Säkerhet inför ÅF Offshore Race
En av de saker som alltid brukar vålla mycket huvudbry är säkerhetsutrustningen inför större havskappseglingar.
Oftast sätts säkerhetsnivåerna utifrån ISAF Spoecial Regulations som har olika kategorier. För ÅF Offshore Race är det kategori 3 med flotte som gäller.
De formella kraven finns här men det finns också en svensk översättning. Det brukar också komma upp bra checklistor på KSSS hemsida innan racet.
Utan att det är en heltäckande lista så har jag listat några av de saker som man behöver dubbelkolla. Och det är ju så att detta är saker som är bra att ha även om man cruisar på öppet hav:
- 2 brandsläckare på minst 2 kg var
- Brandfilt
- Första förband
- Träpluggar till alla genomföringar (fastsatta vid genomföringarna)
- Radarreflektor (kolla ytan)
- Nödraketer (har de gått ut)
- Flotte
- VHF (gör förbindelseprov)
- Reservantenn VHF
- Nödraketer
- Jackstays (säkerhetslinor på däck)
- Flytvästar & säkerhetslinor
- Livbojar, sling & kastlina
- Strålkastare och ficklampor
- Diesel & vatten
Ombord på vår båt har vi också en grab-bag som innehåller handhållen VHF, ficklampa, kniv, PLB (personlig nödsändare) och en del annat smått och gott.
Säkerhet handlar minst lika mycket om besättningen. Se till att alla vet var prylarna finns, hur de funkar (framförallt VHF, navigation och annan teknisk utrustning), hur man agerar vid man-över-bord och andra olyckor. Prata igenom rutiner för flytväst och säkerhetslina (när skall man vara kopplad). Det är också bra att prata om sjösjuka och vilka som tar medicin mot det så det ofta påverkar prestationsförmågan.
Ni som har varit med förr har säkert koll på läget, men reglerna uppdateras hela tiden. Här kan ni se vad som tillkommit de senaste åren.
Förändringar 2008-01-01
Ny Cat 6 Inshore
Krav på grenband och lampa till flytväst
Krav att spännbandet till mantåg skall bytas årligen
Krav på bärbar vattentät VHF i Cat 0-4
Krav på registrering av EPIRB
Vita handbloss utgår
Krav på vattentät strålkastareFörändringar 2009-01-01
Eldsläckare skall vara minst 2 kg med pulver
Minskning av storm- och trysailens ytor (senare återgått till ursprunglig norm)Förändringar 2010-01-01
Dyneema tillåtet i mantåg
AIS krav i Cat 2, rekommenderas i Cat 3.
Utbildningsplan för ”Refresher Training”Förändringar 2011-01-01
EPIRB skall kunna utlösas både automatiskt och manuellt
Ny rekommenderad kursplan för ”Senior First Aid”-kompetensFörändringar 2012-01-01
Ersättare för Person in Charge skall vara utsedd
Brandfilt om öppen låga finns ombord
Ny Code of Conduct for Oceanic Races
Livvästar måste inte ha automatisk uppblåsning
Spectra får samma status som Dyneema, begreppet High Modulus Polyethene (HMPE) införs som generellt begrepp
Heavy Weather jibs får ha ett rev
Inget krav längre på revbart storsegel eller trysail i Cat 4
Inspektion av livflottar enligt ISO 9650 har reglerats till tillverkaren normer, dock längst 3 år för Cannister och 1 år för Valise
Batterier bör vara av typ ”Sealed”.
Livbojar/frälsarkransar bör vara gula/orange (ej vita)
Stormsegel bör ha eget förstag, trysails bör ha egen skenaFörändringar 2013-01-01
Flytvästar skall ha sprayhood och integrerad säkerhetssele
Här finns en bra artikel som Sten edholm har skrivit. Den publicerades första gången i Segling 4-2006.
Havskappsegling innebär större belastning över längre tid än traditionella bankappseglingar, och den sker också i mörker. Med en ansvarsfull skeppare som är insatt i de krav som ställs, skaffar bra utrustning och ordnar gemensam utbildning, så kan risker och skador minimeras. Med gott omdöme och träning kan också slitage och onödiga reparationer minskas.