Skip to content

59 Comments

  1. Johnny
    Feb 3, 2012 @ 06:48

    Jag fick reda pÄ att den skulle komma och helt klart ett bra alternativ om man vill slippa datorn i bÄten :-) Och fÄ de data man vill ha pÄ dom intstrument man har uppe pÄ dÀck.

    Reply

  2. Joakim
    Feb 3, 2012 @ 08:28

    Jag gjorde en likadan box 2007 för mindre Ă€n 100 €. Och nu börjar den andra versionen vara fĂ€rdig. Delarna kostar Ă€nnu mindre, drar bara 3 mA, har 64×128 LCD och 4 24 bit ADC. TyvĂ€rr har min nuvarande bĂ„t ST60 istĂ€llet för Nexus, men jag ska andĂ„ ha targets och allt data pĂ„ SD kort.

    Varför Àr RaceBOX en separat box? Skulle det inte varir klokare att updatera FDX servern med samma funktion?

    Reply

    • Claes Redin
      Feb 3, 2012 @ 08:37

      FĂ„r du lust att göra en till har du en köpare hĂ€r…

      Reply

      • Dagseglare
        Feb 4, 2012 @ 00:04

        +1

        Reply

        • Jocke
          Feb 4, 2012 @ 10:34

          Starta tillverkning… vill oxĂ„ ha

          Reply

    • F424
      Feb 3, 2012 @ 08:44

      Joakim, hÀr har du en sugen RaymarineanvÀndare till!

      Reply

      • Mats V
        Feb 3, 2012 @ 13:28

        Å en till! :-)

        Reply

    • Johnny
      Feb 3, 2012 @ 19:37

      Du tyckte precis den var dyr dÄ blir ju en FDX klart dyrare :-(

      Reply

      • Joakim
        Feb 7, 2012 @ 23:13

        Jag har vÀl inte sagt att den Àr dyr. Det Àr klart att den kostar mycket mera Àn delarna (som Àr mycket billiga!). Det tar ju mycket tid att utveckla och testa sÄdana och man sÀljer inte sÄ mÄnga (jÀmfört med tex mobiltelefon).

        Om min “SeaTalk box” blir en produkt, den kommer att kosta ~500 €. Det har redan tagit mig mĂ„nga mĂ„nader att utveckla den och det Ă€r ganska jobbigt att sĂ€lja och ta hand om kunderna.

        Det skulle vara ingen problem att ha alt som Race Box och FDX server kan i en box med bara en (3 €) microcontroller. Jag tycker inte om att ha mĂ„nga boxar…

        Reply

  3. SailFirst
    Feb 3, 2012 @ 15:11

    Å, jag önskar ocksĂ„ köpa en!!:-)

    Reply

  4. srsseglaren
    Feb 4, 2012 @ 10:04

    En till :)
    NÀr pÄbörjas produktionen ?

    Reply

  5. öresund Regatta, AN
    Feb 4, 2012 @ 11:01

    Joakim
    NÀr du ÀndÄ Àr igÄng kan du vÀl fixa till en handburen navigator med trÄdlös koppling till NMEA för Nexus 2 sÄ man kan byta Waypoints frÄn railen.

    Reply

  6. fills
    Feb 4, 2012 @ 18:41

    Jag tar gÀrna ocksÄ en sÄdan!

    Reply

  7. Andreas Wettre
    Feb 4, 2012 @ 21:14

    Hmm – ser ikke helt poenget… PCn nede sender ut disse dataene til instrumentene oppe og PCn gjĂžr ogsĂ„ jobben som kartplotter + diverse
    Tror aldri jeg kommer til Ă„ seile uten PCn – og da fĂ„r jeg akkurat samme funksjonalitet med (gĂ„r)dagens lĂžsning?
    Andreas

    Reply

  8. harald
    Feb 4, 2012 @ 22:27

    Det har varit litet informationsutbyte med Joakim hÀr tidigare. Jag har nog varit litet avis pÄ Joakims modell p.g.a. den inte drar just nÄgon ström.

