Maxi 77+ | summerat
Maxi 77+ har ju utvecklats under ett par år och nu står den första helt klara (?) båten utanför mässan. Fredriksson har ju följt hela projektet och han sammanfattar de åtgärder man har gjort.
- Maxi 77 = 50-75.000:-
- Uppgraderingskit = 145-170.000:-
- Rekonditionering = 25.000:-
Jag vet inte hur mycket man har gjort med inredningen, men 25.000:- räcker inte så långt på ett kvalitetsvarv. Sedan är det väl så att de flesta gillar att pilla med sådant här själva. Kostnader som inte finns med för att få en båt i toppskick är dynor, motor, sprayhood och massa annat tjafs som kostar pengar.
Jag gillar resultatet. Maxi 77+ känns som en mycket modernare båt. Sedan har vi väl inte fått riktig koll på hur mycket bättre den seglar… Men har man en Maxi 77 som man gillar skarpt och tänker äga i många år, så är det här ett bra alternativ för att ge den nytt liv.
Men om man skall lägga 200-270.000:- på en begagnad båt, så finns det ju många bra alternativ.
En helt ny Bavaria B/One.
En J/80 för 229.000:-
Eller Woxéns Farr 30 för 300.000:- om man vill segla VM i Båstad.
En Cayenne från 1983 för 265.000:- som behöver meckas lite.
En Omega 30 med nya segel för 295.000:-
En Dansk X-102 som man säkert kan pruta lite till på.
Eller om man nu gillar Maxi väldigt mycket så finns det massor av Maxi 95 för ungefär samma pengar som en 77+.
Mitt val? Man köper Woxéns Farr 30, och lurar med honom på VM i Båstad. Sedan säljer man den och köper Omega 30. Lagom stor och perfekt för lokala SRS race och cruising med familjen.
Feb 5, 2012 @ 11:30
Jag tycker ny mast är onödigt att kosta på en äldre Maxi 77. Man kommer ganska långt med en Fathead stor och gliderfock och en stor gennaker på peke.
Gian Pinotti(inte gennaker) och Åke Nettelblad har gjort så med sina här i Malmö.
När vi lånade en Maxi 77 i stockholmsskärgård så tyckte jag att båtens största svagheter var ju att dra runt genuan. Det var också svårt att segla in och ut med bara den lilla storen uppe.
Här är en bild på Åke när han planar med sin maxi trots ganska bedrövlig botten:
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/03/kor-man-med-gransegel-kan-man-strunta-i.html
Feb 5, 2012 @ 14:54
Rekonditionering måste absolut vara värt pengen. De gamla 70-talsbåtarna går ofta med ett fint våtslippapper att få som nya. Grymt jobb och har man stålarna så är det skönt att slippa.
De blir ju som nya.
Feb 5, 2012 @ 11:50
… eller så kan man köpa en Maxi 777 som redan från start har en meter högre partialrigg och dessutom en köl som är 1 dm djupare med “Fenix-bulb”.
http://segelochpaddel.blogspot.com/search/label/Maxi%20777
Feb 5, 2012 @ 12:20
En pimpning som kostar 6x mer än båtens inköpspris känns inte som särskilt lyckad: det gäller att klämma ut så mycket som möjligt med så lite pengar som möjligt.
Att byta ut hela riggen blir per automatik väldigt dyrt: tror man skulle behålla originalriggen och jobba med seglen istället.
Feb 5, 2012 @ 12:22
Man säger att man sålt 4 kit, så det finns ju uppenbarligen en efterfrågan?
Feb 5, 2012 @ 12:59
Min gissning är att de som köper kitet redan har en maxi77 och vill förbättra den, då är priset på båten inte så viktigt. Men vad vet jag. Vilka är köparna?
Feb 5, 2012 @ 13:45
Det måste vara värt många kr att segla om X-press, j-24,Maxi Racer, mfl
i en Maxi 77, lite som att dra en Porsche vid röd lyset i en chippad Volvo…
Feb 5, 2012 @ 13:59
Fast då måste man ju göra det också.
Lite tider från Tjörn Runt:
Express 04:25:15
H-båt 04:27:43
Cumulus 04:32:39
707 04:32:49
Cumulus (shorthanded) 04:39:49
Maxi Racer (shorthanded) 04:43:23
IF 04:51:20
Maxi 77 standard 04:54:44
Maxi 77+ (shorthanded) 05:04:16
Feb 5, 2012 @ 14:12
Kul initiativ men det kostar.
