Skip to content

40 Comments

  1. Gustav
    Feb 7, 2012 @ 14:16

    Tycker det låter som lysande idéer! måste vara fler än jag som fyllde i det att det behövs mer fest och att segla åt andra hållet i utvärderingarna…

    Reply

    • andreas i hp
      Feb 7, 2012 @ 14:29

      Jäpp detta får mig att komma tillbaka till TJR…
      //A

      Reply

  2. swe
    Feb 7, 2012 @ 16:58

    Låter som mycket goda ideer, både att segla “andra hållet” samt festligheter för seglarna!!

    Reply

  3. Upwind
    Feb 7, 2012 @ 18:58

    Risken att det blir kryss i djävulshålet låter spännande, är ju ofta SV vind..

    Reply

    • Peter Kross
      Feb 7, 2012 @ 19:01

      är det kryss lönar det sig kanske inte att gå genom djävulshålet.

      Reply

  4. F424
    Feb 7, 2012 @ 19:52

    Jag kanske ska ta och rapportera in det icke utmärkta 1,5 metersgrundet i Stigfjorden så det kommer med i sjökortet.

    Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Feb 7, 2012 @ 20:26

      Var ligger det?

      Reply

    • F424
      Feb 7, 2012 @ 20:47

      SW Fjordebåden.

      Reply

    • Fabian
      Feb 7, 2012 @ 20:53

      Det är visst utmärkt, kolla Eniros sjökort och köp sedan nya egna ;)

      Reply

      • F424
        Feb 7, 2012 @ 21:22

        There is another one…

        Reply

        • Johan
          Feb 7, 2012 @ 22:10

          Hur ligger den i förhållande till 1,8 markeringen?

          Reply

          • F424
            Feb 7, 2012 @ 22:51

            SW. Akter om AlCapone är det minst 2,7m ;)

        • Anders Averdal
          Feb 8, 2012 @ 08:48

          Du är grym på att hitta grund!

          Reply

          • F424
            Feb 8, 2012 @ 10:36

            Ja denna har jag hård erfarenhet av. Inträffade då snacket om ryska U-båtar var som hetast. Det letades ju just i Stigfjorden så jag var faktiskt lite spänd när jag tittade över relingen. Såg dock inga U-137-siffror utan prima blåstång. Jag skall GPS-mäta in grundet till våren. Stay tuned.

          • Anders Averdal
            Feb 8, 2012 @ 10:41

            Gott!
            För jag vill inte ligga i ert kölvatten. Förra året gick det för långsamt i Stigfjorden för att köa bakom er. :-)

        • Patrik Måneskiöld
          Feb 8, 2012 @ 11:13

          Jag har fått mig itutat sedan unga år att Fjordebôn sträcker sig dubbelt så långt som man tror…

          Reply

      • Anders Averdal
        Feb 8, 2012 @ 10:52

        Tittar man på Eniros sjökort och växlar till flygfoto samt kikar på Google Maps satelitbild så ser man de två redan utmärkta grunden mycket tydligt. Vilket rimligtvis borde innebära att det okända 1,5 m grundet borde ochså synas. vilket det inte gör. Man ser tom 6-meters kurvan på det nordligaste på googles bilder. Och man ser också tydligt att det sydligaste är tudelat.

        Är du helt säker på din sak?
        Jag mailar skärmdumpar till Peter så får vi se om han kan lägga upp dem.

        Reply

        • F424
          Feb 8, 2012 @ 11:52

          Jag har aldrig hört talas om U-båtar med tångkamouflage.

          Reply

          • Anders Averdal
            Feb 8, 2012 @ 13:25

            Det kanske bli som med Persgrunden. Att du blir tokig innan folk tror på dig. :-)

          • F424
            Feb 8, 2012 @ 13:56

            Jag har gett mig den på att hitta grynnan innan jag dör:-)

          • Anders Averdal
            Feb 8, 2012 @ 15:50

            Jag hoppas att du har gott om tid på dig!

  5. Krull
    Feb 7, 2012 @ 20:55

    Det känns superkul med helt nytt tänk strategiskt och roligt med målgången på rätt ställe. Att sedan låta större båtar få segla en längre bana är lika kul det. Bra jobbat gänget bakom Tjörn Runt

    Reply

    • Krite
      Feb 8, 2012 @ 08:57

      Ses i baren Krull!

      Reply

  6. Tom
    Feb 7, 2012 @ 21:30

    Någon som vet vart gränsen för stor/liten båt kommer att gå?

