Skip to content

96 Comments

  1. Midsommar, som vanligt… | Ewaluvans seglarblogg
    Jun 23, 2012 @ 20:42

    […] Det är skönt med traditioner! Man känner igen sig och vet hur man ska bete sig! Midsommar = regn, rusk och vindar! Nu ställde C:s jobb till det så vi struntade i att ge oss ut med båten. Fast det kan va mysigt att tända ljus och mysa till det under en filt också, eller …. Nästa vecka hoppas vi på väder och goda vindar för då måste vi på rekordtid ta oss upp till Uddevalla för att segla Bohusracet. Jag har aldrig haft så lite ”timmar på sjön” som i år, och det är knappt att jag fått till ”sjöbenen”…. Lite valpigt på däck är det och känslan fattas (lite viljan också…) men jag får se det som en ytterligare utmaning… som om det inte räckte ändå ;.o) Följ spekulationerna och skvallret på Bohusracets trash talk […]

    Reply

  2. Thomas Wiberg
    Jun 23, 2012 @ 20:54

    Anne och Arild Heldal är mina klara favoriter, både till klasseger och totalen! Har supertrim på sin Hansson 31:a. Kolla resultatet från Faerdersejladsen! Go, Heldals, go!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 23, 2012 @ 23:58

      De vann shorthandedklassen med stor marginal, men det var bara 11 båtar.

      Att man sedan räknade fram att de seglat snabbas är lite lustigt eftersom de startade i Son 18:10 och seglade en helt annan bama. Resterande 800 båtar hade det stora nöjet att segla i mycket lite vind i Oslo och Drøbak samtidigt som Frøkna låg vid bryggan.

      Kan man välja nästa år så seglar vi gärna också fram och tillbaka på yttre Oslofjorden :-)

      Reply

  3. Erik J
    Jun 23, 2012 @ 21:01

    Spikkelera kan man alltid ;-)
    Visst blir det ikke enkelt å slå Karl-Melker og Hans med 3 1/2 time…..men……det er stømt på Vestkusten…..vegvalget vinner ;-)

    Vi har vært heldige å få innbytte på vår gamle stor, på JYSK……..vi blir skumle i år…..

    Halvvind nordover og innaskjærs hjem…..om Gud og metreologene vil……

    Velkommen etter *lol*

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jun 23, 2012 @ 22:20

    Nytt mätbrev för Cheetah med nya kolmasten = 1.31

    http://matbrev.svensksegling.se/ReportViewer/ReportView.aspx?id=85

    Reply

    • Erik J
      Jun 23, 2012 @ 23:26

      Takk o pris ;-)

      Reply

    • Pär Bäck
      Jun 24, 2012 @ 11:13

      Med det mätbrevet klättrar Cheethan upp en startgrupp går i grupp 5 nu. ‘

      Reply

  5. Erik J
    Jun 23, 2012 @ 23:47

    Ataglig er jeg en storkjeftig fan som tror at 50 år; opp og ner gammelt norsk land i Vestre viken (som egetlig er östre)…..you right.

    Reply

  6. Team Exilia
    Jun 24, 2012 @ 07:29

    Exilia seglar i start grupp 4:a

    Reply

    • Martin X99 Swe92
      Jun 24, 2012 @ 20:12

      Hoppas att du går i vår startgrupp, annars blir det lite konstigt med klass priset. Helst skulle man vilja se klassen utan ditt lägre SRS tal, ni blir svåra att slå ändå.

      Reply

      • Pär Bäck
        Jun 25, 2012 @ 07:13

        All X99 kör i samma startgrupp oavsett mät brev eller ej.
        Så ni får ge varandra en så rättvis match som möjligt

        Reply

        • Erik Barkefors
          Jun 25, 2012 @ 15:08

          För ett antal år sedan hamnade en båt alltid i klassen för ursprungs-LYS oavsett eventuella ändringar. Kanske en diskussion att ta nu med alla mätbrev som kan göra att samma båttyp hamnar i olika SRS-klasser?

          Reply

          • Pär Bäck
            Jun 25, 2012 @ 21:08

            Efter som vi har klasspriser för de båtyper av samma sort som är fler än tre startande har vi de sista åren alltid lagt dom i samma startgrupp.

          • Jonas
            Jun 25, 2012 @ 22:23

            Tvärtom, alla klassbåtar borde ha samma mätetal och därmed är frågeställningen irrelevant! Misstänker att SSF redan funderat kring detta.

        • Martin X99 Swe92
          Jun 25, 2012 @ 23:21

          Pär när det gäller x99orna, skulle ni inte kunna ta klass priset utan SRS talet. Tror Calle mest skaffat mätbrev för totalen, då de flesta x99or väger mer än 2980 kg samt att Calles genua var lite mindre.
          Det är trots allt en entyps klass och Calle är favorit ändå, så han behöver inte lägre SRS bland x99orna.

          Reply

      • Team Exilia
        Jun 25, 2012 @ 14:35

        Är det två priser när man är minst 6 i klassen?

        Reply

        • Pär Bäck
          Jun 25, 2012 @ 21:08

          Du startar allt i klass 5.

          Reply

          • Team Exilia
            Jun 25, 2012 @ 21:15

            6 deltagare menade jag :-)

        • Pär Bäck
          Jun 26, 2012 @ 08:29

          Okej!
          Nu förstår även jag. I år blir det bara ett pris. Då vi bara har har pris till bästa båt i klassen . Men det kan vara värt att omvärdera det till nästa år.

