Stora Oset Race 2012
Idag var det säsongsstart på hemmaplan med Stora Oset Race i Björlanda. Efter ett par dagar mer riktigt skitväder, så fick vi riktigt propagandaväder med strålande sol och 6-9 m/s från väst. Lite kyligt men helt ok. Foton: Sören Lundin.
Enda dilemmat med Björlanda är att det är grunt i inloppet. 2.20 räcker inte riktigt för de lite större båtarna som får cirkulera utanför hamnen. Vi krängde båten och passerade utan att gå på. Helt otroligt att en av Sveriges största hamnar inte han ha ett vettigt djup.
Strax efter start. Dagen började med en kryss, eller egentligen en lång bidevind västerut. OK start och kryssfart och vi var snabbt förbi båtarna i starten framför. Men First 40 låg till vänster och kunde på något underligt sätt omvandla överhöjd till fart. Även Bavaria 38 Match Draklunne var bra med när det var dags för en kort kryss ut i havet mot Pölsan. Otroligt jobbig sjö, och vi hade problem att få till farten. På andra halvan gick det bättre och vi var ganska jämna med både First 40 och Draklunne. Här behöver vi 100 timmar till för att hitta vettiga trim och växlar i svår sjö. Båten är känslig och kräver 100% koncentration.
Sedan rundning av Pölsan och kurs österut. Vi hissade en lite mindre A5 då vi trodde det skulle bli brant, men bestämde oss för att byta till vår stora A2. Vi har ett bra track-record när det gäller spinnakerbyten, så kanske var vi övermodiga. A5 hamnade i sjön när den skulle ner, och med drivankare så var broachen ett faktum. Megatrassel och bara att plocka ner och köra fock ett tag. Benet där vi skulle dominerat blev i stället ett bottennapp där vi tappade 1000 meter på båtarna runt omkring. Till sist fick vi upp A5 igen och kunde rycka ifrån Draklunne. Blandad fock och gennakerslör ner genom Kalvsund där vi seglade aktivt och bra.
Rundning igen och en lång bog norrut med TWA 110-120. Upp igen med A5 och fullt häng precis på gränsen. Otroligt bra speed där vi hängde av Draklunne och hämtade in hela avståndet till First 40. Sedan gipp och målraka där vi provade alla trick för att komma om. Men till sist fick vi ge oss och gick i mål en båtlängd bakom.
Draklunne seglade stabilt och spikade (grattis som fasen). Vi var nöjda med farten och sättet att driva båten men kanske lite mindre nöjda med århundradets största spinnakertrassel. Och vi behöver mer tid i båten för att kunna rå på de bästa.
Fight mellan de två First 35:orna.
J/92 Jalla med ett helt godkänt första race.
1 Bavaria 38 match 3 Mattias Wilson Draklunne GKSS 1.314 3:19:08 4:21:40
2 Omega 30 78 Hans Caspersson Lova GKSS 1.143 3:49:51 4:22:43
3 Cumulus 434 Johan Söderberg Strecket BKSS 1.104 3:58:38 4:23:27
4 Dominant Race 76 Mikael Ekbrand Magda KMS-Nordön 1.162 3:47:17 4:24:06
5 Albin Alpha 17 Ulf Danielsson Sälta LESS 1.099 4:01:25 4:25:19
6 Café 28 8 Mattias Mellström Cat Noir LSS 1.170 3:49:26 4:28:26
7 First 40 38 Stefan Kylebäck La Veuve Noire GKSS 1.389 3:13:34 4:28:52
8 Luffe 40.04 4004 Gunnar Ödman josephine gyc 1.326 3:23:31 4:29:52
9 Express 230 Mikael Karlsson Tripnet BKSS 1.114 4:02:36 4:30:15
10 J/111 69 Peter Gustafsson Blur Viken Ägir 1.399 3:13:41 4:30:58
May 14, 2012 @ 07:18
Hälften av topp 10 är 70-tals / 80-talsbåtar. Visar att SRS funkar bra ? Kul att det kan bli så jämt även om dessa båtar ju är väldigt välseglade av rutinerade gäng.
May 14, 2012 @ 10:31
Grattis Casper och synd att jag inte kunde vara med!
May 14, 2012 @ 11:12
Kul segling med kul startfält, från stort till smått.
Tack alla
Niclas J/92 Jalla
May 14, 2012 @ 12:30
Tack BKSS för ett bra arrangemang, som dessutom belönades med bra väder.
Glöm inte anmäla er till Pater Noster race!
Vi lovar nya fina banor från Salt&Sill till Skärhamn i år. Och bra social samvaro före och efter.
Mats
May 14, 2012 @ 16:27
Var kan man hitta beskrivning över den nya bansträckningen?
May 14, 2012 @ 14:03
http://x-412-primex.blogspot.se/2012/05/stora-oset.html?m=1
Här är annat reportage från Stora oset.
