Skip to content

61 Comments

  1. Adrian
    May 7, 2012 @ 21:09

    Problemet för dom som seglar roliga båtar är att det alltid blåser åt fel håll, vilket det ser ut att göra även i år. Men man ska inte vara bitter =)

    Reply

    • Mats V
      May 7, 2012 @ 23:56

      Om en “rolig” båt alltid kräver vind från ett visst håll så kanske den inte är så rolig…

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 8, 2012 @ 18:56

      va då fel håll ??

      Reply

      • Adrian
        May 8, 2012 @ 20:09

        Man vill ju ha rakt sydlig för att det ska gå undan.

        Reply

        • Erik Barkefors
          May 8, 2012 @ 21:52

          Du menar så att alla vill segla exakt samma spår hela vägen…
          Kryss och läns har lite fördelar i att det öppnar upp för omkörningar ;-)

          Reply

          • Adrian
            May 8, 2012 @ 22:50

            Ja absolut, men med en båt vars vattenlinje är under 7 meter blir kryssen lite seg, framförallt när den har ett srs över 1,30 =)

        • Fredrik Lönegren
          May 9, 2012 @ 08:15

          prognos: NNV (som vrider höger eller vänster?) och bätre hum på fredag. jag gillar alla vindviklar, så länge som det blåser över 4

          Reply

  2. Anders
    May 8, 2012 @ 07:17

    Säsongsstart för de flesta, ska bli superkul!!! :-)

    Reply

  3. Johan Linnarsson
    May 8, 2012 @ 15:40

    Det ryktas att en del djupgående båtar är kvar på land då det låga vattenståndet inte tillåter sjösättning i Svinninge. Ska bli spännande att se vilka som hinner till start.

    Reply

  4. Linus S
    May 8, 2012 @ 23:56

    I inbjudan står det att det är ISAFs kategori 5 som gäller http://www.sailing.org/20150.php

    Hur många av de 307 anmälda kommer missa att packa med kastlina, livboj med drivankare, vhf, brandsläckare, flytväst med visselpipa etc??

    Reply

    • Peter
      May 9, 2012 @ 01:28

      drivankare och VHF???

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 9, 2012 @ 06:31

      Jag skulle vilja se LSS kontrollera båtarna. Stora delar av fältet kommer att att åka dit på:

      cockpits shall be structurally strong, self-draining quickly by gravity at all angles of heel and permanently incorporated as an integral part of the hull.

      3.08.4 A companionway hatch shall: (a) be fitted with a strong securing arrangement which shall be operable from the exterior and interior including when the yacht is inverted.

      a lifebuoy with a drogue, or a lifesling without a drogue. Marine grade retro-reflective tape shall be fitted.

      Även BKSS har valt Category 5, men med en lite lösare formulering? Att man “gör klokt i att läsa” är det samma sak som att regeln gäller?

      3. Säkerhet: Man gör klokt i att läsa de fem sidorna i länken: http://www.sailing.org/tools/documents/OSR2012AppJ06122011-%5B11804%5D.pdf och se till att båten uppfyller det som står där i tillämpliga delar.

      Reply

    • Patrick L
      May 9, 2012 @ 07:46

      Eller så accepterar man att ISAF OSR är en samling best practices uppbyggd med lång erfarenhet av vad som är bra säkerhet och uppmuntrar arrangörerna att använda samma regler istället för sina hemknåpade som är lite olika från gång till gång…

      Livboj med drivankare alternativt lifesling är en utmärkt rekommendation för en båt som skall segla Lidingö Runt. Och om nu inte alla båtar har självlänsande sittbrunn så är det väl bra att få sig en tankeställare kring om det kanske vore något att fundera på? Just det har väl inte ens besiktigats på Gotland Runt vad jag vet.

      Reply

      • Patrick L
        May 9, 2012 @ 07:48

        Och det krävs inte VHF i Cat 5 vad jag vet. Även om det också är en bra idé att ha ombord.

        Reply

        • Linus S
          May 9, 2012 @ 12:05

          Det krävs vhf men den kan vara handhållen.

          Reply

          • Patrick L
            May 9, 2012 @ 15:24

            Var hittar du det?

          • Linus S
            May 9, 2012 @ 20:57

            Ja du Patrick, det undrar jag också. :)

      • Peter Gustafsson
        May 9, 2012 @ 08:35

        Så länge det finns en koppling mellan att införa regler och att faktiskt se till så att de efterföljs.

