K2 Varberg
Det här var veckan då alla race fick till sina inbjudningar. K2 Varberg har vi flaggat för tidigare och det känns som ett riktigt bra nytillskott bland shorthandedracen på västkusten.
Får vi in det i programmet med nya båten så skall vi verkligen försöka vara med. Jag har en del revansch att kräva på vattnen utanför Varberg där jag kommit sist alldeles för många gånger :-)
Kappsegling med två ombord i kölbåt eller flerskrov med start i Träslövsläge och målgång i Varberg.
Fredag 31 augusti är det samling i Träslövsläge. Baren är öppen från tidig kväll. Lördag 1 september gemensam frukost kl. 07.00. Start utanför hamnpirarna kl. 08.00. Målgång i Varberg under eftermiddagen. Kl. 18.30 stängs mållinjen. Kl. 19 kräftskiva i VSS klubbhus.
Banlängd: Ca 35 NM beroende på vindförhållanden.
Båtarna ligger fritt i Läjets, resp. Getteröns hamn en vecka före och efter tävlingen. All inclusive gäller: tilltugg på fredagen, frukost på lördagen och kräftskivan på lördagen.
PRIS: 700:- per båt
KONTAKT: info@tbs-tbk.org
www.K2Varberg.se
Inbjudan.
Feb 7, 2012 @ 23:55
L.O.A >= 7m?! WTF? Distansen är ju magnifik för F18 segling – varför denna begränsning?
Feb 8, 2012 @ 10:51
sök dispens !
Feb 8, 2012 @ 12:44
+1
Feb 8, 2012 @ 11:06
Hur långa är skroven tillsamans? :-)
Feb 8, 2012 @ 22:47
L.O.A. = Fixa ett långt peke! ;)
Feb 8, 2012 @ 11:59
Jag som funderar på att byta till c55 – då får man ju inte starta….
Feb 8, 2012 @ 12:13
Det kanske bara är jag, men C55 kanske inte är den lämpligaste båten för att segla 35 distans havskappsegling på Kattegatt?
Eller känner du att det är en båt du vill segla till Anholt?
Feb 8, 2012 @ 12:37
Tja vem vet? Självklart är den inte den lämpligaste, det inser jag oxå men om F18 ska ut och leka så kanske c55:or kan vara med?
Feb 8, 2012 @ 23:10
Nu är F18 en välbeprövad och mycket välfungerande båt till havs. Fransmännen drar längst atlant kusten var och varannan dag. Engelsmännen och Holländarna seglar “dagligen” på havet med F18. Italienarna tävlar runt Sicilien. Amerikanerna långa havs distans kappseglingar som varar i flera dagar. I Sverige har Ålands hav korsas flera gånger under race. etc etc.
Jag vill på intet sätt nedvärdera C55ans förträffliga seglings egenskaper men kanske lite hårt att jämföra den till just till havs med en F18.
Feb 8, 2012 @ 12:52
Ja, det är nog bara jag som är mesig och tycker att Hallandskusten är en av de allra djävligaste kuststräckorna i det här landet när det blåser.
Feb 8, 2012 @ 13:10
Kan Yrvind segla över atlanten i ett däckat badkar klarar nog en C55 att ta sej till Anholt och tillbaka….
Feb 8, 2012 @ 13:13
Får mini 650 inte heller vara med? jag trodde de är gjorda för shorthanded samt tuffare hav…
Räcker det inte med att sätta lämplig säkerhetskatergori?
Feb 8, 2012 @ 18:04
Säkerhetsnivån är alltid en svår fråga.
Här har arrangörerna diskuterat kategorierna i Spec. Reg. och valt en egen lösning.
Satt min LÖA 7m för att utestänga c55, 606 och liknande båtar som de inte anser är lämpliga för denna regattan och kombinerat detta en egen lista på säkerhetsutrustning istället för att bara hänvisa till en given kategori.
Detta för att hitta en lämplig nivå anpassat till banområdets belägenhet och båtbeståndet som normalt seglar i dessa vatten.
I de nu publiserade säkerhetsbestämmelserna så står det också att de kan komma att ändras.
Feb 8, 2012 @ 18:36
mantåg och motor exkluderar väl redan C55 och 606. Sen undrar jag faktiskt varför man inte använder sig av redan framtagna säkerhetsbestämmelse a la ORC Cat4 eller dylikt.de olika kategorier togs väl fram för att ha olika säkerhetsnivåer att tillgripa. Varför göra jobbet när andra redan gjort det???
båtstorlek är egentligen inget bra mått för säkerhet. Minis bevisar väl detta…