Maxi 77 är död som entypsklass men lever i SRS seglingar. Vad är målet med denna pimpning? Att få em dopad Maxi 77+ att segla SRS med mätbrev?
Kanske kan intresset för de enormt många båtarna öka med denna pimpning men få kommer lägga ned vad Maxi 77+ kostar. Kul om Maxi 77 väcks till liv, det finns många billiga objekt att kappsegla i SRS med till låg budget. Vid kappsegling i entyp till låg kostnad gäller givetvis Express och 606.
Det finns även exempel på Maxi 77 med Express mast, en begagnad Expressmast går ibland att finna för några tusenlappar.
Med en Express bom så passar även en Express stor och begagnade Expressegel som ofta har mycket kvar att ge.
Finns även exempel på pimpade Expresser med Code-1, rodkick, rullfock och inombordare, allt detta givetvis ej tillåtet vid entypskappsegling men vid SRS med mätbrev och cruising är allt tillåtet.
Feb 5, 2012 @ 14:18
varför??
Feb 5, 2012 @ 15:27
+1
Feb 5, 2012 @ 15:17
Är det någon där ute som har stenkoll på de olika Maxi77 utföranden och deras SRS tal?
Jag har en Maxi77 vilken följer den gamla (rätt strikta) klassregeln. Dock har jag ingen aning om den fortfarande är gällande vilket innebär att man måste förhålla sej till den om man skall ha tabell SRS?
Man ser många som kajkar omkring med storsegel som fått lite mer kvadrat genom utbyggt akterlik på storen men jag har för mej att detta ej är tillåtet enligt klassregeln…som sagt, är det någon som har koll på detta?
Stefan Blom
Feb 5, 2012 @ 15:27
Här finns måtten som gäller för std Maxi 77. Det är breddmåtten för storen du får kolla på.
http://matbrev.svensksegling.se/files/srspdf/Maxi%2077.pdf
Feb 5, 2012 @ 15:43
Må jag vara ingenjör men detta var jobbigt att räkna, är det typ linjärt eller är det synlig båge på seglet?
Seglet på den gömda båten ovan ser ut att ha ett för stor utbyggnad på sitt storsegel. Så ser inte mitt ut som skall vara slaviskt efter klassregeln som det begav sej back in the days.
Dock är det klart att båten mår bra av ett så utbyggt storsegel som möjligt. Man borde faktiskt ändra klassregeln om nu den inte tillåter detta.
Blom
Feb 5, 2012 @ 16:01
Ta tag i toppen på seglet och vik ner till skothornet (längs akterliket). Vid vecket är 1/2-breddsmåttet där man mäter kortaste avståndet till förliket på seglet. Vik en gång till så får du platserna för 1/4 och 3/4-måtten och en extra vikning i toppen ger platsen för 7/8-delsmåttet.
Feb 5, 2012 @ 17:21
@Erik, kommentar i båtdatabladet hänvisar till klassregel. 2009/2010 hade vi en diskussion kring vad som skulle skrivas in i båtdatabladet. Personligen tyckte jag att varianten nu är bättre men borde innehåller länken till klassregel. Jag tycker att det är ett MÅSTE att alla ha tillgång till klassregel som klassas inom SRS som klassbåt.
här är länken till Maxi 77-klassregel:
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_5759/cf_32/Maxi77.PDF
det uppstår naturligvis alltid en konflikt när båtdatabladet inte stämmer överens med klassregel. Jag vill minnas att det var orsaken att måtten togs tydligen temporärt från båtdatabladet. Väl tydligen har Pelle ändrat sig i den punkten…
Feb 5, 2012 @ 17:40
Frågan som vi bör resa är kanske varför man behåller såpass “gammalmodig” klassregel. Borde man inte försöka ändra denna?
Jag har aldrig brytt mej om att protestera mot båtar i tex TR som har utbyggda storsegel då man ändå seglar ifrån de fåtal som numer ställer upp i kappseglingar, jag kan istället anse att man bör uppdatera klassregeln.
Först kanske man skall reda ut vad som är tillåtet eller ej för en Maxi 77 SRS tabellmåt. Den 8/7 uppgiften finns inte med i klassregeln. Dock så står det att det skall akterliket inte får variera för stort samt lite luddigt avstånden mellan lattorna. Hmmm…tror fortfarande inte storseglet ovan på den gömda båten skulle mäta in (kanske är det inte heller tänkt att göra det).
Så här står det i klassregeln.