    SjÀlv kör jag med en Fit-PC2i med WinXP och Seaclear. Den drar ~450mA och Àr dÄ ÀndÄ en dual-core PC med allt man kan göra med en sÄn;

    http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album468&id=IMAG0082

    PĂ„ dĂ€ck har vi nu testat en Panasonic CF-08 10″ skĂ€rm, men helt tillförlitligt har det inte varit. Typiskt sĂ„ fĂ„r inte skĂ€rmen kontakt med PC:n 20 min före start. Bra har det gĂ„tt utan ocksĂ„, precis som i Baltic Offshore Week som vi körde utan logg-givare :)

    Reply

  9. Patrik Svensson
    Feb 5, 2012 @ 23:50

    Kul att det hÀnder lite, saknar dock NMEA 2000 interfacet eller varför inte WLAN om man nu tar fram ny hÄrdvara. Man kunde tex skicka ut data sÄ att det kan lÀsas pÄ ipads och andra skÀrmar. Men utmÀrkt med SD kort för loggning.

    Reply

  10. JONAS MAGNÉR
    Feb 7, 2012 @ 14:33

    Hör vad Joakim sÀger, men att sÀnda Targets ut till instrumenten och logga data i NMEA hastighet, šdÄ blir det nog bÀttre att segla med tell tails istÀllet.

    Fördelarna Àr mÄnga med den nya boxen. Time to burn funktionen Àr oslagbar med en 5Hz GPS antenn istÀllet för andra lösningar typ Tacktick eller Velocitek som endast anvÀnder 1 Hz position.

    Reply

    • Joakim
      Feb 7, 2012 @ 22:47

      Min box frĂ„n 2007 anvĂ€nde 4 Hz GPS och loggade FDX data till USB minne och anvĂ€nde FDX för targets. VarifrĂ„n kom “NMEA hastighet”?

      Nexus bus Àr 9600 baud och SeaTalk Àr 4800 baud. Boda anvÀnder satser som Àr mycket tÀtare Àn NMEA som Àr bokstÀver (tex 100 Àr en bit i NEXUS och SeaTalk men tre i NMEA). Boda Àr tillrÀckligt snabba för nÀstan allt. Det finns mycket mindre data pÄ Seatalk, eftersom bara mÀtt data sÀnds (inte TWA, TWS, TWD osv.).

      OcksÄ NMEA 4800 Àr tillrÀckligt snabb för mesta. NMEA satser Àr ~60 bit lÄnga altsÄ man kan skicka ~8 packeter i sekund (60*10*8=4800) och i varje packet gÄr det flera data (tex RMC har lat, lon, sog, cog och tid). Om vÀljer klokt hur ofta man sÀnder olika satser gÄr det att ha de viktigaste och snabbaste 2-4 Hz och andra lÄngsammare.

      Man mĂ„ste ocksĂ„ komma ihĂ„g att oftast vill man ha ~10 s dĂ€mpning pĂ„ allt man ser pĂ„ instrumenterna och man vill inte att siffrorna updateras snabbare Ă€n ~1 Hz för att kunna lĂ€sa dom. DĂ„ Ă€r det kanske inte sĂ„ viktigt med mycket snabbare data bus heller…

      Jag har tittat mycket pÄ NEXUS loggad rÄ data och alltid mÄste man dÀmpa den för att ha nÄgot nytta av den.

      Reply

  11. Bosse
    Feb 16, 2012 @ 09:59

    Ni som verkar kunna det hÀr med boxar,verkar vÀldigt lik Nexus i specifikationen.
    Vad tror ni?
    http://www.ontargetmarine.com/node/2

    /Bosse

    Reply

  12. Jonas M
    Feb 16, 2012 @ 23:34

    Som jag tolkar följande post pÄ SailingAnarchy sÄ Àr det samma box som packeteras som Nexus Race Box.

    Reply

  13. J/111 BlurÂł | instrument | BLUR
    Mar 20, 2012 @ 17:43

    […] jag det heter “NXR Atlantic Pack” med nĂ„gra tillĂ€gg. I nĂ„got lĂ€ge skall jag prova Nexus Race Box dĂ„ jag fĂ„r mĂ„nga frĂ„gor pĂ„ […]

    Reply

  14. Martin
    Mar 30, 2012 @ 15:58

    Nu finns Nexus Race Box hÀr:

    http://www.happyyachting.com/nexus-race-box.html

    Reply

  15. Krister Svensson
    Sep 26, 2012 @ 16:55

    NÄgon som testat raceboxen, funkar den som utlovat?

