Skip to content

21 Comments

  1. Krite
    Apr 5, 2012 @ 10:53

    Hej!
    Visst! Vi bröt masten i lätta förhållanden. Glöm inte att vi precis seglat i ganska extremt väder under lång tid. Auckland kap horn var ganska blåsigt och dessutom tror jag inte masten har samma uppfattning om vad som är tuffa förhållanden som vi har. Du kan ladda upp masten även i “lättare” förhållanden. Om inte vi driver utvecklingen vem ska då göra det?

    Varma hälsningar
    Från ett väldigt trevligt
    Punta del este

    Martin Krite

    Reply

    • o
      Apr 5, 2012 @ 10:57

      Utvecklingen kanske inte behövs?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 5, 2012 @ 10:58

      Helt rätt. Se nu till att avsluta etappen – ni är värda varje poäng!

      Reply

    • Jonas C
      Apr 5, 2012 @ 14:47

      Jag lider enormt mycket med er, ni var verkligen värda att vinna denna etapp! Gott att höra att humöret är på topp.

      Reply

  2. Carl Peter Carlsson
    Apr 5, 2012 @ 10:59

    Japp, gå i mål är viktigt.

    Reply

  3. Krister
    Apr 5, 2012 @ 12:40

    För några VOR sedan, när man började med svängkölar så hade nästan alla problem med dem. Inte ett ord om några trasiga svängkölar nu. Inte ens Sanya har problem, som ändå gör sitt andra varv, och som dessutom gick ganska hårt på grund i Marstrand på förra varvet. Det är alltid den svagaste delen som brister. Detta VOR verkar ha problem med skrov, Sanya på 1a benet, Groupama på det 4e och Camper? och ADOR på detta och master, ADOR, Puma och nu Groupama i första hand.
    Men kämpa på och ta Er i mål. Att komma fem dagar eller 1min efter spelar ingen roll. Det är poängen som räknas när racet är över i Galway.
    /Krister

    Reply

  4. Raketen
    Apr 5, 2012 @ 13:17

    Groupama är favoriterna, i min bok! :)

    Jag tycker det ska vara på gränsen. Annars är det inte utvecklande.
    Däremot sabbar det hela race upplevelsen, om bara någon tar sig i mål.

    Tycker det är spännande.

    Reply

  5. Fabian
    Apr 5, 2012 @ 15:08

    Det är inte alla bloggar där man får svar på tal direkt från båten ifråga, härligt Martin!

    Reply

  6. Martin
    Apr 5, 2012 @ 16:06

    Den allt mer bisarra banan har stor skuld i de olika haverierna. VO70:orna är extremt optimerade båtar som ritas och byggs helt efter det förväntade vädret i kombination med poängfördelningen. Nu byggs båtarna för att ta mycket poäng i lättare väder samtidigt som de skall “överleva” de få riktigt tuffa sträckorna… något man inte direkt lyckats med! De få regeländringar som gjorts har inte gjort båtarna svagare.
    Masterna är egentligen ganska robusta saker tack vare relativt hög minimivikt och högt Center of Gravity. Istället optimerar man allt mer för minskat vindmotstånd vilket gör att vant, beslag och terminaler blir mindre och marginalerna minskar.
    Jag ser fram emot att se Groupamas jury-riggning när de lämnar Punta del Este. Har aldrig sett något liknande göras på denna nivå! Lycka till!

    Reply

    • Per-Erik Wall
      Apr 6, 2012 @ 16:14

      Hursomhelst så är det ju jävligt surt och riskabelt när grejorna pajar på detta vis långt ute på oceanerna och många gånger i hårt väder också, kan få rätt ödesdigra konsekvenser inte sant ? Bygga en “hamnaracer” som skall funka i orkan långt ute på havet är en svår kombination. Men vad gör man inte för att synas och tillfredställa media och publik.

      Reply

  7. Johnny
    Apr 5, 2012 @ 20:22

    Hej..
    Den med minst problem kommer vinna… möjligt :-)
    Att tappa masten i medelvind är väl nästan lättare en i hårdvind. Är det inte så att extrema båtar ha oftast högst last på prylarna vid 5-7 m/s . Sen är det dax att börja ta bort kraft. Hörde någon trimaran seglare sa att 4-6 m/s är det kritiska då går det ofta sönder för lasterna är som störst..

    Reply

  8. Fredrik Lönegren
    Apr 6, 2012 @ 00:00

    Jag tror att VOR ledningen har fått precis som dom velat.
    Deras strategi är som jag uppfattar att få så mycket uppmärksamhet som möjligt. (medianpassning/ optimering)
    OM det är roligt för oss som åskådare är ju en smaksak.
    (jag föredrar mera tävlingsmoment, istället för uthållighet)

    Deras målsättning och inriktning är ingen hemlighet, läs här:
    http://www.volvooceanrace.com/en/the_race/1_Overview.html

    Reply

    • Kristoffer Sandelin
      Apr 6, 2012 @ 08:15

      Jag tror du slog huvudet på spiken.

