Close
Skip to content

10 Comments

  1. Stefan Kolmodin
    May 10, 2012 @ 09:45

    OK för förändring men det känns ju ändå udda att OS-klassa en så liten (?) disciplin. Utan att känna till fakta avseende vare sig de olika klassernas utbredning och nivå eller urvalsprocessen TROR jag definitivt detta är negativt för segelsporten. Min åsikt – att jämföra ex. Star med Kite är som att jämföra F1 med…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 10, 2012 @ 10:21

      Det är kanske därför F1 inte är med i OS. Trots att det är världens bästa förare i makalösa (och ganska dyra) maskiner ;-)

      Just spridning, tillgänglighet och access för många olika typer av atleter (vikt/ålder) var väl de främsta argumenten från Kiteseglarna. Och det seglas Kite i många fler länder än vad det seglas Stare, någonting som är viktigt i OS.

      Så klart finns många av världens bästa seglare i Starbåt. Men ett tag fanns de i R6. Och nu finns många i flerskrov. Sådant ändras ju över tid, och varje förändring har delat seglarna i två läger.

      Reply

      • Gerhard
        May 10, 2012 @ 23:15

        Seglas det verkligen Kite i mycket fler länder än Star?
        Starbåts förbundet ISCYRA har fleeter i 38 länder och 2200 medlemmar.
        Har verkligen Kite förbundet det då tycker jag också att dom skall vara med i OS!
        Om så tycker jag att det skall finnas jolle, skiff, flerskrov, kölbåt, bräda och nu Kite. Ta bort lägg till eller välj de klasser som seglas av de bästa i varje båt typ. Och inte minst de båt typer som sponsorerna vill ha, det kanske skall vara spektakulära farkoster i färgglada segel med mycket kapsejsning, trassel och action?
        Själv tycker jag förstås att man skall behålla Staren då de mest meriterade och största stjärnorna seglar där, men kommer det fram en annan kölbåt i samma storlek som är lika utmanande och kräver lika mycket av sin besättning så inte mig emot. Jag vet dock ingen annan båt idag som seglas av två som kan matcha Staren i detta. Det är ingen tillfällighet att toppseglarna har valt båten i hundra år, har man väl provat så är man såld. Vet inte om det nödvändigtvis betyder slutet på klassen att dom åkt ur OS. I Drake, Etchell och Stare så hittar man lika många proffs seglare som i Melges 24, en del samma.

        Reply

  2. Niclas Dahlgren
    May 10, 2012 @ 11:39

    Kite är en breddsport, bara att kika i Åsa, Varberg, Falkenberg en blåsig kväll eller helg. Kite är också “häftigt” tycker kidsen, en “gammal mossig Star-båt” appellerar tyvärr inte till kidsen idag.
    Kite är billigt att prova och komma igång med, nybörjarkurser/prova-på från några hundralappar och en utrustning kostar inte många tusenlappar.

    Dessutom finns det möjlighet att tävla i ett freestyle-format där trick, stil, svårighetsgrad och intensitet. Denna del av kite har (som på snowboard) en mycket större utbredning men får oförskämt lite fokus i OS och landslags-samanhang. Jämför hur många som åker portar på tid med snowboard i backarna kontra dom som halkar runt med baggypants och stora lurar på huvudet i snowboardområdena i backarna. Jag har varit aktiv inom svensk snowboard och fördelningen av förbundsmedel till freestyle respektive alpingrenarna inom snowboard stog inte i någon utsträckning i relation till antalet utövare eller internationella framgångar. Det fanns en tid då man kunde bli landslagsåkare i princip om man bara hade en alpinbräda. Svenska skidförbundet tvingade tom freestyleåkarna att åka alpingrenar för att få “kombinationspoäng” och delta i “Sverige cupen” som halfpipe cirkusen kallades i Sverige. Stor humor och knappast något som drev snowboardsporten vidare.

    Jag tycker att det är ett steg framåt och i svenska termer räknat så har vi mångfald fler kiteutövare än potentiella Starbåtsseglare. Bredd föder spets!

    Jämförelsen med F1 haltar också ganska rejält då regeln och sporten driver utvecklingen framåt ganska rejält, utvecklingen i starbåtsklassen bidrar idag inte till nya innovationer i den övriga båtflottan i samma utsträckning som F1 bidrar till våra svennebilar. (ABS, ESP, kompositmaterial, Hybrid-konstruktioner mm.mm.mm.mm.)

    Seglingen har under dom senaste åren tagit stora steg i publik-vänlighet, tillgänglighet och action och jag vill inte tillbaks till tiden då “extrema” båtar som Banner 28 och
    andra ULDB båtar straffades och ansågs farliga. Har man en gång ylat fram i 15 knop på en brant slör så vill man fan inte tillbaks till tröga ior-holkar.

    /konservativ-säl som har ett par DM-guldmeadljer i storslalom – snowboard hyllan.

    PS världsrekordet för seglingssporter innehas just nu av kite-surfaren Rob Douglas USA, 55,65 knop.
    http://www.sailspeedrecords.com/500-metre-records.html
    Sevärd 9 minuters film http://www.youtube.com/watch?v=FzP2CMAQ7qA där Rob kommenterar om framtiden för segla-fort

    Reply

    • Stefan Kolmodin
      May 10, 2012 @ 22:59

      Jag vet att det är många som seglar kite men har mest sett just freestyle/trick och speed och tycker det är coolt och säkert roligt men i vilket format kommer OS-tävlingarna att hållas? Om det är kappsegling på bana som gäller och det knappt finns så känns det kanske en smula tidigt att köra i OS 2016, känns som att man skall först uppfinna en ny sport/disciplin. Jag siktar på att testa kite själv (som gammal snowboard- och wakeboardåkare och windsurfare) i Lomma i sommar. Har alltså absolut inget emot kite men undrar om det inte är väl tidigt att debutera som OS-gren :-)

      Reply

      • p
        May 10, 2012 @ 23:05

        De har snart utvärderat färdigt J-båtarna. De kommer tillbaks till nästa spel. Då slipper vi tjafs med småbåtar.