        Vi vet alla hur det blir när arrangörer inte tycker att det är så viktigt att man har rätt segel/prylar/mätbrev/formalia/…

        Reply

        • Patrick L
          May 9, 2012 @ 09:15

          Visst är det så. Men jag tycker som seglare att det är ett större problem när arrangörerna hittar på lite egna grejor och man skall uppfylla olika krav från gång till gång. Bättre då att hålla sig till OSR och medge att man gör undantag eller lämna dispens om det finns grund för det. Om man nu har en båt som inte har självlänsande sittbrunn kanske det är vettigt att få söka dispens för detta och tävlingsledningen då kan påtala att man seglar på egen risk och inte kan påräkna särskild hjälp från organisationen om olyckan är framme?

          Efter brandincidenten med SeaCarten för några år sedan införde KSSS krav på brandsläckare i sittbrunn för Gotland Runt. Men på många båtar går det inte att montera en brandsläckare i sittbrunn utan att bransläckaren själv blir ett veritabelt säkerhetsproblem i hårt väder. Då kan man medge dispens från kravet för sådana båtar istället för att ta bort kravet på brandsläckare helt eller ge båten startförbud.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          May 9, 2012 @ 09:25

          Och då ser det ändå annorlunda ut mellan racen. Framförallt när det finns lokal koll på vad just min klubb brukar kunna ge dispens för.

          Regelverket blir allt trassligare och mer komplext. Och det tillämpas på olika sätt i olika klubbar. Inte ens vi som seglar riktigt mycket orkar hålla koll på vad som gäller och inte.

          Reply

          • Patrick L
            May 9, 2012 @ 09:30

            Vad tycker du vore bättre då?

          • Peter Gustafsson
            May 9, 2012 @ 10:07

            Jag vet inte. Samordning kanske? En standardiserad svensk NoR med 3 säkerhetsnivåer baserade på OSR men med samma dispenser/tillägg.

            Och tydlighet. Om man brukar ge dispens bör man skriva det. Att jobba häcken av sig för att uppfylla en regel för att på skepparmötet upptäcka att många andra har fått dispens gör att man tappar lusten.

            Rent generellt är det många instanser som vill tycka till och justera lite här och där. ISAF vill att jag skall inspektera flotten varje år, SSF vill ha ny flytvästregel och båten vägd, KSSS vill ha brandsläckare i brunn och AIS och Cuparrangören vill ha medlemskap i SHF… Alla har de bästa intentioner, men för mig som seglare blir det snurrigt.

            På många andra ställen utgår man från “kunden” eller mottagaren. kanske borde segelsporten fundera lite mer på det?

          • Patrick L
            May 9, 2012 @ 23:30

            Jo, kundorientering är viktigt. Och man kan förstås tycka olika, men som “kund” uppskattar i alla fall jag att allt fler arrangörer verkar använda sig av ISAF OSR istället för att hitta på egna regler. Bäst kanske vore att ha inga regler alls men om det nu skall vara säkerhetsregler så känns det skönt att de är någorlunda standardiserade. Att få in de tre nivåer på OSR vi använder i Sverige i App S kanske låter sig göras på något sätt. Bra input som jag skall lämna vidare.

            Inte måste man jobba häcken av sig för att uppfylla Cat 5 såvida man inte är helt bortkopplad från säkerhetstänk i allmänhet? Det finns väl inte en båt idag som inte har en livboj, en länspump, en hink, en kompass, en brandsläckare, ett ankare och flytvästar till alla ombord. Big deal.

            De flesta ryker nog i så fall redan på den första delen i regeln:

            1.02 Responsibility of Person in Charge
            The safety of a yacht and her crew is the sole and inescapable responsibility of the person in charge who must do his best to ensure that the yacht is fully found, thoroughly seaworthy and manned by an experienced crew who have undergone appropriate training and are physically fit to face bad weather. He must be satisfied as to the soundness of hull, spars, rigging, sails and all gear. He must ensure that all safety equipment is properly maintained and stowed and that the crew know where it is kept and how it is to be used.

          • Fredrik Lönegren
            May 9, 2012 @ 23:59

            trash talk Lidingö Runt, om man får be.
            släpp det där nu och foka på tävlingen.

      • Peter
        May 9, 2012 @ 11:58

        Jag håller med fast krav på självlänsande sittbrunn är inte speciellt anpassat fr en del klassiska båttyper. I dessa fall skulle det kanske vara bra att arrangören kan ge dispens istället för att uppfinna egna regler.

        Cat 5 är väl lägsta säkerhetsnivå och egentligen inte så konstigt att välja för den typen av segling.

        Reply

      • srsseglaren
        May 9, 2012 @ 20:59

        Hamnade intill ett trevligt gäng som valt Carrera inför sin Gotland Runt satsning, den hade en höjd durk i sittbrunn.
        Ganska blött, men båten gick visst bra på den tiden ca 20 år sedan.
        Ngn som vet om Classic båtar brukar få dispens ?