          Reply

  7. Swe
    Jun 24, 2012 @ 09:01

    Kanske flerskrovsklassen får rätt väder och hamnar i topp i år?
    Ngn som har bra kristallkula och kan sia
    Om vädret?

    Reply

    • Martin
      Jun 27, 2012 @ 20:50

      Fredagsvädret ser verkligen inte roligt ut, kuling och ösregn, hoppas det hinner dra förbi tidigt.

      Reply

      • Johan
        Jun 28, 2012 @ 12:18

        Vindprognosen ligger kvar. Lika blåsigt som Watski på Östersjön för ett tag sedan. Dock varmare hela 14-15 grader i vattnet i juni/juli-skiftet. Vad är normal temperatur i havet så här års?

        Reply

        • Marcus Davidsson
          Jun 28, 2012 @ 14:06

          Kommer gå undan norrut :)

          Reply

          • Johan
            Jun 28, 2012 @ 14:44

            När rundar ni norrut tror ni? Vinden verkar lätta vid midnatt.

  8. Artarn
    Jun 24, 2012 @ 12:03

    Varför uppmärksammas inte Kieler Woche och den svenska mästaren Team Arken Zoo?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 24, 2012 @ 12:14

      Jag har liksom väntat på en sammanfattande rapport + bilder. Men det blir så klart en blänkare på detta…

      Reply

    • Henrik N
      Jun 25, 2012 @ 21:40

      SV 9m/s & regn utlovat :-)

      Reply

  9. Stefan Blom
    Jun 24, 2012 @ 19:20

    Jag håller tummarna för att PBR inte krockar med ÅFOR 2013, jag vill ju vara med på detta!

    Alt är ju att skaffa en snabb båt som Jimmy, med ÅFOR start på söndag. :-)

    /7 Stefan Blom

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Jun 24, 2012 @ 19:24

      I värsta fall får jag segla solo imål! Men Jimmy behöver en sporre att segla fort.

      Reply

    • Pär Bäck
      Jun 25, 2012 @ 07:17

      Jag håller med dig Stefan. Även om vi ligger på var sin sida med tävlingen så borde ÅFOR tittat på vilka andra stora seglingar som går den helgen man lägger beslag på. Tycker inte dom har gjort det så snyggt gjort och det främjar ju inte svensksegling att göra så. Men vi kämpar på och hoppas att ni kommer nästa år Stefan m.f.l.
      /Pär

      Reply

      • Johan
        Jun 26, 2012 @ 10:16

        ?? Skulle ÅFOR lägga beslag på denna helgen? Har inte ÅFOR alltid gått vid denna tidpunkten?

        Det är tråkigare att Marstr BigBoatRace klampar in när programmet är lagt och sanktionerat och trasar sönder Liros Cup där ett par tävlingar låg samma helg.

        Reply

        • Pär Bäck
          Jun 26, 2012 @ 10:41

          Jag kan ha fel men, men brukade inte ÅF starta under veckan någon gång. För när vi valde denna helg får Pantaenius Bohusracet så var det för att inte krocka med ÅF eller några av de stora Norska seglingarna. Men tydligen har vi tappat några dagar på året. Efter som vi i år har hamnat på samma helg.

          Reply

          • Johan
            Jun 26, 2012 @ 12:37

            Okej! Mitt minne sviktar tydligen, jag har varken seglat BR eller Gotland Runt. Mitt minne säger att att brukar gå veckan efter Midsommar och det är väl inte så många som hinner få över båtarna. Jag gillar dock tanken att försöka undvika kollisioner mellan olika tävlingar!

          • Sam V
            Jun 26, 2012 @ 12:46

            Gotland Runt brukade starta första söndagen i juli och då gärna krocka med en fotbollsfinal. För några år sedan ändrades det till onsdag men nu är det tillbaks som det brukade. Så KSSS har inte lagt beslag på denna helg utan återtagit den.

            Men jag seglar hellre Bohusracet, roligare och så hinner man se EM-finalen ;-)

        • Peter Gustafsson
          Jun 26, 2012 @ 11:04

          Ja, visst var det tråkigt att enstaka båtar inte seglade Framnäsvalsen eller Orust Runt. Men å andra sidan lockade vi ut 35 andra båtar och nästan 300 seglare som hade stannat hemma annars!

          Sedan tror jag inte att en utebliven 40-fotare “trasar” sönder cupen. Om du inte har märkt det tidigare så seglar de större båtarna enstaka race i Liros nord/syd cuperna då man hellre seglar lite längre bort så länge man får segla mot andra båtar i samma storlek. Detta var anledningen till att West Side Cup skapades.

          Sedan kan jag inte hitta resultat från 2011 & 2012 i de race du refererar till, så jag har svårt att göra någon analys. Kanske en anledning till att de inte är så poppis?

          Kanske behövs det mer “klampande” i Svensk segling? Även på ostkusten kommer no-crew och ställer till det genom att locka 100 soloseglare samma helg som Kräftköret. Uppenbarligen har seglarna en egen uppfattning om vad man vill segla!