G.4 Storsegel
G.4.1 IDENTIFIERING
(a) Storsegel ska vara försett med igenkänningstecken enligt KSR.
(b) Klassmärket ska vara i enlighet med ritning nr. NKF M77 001
G.4.2 UPPBYGGNAD.
(a) Uppbyggnaden ska vara: mjukt segel, enkelduksegel.
(b) Seglets huvuddel ska bestå av vävd eller laminerad duk. Övrigt materialval är fritt.
(c) Seglet ska vara försett med 4 lattfickor, som ska dela akterliket i 5 ungefär lika stora
delar, som får avvika högst 75 mm från medelvärdet.
(d) Lattorna skall vara av trä eller plast.
(e) Följande är tillåtet: Sömnad, lim, tejp, likrep, ringar i hornen och revet, fallhornsskädda med fästanordning, cunninghamring eller -block, lattfickeförstärkning, slitförstärkning, resår och kardborre i lattfickor, ändbeslag för lattfickor, mast- och bomtravare, snörplina med justeranordning, fönster, segelidentifiering, segelmakarmärke, mätdekal, garantidekal, konturband och telltales.
G.4.3 DIMENSIONER FÖR STORSEGEL
Minimum Maximum
Akterlikslängd 7722 mm 7880 mm
Halvbredd 1520 mm
Trekvartsbredd 890 mm
Fallhornsskäddans bredd 115 mm
Fallhornsbredd (tillägg gjort för likrep etc.) 135 mm
Primärförstärkning = Fri
Sekundärförstärkning = Fri
Lattfickelängd = Fri
Antal lattfickor = 4
Feb 6, 2012 @ 08:54
Hej.
Någon skrev varför? Jag håller själv på med total ombyggnad av min båt som på många sätt liknar Maxi 77+ men jag tar det ett steg längre. Renoverad inredning i ljusare högtryckslaminat, lättad inuti och så mycket som möjligt viktmässigt placerat centralt lågt samt 5cm djupare roder.
Ny mast (Benns), 9/10del, dubbla spridarpar, det enda om är kvar original är förstagsinfästning, allt annat bytt. Komplett garderob från Gransegel, Fathead ~22kvm, Gliderfock ~20kvm, båda blir helsvart membran från H-bite. Code 0 ~55kvm samt kutterfock för hårdvind ~11kvm.
Prismässigt ligger min ombyggnad ungefär som Maxi 77+ och jag får i princip en ny båt, det som är kvar original är skrovet, allt annat är utbytt eller renoverat. Jag har valt göra så mycket som möjligt själv utan hjälp från någon, för att se om jag klarar det, en utmaning alltså. 99,9% av jobbet har jag hittills gjort helt själv.
Ekonomiskt är det fullständigt vansinne om man ska vara ärlig, jag kommer garanterat gå med rejäl förlust vid en eventuell framtida försäljning. Jag gör det inte för att tjäna pengar utan för att jag vill ha något att göra och testa hur mycket jag kan utan andras inblandning.
Många, nej alla, säger “-köp en ny båt istället”. Jag kontrar med “-Alla kan låna pengar på banken och köpa en färdig båt, hur roligt och utmanande är det?”.
Feb 6, 2012 @ 09:45
Ambitiöst och spännande. Har du också en 77:a? Vore kul att se bilder eller blogg
Feb 6, 2012 @ 09:57
Det är en Maxi 77 som jag fixar till och försöker göra lite roligare. Jag har blogg och försöker hålla den uppdaterad så gott det går, den hittas här:
http://www.maxi77tess.se
Feb 6, 2012 @ 10:33
Kul att se, lycka till!
Feb 6, 2012 @ 20:21
Att pimpa 77-or måste ju vara grejen.
Jag letade upp några bilder till på Åkes. Bara att åka med. :-)
http://sundetregatta.blogspot.com/2012/02/akes-uberhotta-maxi-77-nagra-bilder.html
Feb 6, 2012 @ 10:25
Kör hårt.
Feb 6, 2012 @ 21:05
Har varit in och kikat på din blogg några ggr.
Kanon kul projekt!!
Feb 3, 2016 @ 17:44
Fredriksson.tv måste uppdateras för att man ska kunna komma åt allt som är skrivet. Skulle inte någon kunna kontakta någon som kan förlänga bloggen så att allt som är skrivet inte försvinner!
Feb 3, 2016 @ 17:50
The Internet never forgets…
https://web.archive.org/web/20120622180340/http://fredriksson.tv/tag/maxi-77/