ÅF Offshore Race | anmälan uppe
Då verkar allt det finstilta vara klart och KSSS har öppnat anmälningarna till årets ÅF Offshore Race. Foto från förra året: Oskar Kihlborg.
Den största nyheten är ju att alla startar inne i Stockholm. De “mindre” SRS-båtarna på lördagen och de lite större och ORCi på söndagen. Gate i Sandhamn och sedan ett varv runt Gotland.
Synd att inte lilla ORCi kör på lördagen (?) då man hade kunnat jämföra de seglade tiderna för alla små båtar.
Torsdag 28 juni
09:00 Hamnen i Stockholm öppnas för förtöjning
15:00 – 20:00 Regattaexpedition och besiktningsstationerna öppnaFredag 29 juni
08:00 – 20:00 Regattaexpedition och besiktningsstationerna öppna
18:00 Skepparmöte för SRS < 1,36Lördag 30 juni 08:00 – 15:00 Regattaexpeditionen öppen 08:00 – 14:30 Besiktningsstationerna öppna 11:00 Första start SRS < 1,36 18:00 Skepparmöte ORC Int och SRS >1,35
20:30 Eventuell omstart i Sandhamn för SRS < 1,36 (väderberoende)Söndag 1 juli 08:00 Regattaexpeditionen öppnar 11:00 Första start ORC International och SRS >1,35
20:30 Eventuell omstart i Sandhamn för ORC Int och SRS >1,35 (väderberoende)Onsdag 4 juli
18:15 Prisutdelning och regattamiddag i Sandhamn
Etapp 1, Stockholm – Sandhamn är ca 40 Nm och beskrivs i seglingsföreskrifterna.
Etapp 2, Sandhamn – Gotland runt – Sandhamn är ca 310 Nm och beskrivs i seglingsföreskrifterna.
Etapp 1 och 2 seglas utan uppehåll men med separat tidtagning för varje etapp.
Etapp 1 kan, beroende på vädersituationen, komma att avkortas varvid omstart för etapp 2 sker utanför Sandhamn.
Startlinjen för etapp 1 är belägen vid Kastellholmen i Stockholm. Vid eventuell omstart i Sandhamn för etapp 2 är startområdet placerat mellan fyrarna Svängen och Revengegrundet.
Personligen tycker jag det känns jättekul. Folkfest i Stockholm, skärgårdsbana och sedan runt Gotland utan massa konstiga rundningamärken (hur många gånger har man undrat varför amn skall till Svenska Björn och runda).
Hur man seglar runt Gotland är ju väldokumenterat. Men vad är bästa sättet att ta sig ut genom skärgården? Jag är inne på att skriva en artikel om detta men behöver lite expertkompetens. Vem frågar man då?
Till sist vill vi ju veta vilka klasser det är som gäller. Vi seglar ju sista racet med Blur och kör SRS.
Klart för genomförande av ÅF Offshore Race 2012
Nu står det klart att ÅF Offshore Race, tidigare Gotland Runt, flyttar hela starten för 2012 års uppsättning av Sveriges största kappsegling till Stockholms innerstad. Mellan den 28 juni och den 4 juli i sommar kommer Stockholm förvandlas till en seglingsarena för de 300 båtar som förväntas medverka i 2012 års uppsättning av ÅF Offshore Race.
– Vi är oerhört glada över samarbetet med KSSS och ÅF, och att genom Stockholms Hamnar och Kulturförvaltningen kunna erbjuda stockholmare och turister denna möjlighet att delta i detta spännande evenemang i hjärtat av sjöfartsstaden Stockholm, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholms stad.
Stockholm Stad, KSSS och ÅF vill med ÅF Offshore Race skapa det största årligen återkommande evenemanget i Stockholm med en hög miljöprofil. Genom att flytta starten av före detta Gotland runt, numera ÅF Offshore Race, från Sandhamn till Stockholms innerstad får Stockholm en ny spännande och återkommande sommarattraktion.