    Reply

    • Jens Lekland
      Sep 27, 2012 @ 09:29

      Efter viss leveransförsening (ca 1,5 mĂ„nad) installerade jag i somras en racebox pĂ„ min Farr 30. TyvĂ€rr hann vi inte testa den innan VM i BĂ„stad och nĂ€r vi vĂ€l var pĂ„ plats upptĂ€ckte jag ganska snabbt att det fanns lite programmeringsbuggar i den och vi hade inte riktigt den nytta av den som jag kalkylerat med. Vi har nu fĂ„tt en ny programvara i den och nu verkar den funka som tĂ€nkt. Vill passa pĂ„ att ge en liten eloge till Nexus som varit mycket tillmötesgĂ„ende och hjĂ€lpsamma under “felprocessen”.
      Summa sumarum Àr det en produkt som jag definitivt kan rekommendera,
      dock bör man ha en viss insikt i, och kunskap om instrumentteknik för att driftsÀtta och nyttja systemet.
      /Jens

      Reply

  16. Bosse Bergqvist
    Sep 26, 2012 @ 17:09

    Hur mycket fart och höjd tappar ni om det blir strömavbrott i bÄten?

    Reply

  17. Bosse Bergqvist
    Sep 26, 2012 @ 17:19

    :-)

    Reply

  18. Johan O
    Sep 27, 2012 @ 10:03

    Prylhysteri !

    Jag styr snabbast om blicken Àr pÄ seglen, börjar jag titta pÄ instrument seglar jag lÄngsammare.

    Reply

    • Jens Lekland
      Sep 27, 2012 @ 10:26

      Vem har sagt att du ska titta pĂ„ instrumenten, du ska ha focus pĂ„ just det du sĂ€ger och lĂ„ta nĂ„gon annan ha koll pĂ„ instrumenten och bara ge dig nödvĂ€ndig feedback, precis som nĂ„gon i besĂ€ttningen ger dig info om annalkande vinby, en stor vĂ„g, styrbordsbĂ„t som nĂ€rmar sig osv…
      Att som rorsman fÄ info om att du ligger rÀtt pÄ din target speed pÄ kryssen eller har rÀtt skÀrningsvinkel pÄ lÀnsen kan vÀl aldrig vara fel?

      Reply

      • Pelle P
        Sep 27, 2012 @ 12:28

        Kan bara hĂ„lla med dig Jens…

        Reply

  19. Peter Gustafsson
    Sep 27, 2012 @ 10:16

    Skall man vara lite seriös sÄ tror jag det Àr sÄ hÀr.

    Seglar man entyp och kör mycket mot andra bra bĂ„tar sĂ„ Ă€r detta sĂ„ klart det bĂ€sta. Man lĂ€r sig vad som Ă€r snabbt, hur man skiftar vĂ€xel och framför allt hur det skall kĂ€nnas nĂ€r det Ă€r rĂ€tt. “Det skall kĂ€nnas krĂ€m” som Collberg sĂ€ger?

    Problemet med mĂ„nga moderna bĂ„tar Ă€r att det inte alltid Ă€r samma sak. Det kan kĂ€nnas gĂŽtt men Ă€ndĂ„ vara lĂ„ngsamt, eller kĂ€nnas kass men Ă€ndĂ„ vara snabbt. För att Ă„terigen citera Collis; “Det skall kĂ€nnans dött, men inte dött, men Ă€ndĂ„ dött”.

    Vi som inte har en stark lokal entypsfleet mÄste förlita oss pÄ andra verktyg. Framförallt nÀr man byter bÄt eller inte fÄr tillrÀckligt med tid. Att dÄ ha en vÀl kalibrerad logg tillsammans med mÄlfarter Àr ovÀrderligt. Första sÀsongen sÄ sliter man med bÄde trim och styrning och nÄr bara sporadiskt mÄlfart. Andra sÀsongen sitter oftast trimmet men rorsman kÀmpar fortfarande med lÀgstanivÄn. NÀr man kan ligga pÄ mÄlfart 100% av tiden kan man stÀnga av instrumenten för dÄ vet man hur det skall kÀnnas.

    Om man inte Ă€r oerhört begĂ„vad, och har stor erfarenhet av att fĂ„ bĂ„tar “up to speed” sĂ„ tror jag inte man kan fĂ„ fart pĂ„ en modern 30-40-fotare utan hjĂ€lpmedel. Speciellt inte sportigare bĂ„tar med “smalt spĂ„r” dĂ€r smĂ„ justeringar gör stor skillnad. Spaningen Ă€r vĂ€l snarast att de som har erfarenhet anvĂ€nder dessa verktyg Ă€nnu mer Ă€n genomsnittet.