        Reply

    • Jonas S
      May 9, 2012 @ 10:24

      Att köra ISAF cat.5 handlar kanske främst om att kringgå SSF:s flytvästregler.
      Många är inte helt nöjda med SSF i flytvästfrågan.
      Med den väderprognos vi har kommer jag ha flytväst på, men hade det varit stiltje, sol och flytvästkrav hade jag svurit rejält om vi följt SSF…

      Reply

      • Gustaf Dyrssen
        May 9, 2012 @ 10:53

        Det är tydligen bara KSSS av alla klubbar som har vidar befodrat medlemmarnas åsikter och klagat i flytväst frågan till SSF….. SSF har därför dragit slutsatsen att alla andra klubbar och deras medlemmar är OK med flytväst tvång och att KSSS är jobbiga. Tack KSSS säger jag. Tack för att ni är en klubb som nu lyssnar på era medlemmar och representerar våra åsikter.
        Slicka ner och sparka upp……… thats love.

        MVH,

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 9, 2012 @ 10:59

        Värt att notera var när vi seglade Spi Oest i Frankrike. 480 båtar och kanske 3000 seglare.

        Vid två tillfällen körde man upp flagga Y på tre olika banområden och de som inte redan hade flytväst tog på det. Underligt att de befintliga reglerna fungerar utomlands.

        Reply

      • Linus S
        May 9, 2012 @ 12:20

        Men jag förstår inte din poäng. LSS har lagt till i seglingsföreskrifterna 1.5 om flytvästkravet. Och det måste Peter Gustafsson gilla för under däck behöver man inte bära flytvästen.

        Reply

  5. Fredrik Lönegren
    May 9, 2012 @ 08:21

    Har ni sett att banbeskrivningen text och banskiss inte är lika. I beskrivningen ska man runda öarna (som förra året). I banskissen så är det bojar öst och nord på banan. källa: lidingorunt.se

    Reply

    • Anders Eriksson
      May 9, 2012 @ 14:10

      Jag har också noterat detta. Kass! Varje år råder total förvirring om man skall:
      1. segla nära bryggan på Duvholmen och försöka undvika 2,2:a strax utanför, vilket gynnar båtar med mindre djupgående.
      2. segla runt skäret SO om Duvholmen
      3. segla runt en boj SO om skäret SO om Duvholmen
      4. segla runt en rörlig boj på drift någonstans på fjärden kring Höggarn, eller någon annan stans beroende på vindriktning.

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 10, 2012 @ 00:17

      vi får se när man passerar Elfviksgrundet/fyr.
      (avståndet mellan Duvholmem och 2,4an är INTE mkt mindre än avståndet mellan 2,4 och skäret, innerspår brukar vara lönsamt)

      Reply

  6. Adrian
    May 9, 2012 @ 18:40

    oops: “Liten kuling, 12 m/s fra vest-nordvest”

    Reply

    • Anders
      May 9, 2012 @ 18:59

      Windguru säger 8 meter, byar 12-14. I år kanske de flesta hinner i mål :)

      Reply

      • Adrian
        May 9, 2012 @ 19:20

        Gött, men 6-7 schtabil vore nice

        Reply

        • Anders
          May 9, 2012 @ 19:24

          Väderspåmännen har haft fel förr, det hinner nog ändra sig till 1 meter och hällregn ;)

          Reply

  7. Staffan
    May 9, 2012 @ 19:41

    Ryktena säger att det blir den första kraftmätningen någonsin mellan Seacart 30, M32 och Seacart 26. Med SRS-tal på 2.14, 2.36 och ? blir det härlig kamp. Räcker det att vara snabbast på Garda då kampen runt Lidingö skall avgöras? På lördag får vi svaret. Personligen håller jag M32:an som klar favorit! Har dock haft fel förr så svaret är inte givet. “It aint over until the fat lady sings”

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 9, 2012 @ 23:55

      vore kul om en ikon som Marström tar fartrekordet (bara det inte blåser för mycket)

      Reply

    • gurra
      May 10, 2012 @ 00:09

      Otroligt spännande – nominera till årets seglings battle redan nu !

      Reply

  8. Fred
    May 9, 2012 @ 22:58

    Varför slösar man iväg startskott på att huyndai ska start först? ensam…. :s

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 9, 2012 @ 23:53

      Ja du Fred. Normalt har LSS alltid släppt iväg efter fartförmåga. Snabbast först. Detta för att inte få koas i startområdet och på banan. Flerskrov brukar dra först, något som är viktigt då det blåser mkt.
      I år har dom ändrat och lagt två klasser innan flerskrov. Något som kan bli problem när det ska blåsa mkt. Men det löser sig nog.
      Viktigaste är att alla håller sig till “seden” – att segla in i startboxen vid sitt 10 min skott och inte tidigare. Är man där innan så blir det bara strul.
      Med startboxen menar jag området bakom startlinjen där andra klasser håller på att starta.

