Færderseilasen 2012
Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om Færderseilasen. Å ena sidan är det massor av logistik och koordination, krångel med mätetal och ofta frustrerande lättvindspartier där man bara vill lägga av. Å andra sidan är det supertrevligt på bryggan, fin nattsegling och långa stunder av helt fantastisk kappsegling mot bra motstånd. Men enligt Seilas så är jag tydligen “Færderentusiast”. Går det att bota?
I år var det typiskt Færderväder. Prognoserna pratade om lätta vindar, osäkra vrid, motström och lite regn. Precis som vanligt alltså. Och metrologerna på bryggan pratade om kaos när vi försökte få dem att säga någonting öm lördagsmorgonen.
Fredagen bjöd i alla fall på strålande sol och 2-3 m/s från SV. Vi hade gott om tid och hade bra ordning på allting. 1.5 timmar före start åkte vi ut så att alla fick bekanta sig med vår nya Code 0. Vi hade haft uppe den på torsdagen på väg upp, men det var viktigt att alla hade koll.
Enda missen i förberedelserna var att motorn stannade en timme före start. Soppatorsk. Och var tvungna att segla in till macken för att fylla diesel. Stressigt. Nu var i alla fall adrenalinet igång… Patrik, Mats och Fredrik verkar nöjda.
Lätt krysstart där vi var för tidiga i lovart. Efter att ha klämt 10-12 perfekta starter i Marstrand förra helgen så var det som att all kompetens var borta. Det var bara att slå, gippa och lägga sig bakom, vilket straffar sig i 1 m/s. Efter en stund (kändes som en evighet) kunde vi börja segla vårt race och ta oss ner mot öarna till vänster. Flera hade haft bra tryck där, och jag tycker det funkade för oss också. Teknova och 4-5 andra snabba båtar valde högerkanten av samma anledning.
Lätt kryss ner förbi Dyna Fyr där vi fortsatte på vänstern. Sträck mot Nesoddtangen lysboj där vi hamnade i ett bra spår med lite vind mitt i banan. De i lovart om oss hade ännu bättre tryck och vi tog ett kort slag upp i det när vi såg att det blekade ut framme i lä. Wow. Omstart? JV41R, Teknova och ett par andra verkade ha stannat vid märket där det var betydligt lättare.
Vi hade ett bra spår och kunde rulla ut vår code precis i rundningen. Minerna på den 40.7 som vi passerade med dubbla farten var helt obetalbara. Här passerade vi ett antal båtar, bland annat King 40 Magic och en Class 40, som inte skiftade växlar i samma takt som vi. Gott. Sedan var det åter fock… och nu var vi med i matchen igen. Bara JV41R, Teknova och Karukera före, men massor av bra båtar precis bakom. Framför allt Luffe 40 Olisabeth från starten efter oss gick bra.
Efter ett tag kunde vi åter sätta code och gasa om Karukera i lä innan det dojade ur och vred med nere vid Slemmestad. Här var vi i fatt och förbi JV41R och en Landmark 43! Men vad hjälpte det när Teknova jobbade hårt med puffarna på högerkanten söderut. Otroligt svårseglat ett tag innan det fyllde på från öster. Bara över till ostsidan för att möta vinden för att kunna gasa söderut. Skönt att komma iväg.
I år hade vi ok tryck genom alla de svåra sunden. Fredrik och Pelle jobbade hårt. Vi började vänster för att undvika motströmmen, sedan utnyttjade vi grundflaken innan vi småkryssade ner längs Hallangstangen och in mot Dröbak. Bra fight med en X-41 som vi till sist slog men framför allt hämtade vi in massor på Teknova. Jag tror aldrig vi har klarat sunden på ett så bra sätt någon gång, och de enda som gick bättre var en Larmark 43 och en X-50 som smet innanför Oscarsborg och Slottet, men det kändes som en högriskmanöver.
Lätt kryss söderut där vi och Teknova fortsatte fighten på högerkanten. Vi hade lite bättre speed, men framförallt så plockade Pelle och Arvid några bra skift och så var vi förbi. Otroligt skönt. Och nyttigt att ha en bra båt att köra mot. Foto: Anders Averdal på Teknova som har koll bakåt.
Efter Filtvet ökade vinden och vred på syd så vi bytte till medium/heavy-focken. Vi ville vänster, men slarvade lite med skiften i bytet så Teknova rann ikapp igen, men vi höll dem på fart. Det lättade igen till 2-3 m/s så byte tillbaka till lätta focken. Nu gick vi markant bättre och kunde rycka en bit. Sedan plockade Arvid ett par bra skift och de var borta. Utanför Gullholmen stod X-50 och ett par andra båtar parkerade i stiltjen, så vi var lite oroliga för omstart. Men till sist fyllde det på med en ostanvind som var seglingsbar.
Eftersom det skulle vrida på syd så var valet att gå högt för att möta motvridet eller att gasa på och hoppas på ett stort vrid som innebar kryss ut till Færder. Motströmmen avgjorde och vi satte coden och gasade på mot inre delen av Bolærerna. Över 5 knop och alla man på railen i 2 m/s är ganska kul och vi passerade lanterna efter lanterna under nattens mörkaste timmar. Svårt att veta vad som var vad så alla såg med spänning fram emot facit när det ljusnade.
