kunna kommunicera med dem. Eller engagera dem när det skall röstas om Jerringpriset ;-)

      Jag är med i 4 klubbar och räknas väl 4 gånger då?

      Reply

      • Patrik A
        Jan 27, 2012 @ 08:29

        Lite märkligt hur sura vi gubbar kan bli över att en Ryttare tog hem Jerringpriset !
        Vi måste komma ihåg att ridsporten är så oerhört mycket större än seglingen, bland damerna är det den tredje största sporten och man har bara 4klasser varav två Hoppning och Dressyr dominerar stort, hur många klasser har vi i seglingen ?
        RolfGöran är rankad världsetta och vann Jerringomröstningen med den största marginalen i prisets historia.
        Kan vi inte hantera det så är vi dåliga förlorare med konspirationsteorier.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 27, 2012 @ 08:36

        Jag är inte sur. Utan snarast imponerad av hur en idrott lyckas engagera sina medlemmar när det gäller. Inom seglingen så vet man inte ens vilka medlemmarna är?

        Jag pratar med klubbar om hur man skulle kunna jobba via t.ex. sociala medier, men man tror inte det går. Men uppenbarligen lyckas andra sporter.

        Utan att satsa vinner man inget!

        Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jan 26, 2012 @ 07:06

    Appropå SXK. Jag läste Anders Perssons första krönika som ny ordförande i Krysssarklubben, och noterade framför allt följande uttalande:

    Enligt min mening är tyvärr många av dem som beslutar om villkoren för båtlivet väldigt okunniga om hur det fungerar. Kryssarklubben måste därför öka informationen till beslutsfattarna och vi måste börja påverka beslut och utredningar på ett tidigare stadium.

    Bra rutet. Och visst står det lite i kontrast till hur vi inom segelsporten ställer oss i frågor där vi skulle kunna vara tongivande:

    SSF väntar på Transportstyrelsens och sjöfartsinspektionens utredning kring säkerhetsfrågan för anställda inom seglingsverksamhet.

    Reply

  5. Johnny
    Jan 26, 2012 @ 23:05

    Sweboat är bl.a. till för att bevaka båtbranschens kommersiella intressen. Dom gör även annat som ligger i hela båtsveriges intresse: http://www.upptackbatlivet.se.
    Detta är ett mycket bra försök till att få in nya båtägare i branschen- borde gå att koppla på även dom som vill göra båtlivet till en sport / idrott…= kappseglarna.
    Sweboat, SSF,SBU & SXK skulle kunna få ut mycket mer av sina respektive särintressen, med gränsöverskridande sammarbete.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jan 27, 2012 @ 07:39

    Danskarna har ett bredare perspektiv.

    På SSF finns det inte ens någon som äger frågan om breddkappsegling?

    Er du Dansk Sejlunions nye tursejlads-medarbejder?

    Dansk Sejlunion ønsker at markere sig stærkt indenfor tursejlads. Med mere end 60.000 sejlere som medlemmer, skal det være klart for alle, at også på dette område er Dansk Sejlunion sejlernes organisation.

    Din opgave bliver at synliggøre og markedsføre Dansk Sejlunions eksisterende tilbud til tursejlere. Desuden skal du undersøge og tilrettelægge tiltag, der kan skabe værdi for medlemmerne. Du kommer også til at stå for at Indgå attraktive nye aftaler med leverandører om levering af services og herunder at vurdere muligheden for en kommercialisering af tilbud til klubber og medlemmer.

    Det bliver også din opgave at markedsføre området effektivt, så Dansk Sejlunions medlemmer og klubber er bevidste om tilbud og services, som kan skabe værdi af deres medlemskab.

    Du bliver en del af Dansk Sejlunions sejladsafdeling og kollega til et velfungerende team af konsulenter. I det daglige refererer du til Sejladschefen.

