Related Posts
GoForSpeed 11 Stockholm | live
10:00 Start – Fika och nätverkande * Välkommen och kort om SHF och 2018 – Johan Tuvstedt * Välkommen till North Sails på Lidingö – Martin Angsell 10:40 SRS 2018 – Jimmy Hellberg / SSF SRS 11:10 Inför ORCi 2018 – Johan Tuvstedt * Ändringar ORCi efter AGM och Submissions – Thomas Blixt 11:30 Undanvind […]
Live från båtmässan | 100% segling
Förhoppningsvis blir det lite skönt snack på båtmässan idag. Har ni frågor eller funderingar så lägg en kommentar så kanske vi hinner snappa upp det. Seglingseliten samlad på Båtmässan i Göteborg Lördagen den 4 februari rivstartar Båtmässan i Göteborg med ett scenprogram späckat med segling. Profiler som jorden-runt seglaren Dee Caffari, Volvo Ocean Race-vinnaren Martin […]
Sandhamn Open felräknat?
Är det någon som är en fena på ORCi som kan kolla resultaten från Sandhamn Open? Jag reagerade framförallt på att tidsskillnader var enorma på korrigerad tid. Trots bra besättningar som alla borde kunna segla sina båtar ganska nära 100% och mycket stabila förhållanden. Dessutom små båtar stadigt i topp medan snabbare båtar hamnade längre […]
11 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Bertil Janmark
Jun 9, 2012 @ 18:46
Kommer just från en protestförhandling med protestkommitten för Sandhamn Open. Lite trött blir man! Första seglingen var minst sagt lite rörig med drivande märken och annat. Vi protesterade mot att kryssmärket drev, (och därmed förkortade den 2:a kryssen med ca 50%). På den 1:a kryssen mötte vi, det som sedan visade sig vara kryssmärket, (med vidhängande motorbåt), ungefär 200 meter i lä om 1:a kryssens pliktmärke. Efter pliktmärket,(märke 1), föll alla av och seglade direkt till lämärket. (vart tog 1:a kryssens halvvind vägen). På 2:a kryssen mötte vi lovartsmärket, (med samma motorbåt), efter vad vi bedömde som ca halva kryssen. Där och då beslöt vi att fortsätta till lovartsmärket som vi bedömde måste ligga på samma ställe som på 1:a kryssen eftersom ingen banändring meddelats. (Men det var pliktbojen som låg kvar och inte lovartsmärket).
Protest inlämnades mot kappseglingskommitten mot att banan ändrats på ett felaktigt sätt. I protestförhanlingen fick vi veta att funktionärsbåten med lovartsmärket meddelat tävlingsledningen att man drev men att det var “marginellt” och tävlingsledningen beslöt att inte vidta någon åtgärd!!
Trist att vårt kungliga segelsällskap inte klarar att arrangera en segling med bättre förutsättningar utan tycker att ett drivande lovartsmärke är helt i sin ordning. Tror att de båtar som kom upp till lovartsmärket sist inte hade mer än 2-300 meters undanvind!
Jaja vi fick i alla fall segla och nu skiner solen.
Tommy L
Jun 9, 2012 @ 21:14
Trist, men inte förvånad.
Martin Blomberg
Jun 10, 2012 @ 12:26
Man kan inte protestera mot kappseglings kommittén. Man begär gottgörelse om man anser att man missgynnats med en sämre placering tex av att ett märke draggat så att du som första båt får segla längre än efterföljande båtar som kan runda tidigare. Regel 62.1(a)
Krister Svensson
Jun 9, 2012 @ 20:03
Banan i race 1 var helt klart felaktig tappert av er att protestera, tyvärr dömt att misslyckas.
KS
Sam V
Jun 9, 2012 @ 22:30
Tycker seglingsledningen hanterade dagen väl med tanke på att vinden vred typ hundraåttio grader under dagen. Plus att de hade märken som slet sig att hantera, som de flesta deltagarna såg och uppfattade rätt
O
Jun 10, 2012 @ 00:18
Varför slet de sig?
m
Jun 9, 2012 @ 23:29
Inte förvånad alls..
Johan L
Jun 10, 2012 @ 12:29
Sugen på att se live från tävlingen. Det fungerar inte i min dator.
Mattias
Jun 10, 2012 @ 15:38
Det funkar inget vidare…..
JIMMY
Jun 10, 2012 @ 20:29
Sorry, mitt fel. Hade sönder en sladd till livekameran och hade inga prylar att löda ihop den med. Synd för vi gjorde många sköna tabbar samt sköraste segel och sköt en coder-furler så det hade hade nog varit underhållande att titta på!
Jag lovar att allt ska vara mekat och klart till ÅF!
Team Styrbord
Jun 11, 2012 @ 16:03
Seglingsledningen gjorde ett kanon jobb på Söndagens Costal Race, bra VHF trafik och tisplanen höll. Kul Bana…och tur med vinden. En trevlig dag på havet helt enkelt.