        Reply

  3. Patrick L
    May 10, 2012 @ 11:59

    Intressant artikel på SA om detta:

    http://www.sailinganarchy.com/index_page1.php


    kite v board

    Windsurfer Steve Bodner gives his take on the new Kite ruling.

    Lots of mixed opinions flying around these past few days regarding the decision to include kite boarding in the 2016 Olympics at the expense of windsurfing. Obviously – a very happy crowd here in San Francisco with the kite racers ready to take the Olympic spotlight.

    I for one couldn’t be more happy for them (and Ive been racing windsurfers competitively since the early 90’s- getting on the bus late but nonetheless enjoying the ride.) It’s their time to shine so why not embrace it vs fighting it. 28 years of Windsurfing as an Olympic sport 1984-2012 is not a bad run. Other classes have come and gone from the Olympics with the sailors having made large investments in their skill sets for that class. They had to move on. The skills in windsurfing will translate to other classes (including kiteboarding) when it comes to course racing.

    Windsurfing’s been dying a slow death since it’s peak in mid 90’s.

    Sure some racing classes have succeeded- t293, rsx, pwa, raceboard, formula but you see what’s happening. The sports become diluted with so many choices, including kiting which has taken a big piece of the pie from windsurfing in the past 5-10 years. While not entirely agreeing that the RS-X is the best format for the Olympics- I have tremendous respect for the guys sailing that class- they are the most fit athletes in the sailing discipline and probably the entire Olympics.

    The fact remain – the Olympics can only be so big – while it would be great to see both classes in 2016- there remains room for only 1. The kiteboard, on the other hand has had a tremendous evolution with windsurfing paving the way for it’s success. The 1st World Championships in kite boarding course racing were held in San Francisco in 2007 and since then the sport has blossomed. It has evolved and continues to change more than any other form of sailing. I just hope that what’s make it so successful isn’t ruined by the forces at ISAF. Learn from the RS-X’s mistakes and success’s and blaze on!

    The way I look at the decision is that its actually good for windsurfing- at least in the US.
    The Olympics has been a hard call for us in the US- getting funding to support an international campaign from an organization that does not believe in us (rightly so as they’re job is to win medals and we have a very bleak chance at that.) At the last trials we had 2 men and 1 women vying for the US Olympic windsurfing spot. At the 96 trials we had 40+. We’ve got several of the top 10 in the world in kite boarding and even the top 2 so for the US the decision was right. We’ll get more funding with more medals. A win/win for US Sailing Team.

    Now with RSX out, the windsurfing world of racing wont be as compromised as before with so many classes for sailors to choose from. I see it as a win win for the formula class as the rsx’ers have a choice to either continue racing in a high performance windsurfing class or join the kiting fleet. The formula class is bound to absorb some of those sailors. The kiting class will benefit from the all the top racers coming in from the RS-X class.

    As I understand, the exact discipline for kiting has not yet been selected. That decision will potentially be made in November or after next years Olympics. Most likely it will be racing as that’s the format they loved so much at last months kite evaluation trials in Spain. There’s also a chance ISAF could reverse their decision in November with a 2/3 majority voting for windsurfing if that decision gets to the table. There’s a petition by the rsx sailors to do this already. The technical report from the evaluation trials can be found here.

    In fact kite racing takes the same format as formula windsurfing in terms of an open one design class. They have a box rule for their boards (registered by isaf 50 board min production) and kites are limited to 3 per event. We debated and tried having a formula windsurfing one design in the 2012 Games and came to the conclusion that once you’re there- they’re are many other interest controlling your fate, politics included and the class takes on a world of its own not necessarily in the sailors best interest. A double edged sword that’s tempting but often better left alone.

    I’m still stoked on windsurfing and we had one of the most competitive regattas this past weekend on the San Francisco city front with 8 formula boards racing and overlaps at every mark and finish. But then I look over at the kiters with 20 kites (and averaging at least that in their weekly series where we can get 8-10 formula boards on our weekly series) and I ask myself what am I doing still racing windsurfers when the kiters have a bigger local fleet, more talent, more potential and now the Olympics. I’m excited to learn the sport and hopefully race with them if it all works out.

    If you can’t beat em- join em!

    Steve USA-4

    05/08/12

    Reply

  4. Björn Wennerström
    May 10, 2012 @ 13:44

    Starbåt är världens coolaste segelbåt, så är det bara: halvplanande, bom som sticker ut över aktern, nerskotad i däck, riggtrim där 3mm på intermediates gör 5 grader på kryssvinkeln etc. Bättre skola för blivande storbåtsseglare finns inte. Inget för otåliga ungdomar dock, designklasser som denna kräver mycket tid.

    Men det gäller att uppdatera sig om man inte vill bli ifrånseglad. Själv har jag bytt J80:an mot en familjebåt (Express) och en kite, hur kul som helst. Och alla har väl sett vem som vann i youtube klippet “kite vs moth vs 49er”?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.