Close
Skip to content

17 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Sep 22, 2020 @ 08:38

    Här krävs lite tanke!!! Vem är mest IKONISK???
    Den uppenbara är väl egentligen Vasaskeppet men så enkelt ska vi väl inte göra det??!!

    Reply

  2. Anders Kuikka
    Sep 22, 2020 @ 09:48

    Ikonisk kanske är Bengt Jörnsteds båtar som seglade SORC i Florida mm.vill minnas att det var Peter Norlin som ritade?

    Annars så gärna Midnight Sun – Dels den mindre samt även den stora som Pelle styrde.

    Lite spontant

    Reply

  3. Arendt de Groot
    Sep 22, 2020 @ 10:06

    Vasa fikk sikkert god plass på merkene ved runding

    https://www.youtube.com/watch?v=dGd5HLl3GwE

    Reply

  4. Sillstryparn
    Sep 22, 2020 @ 18:05

    The Card ligger bra till:
    Mosad i Gotland Runt starten vid premiären.
    Förlorade mesanmasten i Whitbreadstarten från Auckland
    Slutat sina dagar som vrak (möjligheternas båt):
    http://3.bp.blogspot.com/-pXrW3rG4lcQ/VmWY3wO8EwI/AAAAAAAAAVU/LNX6TvMfOQo/s1600/the%2Bcard.jpg
    Ett ikoniskt liv för en båt

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 22, 2020 @ 19:33

    De fyra som är i topp nu är ganska väntade. Båtar som många har någon form av relation till. Som gjorde avtryck när de var nya, men som också kommer upp i diskussioner 40 år senare.

    Scampi – 19.47%
    The Card – 18.95%
    Midnight Sun II – 10.53%
    Sverige – 10%

    Nu är jag mest orolig för att de som har aktiva communities “kuppar” omröstningen. Jag tänker framförallt på gänget på Refanut och så klart personalen på Vasamuseet 😃

    Reply

  6. Johan Olsson
    Sep 23, 2020 @ 11:01

    Är omröstningen för mest ikonisk båt endast enligt uppfattningen från Blur läsare?
    eller ska hänsyn tas för kreti o pleti.
    Rabbla upp dessa båtar för personer utanför Blurs målgrupp så vinner Vasaskeppet lätt.

    Reply

    • z
      Sep 23, 2020 @ 11:15

      Snarare M/S Gripsholm.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 23, 2020 @ 12:25

      Vad som är ikoniskt är ju olika beroende på vem man frågar, så den här gången är det “endast” uppfattningen från de som råkar snubbla på denna enkät 😃

      Reply

  7. Sillstryparn
    Sep 23, 2020 @ 16:29

    The Card/Hålkortet, utan snack, sett till impact för vad den kampanjen gjorde för svensk kommersiell havskappsegling, men även för internationell. Dessutom ett antal “ikoniska” events så som fadäsen i GR-starten, och avmastningen uanför Auckland…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 23, 2020 @ 16:32

      Vi får ta en tråd med smeknamn på kända båtar snart.

      Alla gamla IOR-hojar hade väl ett smeknamn?

      Reply

  8. Pelle Fälth
    Sep 24, 2020 @ 10:37

    Sverige, 12:a med rorkult och cykelwinshar säger ju allt, dessutom den första satsningen i landet som hade en bra uppbackning från industri o näringsliv.

    Reply

  9. Pelle Pedersen
    Sep 30, 2020 @ 16:27

    Slutresultat Scampi??

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 30, 2020 @ 21:41

      En värdig vinnare!!!

      1. Scampi = 28.25%
      2. The Card = 17.51%
      3. Sverige = 9.42%
      4. Midnight Sun II = 7.91%
      5. Big Shadow = 5.84%

      Reply

  10. Pelle Pedersen
    Oct 1, 2020 @ 18:53

    Känns som att topp tre blev bra!!! Scampi på sin tid var helt överlägsen/ikonisk!!!

    Reply

  11. Sam V
    Oct 2, 2020 @ 21:34

    Rätt båt vann!

    Reply

  12. Måns Håkansson
    Oct 5, 2020 @ 18:22

    Med anledning av den trevliga omröstningen som resulterade i nomineringen -Sveriges genom tiderna mest ikoniska segelbåt- vill jag bara upplysa om att det segrande objektet Scampi, som ju faktiskt sopade banan här med storheter som Sverige, The Card, EF Language, Midnight Sun, Big T, Midnight Sun, Artemis och Vasaskeppet (som ju har ett eget museum), fortfarande visar upp en aktiv och fin form, vilket exemplifieras av bifogade bilder från i somras då Lukas Käll (son till Stig Käll, ägare och medlem i originalbesättningen) med familjebesättning observerades slänga lunchplätten vid Stortistronskärets vackra nordsida. Det mycket sympatiska ekipaget både anlöpte och avgick exemplariskt för segel, de friska och stökiga vindarna till trots. Båten seglas fortfarande aktivt under somrarna och i väntan på eget museum kan den intresserade följa dess framfart på scampilog.wordpress.com

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.