– För KSSS blir flytten av tävlingsstarten in till Stockholm en unik möjlighet att synliggöra segling för en bredare allmänhet. Vi utbildar årligen över 1000 barn och ungdomar. Vi är övertygade om att flytten av starten in till Stockholm kommer att få kommer att skapa ett ännu större intresse för vår verksamhet, säger Staffan Salén, ordförande i KSSS som driver regattan ÅF Offshore Race.
– Det känns fantastiskt spännande att få vara med och ta en av Europas finaste regattor in i nästa era. Kappsegling är dessutom en klimatsmart sport, vilket passar ÅF. Målet för oss med ÅF Offshore Race är att ytterligare stärka varumärket ÅF som en arbetsgivare för de absolut bästa ingenjörerna, säger Jonas Wiström, VD för ÅF som sedan 2011 är titelsponsor för ÅF Offshore Race.
Feb 28, 2012 @ 10:00
Hallå! Kan dom inte försöka få ihop en doublehandedklass iår igen?
lars, vi kör väl DH endå?
Feb 28, 2012 @ 13:10
Yes!
Feb 28, 2012 @ 13:15
Great! Jag har just mailat ksss :)
Vi kanske får be peter att marknadsföra och fixa en preliminär anmälan här på blur, så kan vi åminstånde bli en inofficiell klass ;)
Feb 28, 2012 @ 17:18
På DN+ var idag en artikel om ÅF OR. I artikeln stod att läsa att de räknar med 300 båtar, och att en genomsnittlig båt har 10 personer i besättningen. Ni får inte dra ned snittet för mycket, då korvförsäljningskalkylerna i kras… Själv tänkte jag segla på en båt en bra bit under genomsnittet. I alla fall vad avser besättningsstorlek.
Feb 28, 2012 @ 18:20
Det borde inte vara några problem med DH, i inbjudan punkt 2.9 står det ju att minimikravet på besättningsantal är 2 personer men det innebär ju inte att det blir en ren DH-klass.
Feb 28, 2012 @ 18:23
Det är ju lite skillnad mellan att segla double och konkurrera med andra double mot att segla mot de med 8 man på railen…
Feb 28, 2012 @ 20:53
Om fler är sugna på att segla doublehanded så är ni välkommna att kontakta mig. Jag sammanställer och försöker påverka ksss. Eller så kör vi endå, fixar några sjyssta priser och dekaler till båtarna så vi lätt känner igen varandra!
alex@ekbergmarinservice.se 072-2360236
Är det ok Peter att jag stjäl lite uppmärksamhet för denna sak här?
Mar 2, 2012 @ 17:37
Jag hjälper gärna till att driva DH frågan. Kan man få ihop 5 båtar (i samma klass) så skall det väl inte vara så svårt att ha ett pris till bästa DH båt. Eventuellt skulle det gå även om DH båtarna är i olika starter (så länge de kör samma regel), men det kan ju bli lite jobbigt om några startar på lördag och andra på söndag. Som sagt, samla namn så hjälper jag gärna till och driver frågan.
Mar 2, 2012 @ 21:25
Fredrik. Du har mina kontaktuppgifter ovan. Hör av dig så kan vi snacka om detta!
Mar 13, 2012 @ 13:14
En grupp på facebook för oss som vill göra nåt kul av Åf och doublehanded. http://www.facebook.com/groups/311032535616872/
Feb 28, 2012 @ 20:59
Definitivt. Blur.se är ju “officiell mediapartner” för shorthandedseglarna :-)
Jag tror också att det är saker på gång kring en shorthandedcup på ostkusten. Stay tuned – lanseras på fredag.
Feb 28, 2012 @ 10:13
Det bli ganska ensamt på havet för ORC i seglare med högt GPH….
Mar 1, 2012 @ 22:06
se det positiva. Man kan kombinera sist i mål med totalseger! Det kommer helt klart vara möjligt!!!!