    Reply

    • Anders Averdal
      Sep 27, 2012 @ 14:51

      Och för oss som seglar utanför kontorstid (i mörker, dimma och ofta med lÄngt till andra bÄtar) dÀr behövs elektroniken för att hela tiden bekrÀfta att man ligger pÄ 100%.

      Hos oss pÄ Teknova har vi flera som har dedikerade uppgifter som Àr relaterade till siffrorna pÄ elektroniken. En har koll pÄ hög/lÄg, en fart samt hÄller koll pÄ set/drift, medan övriga kallar vind, vÄgor och vad som hÀnder med andra bÄtar omkring. En inte helt ovanlig arbetsfördelning ombord.

      Reply

  20. Dan
    Sep 27, 2012 @ 13:05

    Allt handlar om hur snabbt man vill nÄ resultat, med referensmaterial, fakta och feedback lÀr det gÄ snabbare att lÀra Àn utan. Om informationen kommer via ett tÀt entypssegling eller instrument kan i princip kvitta.

    Problemet Àr nÀr instrumenten blir ett mÄl i sig sjÀlvt och man glömmer kolla pÄ omgivningen..

    Reply

  21. Bosse Bergqvist
    Sep 27, 2012 @ 13:37

    TvÄ likvÀrdiga moderna bÄtar med besÀttningar, den ena Àr utrustad med den senaste tekniken (mÄlfarter och vinklar mm) medans den andre kör pÄ kÀnsla, logg och GPS.
    Har nÄgon av bÄtarna bÀttre förutsÀttningar Àn den andra?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 27, 2012 @ 14:12

      Allt annat lika sÄ Àr det klart att den bÄt som har korrekt prestandainformation har en fördel. Men det Àr sÀllan det ser ut sÄ. Oavsett om man har en Stortriss, 4 dagar och 1.500:- eller en VO70, 14 mÄnader och 30 MKR sÄ har man begrÀnsningar som gör att man mÄste prioritera.

      I de flesta fall sĂ„ Ă€r tiden den stora begrĂ€nsningen, dĂ„ en investering i ny bĂ„t, nya segel eller nya instrument inte ger effekt om man inte puttar in timmarna. Och det gör det svĂ„rt att “köpa sig speed”, vilket vĂ€l bevisat sig gĂ„ng efter annan.

      Det Àr ju det som Àr sÄ fascinerande med vÄr sport; om man har 10 kvÀllar med sin besÀttning innan den viktiga regattan. Hur disponerar man dem bÀst?

      – Bottenslipning
      – BĂ„tmeck
      – Rekrytering/besĂ€ttbningsutveckling
      – ManövertrĂ€ning/roller
      – FarttrĂ€ning pĂ„ egen hand
      – FarttrĂ€ning mot andra
      – StarttrĂ€ning
      – Segeltester/prestandaanalys
      – Transportsegling
      – Lokal analys (vĂ€der/strömmar).
      – osv
      – osv

      Att göra allt 100% rÀtt gÄr inte. Inte ens för AC- eller VO-projekt. Utan man mÄste vara duktig pÄ att analysera sitt projekt, prioritera och vÀlja bort.

      Efter att ha gjort resan med ett par bĂ„tar sĂ„ har vi hittat en metod som funkar för oss. Det som tog 3 Ă„r med Novan tog tvĂ„ sĂ€songer med J/109 och med J/111 sĂ„ Ă€r vi “up to speed” efter en (lĂ„ng) sĂ€song.

      NÄgra av mina tips fanns hÀr: http://www.blur.se/2010/07/11/getting-up-to-speed/

      För ett annat gÀng, med andra kompetenser, sÄ ser metoden och processen sÀkert annorlunda ut.