          Reply

          • Johan
            Jun 26, 2012 @ 13:20

            Låt mig förtydliga “Klampar in”. Precis som Pär är inne på så är det tråkigt att inte tävlingar inte försöker anpassa sig tillsammans. Det finns väl en viss poäng i att lokala seglarförbundet sanktionerar tävlingar så att ett tävlingsprogram läggas för att undvika kollisioner. Mig veterligen har Framnäsvalsen aldrig seglats i juni, utan var en anpassning för att inte kollidera med Pater Noster Race och Oset Race tillföljd av att helgerna inföll som de gjorde.
            Programmet låg långt före Big Boat Race kom in i planeringen.

            Att “Röra om lite” med bra tävlingar skadar aldrig! Som jag sagt tidigare den verkar förbaskat rolig och välarrangerad för seglarna. Synd att den kolliderade i år, det går säkert att ordna nästa år med planering tillsammans med andra tävlingarna och SRS Liros Cup. För visst är det kul med en kölbåts cup? Hur kan den utvecklas?
            Jag håller tummarna att även båtar som inte håller det magiska 1,22 i SRS bjuds in till en av de större kölbåtstävlingarna i Göteborg och Bohuslän. Nog klarar Marstrand fler än 35 båtar?

          • Peter Gustafsson
            Jun 26, 2012 @ 13:50

            Vi har inte fått någon sådan kritik från vare sig seglare, klubbar eller distrikt. Det finns lokala race varenda helg så kollisioner är svåra att undvika. Ur vårt perspektiv var det viktigare att inte krocka med Big Boat Challenge i Kerteminde och Færdern som adresserar samma målgrupp.

            “One Size Fits All” funkade kanske förr när alla båtar var enskrov mellan 7 och 10 meter och gick ungefär lika fort. Nu är det inte så längre och olika race attraherar olika seglare. Alla race behöver inte vara för alla hela tiden? Framnäsvalsen är perfekt om man har en K6. MBBR är bättre om man har en 40-fotare. Och Bohusracet är det som gäller om man vill köra doublehanded. Har du en F18, Express eller Drake så seglar du någon annan cup med andra race.

            Det råder ju ingen brist på race. Däremot bra race som gör det värt besväret för oss seglare. Och där arrangörerna orkar med processen runt omkring.

            Jag hade gärna sett att fler båtar kunde vara med på Big Boat, men högsta prioritet är att göra något riktigt bra för de större båtarna som inte haft banseglingar på många år. Att köra 2-3 olika klasser på 2-3 olika banor för att klara av SRS 1.00 till 1.70 är inte hanterbart. Redan nu tänjer vi på gränserna.

            Sedan så finns det ju många bra race som lyckas attrahera både Maxi 68 och 40-fotarna, och där har vi varit noga med att få med dessa i West Side Cup.

          • Johan
            Jun 26, 2012 @ 15:19

            Nej alla tävlingar behöver inte vara för alla! Jag har för mig att du tyckte att arrangör till en tävling inte lyssnade på deltagarna när de inte ordnade klass för Shorthandseglare.

            Det är inga K6or som seglar runt Vinga på Framnäsvalsen, de seglar för sig själva i fjorden. Det vet du ju själv som också har seglat tävlingen. Det är fin bana på 15-17 distans och på öppet vatten utan mycket grus.

            Uppskattningsvis drygt hälften av båtarna på BigBR som seglat något av Framnäsvalsen och eller Orust Runt på senare år och som nu inte deltog i de båda tävlingarna som jag tycker är värd att utveckla. Lägg därtill till de båtar från Halland som normalt seglar tävlingarna i Halmstad.

            Jo, jag tycker det är brist på bra tävlingar.

          • Team Exilia
            Jun 27, 2012 @ 21:38

            BKSS fick lägga ner Björlanda cup som hadde allt som MBBR har förutom PR, djupgående och regattamiddag.
            Men de flesta båtar som har problem med djupgåendet är ändå med och kör både Oset och sista chansen i Björlanda.
            Vad är det som skilljer MBBR och Björlanda Cup då?

          • Gustaf Dyrssen
            Jun 28, 2012 @ 07:01

            Klampar in kan vara otroligt nyttigt. Konkurrens är något jag gillar och precis som du skriver så har Harken solo konkurrens utsatt kräftan. Kräftan är också en otroligt trevlig segling så det är helt möjligt att med tiden blir 1 + 1 = 2 och vi har fler seglare ute även om olika banor. Om inte annat så fick vi seglare just ett val som antagligen kommer utveckla båda koncepten.
            Mvh,

          • Johan
            Jun 28, 2012 @ 08:46

            :) Röra om, klampa in, what ever… Nästa år är säkert Big Boat Race med en ansökan om sanktionering för tävlingen så att arrangörer hinner prata ihop sig för ett så bra schema som möjligt. :)

            Ja det var tråkigt att Björlanda Cup försvann, men när diverse entypare inte mäktade med tävlingsprogrammet var det inte mycket att fundera på. Deltagarantalet sjönk snabbt. Tävlingen profilerade sig som entypsregatta och SRS-klassen fanns, men marknadsförde sig mest för de som anmält sig och där det inte blev någon klass. Det kanske hade med hur helgerna utföll i år och hur tävlingsprogrammet såg ut för entypsklasserna.

    • Niklas/Tangosailing
      Jun 25, 2012 @ 15:12

      27 juni till 3 juli är det ÅFOR 2013

      Reply

      • Pär Bäck
        Jun 26, 2012 @ 09:23

        Då blir det en krock igen.