Mar 2, 2012 @ 09:09
Ska du bränna krutet runt Gotland, Per? ;-)
Mar 2, 2012 @ 10:01
Eller så ska han/dom ladda in mer krut, förfina det och trimma in nya soldater… + skaka liv i gamla soldater. Kan inte vara fel att ha en topplacering på GR i bagaget när man seglar VM.
Mar 2, 2012 @ 12:46
Såklart. Bara avis som inte får loss tid till allt kul. Men vi kommer mentalt laddade till VM!
Mar 2, 2012 @ 12:50
Mats V, jag räknar iskallt med att ni tar en topplacering på VM, det har ni gjort förr!!!! Lycka till!!
Är det du eller din besättning som inte har tid med GR?
Mar 2, 2012 @ 17:15
Bra fråga. Vi är lite kluvna. ÅF OR är ju en del av SM i ORCi (Stockholms DM) men det spelar ju mindre roll. att ha kul är viktigare. Vi kommer nog dessutom inte ha samma gäng ombord på båda. Om det blir en ORCi grupp till ÅF OR så blir det rätt utspritt och trist med SRS båtarna 1 dygn före. Men kanske hinner vi ifatt nån Accent på slutrakan…Ligger vi bra till efter bandelen på SM så kör vi ORCi annars blir det SRS. Vi får se.
Mar 2, 2012 @ 20:27
Precis så tror jag att flera kommer resonera, Per. ORC I båtar med höga GPH lär nog fundera en extra gång och i flera fall istället segla SRS med majoriteten av snarlikt prseterande båtar. Kluven till om det är rätt tänkt av KSSS – kanske svårt få till på annat rättvist sätt.
Tack, Pelle P! Vi ska försöka ryta som den mus vi blir i H-fors…
Feb 28, 2012 @ 10:56
Själv tror jag att start inne i Stockholm med målgång i Sandhamn kommer bli helt fel!
Hur gör man då om man har grejer (segel, osv) inne i Stockholm och kanske ska sticka direkt efter målgång?
Känns inte så lockande att först gå 40 nm in i Stockholm och sen ungefär samma sträcka ut igen!
Feb 28, 2012 @ 11:22
Ni får väl sätta “shore teamet” i arbete med att frakta ut era prylar till Sandhamn medan båten seglar runt Gotland :-)
Feb 28, 2012 @ 21:11
Lär ju bli så..
Feb 28, 2012 @ 13:34
KSSS ordnar en container där man lämnar in sina saker som skall till Sandhamn, sedan kvitterar man ut sina saker i Sandhamn. Så inga problem med den delen av logistik. Säkerligen är det så att det utrymmet är begränsat så “lättningen” måste till största del vara gjord innan man kommer till race village.
Feb 28, 2012 @ 14:48
Finfint för oss från förorten Västerås. Då tar det bara 12 timmar till start och sen ligger båten redo för semesteråka. Hoppas på stor container.
Feb 28, 2012 @ 18:31
Har man Stockholms stad som sponsor så borde man få loss en vägfärja där man både kan ställa containrar (300 båtar blir mycket prylar) + eventuella team-släp? Går till Sandhamn för målgång och sedan till nåt bra ställe på fastlandet.
Feb 28, 2012 @ 20:39
Jag har hört att Happymobilen kommer att köra skytteltrafik Stockholm-Stavsnäs med teamens prylar, och på så sätt finansiera Blur3!?
Feb 28, 2012 @ 20:44
Låter som en affärsidé för en ambitiös junior med drakkrok :-)
Feb 28, 2012 @ 21:14
På det sättet är det bra med teamsläp!
Feb 28, 2012 @ 11:11
Skvalpigt lär det i alla fall bli.
Det sportsliga får vika för kommersen.
En del av charmen med GR är ju Sandhamn innan start.
Dessutom är det mycket häftigare att bränna rätt ut på havet än att guppa omkring bland Vaxholmsbåtar.
Vet att många inte gillar när man gnäller, men jag kan inte låta bli: GR är ju tradition (precis som Fastnet): vårda detta!
Feb 28, 2012 @ 13:38
Änna som Tjörn runt…
En fin tradition!
