För den som hade det lite sparsamt med seglingsrelaterade klappar under granen, så finns här något att ta tag i. Efter att Martin Kamperhaug har återställt båten till hur den såg ut 1977, så vill han hitta någon i Sverige som tar projektet vidare. Massa bilder på Finn.no. «Sverige», Legendarisk 12 Meter konstruert av Pelle […]
Jag ägde båten mellan 1992 och 1997.
Har mycket historik samt alla konstruktionsritningarna kvar. Köl byttes 1993.
Seglade VM 1992, 1993, 1994 och 1995. Vann Corinthian Trophy 1995.
Båten är från tiden innan vattenbarlast i lovart. Då körde de med helium i lä istället och så här går det om man av misstag kör bägge sidor samtidigt (eller anlitar en lastbil med Hiabkran).
denna båt kostad ca 1miljon att bygga.
Skrovet väger ca 60kg och båtbyggaren kunde själv flytta runt båten.
Hytten väger 11kg. Totalvikten ligger på ca 1ton
Den första kölen var 2delad med vikt endast i den övre delen.
Den nedre var av plast för bättre pittching.
1/4 ton seglarna har i alla fall en helt ok logga; “Still crazy after all these years”. Tyder på viss medvetenhet.
Stefan K http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 26, 2012 @ 18:13
Tack för hjälpen. Redan fått respons.
Feb 28, 2012 @ 14:13
Jag ägde båten mellan 1992 och 1997.
Har mycket historik samt alla konstruktionsritningarna kvar. Köl byttes 1993.
Seglade VM 1992, 1993, 1994 och 1995. Vann Corinthian Trophy 1995.
// Torsten
Feb 26, 2012 @ 18:50
Den där båten var till salu på Blocket för några år sedan.
Feb 27, 2012 @ 08:53
Var det den med mantågstöttor i titan?
Feb 26, 2012 @ 20:47
Vore kul om den hamnade i plurret här i Gävle =)
Feb 26, 2012 @ 21:15
Äggskalet? Conny Zetterberg på conny@zetterbergmarin.se
Vet i så fall mera! Ägde båten för ett par år sedan.
Seglarhälsning
Janne Hird
Feb 26, 2012 @ 22:12
Om det var äggskalet så heter den nu “Quarts Queen”. fin och snabb 1/4-tonnare…
Feb 27, 2012 @ 09:44
Ja, vad säger ni skåningar?? Ni som som ändå hade ett par av dom på slutet av IOR-tiden!!
Feb 27, 2012 @ 18:50
Varför välter den inte? Ser inte stabilt ut…
Feb 27, 2012 @ 19:18
Kika en gång till så ser du nog?
Feb 27, 2012 @ 19:27
Båten är från tiden innan vattenbarlast i lovart. Då körde de med helium i lä istället och så här går det om man av misstag kör bägge sidor samtidigt (eller anlitar en lastbil med Hiabkran).
Feb 27, 2012 @ 20:04
Ja titta! Får skylla på dålig upplösning, alternativt mental slöhet.
Feb 28, 2012 @ 13:15
denna båt kostad ca 1miljon att bygga.
Skrovet väger ca 60kg och båtbyggaren kunde själv flytta runt båten.
Hytten väger 11kg. Totalvikten ligger på ca 1ton
Den första kölen var 2delad med vikt endast i den övre delen.
Den nedre var av plast för bättre pittching.
Feb 28, 2012 @ 15:13
Det sista verkar ju helt logiskt…?
Feb 28, 2012 @ 15:41
Om du seglade på IOR-tiden var det, tyvärr, helt logiskt! Nu snackar vi regler, inte prestanda.
Feb 28, 2012 @ 14:34
Så ja, äntlingen vaknade det några skåningar!!!
Feb 20, 2014 @ 14:04
Den 26:e säljs denna 1/4 tonnare hos kronofogden, något för den händige…
http://www.kronofogden.se/29052.html
Utgångspris 10.000, bara trailern är värd det.
Feb 20, 2014 @ 17:54
Man kan ju alltid ha den till gäddfiske i Skönadalssjön.
Feb 21, 2014 @ 12:14
Förefaller vara en minitonnare ?
Utöver gäddfiske så kan man ha mycket kul med en sådan tex en 2:a plats GR 2011 eller ta hem Granprix 2013 :-)
http://teamraknas.blogspot.se/search/label/GranPrix
http://www.gransegel.se/GP13PrelResultat.pdf
Feb 21, 2014 @ 16:26
Händer fortfarande mycket i den klassen:
http://www.quartertonclass.org/
http://quartertonners.wordpress.com/
Feb 22, 2014 @ 23:55
1/4 ton seglarna har i alla fall en helt ok logga; “Still crazy after all these years”. Tyder på viss medvetenhet.
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 23, 2014 @ 11:18
Trycker på gillaknappen Stefan!!