      Reply

  22. Pelle P
    Sep 27, 2012 @ 16:14

    Krasst Ă€r det sĂ„ hĂ€r (för entypsseglare); har du inte bra/inget motstĂ„nd pĂ„ trĂ€ningarna sĂ„ kommer du inte att ha toppspeed. SjĂ€lvklart kommer speeden att vara vĂ€rldsklass in i mellan men allt för ofta Ă€r den det inte och du tappar placeringar (“Twinames rulltrappa”!). Ett sett rĂ„da bot pĂ„ det Ă€r att ha instrument; det kommer dock inte hjĂ€lpa dig ett skvatt om du inte vet VAD du SKA prestera!
    Ett annat sett Àr dÄ till slut att söka upp bra motstÄnd! För det finns vÀl inga prestandadata pÄ Expressen (som exempel)?

    Reply

  23. srsseglaren
    Sep 27, 2012 @ 18:02

    Intressant att den tuffaste nöten blev lÀttast att knÀcka.
    Kan det ha berott pÄ att ni nu börjar bli vana vid arbetsmetoden ?
    LĂ€ttare ser vilka segel som kan passa ?
    Har rollfördelningen klar vem gör vad ?

    Om det gÀllde att fÄ fart pÄ Novan idag, hade den haft Gennackrar ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 27, 2012 @ 18:36

      LĂ€tt vet jag inte. Vi hĂ„rdstartade i pĂ„sk och har sedan seglat extremt mycket. Och vi har fortfarande en del kvar att ta ut…

      Skillnader mot tidigare;

      – Under de senaste tre sĂ€songerna sĂ„ har hela besĂ€ttningen jobbat hĂ„rt med att utvecklas bĂ„de individuellt och som team. SĂ„ vi har en “lĂ€rande” och öppen kultur dĂ€r vi snabbt sĂ€tter oss in i ny problematik.

      – BĂ€ttre fördelning av ansvaret. NĂ€r J/109 var ny lĂ„g det mesta pĂ„ mig. Nu har vi en bĂ€ttre fördelning med en dedicerad navigatör och duktiga trimmers som Ă€ger sina frĂ„gor. Vi gör ocksĂ„ mer sjĂ€lva Ă€n förra gĂ„ngen dĂ„ vi hade input frĂ„n “rock stars”. Jag tror detta Ă€r flaskhalsen i de flesta projekt dĂ€r Ă€garen gör det mesta av jobbet.

      – Vi Ă€r trygga i metodiken. Vi vet att det Ă€r trĂ„kigt och tar tid. Men att det ger resultat. DĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att nöta pĂ„ med de timmar som krĂ€vs.

      – Att köra entyp i Spi Ouest var oslagbart och gav svar pĂ„ var vi behövde lĂ€gga krutet. HĂ€r sparade vi sĂ€kert 100 timmar trĂ€ning pĂ„ egen hand. Vi pratade ocksĂ„ mycket om hur vi skulle utnyttja regattan för att lĂ€ra oss maximalt.

      – SĂ„ klart hade vi nytta av att ha kört J/109, men mĂ„nga saker Ă€r helt annorlunda. PĂ„ vissa omrĂ„den, som gippar t.ex., sĂ„ var det bĂ€ttre att glömma allt man kunde och börja om frĂ„n scratch.

      GĂ€llande Novan sĂ„ vet jag inte. Den funkar kanon i standardutförande (med fock) men kanske hade man fĂ„tt en mer shorthandedvĂ€nlig bĂ„t med gennaker. Fast det hĂ€r var ju det roligaste (och mest skrĂ€mmande) vi gjorde: http://www.blur.se/2007/06/17/watski-skagerrak-twostar-2007-2/ Vi spikade ju klassen överlĂ€gset – men det var innan vi visste att man kunde anpassa sin bĂ„t för shorthanded :-)

      Reply

      • srsseglaren
        Sep 27, 2012 @ 19:29

        :-) Gilla
        Som ngn skrev 2007 “kul att lĂ€sa hur man gör pĂ„ riktigt”.
        Lite annat Àn vÄr skogssegling ?

        Reply

  24. Bosse Bergqvist
    Sep 28, 2012 @ 07:44

    NÀsta steg i utvecklingen Àr vÀl att man fÄr köra för motor bara det stÄr Nexus eller liknande pÄ den.