Feb 28, 2012 @ 11:17
Nisse Virving som seglat NF mm är nog en mycket bra källa för vindar inomskärs.
Prova också med F18 raidseglarna som är vana att leta vind eftersom det ger så stort utslag i fart.
Feb 28, 2012 @ 11:27
http://www.resume.se/nyheter/pr/2012/02/28/sponsrar-seglinstavling-med-5-miljoner-/
Feb 28, 2012 @ 12:16
Lustigt att man kallar det ‘Statlig Sponsoring’ när det är Stockholms Stad som står för fiolerna…
Sponsrar man genom att ta dom extra kostnader som med nödvändighet uppstår (bryggor, bajamajor, bevakning och allt annat) eller får KSSS en bunt pengar i handen? Eller kanske både och?
/T
Feb 28, 2012 @ 12:00
Kan inte hålla mig; efter uttalandet i Resume/DN kan man undra om vi sysslar med tävling eller utsmyckning.
“Bilder av segelbåtar framför Slottet och Gamla stan som kablas ut över världen ger oss fler turister i framtiden”…
Sen ska man inte förringa det att det skjuts till mycket pengar och seglingsmässigt ser jag framemot detta. BIG TIME!!!
Spännande utmaning med skärgårdetappen + ordinarie GR!! Hoppas det blåser från kl 10.45 på lördagen!!
Feb 28, 2012 @ 12:46
Är det verkligen raka spåret Sandhamn-runt Gotland-Sandhamn?
Shorthandedklass???!
Feb 28, 2012 @ 12:49
Jag tycker det nya formatet verkar spännande. Ingen kan väl påstå att starterna för om åren var lyckade ur ett logistiskt pespektiv. Start på alla möjliga konstiga dagar så att man fick en upphackad vecka. Transport ut till otillgängligt Sandhamn och start långt ute på ett ännu otillgängligare hav. Jag tror detta är helt rätt för publiken och sponsorer och därmed även framtiden.
Seglingsmässigt hoppas vi såklart på vind – men så är det väl alltid. Jämför när de gamla Volvo Ocean-båtarna seglade in i Göteborg – var det lyckat eller skulle mål och start förlagts 5 NM utanför Vinga?
KSSS kanske inte slår huvudet på spiken redan i år med exakt rätt format – men någonstans ska man ju börja.
Ett problem som vi berörde ovan var transport av packning, segel mm till Sandhamn från Stockholm. Jag läste någonstans att KSSS skulle ombesörja sådant – dock oklart i vilken omfattning.
Feb 28, 2012 @ 13:41
… för att inte tala om hur otillgängligt rundningsmärket Gotland är ;-)
Feb 28, 2012 @ 13:04
Tror det här kan bli riktigt bra. Lite skvalpande i innerskärgården får man ta innan havet breder ut sig. De flesta på BLUR vill ju att vår sport skall marknadsföras bättre och här gör man verkligen ett försök.
Ser fram emot den 30/6.
Feb 28, 2012 @ 13:32
Skitkul att starta inne i stan! Får hoppas på sköna vindar så man får bra skjuts förbi alla öar.
Tycker det är riktigt kul att man vågar pröva lite nya grepp i vår kära sport. Förra året körde vi ett litet kund/anställda-jippo nere i Nacka Strand i samband med starten, uppskattat och kul att se stor-kärrorna susa förbi nära kajen. I år tänkte jag vinka till kajen från egen båt :)
Lägger man ut bryggor mm för alla båtar inne i stan? Vad säger krogarna ute i Sandhamn, de måste ju tappa en hyggligt stor inkomstkälla?!