        Reply

        • Team Exilia
          Jun 27, 2012 @ 21:39

          Också krockar det med den vekan X-99 normalt kör VM på tyvärr.

          Reply

          • Sir
            Jun 28, 2012 @ 06:43

            Typiskt entypare…. De tror att de äger världen och går alltid sin egen väg. ;)

  10. Bosse Bergqvist
    Jun 25, 2012 @ 01:10

    Rätt skall följas av rätt! I fjol släppte vi förbi ett antal främst X332 och någon 362 i lovart på sträckbogen från Strömstad till rundning i Norge. Fair play tyckte vi men inte att vederbörande tackade och föll av några meter så att vi fick ett rent spår igen utan vid samtliga tillfällen låg man kvar på en bog 20 meter i lovart om oss. Snälla tänk på att falla av efter att ni passerat oss mindre båtar som vänligt släpper förbi snabbare båtar i lovart.
    Alternativet att bråka känns löjligt eftersom ingen vinner på det. Mitt budskap till stora båtar är att ni helst seglar om oss små i lä eller fall av efter att ni blivit framsläppta i lovart så att den som släppte förbi får ett fritt spår. Vi tappade säkert fem minuter pga ovanstående sista biten innan rundning.
    Tar tillfället i akt och önskar samtliga lycka till!

    Reply

  11. Marcus
    Jun 25, 2012 @ 08:30

    Hur blev det med matpaketen som nämnes i något av mail utskicken? Kan man fortfarande beställa mat?

    Reply

    • Pär Bäck
      Jun 25, 2012 @ 08:51

      Tyvärr så blev det för få som beställde. Så resturangen fick dra tillbaka detta.

      Reply

  12. Johan
    Jun 28, 2012 @ 12:31

    Utöver de Peter redan nämnt så skulle jag vilja lägga till Claes Brandt/Johan Söderberg, Denler 29, samt shorthandtvåan i Tjörn Runt 2011 Olof Zachrisson med Magnus Renée, Cumulus. Vinnaren Szamer, Kungskryssare, saknas i startlistan för BR.

    Reply

  13. Johan
    Jun 29, 2012 @ 13:26

    Hur gick det i seglingen i går? Resultat?
    När är starterna i dag?
    Går det följa båtarna på någon sida?

    Reply

  14. Johan
    Jun 29, 2012 @ 14:05

    Hittar inga resultat. Det kanske är något tracking system i år, jag ser inget.

    Reply

  15. Sir
    Jun 30, 2012 @ 07:58

    Två rigghaverier rapporterade! http://Www.kappsegling.wordpress.com

    Reply

    • Krister Gustafson
      Jun 30, 2012 @ 23:07

      Skall vara 4 mastbrott

      Reply

  16. Krull
    Jun 30, 2012 @ 23:39

    Grattis Pelle och LB starkt !!!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 1, 2012 @ 04:39

      Grattis som fasen!!!

      Reply

      • Pelle Lindell
        Jul 1, 2012 @ 08:41

        Tack…lite flax på slutet gjorde susen.:-)

        Reply

      • L-B Gustafsson
        Jul 1, 2012 @ 09:17

        Tack
        Tackar Anders D & Jimmy H på Lady Godiva för matchracingen samt draghjälpen.

        Reply

        • Mattias SWE-8
          Jul 1, 2012 @ 16:59

          Stort grattis L-B och Pelle! Kul!

          Reply

  17. Mats V
    Jul 1, 2012 @ 00:02

    En svart Smarre spårade hela kryssen och tog Line Honors. Grattis Sam och Jonas!

    Reply

    • Mats V
      Jul 1, 2012 @ 00:05

      …å så vann de Klass 2 också.

      Reply

  18. Micke
    Jul 1, 2012 @ 09:42

    Vilka mastade av?

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Jul 1, 2012 @ 19:48

      En X-99 låg vid Smögen med knäckt mast och en av soloseglarna troligen cenit 37 tog sig in till Marstrand, plus två till enligt hörsägen.

      Reply

    • Hans
      Jul 2, 2012 @ 12:51

      En CB33 (Urban Ristorp) tappade tydligen masten när de skulle hissa blåsan efter rundningen av Hätteberget. Fjärde båten vet jag inte vilken det var.
      Vårt race “tog slut” vid Tjörnbroarna när focken gick sönder. Vi beslutade dock oss för att försöka fullfölja och hankade oss runt och i mål. Man vill ju inte missa soppa, öl o eftersnack i Smögen!

      Reply

  19. Ewa o Andreas i HP
    Jul 1, 2012 @ 22:55

    Kul segling med ett sotrt register av variation
    Regn,sol, varmt,kallt, ljust o mörkt,
    vind 0m/s till betydligt mera vind!

    Grattis till totalen!
    Grattis klasssegrarna!

    Ett särskilt grattis Bäckström till seger i klass 5 och visar var skåpet skall stå.
    SSVÄ!
    Nu när ni fått fat i båten så ser vi fram emot tuffa fajter igen inne i Uddevalla!

    Tack för ett bra arrangemang! Kul att se hela familje Bäck + alla andra medlemmar som fixar för oss årets höjdpunkt!

    Reply

  20. Jan-Olof Nilsson
    Jul 1, 2012 @ 23:33

    Har lagt upp lite om racet på bloggen, film kommer om några dagar.

    http://x-412-primex.blogspot.se alternativt http://www.primex.se

    JanO, X-412, PrimeX

    (och tack Pär och Co för ett jätte bra arr.)