    Reply

  25. Bosse Bergqvist
    Sep 28, 2012 @ 08:49

    Skönt att samtliga verkar ha en bra fredagsmorgonen:). Hade aldrig skickat om det var mÄndag morgon idag. Undrar om optimisten som placerade sig i topp i Norrbotten-cupen hade Nexus prylar?
    Varför riskerar svensk breddkappsegling att tyna bort. Kanske inte Àr dagens största problem men det kommer bli. BegrÀnsa eller förbjud tekniken i SRS eller straffa pÄ mÀtetalet.
    De seglingar som Averdal seglar utanför kontorstid körs vÀl i i huvudsak i ORC.
    SRS TK har verktyg att stÀvja sÄ att svensk hobbykappsegling inte spÄrar ur:).
    Är inte bitter, tvĂ€rtom faktiskt, men reagerade pĂ„ att ni svarade entydigt att tekniken ger fördelar gentemot de som inte har avancerad teknik.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 28, 2012 @ 09:25

      Vad Àr det som tynar bort?

      PÄ Marstrand Big Boat var vi 37 bÄtar och över 250 seglare. En vecka senare samlade Rutgerson Cup din fantastiska entypsklass, Express, med 8 bÄtar och 32 seglare??

      Enligt rykten lÀggs Rutgerson Cup ner medan vi kommer att fÄ ihop +50 bÄtar.

      Bosse, jag vet inte vad din agenda Àr??

      Du orkar inte stÀlla upp nÀr det skall entypsseglas, men vet precis vad som Àr fel med SRS?

      Nu Ă€r det ju inte SSF eller TK som styr detta utan ISAf och RRS. Jag skulle snarare bli förvĂ„nad om en lokal respitregel gick in och begrĂ€nsade den utrustning som ISAF tillĂ„ter och som folk anvĂ€nder pĂ„ semestern: laminatsegel, kolmaster, dyneema, instrument, iPads, vhf, laptops, stereos, …

      Och som jag sade ovan, att fÄ matcha mot andra likadana bÄtar Àr det som ger absolut mest (och det som dÄ borde förbjudas?). Det Àr t.ex. en av anledningarna till att First 40 vinner cupen och mÄnga race, att de Àr tre bÄtar som matchar mot varandra.

      Elektroniken Àr ett ok alternativ för oss som inte har denna möjlighet.

      Reply

    • Patrick L
      Sep 28, 2012 @ 09:26

      Man kan se det pĂ„ olika sĂ€tt… Jag kan bara tala för mig sjĂ€lv, men som halvkass seglare Ă€r det ju kul att ha lite grejor ombord att pyssla med, jag tror absolut inte det dödar breddkappseglingen – tvĂ€rtom! :)

      Reply

    • Jesper Johansson
      Sep 28, 2012 @ 09:29

      Det hÀr blev ju en riktigt kul diskussion trots att ursprungsinlÀgget Àr gammalt :-) Bosse, jag tycker att du möjligen gÄr lite fort fram i din förbudsiver, Àven om jag sympatiserar med syftet att behÄlla en bra bas i breddseglingen. Men om man ska förbjuda tekniken, vart drar man grÀnsen dÄ? FÄr man ha logg? Vindex? Och hur blir det med alla andra saker som gör att man seglar fortare Àn de som inte har lagt samma pengar pÄ sin bÄt, sÄsom nya segel, fina skotskenor med flytande skotpunkter, stummare skot, flera fall Àn standard etc. etc.? Jag tror att det tyvÀrr Àr sÄ att vi mÄste acceptera att vissa vÀljer att lÀgga bÄde mer pengar och mer tid pÄ sina satsningar Àn andra och det Àr de förstnÀmnda som typiskt sett kommer att vara de mer framgÄngsrika. Om man tillhör den andra kategorin sÄ bör man nog inse att man fÄr fokusera pÄ att ha kul pÄ vattnet och försöka att anvÀnda de bÀttre bÄtarna som bra sparringpartners.

      Och det Ă€r ju inte bara i seglingssporten som mer eller mindre dyr teknik har en pĂ„verkan pĂ„ resultatet, det gĂ€ller vĂ€l i stort sett alla sporter? Ta bara ett sĂ„nt enkelt exempel som löpningen dĂ€r en GPS- och pulsklocka kan göra att du har presterar en mycket bĂ€ttre resultat Ă€n du annars hade gjort. För att inte tala om bra skor…

      Reply

    • srsseglaren
      Sep 28, 2012 @ 10:41

      Tja, SRS-breddsegling Àr ju inte Americas Cup ?
      Vill man fÄ upp farten pÄ en ny bÄt sÄ kanske det underlÀttar med mer info ?
      Alla byter ju inte bÄt varje Är ?
      Möjligen Àr det svÄrare att komma upp i speed ju mer avancerad bÄten Àr, som man seglar ?
      Comet 31s har 1.242 och en Diva 35 ligger pÄ samma, kanske det behövs lite hjÀlp för att fÄ gÄng pÄ en 31:fotare ?
      Vem vill köpa ny bÄt om man behöver fem sÀsonger för att fÄ fart pÄ den ?
      Kan det finnas bra exempel pÄ vinnande bÄtar i SRS som inte har allt i elektronisk vÀg ?