Feb 28, 2012 @ 14:38
Samma tanke som Anders ovan det måste bli ett jättetapp i Sandhamn. Bageriet med alla beställningar innan start. Hela Sandhamn är proppfullt GR veckan, normalt med familjer i tenderbåtar som är kvar under racet. Även “svansen” som följer med kommer nu vara på Skeppsholmen. (Alla tjejer som vill träffa en solbränd GR seglare)
Feb 28, 2012 @ 14:56
Väntar min tredje matros och skickade länken om ÅFOR till frugan med [Ämne: Skulle funka men blir tajt], jag fick följande svar…:
“Det beror på vilket datum vi får. Har du tur blir det först 9-10. Ett problem är ju om det råkar sätta igång av sig självt innan bara…men vem till vara med om sitt barns födelse när man kan segla Gotland runt…;-)”
Vad tycker ni jag ska svara…
Feb 28, 2012 @ 23:53
Vilken förstående och bra hustru! Var rädd om henne!!! Lagar hon god mat oxå?
Feb 29, 2012 @ 08:26
Var med om något liknande för 2 år sedan , dock han min lilla princessa ut precis innan start så jag fick åka direkt från BB ut till Sandhamn.
Vad händer iår , jo racet startar 1 vecka tidigare och helt plötsigt missar man födelsedagen.
Jag är klyven.
Feb 29, 2012 @ 09:56
Det är inte många år som barnen är små så ta vara på dom – sen blir pappa bara en plånbok och då kan du segla (om det blir pengar över…).
Mar 3, 2012 @ 20:42
+1 :9
Feb 29, 2012 @ 21:39
Du får planera gökandet bättre!
Feb 28, 2012 @ 15:38
Kan bara säga att det var riktigt kul och spännande att starta inne i Stockholm förra gången – massor av publik (Kastellholmen, Djurgården, Statsgårdskajen, Oxdjupet mm nästan fullt utmed kajer etc) och tenderbåtar som följde med en bra bit ut mot Vaxholm. Verkade vara uppskattat bland publiken och “peppande” för alla kappseglare. Ser fram emot nästa start. / CK
Feb 28, 2012 @ 16:25
Jag är fortfarande tveksam till att starta ett havskör med 40 nm buskrace. Vi får utvärdera efteråt. Hoppas bara att våra finska vänner mäktar med den här extra logistiken annars tappar tävlingen en hel del av de mest kompetenta båtarna.
Feb 29, 2012 @ 21:40
Norrmännen gör det på Faerdern, de har ca 1000 deltagare. Så djävla fel kan det inte vara. Och det är kul!
Feb 28, 2012 @ 16:43
Några av toppseglarna från Gullviverallyt & Roslagsearace som i till vissa delar har samma bansträckning är en bra källa till till snabbast väg ut till Sandhamn. Tex Johan Tuvstedt, Patrik Forsgren, Anders Wennberg eller Kent Wretman Gransegel. Annars är nog Nisse Virving den som har bäst record både från Roslagen searace och Gullviverallyt.
/ Calle
Feb 28, 2012 @ 17:00
Kul….
Feb 28, 2012 @ 18:36
Antal anmälningar första dagen:
Gullviverallyt: 134 båtar
ÅF Offshore: 3 båtar
Undrar vilket race som är kuligast?
Feb 28, 2012 @ 20:02
Antagligen bägge två om man gillar kappsegling
Feb 28, 2012 @ 20:08
Jag läste fel:
09:00 Hamnen i Stockholm öppnas för förtãring
:)
Feb 28, 2012 @ 21:35
Hej
Vi bör för seglingens skull se med öppna ögon på nyheter. Mer intresße (läs mer mer publik) ger mer för seglingen – gör ert bästa för sporten. Skulle gärna stara i Sandhamn, men har aldrig startat i Sthlm så med öppna ögon – fest och segling!
Västerårare
Feb 28, 2012 @ 22:07
Kan nog bli hur kul som helst! Förutsatt att det finns vind, men det brukar ju alltid göra segling roligare:-)! Sandhamn behöver dessutom ruskas om lite…kanske det här hjälper?
Jag tycker Lage Larsson är ett bra alternativ som källa för väder/segling genom skärgården!
Feb 29, 2012 @ 22:01
Flerskrov? Står inget men de kanske räknas som SRS (det finns ingen övre gräns i år).
Är det någon som har räknat på tiderna?