Precis innan Bolærerna kom vridet. Upp med medium/heavyfocken och rulla in coden. Och vridet blev tillräckligt stort för att alla skulle behöva kryssa. Nu var vi definitivt före de som kört på utsidan av Bolærerna, men det var ändå nerbvöst att vara enda båt på högerkanten (förutom två skutor). Småkryssande för att undvika strömmen och till sist mötte vi båtarna som kom från vänster. GP42 Al Capone, Brenta 42, JV41R och X-50 Jokerman. Wow! Alla hade legat långt före vid Gullholmen.
Vinden ökade successivt och det var en tuff sista kryss ut till Tristein. Svårt att jämföra sig med Jokerman i 7-8 m/s kryss i havssjö. Även JV41R drog iväg så klart, och det var de vi måste fånga för att vara först i klassen. Jag är osäker på hur vi skall kunna segla jämt med dem på 1.41? Normalt har ILC40 (JV41R Karla II är ju ex Visione ex Aquavit) NorLYS på minst 1.45. Nåväl. Vi kanske skulle hämta in honom på undanvinden?
Runt Tristein och upp med A2. Fantastisk segling hemåt med 10-12 knop och sjyssta surfar. Men inte tillräckligt med vind för att det skulle gå riktigt fort. Smågippande ned genom Bolærerna (Brenta 42 gick på utsidan men tjänade inget på detta) och vi försökte på alla möjliga sätt hamna i ofas med JV41R men det fanns inte så många varianter… Vi var nästan 8 minuter efter dem i mål och jag vet inte var vi skulle kunna ha hämtat hem det.
Till sist blev vi 3:a i tuffa R40 som vanns av Erling B Skallerud i First 40.7 Fortitude, som måste ha seglat ett mycket bra race, och JV41R.
1 FORTITUDE First 40.7 Erling B Skallerud 1.34 27:50:19
2 Karla 2 JV41R Steen Jørgensen 1.41 28:20:36
3 J/111 Peter Gustafsson Viken-Ägir 1.41 28:31:31
4 First Tracks First 40.7 Svenn-Erik Hansen 1.34 28:42:02
5 Begge Dehler Deheler 41 Truls Olsen 1.39 28:51:25
6 Breezin Xp 38 Morten Gaarud 1.37 28:56:24
7 NETHANJA IV X-40 Christian Ferner 1.34 29:12:24
8 X’est La Vie X-40 Ketil Fridheim 1.34 29:17:16
9 Karukera First 40 Ola Sandell 1.39 29:21:48 TIL
10 PRONTO Xp 38 Rune Øverås 1.37 29:30:05
11 TEKNOVA/ALBATROSS R First 40 Bengt Falkenberg 1.39 29:32:05 TIL
Andra svenska placeringar:
R33 11 Lady Godiva Dominant 105 Anders Dahlsjo 1.25 29:23:08
R33 12 JESUS FOR LIFE J/97 Lennart Janson 1.22 29:36:17
R36 9 DRAKLUNNE 38 Match Mattias Wilson 1.32 29:43:31
R36 13 feelgood Salona 37 Fredrik Thafvelin 1.33 29:56:25
R36 32 AERO Mumm 36 Roger Ahlqvist 1.36 30:56:53
R36 42 Horse Power HP1030 Andreas Samuelsson 1.30 DNC
R36 42 SUNDANCE First 36.7 Jan Persson 1.29 DNC
Vad som också var kul var att se fartpotentialen mot andra båtar. Vi hade 15 snabbaste tid på långa banan och det är inte vilka båtar som helst vi fightas mot i vår lilla 36-fotare.
Här är vår seglade tid + de båtar som hade liknande tider.
Jysla Løye Farr 40 OD Stein Egil Svendsen 19:54:54
Karoline Landmark 43 Dag Skarsgård 1.47 19:57:41
Destin Landmark 43 Tore Kandahl 1.49 19:57:41
Al Capone GP42 Christian Von trepk 20:00:30
Karla 2 JV41R Steen Jørgensen 1.41 20:06:06
Blur J/111 Peter Gustafsson 1.41 20:13:51
Ren Glede Brenta 42 Anne Grete Eidsvig 1.44 20:25:40
Jokerman X-50 Per Ottar Skaaret 1.45 20:25:47
Karukera First 40 Ola Sandell 1.39 20:36:35
Kjappfot X-482 Hans Wang 1.39 20:40:56
Teknova FIRST 40 Bengt Falkenberg 1.39 20:43:48
CHAOS Swan 48 Rune Opstad 1.39 20:45:30
Begge Dehler Deheler 41 Truls Olsen 1.39 20:45:38
Så jag är jättenöjd. Och om målet med den nya båten var att få fler glada miner ombord så har vi lyckats. Titta på bilderna ovan. Ingen har skrattat i Drøbak förut. Och när man sitter och navigerar klockan 02:00 och hör hur trimmern garvar högt så vet man att man har en båt utöver det vanliga…
Tomas Nordh
Jun 12, 2012 @ 10:44
Hur mkt bidrar stagseglet ni sätter innanför gennakern till farten i knop eller%? Hur stort är det? I vilka vindvinklar gör det störst nytta?
Tomas
Peter Gustafsson
Jun 12, 2012 @ 12:24
Jag håller på att skriva en artikel om vår undanvindsgarderob. Då tar jag upp stagseglet.
PÅ J/111 vet vi inte riktigt ännu, men på J/109 hade vi “märkbar positiv effekt” från TWS 6 knop och TWA 120-160 typ.
Wrap Up 2012 | BLUR
Dec 29, 2012 @ 22:00
[…] blekskenare var Færderseilasen, där vi gled igenom Drøbak på ett bra sätt och kunde runda Færder fyr tillsammans […]