      Reply

      • Anders Averdal
        Sep 28, 2012 @ 11:53

        Neppare som vann Tjörn Runt totalt. De har inte mycket elektronik.

        Sen kan jag nog pÄstÄ att pÄ tex Tjörn Runt som vi vann iÄr dÀr Àr det enskilt viktigaste instrumentet kompassen. Det har de flesta ombord. Sen loggen för att ha koll pÄ farten, men dÀr Àr jÀmförelser mot konkurrenter och att verkligen se vindskiften mycket viktigare.

        NÀr du sedan pratar om korp och elitklass. Vi trÀnar inte mer Àn de flesta andra. Antagligen mycket mindre. VÄr bÄt Àr oftast inte tillgÀnglig för trÀning dÄ den Àr under transport till tÀvling hela sÀsongen.

        Reply

        • srsseglaren
          Sep 28, 2012 @ 12:23

          Tror nog jag delar din uppfattning till ungefÀr 100%.

          Vet inte hur du tolkat ovan ? men dÀr stÄr SRSbreddsegling-Americas cup `?

          Ser du lite nedÄt finner du korp och elitklass ?

          Reply

    • Anders Averdal
      Sep 28, 2012 @ 11:20

      Ja, tekniken kan ge fördelar men endast om den hanteras rÀtt. Felkalibrerade instrument som anvÀnds utan kunskap stjÀlper snarare Àn ger fördelar. Det tar dessutom mycket tid och kunskap att först och frÀmst fÄ dem att ge vettiga vÀrden och i förlÀngningen att förstÄ nÀr och varför man itne kan lita lika mycket pÄ dem.

      SÄ det Àr ett entudigt svar pÄ att det KAN ge fördelar. Men fördelar fÄr man Àven frÄn annat. Tex trÀning, skall vi förbjuda all segling som görs utanför tÀvlingsbanan?

      Reply

  26. Bosse Bergqvist
    Sep 28, 2012 @ 11:14

    Korpklass och elitklass alltsĂ„…sĂ„ kul:).
    Är det sĂ„ din agenda ser ut Peter? Tror knappast det. Visst seglingssporten skall mĂ„ste utvecklas men vad Ă€r utveckling. Jag har ingen dold agenda och jag tror inte nĂ„gon annan hĂ€r har det heller.
    DÀremot Àr det roligt att höra kloka Äsikter och vilket forum Àr bÀttre lÀmpat Àn Blur. Tack vare Blur Àr jag mer förstÄende gÀllande SRS men inte SRSv.
    :)

    Reply

  27. Göran
    Sep 28, 2012 @ 14:31

    Garmin köper Nexus – gammal nyhet?????

    http://www.batliv.se/article.asp?newsid=5840#.UGWTlU11F8E

    Reply

    • Anders Averdal
      Sep 28, 2012 @ 14:43

      13 september, sÄ det Àr inte sÄ gammalt.

      Reply

  28. Bosse Bergqvist
    Sep 28, 2012 @ 14:50

    Att vara otrevlig gynnar ingen Peter. Tack för mig! /Bosse

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 28, 2012 @ 16:46

      Jag Àr inte otrevlig.

      Men sitter man i en Express och hĂ€vdar att “svensk breddkappsegling riskerar att tyna bort” och att “hobbykappseglingen spĂ„rar ur” pĂ„ grund av teknikutvecklingen, sĂ„ fĂ„r man nog rĂ€kna med att bli emotsagd :-)

      Tittar jag pÄ de 10 vÀstkustrace jag har med i min statistik, sÄ var det i Är 833 startande bÄtar. Det Àr 154 fler Àn 4 Är sedan. Dvs 15 nya bÄtar per race i snitt. SÄ trots alla brister i respitsystem och teknik (som du anser förstör breddseglingen) sÄ verkar korpen funka ganska bra.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.