    Vi søger en medarbejder, som:

    – Har stor erfaring med og indsigt i tursejlads, tursejlere og gruppens behov for støtte og service.
    – Har kommerciel baggrund eller erfaring
    – Kan kommunikere klart og tydeligt til medlemmer og interessenter, både i skrift og tale.
    – Mestrer moderne kommunikationskanaler på et højt niveau.
    – Har en sund forretningsmæssig indstilling, så Dansk Sejlunions position udnyttes optimalt.
    – Har et godt drive, gode samarbejdsevner og et ønske om at levere kvalitet til medlemmerne.

    Dansk Sejlunion – Tursejlads servicerer den største gruppe af medlemmer i Dansk Sejlunion. Strategien for Dansk Sejlunion – Tursejlads er netop ved at blive færdiggjort, og forventes godkendt i foråret. Du har derfor stor mulighed for at være med til at præge den indholdsmæssige udformning af strategien.

    Stillingen er en fuldtidsstilling. Som ansat i en organisation for frivillige er der perioder med større arbejdspres end andre. Ofte vil møder og arrangementer ligger på tidspunkter udenfor normal arbejdstid, ligesom en del foregår weekenderne.

    Medarbejderens primære arbejdsplads er i Idrættens Hus, Brøndby, men må forvente en del rejseaktivitet i forbindelse med klubbesøg, afvikling af kurser og lignende. Det forventes at ansøgeren har egen bil.

    Ønsker du yderligere oplysninger, er du velkommen til at kontakte Sejladschef Steen Wintlev-Jensen,
    swj@sejlsport.dk
    eller 43 26 21 80.

    Ansøgning sendes til Steen Wintlev, Idrættens hus, 2605 Brøndby eller på mail:
    swj@sejlsport.dk
    senest den 23. februar 2012

    Reply

  7. Patrick L
    Feb 3, 2012 @ 08:05

    Fyll i enkäten om SSF/SBU nu! Bara 112 seglare har sagt sitt än så länge. Trodde att Blureffekten var betydligt större än så! Ta tillfället i akt och säg din mening, vi kommer att sammanställa alla seglares åsikt i en rapport att lägga fram för Seglardagen.

    http://farr30.polldaddy.com/s/ssf-sbu-seglarenkat-1

    Reply

    • Stefan A
      Feb 3, 2012 @ 08:32

      Har fyllt i enkäten nu.

      Inser att jag dundrade in på SSF:s sida förra gången och möttes av sex-sjutusen olika länkar (men ingen till en enkät). Detta gjorde att jag i ren panik stängde ner fönstret och istället började kolla på någon utförsrepa med en VO70. ;)

      Jag skulle ju givetvis tryckt på någon av de andra fyra länkarna eller läst hela posten och sett länken längst ner…  My bad!

      //S//

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 3, 2012 @ 08:37

      En helt naturlig reaktion.

      Jag fick i går ett mail om domarutbildning. När hela skärmen var full av olika websidor, formulär och googlesökningar efter kompendium som inte fanns – så stängde jag ner det och tryckte igång http://www.youtube.com/watch?v=0fXOmvGX7I4

      Reply

      • Raketen
        Feb 3, 2012 @ 16:40

        Gjorde du rätt i! :)

        Reply

  8. HenrikA
    Feb 5, 2012 @ 14:22

    SMBF det enskilt största distriktet inom SBU hade årsmöte igår och efter votering visade det sig att 82% av rösterna lades på att SMBF skall verka i SBU för en sammanslagning. Själv tror jag vi har mer att vinna än att förlora på en sammanslagning även om det är två relativt skilda verksamheter. Dock är region/distriktsindelningen en lite svårknäkt fråga. Jag tror på lite större regioner med ansvar för olika frågor fördelat mellan dessa, men hur man skall pussla ihop en bra indelning är inte helt lätt, men här borde det kanske finnas andra exempel inom RF som man kan utgå ifrån. Någon som vet vad andra distrikt inom SBU och SSF sagt i frågan.

