Skip to content

20 Comments

  1. niclas
    May 7, 2012 @ 20:56

    Digital marine har massa gött, funderar hur man får ihop en nmea wifi-hotspot med 4G internets bara.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 7, 2012 @ 21:00

      I våra vatten så tycker jag Net1 har bra täckning och en sjysst router som låter alla ombord koppla upp sig. Men då vill man också använda denna för kommunikation mellan datorer, plotters och iPad och inte bygga flera separata nät.

      Reply

      • niclas
        May 7, 2012 @ 21:52

        Gulligt, net1 skickar med 12V adapter till sitt wifi-modem. Man låter nån sån vara DHCP server och så dyker Digital Marine nmea-wifiaccesspunkten upp nånstans?

        Reply

    • Johan Sölve
      May 7, 2012 @ 22:18

      Kombinera t ex en Dovado Tiny 3G/4G-router med en NMEA/ethernet-brygga, t ex ShipModul MiniPlex-2E. Låt alltså routern skapa wifinätet, och koppla sedan en NMEA/ethernetbrygga till en nätverksport på routern, Det är min plan. Sedan får min befintliga Net1-router sitta kvar som backup – dovadoroutern hanterar nämligen fallback automatiskt. Min erfarenheter av Net1 är inte särskilt goda. Katastrofalt dålig hastighet trots extern antenn, men bra räckvidd…

      De NMEA/wifibryggor jag kollat på skapar allihop egna ad hoc-nät som inte kan kommunicera med mer än en enda enhet och inte heller länka vidare ut på nätet. Värdelöst i mina ögon. Jag vill ha NMEA till alla som vill lyssna på wifi via UDP broadcast och det ser MiniPlex-2E ut att klara galant.

      Med reservation för att jag inte testat detta utan bara spanat in det.

      Reply

      • niclas
        May 7, 2012 @ 22:20

        tack för tips.

        Reply

      • Johan Sölve
        May 7, 2012 @ 22:31

        Just Digital Yacht NMEA-WIFI blir jag lite osäker på om den skapar ad hoc eller “infrastructure” wifi. Det finns instruktioner om hur man ställer om den till att sända UDP broadcast istället så det låter som att man ska kunna köra flera enheter på samma nät, men det är ett 169.254-nät dvs isolerat från omvärlden. Jag föredrar att ha en separat wifi accesspunkt för mer kontroll.

        En bra detalj för min del med MiniPlex-2E är att den även snackar SeaTalk.
        http://www.shipmodul.com/en/miniplex-2e.html

        Reply

  2. niclas
    May 7, 2012 @ 22:09

    Also, funkar ipaden öht att använda i brunnen när solen lyser, den är ju gubbsweet att ha att göra med och ett bra case gör ju att man kan veva ner din i någon av fickorna i när det går vilt till.

    Reply

    • Johan Sölve
      May 7, 2012 @ 22:32

      Det är lite sådär i solen, speciellt om man har den bakom plast. Nätt och jämnt skulle jag säga. Dessutom blir den lätt överhettad om solen ligger på och i synnerhet om den är instängd. Jag har lite review här http://www.libelle.se/navigera-med-ipad

      Reply

  3. srsseglaren
    May 8, 2012 @ 06:59

    Någon som tror att man kommer att få till navigering med denna teknik ?
    http://www.youtube.com/watch?v=L3wdG-wYN3s&feature=related

    Reply

  4. Patrik Svensson
    May 8, 2012 @ 13:20

    NMEA 2000 anslutning då till WIFI?

    Reply

  5. Roger NF magda
    May 8, 2012 @ 15:17

    Hej hallå.. Den nya Ipaden är väl bättre i solljus.. dvs användning utomhus, typ på båten, eller?
    Vilken modell ska man välja? 3G, 3rd generation, 16 GB, fungerar det bra på båten?
    Bästa pris?
    Sail on Roger

    Reply

  6. Roger NF magda
    May 8, 2012 @ 19:25

    HJÄLP! Se tidigare inlägg ang. Ipaden..

    Reply

    • Johan Sölve
      May 8, 2012 @ 23:44

      Du menar köptips? 3G krävs om du vill ha inbyggd GPS i den. Du behöver dock inte ha 3G aktiverat dvs SIM-kort behövs ej.
      Minnesstorlek – tja ska du bara ha sjökort räcker väl minsta. Har du barn eller vill ha med dig filmer ombord så är det en perfekt underhållningsmaskin och då gäller ju mer desto bättre. Inga problem att fylla en 32GB med filmer och annat.
      Jag kan inte uttala mig om New iPad (dvs 3) i solsken jämfört med tvåan, men prestandan och skärpan är ju såklart mycket bättre på den nya.

      Reply

      • Roger H NF Magda
        May 9, 2012 @ 07:44

        TACK!

        Reply

      • Johan S
        May 9, 2012 @ 12:09

        Utan veta exakt så misstänker jag att iPad 3 har större batterikapacitet än 2an vilket kompenserar för den mer strömkrävande skärmen. Kan vara värt att tänka på om man avser att ladda paddan via båtens batteri/solcell, dvs. troligen är iPad3 mer energikrävande (även om batteritiden är densamma).

        Reply

        • Roger H NF Magda
          May 9, 2012 @ 14:32

          3 an inköpt och kör med Griffin, survivor som skydd. tips på navigations-app, navionics, Isailor mfl ?

          sail on Roger

          Reply

          • Roger H NF Magda
            May 9, 2012 @ 14:34

            ps Lifeedge skydden fanns inte till Ipad 2012 ännu…

          • Johan Sölve
            May 9, 2012 @ 14:38

            SeaPilot börjar arta sig riktigt bra, men funktionsmässigt är iNav X i en klass för sig även om den inte är riktigt lika intuitiv i alla lägen, men jag bearbetar utvecklaren kontinuerligt.

        • Jeppe
          May 9, 2012 @ 15:48

          om max batteritid (=minsta strömförbrukning) är målet kan den nyomgjorda iPad 2 vara något, det skrivs om 15-30% längre batteritid.

          http://www.macrumors.com/2012/05/04/revised-ipad-2-with-32-nm-a5-offers-15-30-greater-battery-life/

          Reply

  7. Micke
    May 9, 2012 @ 12:31

    Bra att ni börjat med Sailracing. Snygga och bra kläder. Fusion stereo är dock inte att hänga i Julgranen.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.