    Reply

    • Claes Redin
      Jul 2, 2012 @ 10:14

      Bra seglat. Grattis!

      Reply

    • Sture Smith
      Jul 2, 2012 @ 11:54

      En får tacke för en god kryss kamp från Tristeinarna till Smögen.

      Som sommarboende på Hamburgö (Stora Stenars SS) sedan 50 talet har jag kryssat en hel del bland skären i Fjällbacka skärgården. Och det kräver sin man att gå in i en slagduell med en masthead båt mot en 9/10 där vi nästan drog in focken för hand ala match racing.
      Jag och Peter Pilups funderade hur länge Öckeröpojkarna orkar. Är det Karl Alfred armar eller Janne Långben på gymmet armar dom ligger inne med. Svaret blev att det i alla fall inte va Karl Alfred armar.
      Fantastisk arrangemang och segling igen vi, tackar, bugar och bockar.

      Nästa segling blir 6 timmars lag segling med Laser framför Stora Stenars klubbhus på Hamburgö och stort kalas på Kvällen. Nästa lika bra som Bohusracet…..

      Bästa Hälsningar
      Sture Smith & Peter Pilups
      Dehler 39 SQ
      “Sjöglans”

      Reply

      • Johan
        Jul 2, 2012 @ 12:08

        Laser seglingen, låter också trevligt, är det en intern klubbsegling?

        Reply

        • Sture Smith
          Jul 2, 2012 @ 12:21

          SSSS 6 timmars lag segling är en klassiker, det är mest “interner” som seglar.
          Men det är en öppen tävling precis som de flesta arrangemang Stora Stenar har. Klubben med svergies västraste klubbhus….
          Kikka in på hemsidan
          http://www8.idrottonline.se/StoraStenarsSS-Segling/Seglingar/

          Sture Smith

          Reply

      • Jan-Olof Nilsson
        Jul 2, 2012 @ 13:49

        Det är vi som tackar, utan draghjälpen hade vi nog tappat mycket fart. Björn är den med starka armar, jag rattade mest. Trots att Björn Gastade nästan hela racet så var det jag som tog slut först. Nog dags att sluta “vila sig i form”. Fast rund är ju också en form :)

        JanO på X-412, PrimeX

        Reply

  21. Krister
    Jul 2, 2012 @ 07:59

    Pär “lovade” en ny tävlingsledare till nästa år (när han tyckte han rört till det vid prisutdelningen)
    Det är just det som är mycket av charmen med PBR, Pärs spontanitet och hållning till det hela. Hela attityden bland seglare och tävlingsledning är helt fantastisk, inte ett ont ord man hör någonstans. Ingen som klagar på att det brister någonstans. Man känner sig personlligen välkommen. Det är inte för inte som Viken Ägir och Bohusracet får utmärkelser år efter år.

    Detta är sommarens/årets bästa kappsegling!

    Så Pär, om du funderar på att “byta ut” dig :) Gör inte det, för vad skulle PBR vara utan Pär Bäck och Viken Ägir?

    Tack för i år. Vi säger som tomten, kommer tillbaka nästa år.

    /Krister
    Dehler 36SQ
    ESQUIRE
    Synd bara om de som råkade illa ut och tyingades bryta.

    Reply

  22. Göran Bäckström
    Jul 2, 2012 @ 10:52

    Tack Andreas o Ewa för gratulationen. Fantastiskt kul att få vara del av detta arrangemang o dessutom få göra en bra prestation ihop med en vän.
    En stort tack till alla deltagare som seglar o tävlar på ett mycket respektfullt sätt.
    Tävling och prestation med en stor portion av gemenskap!
    Det är många som hjälper till med detta arrangemang med Per som ansvarig.
    Ni gör ett jättefint jobb och gör att SSVÄ:s flagga vajar stolt.

    //
    Göran
    Dufour 40 seglare o ordf i SSVÄ

    Reply

  23. Göran Bäckström
    Jul 2, 2012 @ 10:59

    Pär. Nu stavade jag ditt namn fel igen. Sorry

    Reply

  24. Martin Rutgersson
    Jul 2, 2012 @ 14:33

    Hej

    Vi bröt på Hakefjorden ett par distans efter Tjörnbron då vi efter att ha försökt att få ordning på revningen av rullgenuan för tredje gången upptäckte att den inte gick att rulla in hela vägen. Det var skenan som inte satt fast ordentligt i det nedre beslaget och vid inrullning stog skenan still tills dess att främre segel hornet drog med sig skenan och resten av seglet. Det var nära ett genuahaveri men vi lyckades få ner seglet innan några större skador (några mindre jack i genuan ca en meter upp där skenan gått isär och en vass kant kommit åt seglet). Det var dock respektingivande vindbyar som drog förbi på uppemot 20 m/s och och det var svårt att hålla säkerhetsmarginalen då seglet skulle tas ner. Skotet förvandlades till en stor knut. En kontrollerad felsökning kändes under förhållanderna omöjlig och vi bestämde oss därför att bryta. Samtidigt som vi bröt var vi dock storligen imponerade över Oscarssons och Staffan Cederlöf/Andreas Axelsson som bågge ångade förbi med full genua satt. Med tanke på att förhållanderna för flera fick mycket allvarligare konsekvenser hade det varit givande att t.ex. på båtmässan ta upp och disskutera segling under liknande förhållanden. Hur gör man bäst för att i riktigt hård vind fortsätta segla med bibehållen säkerhet både för besättning och båt? Vilka varningstecken skall man vara uppmärsam på. Svagheter vid olika riggar och segelsättningar?

