Skip to content

45 Comments

  1. Johan
    May 22, 2012 @ 09:28

    Var hittade du banan? Fick du den per mejl? Fanns starttider med också?

    Reply

    • Björn
      May 22, 2012 @ 09:30

      Peter fick banorna av mig. har inte fått starttiderna ännu, vet inte om tävlingsledningen är klar med de ännu.

      Reply

      • Johan
        May 22, 2012 @ 10:21

        OK! Kanon att få banorna så här några dagar innan.

        Reply

        • Calle T
          May 22, 2012 @ 12:52

          Finns banorna tillgängliga för oss övriga seglare? Hittar dem inte…
          Calle t

          Reply

          • Calle T
            May 22, 2012 @ 13:17

            Sorry, fort o fel. Hittade dem :-)

  2. Anders Averdal
    May 22, 2012 @ 09:39

    Mycket vind
    Sjösjuka
    För mycket granit

    Kanske dags för golfklubbor!

    Reply

    • Misilen
      May 22, 2012 @ 10:40

      +1

      Fegar man ut så lämnar man ju fältet öppet för “Tjörnbor i små båtar”! Det vore ju förfärligt om några sådana seglare blev framgångsrika!

      Reply

    • Paul Cayard
      May 22, 2012 @ 14:55

      Håller helt med. Förstår inte varför man fegar.

      Jag menar, ryker mast, segel eller båten går i graniten kan jag ju alltid segla med någon annan cool båt nästa helg.

      Reply

  3. SWE54
    May 22, 2012 @ 10:43

    Märkligt att man inte tillåter solosegling när det nu ser ut att bli väder som många skulle fixa att segla sina båtar solo i. Särskilt med tanke på att no-crew.se har visat att intresset är stort.

    Reply

    • Johan
      May 22, 2012 @ 11:28

      Å andra sidan kan det bli svårt att ändra tävlingsföreskrifter efter väder.
      För ett par årsedan hade det inte varit lämpligt att segla själv. Det är svårt att få alla nöjda.

      Jag är mindre nöjd att tampas med stora shorthand båtar (30-40 fotare) startar efter långsammare båtar. Ofta seglar de seglar de inte tävlingsmässigt på tva man i förhållande till hur båten hade seglats med full besättning. Massor av störd vind och konstiga “vägval”. Lurigt när det blåser lite mer och trånga passager. Långsammare inskotningar, osäkra gippar usw.

      Bohusracet, Watski, och Nidingen Runt är perfekt, då får shorthandseglare segla mot varandra.
      Men går man in i hamn som Soloseglare och sover under tävlingen eller kastar man ankare när man blir trött? Kan man hålla sig vaken så länge på ett säkert sätt?

      Reply

      • SWE54
        May 22, 2012 @ 11:47

        Nej men det borde i alla fall vara öppet för alla så kan man ju välja att inte segla om vädret blir en alltför stor utmaning.

        Reply

        • Johan
          May 22, 2012 @ 12:22

          Jo, men… :-) vem sticker inte ut när man väl är på plats och då får tävlingsledningen ta det där beslutet att alla utom Shorthand. De vill de nog inte ta, men jag vet inte alls hur de resonerar. Eller så gör man det lätt för sig. Är SMHIs prognos kl xxx över en viss vindstyrka och/eller vinden överstiger xxx m/s kl xxxx på station X, så blir det ingen shorthandsegling. Det går ju alltid låta shorthand segla en egen bana dessutom. Så slipper man problematiken med att hamna i vägen. Å andra sidan när jag väl seglar en, två eller full så vill jag segla samma bana och starta som vanligt och inte egen klass. Seglar jag ensam eller två så beror det på jag inte lyckats få tag på gastar.

          Men hur gör du på Bohusracet. Lyckas du hålla dig vaken så länge?

          Reply

          • SWE54
            May 22, 2012 @ 16:35

            Till Bohusracet är vi anmälda två st men jag kör solo om det skulle komma till det. Dryga 30 timmar klarar man.

          • Johan
            May 22, 2012 @ 17:25

            “om det skulle komma till det.” Har det inte gjort det?
            http://www.Bohusracet.se den 18/2

            “Anmälningar rullar in och vi utökar möjligheten för fler klasser i racet. SOLO seglare ärvälkomna att anmäla sig och har ette eget pris att segla om. Blir det fler än 3 så sätter vi upp ett vandringspris.”

          • SWE54
            May 22, 2012 @ 21:28

            Jag menar om sambon inte kommer loss från jobbet i tid eller något annat skulle inträffa.

  4. Mats
    May 22, 2012 @ 11:27

    Peter! Jag har allt sett dig i gästhamnen på Klädesholmen, så du har nog varit och rekat i dessa vatten tidigare:)

    Reply

  5. Stefan
    May 22, 2012 @ 12:32

    Det var länge sedan någon sade det, så nu gör jag det:
    ENTYP PÅ UTLAGD BANA I FRITT VATTEN !
    Finns orientering för dom som vill lufsa runt i skogen och golf för dom med handicap.

    Reply

    • niclas
      May 22, 2012 @ 15:36

      lol

      Reply

  6. Per
    May 22, 2012 @ 16:18

    Hehe men för fanken, gilla läget. När banan är lagd är det ett faktum, inte ett problem:).

    Reply

  7. P
    May 22, 2012 @ 21:59

    Lite onödigt att lägga en bana man förlorar tävlande på. För vad? Vara tuff?

    Reply

    • Per
      May 23, 2012 @ 09:30

      Japp för att vara tuff. Segla runt om det är ett problem, ge sedan feedback till arrangören till nästa års race. Det är liksom inte OS.

