Getting up to speed?

Jag fick en fråga från en seglare som precis har skaffat ny båt. Hur skall man på kort få upp farten och lära sig segla den rimligt fort?

För alla oss vanliga seglare så är ju tiden det största problemet. Det gäller att få ut så mycket som möjligt på relativt begränsad tid, och det är kanske svårt att få med sig alla människor som man vill vi alla tillfällen. Men det tar tid om det skall bli bra, och det är kanske bara att acceptera.

Nedan några av de saker som jag direkt tänkte på. Det finns säkert fler bra tips där ute?

  • Var metodisk – gör en plan. Bestäm dig för vad du vill åstadkomma. Vad är det långsiktiga målet? Lära känna båten, hitta båtfart eller crossovers mellan olika segel? Hur mycket tid har vi? Vad skall göras vid varje tillfälle? Vilka skall vara med?

    Det enda man kan vara säker på är att man inte hinner med allt man vill, så det gäller att prioritera.
  • Skaffa fram underlag. Försök få fram trimguider om det finns. Jaga rätt på andra som har seglat båten snabbt och kolla på vad de har för input. Prata med konstruktören eller tillverkaren och försök få fram polardiagram. De stämmer sällan, men är ok att ha som utgångspunkt när man utvecklar sina egna. Finns det inga för båttypen, så ta någonting liknande.
  • Kalibrera. Skall ni ligga och köra mycket själva (troligtvis) så måste instrumenten stämma. Ta en kväll och se till att logg, kompass och vindinstrument stämmer (här skrev jag lite mer om det).
  • Hitta bollplank – utnyttja din segelmakare. Även om det är din båt, som måste du hitta fler människor i besättningen som verkligen brinner för det här, ibland lite tråkiga, arbetet. Kan man dela upp ansvaret så är det jättebra. I den bästa av världar så har man ansvariga för focktrim, stortrim, spinntrim och nav/instrument. Men det viktiga är att man är några som jobbar tillsammans.

    Har man köpt en ny båt och nya segel så kan man kräva ganska mycket av sin segelmakare. Få med honom ut. Fä hjälp att sätta upp rigg och trimma in seglen. Detta borde bli 90% rätt och någonting man kan utgå ifrån. Dokumentera detta med bilder, anteckningar och tydliga markeringar på skenor och spridare.

    Finns det andra duktiga seglare i klubben som har erfarenhet av liknande båtar så kan man säkert locka med dem någon gång också. Men det är viktigt att man börjar bilda sig en egen uppfattning av vad som funkar och inte.
  • Utnyttja andra båtar. Det bästa är naturligtvis om man kan hitta fler likadana båtar som också är intresserade av att köra farttester. För att få ett bra resultat måste man vara metodisk och det är nog en bra idé att försöka få fram någon, helst en segelmakare eller duktig coach, som kan fotografera/coacha från en RIB.

    Enda artikeln jag hittade, var den här från Ed Reynolds, “Two Boat Tuning and Sail Testing”. Någon med mer erfarenhet från tvåbåtstetser kan säkert fylla i här?
  • Dokumentera. Kommunicera. Det låter så klart självklart, men det är lätt att detta blir ett eftersatt område. Det är ju mycket roligare att det “känns kräm” än att dokumentera varför det gjorde det.

    Lägg lite tid på debriefing efter träningarna och sammanfatta det ni kommer fram till i en trimguide. Se till att kommunicera till hela besättningen och andra inblandade. Min erfarenhet är att folk går och klurar på detta mellan gångerna man seglar och oftast har med sig bra idéer tills nästa gång man ses.
  • Timmar till rors. Som rorsman i en ny båt så får man aldrig tillräckligt med tid till rors. Ta alla tillfällen för att få segla båten. Transporter är kanon, för då kan man ligga länge på samma bogar och experimentera med trim och styrning.
  • Ha kul. Det är inte America’s Cup. Se till att ni som besättning har kul och har samma ambitionsnivå. Ibland är det befogat att bara köra race på kul eller dra repor med stora gennakern i stället för att testa skotvinklar…

1 Comment

  1. Andreas i HP1030 Jul 11, 2010 Reply

    Tack för tipsen Peter. Och att du tog dig tid för att ge mig ett svar…
    Vi får se hur båten känns på semestern…då hoppas vi kunna segla en hel del tid o vänja oss med den…
    Sen får vi se…

    Nu skall vi bara få båten….

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.