    Reply

    • Peter
      Feb 8, 2012 @ 23:38

      Enligt StSS representat på båtmässan runt SRS 1.20

      Reply

  7. Anna Orvefors
    Feb 7, 2012 @ 22:20

    Riktigt kul upplägg! Hoppas det blir en bra fest på lördagen för seglarna. Gillar att det dessutom blir tävling med målgång i Skärhamn innan med festligheter. Kommer starten bli där tidigare målgång varit?

    Reply

  8. Sture Smith
    Feb 8, 2012 @ 01:01

    Helt klart bra idee´r.
    Kryss ut i Stigfjorden blir ngt nytt och utmanande.
    Kryss söderut genom Pater Noster skären och runt Hätteberget i motsröm blir ju en fröjd.
    Har kappseglat ett antal gånger in i Hakefjorden och det kan var en mkt spännande läns/slör, betydligt bättre än Stigfjorden som vanligtvis blir av karaktären följa john.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

  9. Calle P
    Feb 8, 2012 @ 09:29

    Kan bli intresant kryss ut vid Vannholmen. Trångt, blåsigt och mycket vågor.
    Finns potential till många protester och allvarliga grundstötningar.
    Fältet lär inte vara så utsprit där…

    Reply

  10. Jacksson
    Feb 8, 2012 @ 09:34

    Grymma idéer trodde inte man kunde hitta på något nytt med TR men det lyckas man tydligen. Det gäller bara lösa det nu då… ;-) tummen upp.

    Reply

  11. Tom
    Feb 8, 2012 @ 11:34

    Så 2012 års Tjörn Runt blir som vanligt?

    Reply

    • Johan
      Feb 8, 2012 @ 11:56

      Nej, det verkar inte som man testar andra varvet i år som man sa vid prisutdelningen.

      I inbjudan för Tjörn Runt 2012 så är ev banförkortningar intakta, men det kanske bara är en liten miss.

      Reply

  12. Janne E.
    Feb 8, 2012 @ 14:39

    Jag tror att Calle P. för en gångs skull tänker rätt… :)
    Det kan mycke väl vara så att det inte alls blir säkrare att köra motsols.
    Det har gått och det går väldigt bra att festa även med målgång i Stigfjorden (De vet jag).
    Att folk som tittar på skulle begripa och tycka det är upphetsande med en målgång vid broarna är jag ytterst tveksam till. Jag tror att fler skull gå utsidan kyrkesund, där det idag är fantastiskt trevligt med allt folk på klipporna, Klädesholmen skulle tappa alla STORA båtar om dom skall ut till Hätteberget…
    Jag tror heller inte det blir speciellt många fler båtar bara för man seglar åt andra hållet, vi som gillar TR seglar nog åt vilket håll som helst…
    Men visst, man kan ju alltid prova… 1974 bytte man ju håll på Vätternrundan (cykel) och det har ju gått hyfsat bra… :)

    Reply

  13. SailFirst
    Feb 8, 2012 @ 20:27

    Kommer StSS att 2012 acceptera flerskrovsbåtar i resultatlistorna?
    Om inte vore det intressant att höra varför.

    Reply

  14. Tjörn Runt | informationsträff | BLUR
    Feb 9, 2012 @ 09:36

    […] Sedan presenterade Bosse Bäckman tankarna inför 2013 (som vi tidigare diskuterat här). […]

    Reply

  15. S/Y
    Jan 8, 2013 @ 16:50

    Verkar som det kan bli ett gäng Smaragder och Farr 30-båtar på Tjörn Runt i sommar. De har lagt Smaragd SM (7-10 aug) och Farr GP i anslutning till Tjörn Runt den 17 augusti – Mer av den varan! #samarbetaochutvecklingtillsammans

    Reply

    • Sir
      Jan 9, 2013 @ 10:25

      +1

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 9, 2013 @ 13:02

      Dessutom så går Marstrandsregattan helgen innan! Nu med SRS-klass.

      http://www.gkss.se/sv/Kappsegling/Program-2013/

      Reply

      • S/Y
        Jan 9, 2013 @ 14:21

        Hur blev det med de små och mellan fick de vara med? Det verkar inte så när man läser programmet. #utesluten?

        Reply

        • Johan
          Jan 9, 2013 @ 15:50

          Hade mejlkonversation med GKSS om att försöka locka samman klassbåtar, men även SRS för övriga under 1,20-1,22(?) om det inte skulle lyckas. Saknar tyvärr svar sedan det sista förslaget.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 9, 2013 @ 14:51

        Tag kontakt med GKSS, jag tror inte de tackar nej om man kan locka till fler klasser. Hans Larsson kan guida dig till rätt person.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.