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    May 9, 2012 @ 23:06

    Reply

  10. Douglas Eklund
    May 10, 2012 @ 14:38

    Crew Sökes, en 8e man sökes till LÖRDAG-SÖNDAG, Volkswagen X-35 Cup, regatta 1, Lidingö Runt lördag och bankappsegling söndag.

    Nautiska Racing med Mange Olsson och Björn Hansen i spetsen har 1 man kort till helgen, är du seglingsintresserad, seglat X-35 tidigare kanske, hör av dig snarast till douglas@nautiska.com

    /douglas

    Reply

    • Johan R
      May 10, 2012 @ 21:36

      Med Björn och Mange ombord blir ni vassa och är ett välkommet team i klassen. Glöm inte att kolla X-35 klassreglerna (på ISAF hemsida) avseende antal Cat 3 seglare ombord och vem som får vara rorsman.

      Johan SWE 82 “Escape”

      Reply

  11. Kåre
    May 10, 2012 @ 19:26

    Det kan bli riktigt trångt och händelserikt med 31 flerskrovs båtar i samma start.

    Reply

  12. Kalle
    May 10, 2012 @ 22:31

    Varför finns det inga tips för Lidingö Runt pss som för Gotland Runt mm? Är banan så enkel?

    Reply

  13. ulf Brändström
    May 11, 2012 @ 14:33

    Vi behöver mastkille för Paxton imorgon (Pacer27 sport)http://www.blur.se/2011/12/06/kontaktannons-pacer-27-sport/
    Ring mig 070-6520810 eller maila på u.brandstrom@gmail.com

    Reply

  14. Fredrik Lönegren
    May 11, 2012 @ 17:24

    Uppdaterade dokument http://www.lidingorunt.se
    träffade seglingsledningen på LSS, berättade att dom har justerat banskiss http://www.lss.a.se/bodySidor/04_kappseglingar/lidingoRunt/banskisser/Banbeskrivn_2012.pdf

    alla dokument hittar ni på hemsidan

    Reply

  15. srsseglaren
    May 11, 2012 @ 17:51

    Vet inte hur stort problemet är ?
    Men många gastar hoppar på söder om Lidingö bron, (ngt trång tillägning) har behov att komma av efter målgång, vilket drabbar berörd klubb, är det Ropstens båtklubb tro ?
    Sist så ville man inte släppa ut folk genom grinden ? vore bra om arrangören löste detta på bra sätt.

    Reply

    • Peter
      May 11, 2012 @ 20:25

      Det finns massor med kajmeter att släppa av gastar på innan för värmevärket
      vid Ropsten och dessutom närmare till T-banan

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    May 11, 2012 @ 19:35

    Live här i morgon 11.00.

    Reply

  17. Danne Olsson
    May 11, 2012 @ 21:08

    Seglarvänner, det är kul att läsa så många synpunkter.

    Sammanfattningsvis kan man säga att Lidingö Runt i år vänt en trend.
    Sju procent fler anmälningar är glädjande. Kanske ett resultat av ny anmälningsmodul samt möjlighet att betala direkt med kort eller via internetbankerna.
    Trots minskat antal entypsbåtar hävdar sig Lidingö Runt som den stora kappseglingsstarten på ostkusten.

    Störst och kanske snabbast är Bertil Söderbergs 100-fotare Hyundai, men är han snabbast?
    Blåser det kan SeaCart 30:an True Look säkert lura Bertil Söderberg på titeln ”snabbaste båt” runt ön. Och det finns fler utmananre bland flerskrovsbåtarna.

    Glädjande i år är alla havskryssare som mjukar upp inför VM med Lidingö Runt.
    Men största entypsklass är klassiska folkbåten, tätt följd av J-80, X-35, Farr 30 och Express.

    Entypsklasserna minskar och flerskrovsbåtarna ökar i antal – i år deltar nästan 50 katamaraner och trimaraner.

    Efter några år med svaga vindar hoppas vi nu på bra vindar och fart över vattnen kring Lidingö.

    Seglarhälsningar
    Danne O

    Tävlingsledare Lidingö Runt
    http://www.lidingorunt.se

    Reply

  18. Ahlback
    May 11, 2012 @ 21:27

    Någon som skall ut med motorbåt ett par timmar, funderar på att fota.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.