    Reply

  9. Peter Kross
    Feb 5, 2012 @ 18:14

    Just storleken av distriken diskuterades en del i Västmanland. För stora distrikt kan vara svåra att hantera. Avstånd till klubbarna ökar också. Nuvarande förslaget är betydligt bättre för mälarregionen. Vi skulle bli 3:de största distrikt.Klubbarna har inte sagt sitt ännu och det är de som måste fatta ett beslut om hur de ställer sig.

    Reply

    • öresund Regatta, AN
      Feb 5, 2012 @ 18:32

      Är det inte underliggare att inte Mälaren är ett distrikt i nuvarande organisation?

      Reply

  10. Peter Kross
    Feb 5, 2012 @ 19:39

    Ju, så kan man se det… Första utkast med 6 distrikt/regioner var dock för stort och inkluderade områden som inte hängde naturligt ihop. mälaren skulle igen delas.

    Västmanland är inte så drabbad av splitring i nuvarande organisation men Sörmaland hade det troligtvis svårare. en del seglade ute mot kusten och andra delen fanns i mälaren. Det kan inte ha varit lätt att samsas kan jag tänka mig…Kanske även uppland är delad i nuvarande organisation men jag vet ärligt inte hur det fungera på östra sidan av mälaren.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Feb 5, 2012 @ 19:49

      Lätt för en Skåning att säga kanske. Vi borde egentligen vara en region med danskarna på andra sidan sundet. :-)

      Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 5, 2012 @ 20:22

      Det är väl samma problematik som med de omdiskuterade politiska regionerna. Landstingen vägrar att ge sig och ska “samarbeta” istället för att skapa nya gränser utifrån verksamheten och folket.

      Reply

      • Peter Kross
        Feb 5, 2012 @ 22:24

        vi har haft samma frågeställning kring landstingsbidrag. Tydligen går det att ordna även om distriktes gränser inte stämmer överens med länsgränser.

        Reply

  11. Peter Gustafsson
    Mar 22, 2012 @ 20:00

    Nu finns resultaten här http://www.svensksegling.se/Distrikt/StockholmsSeglarforbund/Distriktet/Nyheterdistrikt/EnkatsvarsammanslagningSSF-SBU/

    Nu har vi sammanställt enkätsvaren från 50 klubbar i Stockholm och 145 seglare runt om i Sverige avseende förslag till sammanslagning av SSF och SBU. Här finns vår sammanställning av svaren samt en kort sammanfattande analys.

    Sammanfattningsvis kan vi konstatera att mindre klubbar (i meningen få aktiva kappseglare) är positiva till sammanslagningen och stora segelklubbar generellt är mindre positiva. Det är nästan 50/50 räknat i antal klubbar som är positiva resp negativa till sammanslagningen men när man viktar det mot antal medlemmar blir det en annan bild. Klubbar med 76% av de aktiva seglarna är då mot eller tycker att frågan skall utredas bättre. Tittar man på juniorverksamheten är det ännu tydligare, hela 92% anser då att vi inte skall gå samman eller att frågan skall utredas bättre.

    Vi tror att många klubbar i grunden anser att detta är ett intressant och potentiellt bra förslag att gå samman, men att frågan behöver utredas mycket bättre bl.a med avseende på ekonomi, organisation, kulturer etc. Vi tror att det skulle vara bra om styrgruppen djupintervjuar styrelserna i våra största klubbar om detta då det många bra synpunkter och frågor att beakta.

    De flesta som är mindre positiva tycker primärt att frågan är för dåligt utredd, att beslutsunderlaget är vinklat och att man övervärderar fördelarna mot nackdelarna med en otydligare organisation som har väsentligen skilda kulturer.

    Tittar man på seglarenkäten så är det mönstret ännu tydligare. Om man bortser från de polariserade kommentarerna så kan man ändå konstatera att av de seglare som har svarat på enkäten tycker 49% att vi inte skall gå samman och 20% är osäkra. Även här anser man att kulturskillnader, olika agendor etc är för dåligt belyst.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.