    För övrigt igen ett stort tack för ett fint arrangemang.
    Vi kommer igen.

    /Martin Rutgersson & Erik Boström på OE33.

    PS. Att skenan inte satt som den skulle skylles bara mig själv då jag under våren servat och smort systemet och inte fått ihop det riktigt. Förajligt nog fungerade det då vi under en helg innan racet genrepade. Det var dock de hårda vindbyarna som fick skenan att hoppa ur “foten”.

    Reply

  25. gunnar ödman
    Jul 2, 2012 @ 14:46

    tack pär & co !
    ni har gjort ett fantastisk jobb !!
    hoppas du tog min elaka kommentar om frukosten på rätt sätt…….ingen skugga faller på dej och din stab !!!
    jobbigaste pbr jag varit med om, men jag kommer nästa år igen….pbr är vanebildande…..

    Reply

    • Pär Bäck
      Jul 2, 2012 @ 15:57

      Ingen fara Gunnar! Jag vet att dom som planerade frukosten har tagit till sig detta redan. Träffade dem efter start och de tyckte detta var jätte trågigt att inte alla fick. Sedan Gunnar är ni alltid välkomna tillbaka.

      Sedan får jag tacka för all feedback känns jättebra att vara Tävlingsledare med ett gäng seglare som ni alla i Pantaenius Bohusracet.

      @ Krister
      Jag blir allt kvar ett år till men det kanske behövs någom med lite mer ordning och reda eller ialla fall inte lika trött som jag var. För att rätt pris skall hamna hos rätt ägare.

      Reply

  26. Göran Bäckström
    Jul 2, 2012 @ 15:39

    Gunnar, ni var riktigt vassa o hade vunnit detta lätt om inte storen gått sönder.
    Bra seglat!

    Göran

    Reply

  27. Gillan
    Jul 2, 2012 @ 20:00

    Eftersom jag saknar lite “stories” om racet att läsa så får jag väl bidraga med vår egen och se om fler hänger på:

    Ok, vi bröt med vår kustkryssare… i Fjällbacka, vi kunde inte få ut revet efter Hätteberget då vinden dog, vi hade dock haft mellan 8-11knop när det fortfarande tryckte på.

    Tyvärr hade vi inte haft mer än 30 minuter på oss att prova det nya storseglet (på väg ut till start) så trilskande travare(ryttare) kunde inte trimmas in för bästa glid längs skenan.
    Inte heller hade vi bästa trim på kryssen söderut men shit vad kul det var att hänga i bland de främsta ända upp till Fjällbacka dock 2/3 av undanvinden med bommen hängandes i dirken och storen halvägs hissad från revet, har aldrig sett så stor tvist i ett segel förut.

    På sträckbogen i Hakefjorden gjorde vi en konstriktor på vinschen och fick kapa å slå, tappade säkert en kvart på detta innan nytt skot och fri kurs var på plats igen.

    Med ett rev(har bara ett tyvärr, pengarna räckte inte till 2) och ett par varv inrullat på focken trodde vi det skulle kränga mindre men icke, jag har ett fint blåmärke som går midjan runt av sittbrunnssargens kant (40-talets ergonomi), dock vart det inget brytande i rodret då hon går helt balanserat alltid.

    I Fjällbacka hade vi bestämt oss för att ankra strax innan Valön för att klättra upp och se om vi kunde avlägsna den kärvande ryttaren men det var 2 som fastnat i den på 2 ställen sönderbrutna skenan, det ena stället gick att banka till men det andra sprack och vi vågade inte mata upp seglet med risk för att inte kunna ta ner om vinden skulle bli för stark framöver.

    Insåg att vi missade den skönaste biten som var kvar då vi för ankar låg och tittade på alla båtar som kom in efter oss i morgonsolen med sina gennakers, underbar syn!!

    Jag är ändå jättenöjd och kommer igen bättre förberedd :-)) Tack Pär för en skön tävling, gläder mig att vi var först en stund, strax innan bron :-)

    Reply

  28. Gunnar O
    Jul 2, 2012 @ 21:38

    Vi vill också passa på och tacka Pär och kompani som ordnar med PBR. I år bröt vi utanför Wallhamn då vinden inte hade mojnat och vi var oroliga för rigg mm när vi skulle möta större vågor också. Vi var tvungna att segla med fullt ställ då det på 11:an inte finns några rev att ta till. Redan då hade ett par båtar rigghaveri.
    Vi seglade tillbaka till Uddevalla, tre timmar, sov gott och torrt. Åkte sedan till Smögen och hejade på de som fullföljde, imponerande. Detta är också mycket trevligt med den goa stämningen, fisksoppa, öl och toppenservicen.
    Vi kommer också igen nästa år.
    Hälsningar från 11 M O D/”STORM”

    Reply

  29. Erik J
    Jul 2, 2012 @ 22:09

    50% bryter, när “små tuvor vältar stora lass” ;-(
    Ju då, vi bröt i Askeröfjorden, med tappade stor-lattor, havari på snabbrevet OCH 5 liter lysfotogen på “vandring” i salongen.

