Båtar som pajar i VOR?
Efter att Groupama brutit masten (jag lider verkligen med dem) så är det många som tycker att man passerat gränsen. Visst skall båtarna vara extrema, men när alla kör sönder sina båtar så blir det inte lika spännande längre.
Jag tycker det är viktigt att VOR och Vendee Globe är på gränsen, och det kommer alltid att vara en balansgång mellan att gasa fullt och få sakerna att hålla ihop. Men i årets VOR verkar mycket gå sönder i ganska medelmåttiga förhållanden?
Apr 5, 2012 @ 10:53
Hej!
Visst! Vi bröt masten i lätta förhållanden. Glöm inte att vi precis seglat i ganska extremt väder under lång tid. Auckland kap horn var ganska blåsigt och dessutom tror jag inte masten har samma uppfattning om vad som är tuffa förhållanden som vi har. Du kan ladda upp masten även i “lättare” förhållanden. Om inte vi driver utvecklingen vem ska då göra det?
Varma hälsningar
Från ett väldigt trevligt
Punta del este
Martin Krite
Apr 5, 2012 @ 10:57
Utvecklingen kanske inte behövs?
Apr 5, 2012 @ 21:55
Gäller det inom alla områden…??
Apr 5, 2012 @ 10:58
Helt rätt. Se nu till att avsluta etappen – ni är värda varje poäng!
Apr 5, 2012 @ 14:47
Jag lider enormt mycket med er, ni var verkligen värda att vinna denna etapp! Gott att höra att humöret är på topp.
Apr 5, 2012 @ 10:59
Japp, gå i mål är viktigt.
Apr 5, 2012 @ 12:40
För några VOR sedan, när man började med svängkölar så hade nästan alla problem med dem. Inte ett ord om några trasiga svängkölar nu. Inte ens Sanya har problem, som ändå gör sitt andra varv, och som dessutom gick ganska hårt på grund i Marstrand på förra varvet. Det är alltid den svagaste delen som brister. Detta VOR verkar ha problem med skrov, Sanya på 1a benet, Groupama på det 4e och Camper? och ADOR på detta och master, ADOR, Puma och nu Groupama i första hand.
Men kämpa på och ta Er i mål. Att komma fem dagar eller 1min efter spelar ingen roll. Det är poängen som räknas när racet är över i Galway.
/Krister
Apr 5, 2012 @ 13:17
Groupama är favoriterna, i min bok! :)
Jag tycker det ska vara på gränsen. Annars är det inte utvecklande.
Däremot sabbar det hela race upplevelsen, om bara någon tar sig i mål.
Tycker det är spännande.
Apr 5, 2012 @ 15:08
Det är inte alla bloggar där man får svar på tal direkt från båten ifråga, härligt Martin!
Apr 5, 2012 @ 16:06
Den allt mer bisarra banan har stor skuld i de olika haverierna. VO70:orna är extremt optimerade båtar som ritas och byggs helt efter det förväntade vädret i kombination med poängfördelningen. Nu byggs båtarna för att ta mycket poäng i lättare väder samtidigt som de skall “överleva” de få riktigt tuffa sträckorna… något man inte direkt lyckats med! De få regeländringar som gjorts har inte gjort båtarna svagare.
Masterna är egentligen ganska robusta saker tack vare relativt hög minimivikt och högt Center of Gravity. Istället optimerar man allt mer för minskat vindmotstånd vilket gör att vant, beslag och terminaler blir mindre och marginalerna minskar.
Jag ser fram emot att se Groupamas jury-riggning när de lämnar Punta del Este. Har aldrig sett något liknande göras på denna nivå! Lycka till!
Apr 6, 2012 @ 16:14
Hursomhelst så är det ju jävligt surt och riskabelt när grejorna pajar på detta vis långt ute på oceanerna och många gånger i hårt väder också, kan få rätt ödesdigra konsekvenser inte sant ? Bygga en “hamnaracer” som skall funka i orkan långt ute på havet är en svår kombination. Men vad gör man inte för att synas och tillfredställa media och publik.
Apr 5, 2012 @ 20:22
Hej..
Den med minst problem kommer vinna… möjligt :-)
Att tappa masten i medelvind är väl nästan lättare en i hårdvind. Är det inte så att extrema båtar ha oftast högst last på prylarna vid 5-7 m/s . Sen är det dax att börja ta bort kraft. Hörde någon trimaran seglare sa att 4-6 m/s är det kritiska då går det ofta sönder för lasterna är som störst..
Apr 6, 2012 @ 00:00
Jag tror att VOR ledningen har fått precis som dom velat.
Deras strategi är som jag uppfattar att få så mycket uppmärksamhet som möjligt. (medianpassning/ optimering)
OM det är roligt för oss som åskådare är ju en smaksak.
(jag föredrar mera tävlingsmoment, istället för uthållighet)
Deras målsättning och inriktning är ingen hemlighet, läs här:
http://www.volvooceanrace.com/en/the_race/1_Overview.html
Apr 6, 2012 @ 08:15
Jag tror du slog huvudet på spiken.
Apr 6, 2012 @ 14:53
För min del urholkar alla haverier intresset även om de får uppmärksamhet. Tycker VOR-ledning och konstruktörer har skapat problem som måste lösas till nästa gång. Förra upplagan höll båtarna bättre, lättvindsoptimeringen borde stävjas.
Apr 6, 2012 @ 12:07
Go PUMA Go! men det var tusan vad Telefonica går ikapp, helt otroligt!
Apr 6, 2012 @ 14:44
Telefonica har seglat otroligt bra genom alla etapper.
De går som tåget!
Respekt!
Apr 7, 2012 @ 00:27
Är det för lätt går det sönder, är det för tungt går det för långsamt gäller ju som bekant.
Och sedan om optimeringen går så långt att halva start fältet behöver bryta för att masten går av och det anses okey, bör man nog börja fundera lite.
Det ju naturligtvis en balansgång jämte det faktum att utvecklingen måste gå framåt.
Men några fundamentala element på en segelbåt är ju som bekant köl och mast.
Svängköls intron kunde jag själv följa på när håll och där var inte alla hästarna i hagen och dagens mast problem får jag en del andra hans info om och problematiken tycks vara likartat.
Vad sedan dom exakta anledningarna till att masterna går av kan ju tyckas vara lite ointressant idag med all den samlade kunskap som finns tillgänglig.
Apr 12, 2012 @ 07:58
Juan K uttalar sig på vsail.
Apr 12, 2012 @ 10:31
Klart han blir förbannad,
Hans båtar har ju inte haft några stora problem, strukturellt. Dessutom verkar de svåra att slå fartmässigt. Undrar hur de andra stora teamen tänkte när de valde andra designers. Vad team New Zealand tycker nu vet vi ju redan!
Om det skulle bli entyp får vi ju hoppas det blir en JK design.
Jobbigt för Abu Dabi och Farr som skryter om deras “State of the art” bygge som åker fraktbåt, igen.
/AD
Apr 13, 2012 @ 14:00
Skepparna kommenterar: http://www.volvooceanrace.com/en/news/5868_The-big-debate-skippers-comment-on-Leg-5-attrition.html