Vi startar antagligen 11.00 lördag och det finns en stor chans att man landar i Sandhamn måndag kväll? Målet för lilla SRS-klassen är ju total line-honours + att vara före TP52:orna. Men med 24 timmars försprång så borde det gå :-) Man hinner i alla fall dricka många pilsner innan regattamiddagen onsdag kväll…
Mar 4, 2012 @ 21:58
Oj så du menar och att du seglar runt på ca 50 timmar? Inte illa du måste ha en snabb båt eller dålig självinsikt?
Mar 4, 2012 @ 22:16
2,5 dygn med 5,16 knop i snitt så är ni runt Gotland så helt orealistiskt är det väl inte. Har bara seglat Gotland Runt en gång och då tog det ganska precis 72 timmar på len 415 nm långa banan som var upp och rundade Svenska Björn. Det ger en högre snittfart än vad Blur2 behöver ha med en långsammare (1,229) båt. Så kör så det ryker och ni hinner in före Seglarbaren stänger ;-)
Mar 4, 2012 @ 22:26
Från Sandhamn senast 20:30 (då en eventuell omstart går, troligtvis tidigare). Startar jag i morgon kväll 20.30 så pekar min routing på att jag är i mål 51 timmar senare vilket motsvarar måndag 23.30. Snittfart 6,5 knop.
Sedan har jag seglat tillräckligt många Gotland Runt för att vet att det kan ta precis hur lång tid som helst.
Och ja, det är en snabb båt. Och dålig självinsikt ;-)
Mar 3, 2012 @ 21:02
Hur svår kan logistiken vara?
Skidade Vasaloppets Öppet Spår i söndags – 9600 deltagare som i Sälen lägger en ombytesväska i container + att man lägger sina överdragskläder i en påse som kastas på snön precis vid starten. Efter målgång 90 kilometer bort åker man buss två km till en skola där 9600 personers grejer ligger i nummerordning – bara att ta sina väskor, duscha, ta abonnerad buss tillbaka och hämta inlämnade skidor = Klart! Om logistiken känns tung så tror jag att Mr Bauer på Vasaloppet lånar ut ett par gubbar som kan hjälpa till!
Det blir likadant ut från Stockholm som från Sandhamn : det är de seglare som är på tårna som kommer att lyckas bäst – precis som vanligt. Lycka till alla på ÅF Offshore Race- segla vackert!
Mar 13, 2012 @ 15:12
Sydney-Hobart funkar likadant trots olika start och mål.
Blir lite struligt om man bryter och hamnar i Eden medan ens prylar ligger i hamnskjulet i Hobart.
– I ÅF fallet kanske man kunde ha hämtplats i Stavsnäs för alla grejor ?
Mar 22, 2012 @ 09:29
14 båtar anmälda (+ 4 classic). Bara en i ORCi. Kanske lite färre än förra året?
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-2012/AF-Offshore-Race-28-juni—4-juli/Deltagarlista/
Mar 22, 2012 @ 23:23
Jag tror dom flesta är hyggligt medvetna om när anmälningstiden går ut. Varför stressa? Om man inför en “early bird-rabatt” på 500 pix så blir nog bilden en annan.
Mar 24, 2012 @ 09:50
Jag väljer att avstå i protest och hoppas att starten flyttas tillbaka till Sandhamn där den hör hemma.
Stämningen dagarna före start ute i Sandhamn är oslagbar.
Mar 24, 2012 @ 19:31
Vi kan inte annat än hålla med. Men – ett Race är ett race oavsett var start och mål ligger. Det är bara när man avsiktligt lägger 6 timmar halvvind vi avstår under 2012 (typ Huyndai Cup 2011).
Mar 24, 2012 @ 20:54
Även ett inställt race är ett race.
/Uffe
Mar 24, 2012 @ 19:52
Peter, ska inte du segla Tjörn Runt? Du har väl inta anmält dig än väl?
Mar 24, 2012 @ 19:58
Det var en jämförelse mot förra året, vilket skulle ge en indikation.