    Av skada blir man dum……….;-)

    NF SWE 5

    Reply

    • Erik J
      Jul 2, 2012 @ 22:13

      Forts.:
      Efter 4 stoora Linie-aquavit (i havn)….blev vi klokare…..

      Reply

    • Martin
      Jul 2, 2012 @ 22:32

      Skulle vara intressant att veta hur många som bröt pga haveri. Vi skörade focken efter Tjörnbroarna och gick tillbaks till Almösund. Dit kom en båt till med skörade segel och en båt som brutit masten.

      Reply

  30. gunnar ödman
    Jul 2, 2012 @ 23:26

    tack för dom orden göran bäckström !
    jag hatar att skylla på omständiheter när man seglar dåligt…men i år hade jag faktiskt lite skäl till klagan. de två 3 meters revorna o storen gick redan strax söder om vallhamn, så det var endast smålänsk envishet som fick oss att fortsätta….. men bryta en segling gör man inte gärna…..
    riktigt jobbigt till hätteberget , och vi var på helspänn om storen skulle hålla…hade stor förtröstan på att kunna provisoriskt laga revorna på länsen norrut…
    tyvärr visade det sig att vi inte hade så många kvadratmeter segeltape som krävdes…. (2*2*3 meter) och började gilla läget med läns och mindre vind….

    länsen gick ok, även om vi gjorde en alldeles för stor västbåge för att fånga strömmen…
    upp mt strömstad gick det hyfsat, och ut till trestenarna som tåget….såg ingen annan som satte spinnaker där ….vi gjorde 3 st häftiga brochar men seglade väldigt fort dessemellan
    och sedan skulle det bli en lättvinds kryss tillbaka som vi såg fram emot …!!!
    där rök våra planer på en toppplacering…. det var omöjligt att skota storen så att den var till hjälp…….plus lite annat strul…men det hade vi nog allihop !!!

    Reply

  31. Bertil
    Jul 3, 2012 @ 12:06

    Tack Pär för ett mycket lyckat arrangemang i år igen, det är en fantastisk känsla när man kommer till Smögen och träffar alla postiva människor, för att inte tala om fisksoppan med en pilsner till !!!
    årets PBR var det tuffaste hittills framförallt med tanke på att vi kom med ” ny båt ” där vi tänkt oss årets PBR som ett sätt att lära känna den, det blev enligt den hårda skolan ( det som inte dödar härdar ), men vi är mycket nöjda att vi fick till en hyfsad placering och framförallt att vi genomförde utan att något gick i sönder.
    Vi kommer tillbaka nästa år med förhoppningsvis mer kunskap om hur man segalr båten.
    Hälsn crew X-332 Seaqua

    Reply

    • Ulf
      Jul 3, 2012 @ 15:11

      Jag vill också passa på att tacka SSVÄ och Pär för ett bra arrangemang. Det verkar som att det är ett större team som hjälper till och det märks. Tack för allt ideellt arbete som ni lägger ner.
      Kryssen upp till Askeröfjorden gick bra med 7 m/s och ca 0,5-1 knop motström. Den hårda vinden mötte oss innan Tjörnbroarna och vi tog ett rev och behöll focken. I dom värsta byarna var det svårt att hålla farten men framförallt led vi med slitaget på seglen. Vid Marstrand gick vi högt för att få strömlä vilket lönade sej. Omegan Lova, Zachrisons Cumulus, 6 an, Kustkryssaren och den svarta Smaragden rundade före. Vi fick en bra undanvind där vi körde rakt mot Hållö där vinden sjönk till ca 3 m/s. Vi höll sällskap med smaragden och skar in i våglä för att öka farten genom vattnet, strömmen sjönk till 0 men farten ökade. Magnus passade spinnakern hela tiden med många gippar och lättvindsskot. Efter Fjällbacka orienterade vi vidare inomskärs.
      Efter rundning av Trestenarna hoppades vi på SV men det var nog mer syd. Vi la oss i våglä bakom koster där strömmen var ca 0 – 0,5 knop. Efter 24 timmars aktivt seglande började koncentrationen brista, väl inne vid fastlandet fick vi kontakt med Zachrison som kryssade helt otroligt och gick om oss på ren fart.
      Efter Ursholmen beslutade vi att gå ut i havet för att möta sydvästen. Efter 1 timme vred det mot och därefter sträckte vi in till Hållö.

      Troligtvis tar vi med stormfocken i framtiden, den hade ökat farten och även sparat seglen.

      Ulf Danielsson, Alpha SWE 17

      Reply

  32. Pär Bäck
    Jul 3, 2012 @ 15:42

    Kul med all positiv respons vi får trotts vädret. Tack så jättemycket. Du har rätt Ulf jag är bara frontfiguren för Bohusracet. Bakom mig har jag ett gott team på ca 20 pers som håller igång i stort sett från torsdagen fram till söndags morgon.
    Dom gör ett jätte jobb och utan dessa hade vi inte lyckats med att genmföra tävlingen. Lika så våra sponsorer som stöttar oss. Tänk bara på lyftet som blev när Sourcing Partners gick in och sponsrade soppan. Lika så stöttningen från Pantaenius, Uddevalla Energi, Musto, Segling, Båtmässan,Rydbergs Chark,Robline, Destination Uddevalla, Promarina och Dockspot som gör att det blir en fantastisk helhetsupplevelse. Ni är kanon.