      Reply

    • Sam V
      Apr 6, 2012 @ 14:53

      För min del urholkar alla haverier intresset även om de får uppmärksamhet. Tycker VOR-ledning och konstruktörer har skapat problem som måste lösas till nästa gång. Förra upplagan höll båtarna bättre, lättvindsoptimeringen borde stävjas.

      Reply

  9. Lars M
    Apr 6, 2012 @ 12:07

    Go PUMA Go! men det var tusan vad Telefonica går ikapp, helt otroligt!

    Reply

    • Raketen
      Apr 6, 2012 @ 14:44

      Telefonica har seglat otroligt bra genom alla etapper.
      De går som tåget!
      Respekt!

      Reply

  10. Sture Smith
    Apr 7, 2012 @ 00:27

    Är det för lätt går det sönder, är det för tungt går det för långsamt gäller ju som bekant.
    Och sedan om optimeringen går så långt att halva start fältet behöver bryta för att masten går av och det anses okey, bör man nog börja fundera lite.
    Det ju naturligtvis en balansgång jämte det faktum att utvecklingen måste gå framåt.
    Men några fundamentala element på en segelbåt är ju som bekant köl och mast.
    Svängköls intron kunde jag själv följa på när håll och där var inte alla hästarna i hagen och dagens mast problem får jag en del andra hans info om och problematiken tycks vara likartat.
    Vad sedan dom exakta anledningarna till att masterna går av kan ju tyckas vara lite ointressant idag med all den samlade kunskap som finns tillgänglig.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Apr 12, 2012 @ 07:58

    Juan K uttalar sig på vsail.

    Statement by Juan Kouyoumdjian, designer of the Telefonica, Puma and Groupama boats in the current Volvo Ocean Race:

    With our 3 boats safely in Brazil and under the risk of sounding arrogant, I’ll break away from my golden rule of not speaking until the end of the race to put the record straight since I believe we are presented with an intentional manipulation of the truth.

    There is a common, spread notion that ALL the participants of this VOR have structural problems, that the situation is unacceptable and that something needs to be done for the future. A fundamental distinction needs to be done between the mast breakages and the rest, and whilst I think it is very important to understand what caused so many mast failures, it is a travesty of the truth to put ALL designs in the same basket when it comes down to the “other” structural issues.

    This generalization might suit a specific Team, or person to push any agenda he might have for the future, but out of respect of the hard and serious work done with my Team I need to speak up.

    In the first edition of the VO70s, we had 2 triumphs to celebrate that as designers we are very proud of. One is obviously that our design was driven to victory by a very good crew and the other one is that our 2 boats [both ABN AMRO] were the only ones that completed the full circumnavigation without major structural problems. This celebration was faded by the public generalization that because one boat sunk and others had structural failures, then ALL of the boats had problems and the rules had to be changed. Which in fact they did, for the worse!

    I didn’t say anything publicly then and moved on. However, seeing the same generalization occurring now, I’d like to stick to the facts and so allow for conclusions to be made without generalizations.

    • A VO70 cannot be designed not to break. In fact, any boat in a round the world race cannot be designed not to break. So ultimately, breakages are in the hands of the crew.

    • Puma won leg 5 without a major structural problem and this due to the excellence and experience of its crew.

    • Telefonica finished 2nd in leg 5 with a hull delamination in port mid bow which did not prevent her from racing.

    • Telefonica’s pit stop in Cape Horn was not a necessity but rather a very clever strategical decision based on having 3rd place assured and a weather window to exploit.

    • Groupama, notwithstanding of an excellent management of the boat during leg 5 to see misfortune hit them with a broken mast, has sailed on her own means to Brazil without structural problems.

    So, while we focus in understanding why there have been so many problems with the rigs, I’d beg not to generalize and avoid putting in the same basket the good work and brilliance of some engineers with that of others which are clearly not the same.

    Juan Kouyoumdjian.
    Valencia, April 11th, 2012.

    Reply

  12. Anders Dahlsjö
    Apr 12, 2012 @ 10:31

    Klart han blir förbannad,
    Hans båtar har ju inte haft några stora problem, strukturellt. Dessutom verkar de svåra att slå fartmässigt. Undrar hur de andra stora teamen tänkte när de valde andra designers. Vad team New Zealand tycker nu vet vi ju redan!
    Om det skulle bli entyp får vi ju hoppas det blir en JK design.
    Jobbigt för Abu Dabi och Farr som skryter om deras “State of the art” bygge som åker fraktbåt, igen.

    /AD

    Reply

  13. Sam V
    Apr 13, 2012 @ 14:00

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.