      Reply

      • p
        May 23, 2012 @ 09:59

        jag ger feedback genom att inte vara med.

        Reply

        • Carl Peter Carlsson
          May 23, 2012 @ 14:15

          Varför skall Tjörnborna lägga sin fritid för att arrangera en regatta till dig? Med den atttityden får vi snart ingen att ställa upp. Då återstår bara att betala företag för att arrangera och vad händer då med kostnaden? Hur många blir vi då på en regatta? Nä du jag ställer hellre upp och hjälper till lite än gnäller och ställer krav…

          Reply

          • SWE
            May 24, 2012 @ 16:51

            Rätt inställning!!!

        • Peter Gustafsson
          May 23, 2012 @ 14:30

          Ja, feedback från seglarna är bara “gnäll”.

          Jag är lite trött på arrangörer sin gärna vill marknadsföra sig och ha input, men när det blir dialog med seglarna så slår man ifrån sig.

          I alla år har man lagt inshorebana när det blåser av hänsyn till små båtar. Ingen har haft några synpunkter på att man försöker göra alla nöjda och prioritera säkerheten.

          Reply

  8. Jörgen Knutsson
    May 22, 2012 @ 23:10

    Jag har gått i dessa vatten med H-båt och X-99 ett antal tillfällen och både under racesituation och cruising. Jag kommer förmodligen att gå där om det krävs även på lördag, men jag tycker det är olustigt att segla i de trängsta passagerna i en tävlingssituation där man ej själv alltid råder för vilket spår man tvingas välja. Vore trevligare om vi kunde fokusera mer på seglingen med skiften, strömmar och andra medtävlare än på att leta efter bränningar!

    Reply

  9. Johan
    May 23, 2012 @ 13:54

    Kör Blur.se live bilder från Pater Noster?

    Reply

  10. Ulf Brändström
    May 24, 2012 @ 15:40

    Jag förstår inte varför man vill lägga en sådan här bana? Vad är poängen? Att vi alla ska ha högre försäkrings premier nästa år?

    Jag vill verkligen höra tävlingslednigens officiella argumentation för denna dragning…….. ( finns det?)

    Reply

    • Niclas
      May 24, 2012 @ 17:26

      PNR går väl traditionellt genom gruset, det är väl halva grejen med denna segling?
      Att arrangera något för andra i ideellt format verkar vara väldigt otacksamt och jag är övertygad om att man gnällt om man lagt en säkrare och otraditionell bana.
      Vi ser oerhört mycket fram mot PNR och är glada över att stenungsunds ss har trevliga kringarr.

      Reply

      • Ulf Brändström
        May 24, 2012 @ 17:32

        Vad seglar du?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 24, 2012 @ 22:41

        What?

        När seglade du det här racet senast?

        Banan har tidigare använt de sjömärken som finns som rundningsmärken och man har aldrig behövt ta stora risker för att vara med i fighten.

        Tittar man på bilden ovan så har man tidigare gått från 8 till 3 vilket är relativt ok även om det blåser hårt. Att gå från 2 till 3 är en helt annan sak. Den snabbaste vägen vid SV-vind är antagligen att kryssa tajt längs sydsidan (och in i mellan) Pater Nosterskärgården för att undvika strömmen. Sedan ett sista livsfarligt babordsslag ut mellan bränningarna för att runda Dynan och Pynten. Ett “safe” alternativ är att gå västerut först, och sedan nöta i motströmmen väster om alla öar. Men då är man redan hopplöst efter.

        På samma sätt hade bana 2 blivit minst lika rolig och 1000 gånger säkrare om man kört märke 11 + Vannholmarna i stället för Kråkorna + Djävulshålet + Flatholmen.

        Min feedback var egentligen att man hade kunnat göra minst lika bra banor som inte premierade ett stort risktagande.

        Reply

        • P
          May 24, 2012 @ 23:19

          Banläggaren kör kanske motorbåt?

          Reply

  11. Krister Gustafson
    May 24, 2012 @ 17:35

    Hej Alla Seglare !!
    har fått några avhopp till Pater Noster , behöver ett par man till
    på vår First 35 Elusive , hör av er på 0708-123667 om någon är sugen !!!
    mvh Krister

    Reply

  12. Jonny
    May 24, 2012 @ 18:09

    Tjipp.

    Kommer att tuffa dit pråmen på fredag till Klädesholmen, lägger man sig på gästbryggan i den västra hamnen eller finns det platser närmare Salt & Sill för oss tävlande?

    Reply

    • Björn
      May 25, 2012 @ 08:00

      Det finns platser på Salt & Sill. skulle det vara fullt så kan man också lägga båten på Mossholmens Marina. Man ligger gratis på både Mossholmen & Salt & Sill. På Mossholmen lägger man sig mitt emot tappen.

      Reply

  13. Stefan C
    May 24, 2012 @ 22:05

    Hittar inte kartan över banan, ngn som kan posta en länk över den?

    Reply

  14. Sir
    May 26, 2012 @ 20:42

    Grattis Oskarsson till segern!

    Reply

  15. Hans Johansson
    May 27, 2012 @ 23:20

    Tack för ett bra arrangemang IOD gänget, vet att ni lägger ned både tid, pengar och massa energi. Fest, bra käk, läsk o grymt väder, vi njöt extra mycket av sälen som låg och titta på oss när vi rundade vid första Pater Noster skären. Extra tack till Kjell som ställde upp med kort varsel som tävlingledare.

    Reply

    • Johan
      May 27, 2012 @ 23:54

      +1

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.