Skip to content

10 Comments

  1. Peter E
    Apr 3, 2012 @ 20:52

    Hej,

    Ligger inte ansvaret hos Stockholms Seglarförbund som sanktionerar tävlingar.
    Att sanktionera två så stora tävlingar i Stockholmsområdet samma dag får väl anses ganska oansvarigt.

    Troligtvis vågade de inte stå emot politiken….?!

    Reply

    • Patrick L
      Apr 4, 2012 @ 01:03

      Visst är det olyckligt, men man kan nog inte skylla på förbundet i det här fallet. Det är ändå en 40M transportsträcka mellan Kanholmsfjärden (där DataCom Cup seglas) och Nynäshamn (som kör Hyundai Cup). Rätt många tycker att det är en lång transport, så det blir nog svårt att inte ge sanktion samma helg pga det skälet.

      Reply

  2. JonasJ
    Apr 3, 2012 @ 21:20

    Stockholms Seglarförbund borde väl fundera hur de godkänner sina sanktioner. Vi vill väl alla att det är så många båtar som möjligt ute på samma plats och seglar. Inte ta deltagare från varandra.

    Reply

    • kim
      Apr 3, 2012 @ 23:42

      Kanske kan de köra samma bana och double scoring?

      Kanske till och med lägga alla årets östkustrace i rad efter varandra, längs gotlandruntbanan och få det överstökat på en halv vecka.
      Fast det kanske skulle bli bökigt att dumpa 5-6 gastar till sjöss för W2SB-sträckan.

      Reply

  3. Patrik
    Apr 3, 2012 @ 22:36

    Olyckligt minst sagt. Kunde ju varit ännu värre då många anser att det är onödigt med sanktioner.

    Reply

  4. Johan
    Apr 3, 2012 @ 22:38

    Appropå sanktionering och lägga tävlingar samma helg så ligger Marstrand Big Boat Race (ännu utan sanktionering (väl?) ) samma helg som tävlingar som ingår i SRS Liros Cup. Jag blir dock inte klock på om SS Fram är på väg att flytta tävlingen. I sanktioneringen står det att den ska vara samma helg, men tidigare har SS Fram på deras egen hemsida angett ett annat datum i maj. I kväll när jag tittar på SS Frams kalender så ska den seglas redan 2 maj…

    Någon som har koll och vet eller hört något? 2 maj är ju snart här….

    Reply

  5. Dagseglare
    Apr 3, 2012 @ 22:51

    Är det verkligen kannibalisering? Jag är inte så säker.
    Hur många av de startande skulle verkligen ställa upp i två seglingar om de låg helgerna efter varandra?
    Nånstans har jag fått intrycket av att åtminstone Hyundai och Datacom vänder sig till familjer och sällankappseglarna. OM deltagandet i verkligheten är sån tror jag faktiskt att denna seglingshelg får extra uppmärksamhet av alla aktörers samtidiga marknadsföring, inkl denna typ av debatt, och därför totalt lockar ut fler båtar än om tävlingarna spreds ut.

    Dags för en poll?

    Reply

  6. Team Styrbord
    Apr 4, 2012 @ 16:16

    DataCom och Hyundai krockade väll förra året oxå….

    Reply

  7. Carl Peter Carlsson
    Apr 5, 2012 @ 10:57

    Man kanske skulle införa en form av grade på regattorna så man kan se vilkeb bivå som klubben tänker sig genomföra regattan. Inom matchrace har man det sedan många år och där vet man redan när man anmäler sig vad det är för nivå på arrangemanget. Ett förslag är
    K1: VM, EM och andra stora mästerkskap. Hela regelboken gäller utan knus.
    K2: Stora arrangemang som prioriterar tuff konkurrens, t.ex Gotland runt. Arrangemanget kräver licensierade funktionärer på internationell nivå.
    K3: Breda arrangemang där man prioriterar deltagande, t.ex Tjörn runt. En stor organisation som jobbar med tävlingsdelen, marknadsföring och PR, sociala biten, m.m.
    K4: Lokala regattor som primärt vänder sig till team i närområdet, t.ex Hermanö runt. Arrangemanget kräver en del förberedelser och administration för att fungera. Funktionärer är licensierade.
    K5: Klubbregattor som primärt vänder sig till den egna klubbens seglare, t.ex söndags cup, tisdagssegling. Arrangemanget genomförs efter bästa förmåga med de resurser som finns utan några längre förberelser.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Apr 5, 2012 @ 12:05

      Du menar nåt i stil med att lokal tävling kan kallas grön, regional tävling kan kallas blå och nationell tävling kan kallas röd och ha olika krav ;-)

      ps Kika på seglarförbundets sida http://www.ssf.se

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.