    Sedan måste jag ge en store eloge till alla seglare som är med. Ni gör verkligen tävlingen till vad den är.

    /Pär
    Tävlingsledare för Pantaenius Bohusracet.

    Ps. 4st har redan anmält sig till 2013 :-)Ds.

    Reply

  33. Jan-Olof Nilsson
    Jul 4, 2012 @ 23:50

    Nu ligger en film från PrimeX på bloggen.

    http://x-412-primex.blogspot.se/ alt http://www.primex.se

    JanO på X-412, PrimeX

    Reply

    • Sture Smith
      Jul 5, 2012 @ 12:05

      Riktigt kull att följa med BR och se hur mkt gasten får jobba….Vi får även se ett bra exempel på vad snabbrev är och hur lätt besättningen rör sig på båten, likt unga katter…..

      Bra film.

      Sture Smith
      Dehler 39 SQ
      “Sjöglans”

      Reply

  34. Sam V
    Jul 5, 2012 @ 13:01

    PBR sett från den svarta Smaragdens mahognyklädda sittbrunn: http://www.aegir.se

    Reply

  35. Anders Dahsljö
    Jul 6, 2012 @ 15:39

    Rapport från Lady Godiva:
    http://ad-sailsport.blogspot.se/2012/07/bohusracet-2012.html

    Nytt försök 2013!

    Reply

  36. Fredrik
    Jul 10, 2012 @ 20:27

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 10, 2012 @ 20:34

      Tack för en bra rapport. Och fina bilder!!!

      Så tråkigt att missa detta race i år. Skall vi inte ta och köra en höstvariant?

      Reply

      • Pär Bäck
        Jul 11, 2012 @ 07:29

        När vill du starta.
        Kanske en light variant. Uddevalla – Marstrand- Tjurpannan-Smögen.

        Reply

        • Ulf
          Jul 11, 2012 @ 15:53

          Javist vi är med

          Reply

  37. Bosse Bergqvist
    Jul 11, 2012 @ 17:38

    Lysande idé att köra ett höstrace! Många som deltog i racet men tog beslutet att bryta tycker nog att det är vääldigt långt till 2013. Om ni frågar de som faktiskt fullföljde (hjältarna) så kanske inte dem brinner för en höstvariant om ni frågar idag men kanske efter sommaren.

    Vi hade siktet inställt på att köra “cliff diving” från Hätteberget och kalkylerat med att blåsa ur spinnaker nr 1 fram tills vinden skulle avta men…! Allt började bra med en kanonstart men under bron märktes att vår rigg är låg. Runt Stången som femte båt och snart hade vi bara R6:an framför oss. Vinden tilltog och med gott självförtroende slog vi i lä på Omega 30:n. Var det en Omega 42? så det var bara att vackert slå undan efter att ha blivit överkörda av tåget. Vi höll sedan Orustsidan fram till innan Svanesund då vi bytte till fastlandssidan. Vi valde att gå väster om Brattön och hade bestämt att följa Tjörnlandet till Wallhamn men när det blev byar upp mot 22 m/s försvann charmen och bristen på mat blev allt tydligare. Vi gick över till fastlandet tidigare än planerat för att vi helt enkelt inte orkade småslå längs Tjörn. Att ha maten placerad på optimalt ställe viktmässigt är bra men inte när det blåser småspik…den ska vara lättillgänglig.

    En bit innan Älgön kom vi fram till beslutet att bryta vilket var tufft att ta men vi ansåg oss inte orka med att kryssa inomskärs i 10-11 m/s från Norge till Smögen i en Express. Förra året köpte vi nya sjökläder från HL…bestående av shorts, byxa och jacka. Hur man kan konstruera ett par brallor som inte går att ta på sig på två röda är helt oförståeligt. Vi hade i vilket fall shortsen på oss för vi insåg att det inte var möjligt att byta till byxorna utan att behöva gå in i hamn och att ha byxorna vid start gick inte pga värmen. Kylan blev tyvärr en bidragande faktor till att vi bröt. Inte optimalt att få 16 gradigt vatten in i shortsen…våg efter våg!

    Växellådan måste förbättras för skillnaden mellan att köra fullt ställ och att bara köra fock är för stor. Detta blev tydligt på Askeröfjorden där vi lyckades rycka rejält när flera tog ner storen. Expressen är fantastiskt men det finns en gräns kring 14-15 m/s när det inte går att segla med fullt ställ på två man och att ta byar på upp mot 20 m/s och 5-10 gradiga skift är omöjligt med fart. Det finns ett rev i storen men inget vi kände för att prova för första gången i så pass mycket vind men senast 2013 kommer vi kunna reva. Det var seglingsbart fram till Höviksnäs men sen när det brallade i uppåt 15 m/s var vi chanslösa mot de stabilare båtarna såsom Omega 30, Maxi Racer, Cumulus och Alphan. Jätteduktiga seglare med bra båtar, uppdaterade segelgarderober och kalasfina växellådor. Säkert också andra sjökläder än våra “dyringar”. HL – Ni får gärna kontakta mig för att köpa tillbaka två par nästan oanvända byxor som vi vill byta till mer lättanvända sjöbyxor.

    Vi hoppas på en Bohus Light till hösten men oavsett så kommer vi till BR 2013.

    Bosse Bergqvist
    Express – 780

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.