May 14, 2012 @ 14:30
Oj då, Exilia var inte på humör i söndags…
May 14, 2012 @ 14:45
Lika bra som ni var på Hermanö runt när ni diskade Vipern…
Då var det en diskussion om man skall följa reglerna eller inte. Det borde vara samma här? Eller är det OK att inte segla banan Pelle?
May 14, 2012 @ 16:07
Hej Pelle,
jodå, inget fel på humöret i söndags.
Blev däremot lite sämre idag när jag läste på på Prime-X bloggen.
//Björn
May 14, 2012 @ 17:05
Hej Björn,
se min kommentar som ett taffligt försök att vara käck! Inget annat, jag var inte där och inte inblandad i det så jag ska hålla tyst…
May 15, 2012 @ 09:04
Pelle,
inga problem! Inte heller min mening att låta gnällig.
det var ju en fantastisk seglinglördag så jag hoppas att alla hade lika roligt som jag.
//Björn
May 15, 2012 @ 10:35
Fantastisk seglingssöndag så klart!
May 14, 2012 @ 17:13
Det är lätt att gapa lite på sjön i stridens hetta:). Hehe sedan får man väl coola ner lite när man kommer i land.
May 14, 2012 @ 21:36
Tack BKSS för en bra säsongsstart,
Perfekt väder och vind precis som förra året!
Fredrik – Dominant Race Magda
här är vår syn på seglingen:
http://dominantrace.wordpress.com/2012/05/14/stora-oset-race-2012/
May 16, 2012 @ 10:17
Hur ska vi ha det?
Det kommer fram en del nyttigt i den här diskussionen som åter igen belyser att det är inte så självklart vad som gäller kring protestsituationer. tex:
*Att det är viktigt med en formellt riktig protest visar ju detta och andra infekterade diskussioner här på Blur (“Snurra Bobo, snurra” är ju en klassiker).
* Att det är protestkommitén som dömer och att det kan finnas faktorer som gör att den felande båten inte helt självklart skall utgå, alltså tävlar den fortfarande.
* Att det finns olika åsikter om man tycker det är “gentlemannamässigt” att pröva saken i en protestförhandling. Risk för skitsnack efteråt.
Jag har haft nöjet att segla med både Calle och J-O och vet att det här reder dom ut själva (och har säkert redan gjort det). Bra om vi kan fortsätta diskutera olika situationer och exempel så vi får en större samsyn på vad som är ok och inte.
May 16, 2012 @ 11:58
+1 Claes
Blir intrressant med big boat i marstrand, tex vid start där vissa förmodligen kommer skrika sig hesa, o inte ge lovartsbåtar möjlighet att hålla upp pga deras lovartsbåt mm
Dessa protestförhandliganr vill jag inte deltaga i:-)
Hoppas att erfarna seglare kommer föregå med gott exempel!
MVH Andreas
May 16, 2012 @ 15:05
Det finns lite olika ambitioner i satsningarna vilket kan leda till olika ideer om vad som är ok och inte.
Minns ett race i 11:meter där en av de mer välrenommerade båtarna hamnar i ett babordsläge vid en tight start, i sista sekund väjer styrbordsbåten för att undvika kontakt.
Styrbordsbåt var nya i klassen, efter racet frågades varför dom inte väjde som babords båt.
Svaret var; ni begärde inte plats.
May 16, 2012 @ 15:24
Hänger inte riktigt med vilken båt som är styrbords och babordsbåt, men att begära plats vid en styrbord-babord är bara trams, i varje fall strikt regelmässigt. Som babordsbåt är du ALLTID skyldig att hålla undan för en båt för styrbord, oavsett om styrbord håller tyst eller begär plats.
Sen kan det finnas strategiska och taktiska skäl som gör att man vill begära plats/skrämmas för få den andra båten ur vägen.
May 16, 2012 @ 15:43
Det var lite det som var poängen.
Om man själv vill ngt så kanske man bör höras markera detta även i andra situationer.
Tyvärr så kan någon uppfatta det som ett otrevligt agerande men ideen är att förtydliga sina avsikter jmf starten ovan.
Det bör inte vara samma som att vi skall vråla till varandra i tid och otid.
Pga av olika ambitioner kommer man att uppfatta samma sak olika ?
May 16, 2012 @ 14:06
Cleas,
Ligger bakom oss. Att jag hamnade i detta beror mest på att jag skrev på bloggen (svårt med nyanser ibland när man skriver). Jag var bara med som gast på Kriser Gustavssons First 35, Elusive. Vi kör bara shorthand med PrimeX i år (Bohus Racet och Tjörn Runt (Shorthand klass)) och tisdags segling på Hönö/Öckerö.
Nu får vi se fram emot PaterNoster. Då ska vi inte göra några misstag :)
JanO
May 16, 2012 @ 14:30
Då ses vi på Bohusracet.
Ska bli kul!