Skip to content

38 Comments

  1. Henrik Sund
    Jun 28, 2012 @ 08:22

    Lärt från USA – Owner pays, sailors sail….

    Reply

    • Richard Göransson
      Jun 28, 2012 @ 08:44

      Exakt! Shut up and pay ba.

      Reply

      • Johan
        Jun 28, 2012 @ 08:51

        Vad seglar du för båt, och hur ofta tävlar ni och byter segel?

        Reply

  2. Per
    Jun 28, 2012 @ 08:45

    Owner pays and sail i mitt fall. Malta – Ragusa i helgen:).

    Reply

  3. Classe
    Jun 28, 2012 @ 08:57

    Har tävlat i olika konstellationer senaste 15 åren och det har varierat till att skepparen/ägaren betalat allt till att vi i besättningen betalar en avgift för säsongen på 1500 – 3000 kr per gubbe/gumma. Då har vi kört IMS SM, GR, Själland Runt, Tjörn Runt + lokala seglingar.4 – 6 regattor per säsong

    Reply

  4. Johan
    Jun 28, 2012 @ 09:13

    Reply

  5. Anders
    Jun 28, 2012 @ 09:14

    I år försöker vi dela på kostnader per race – anmälning, käk, transportkostnader, saker vi har sönder under race.

    Större prylar typ rustning för GR verkar båtägarna stå för… I viss mån delar vi på säkerhetsgrejor som behövs specifikt för GR.

    Inför nästa säsong kanske vi gör annorlunda, t ex att man hittar vilka race man ska köra och alla flippar in en slant i förväg. Vet inte riktigt hur det fungerar, det känns som att det är konstanta småinköp hela tiden ändå?! Nåja nån gång är väl båten “färdig”, det är kanske då man byter till en ny större låda och börjar om … :-)

    Reply

  6. Carl Peter Carlsson
    Jun 28, 2012 @ 09:29

    Fasta kostnader står ägaren för, rörliga kappseglingskostnader delas lika, dvs nya segel, byta ut trasiga delar och tampar, anmälningsavgifter, resor, boende. Sedan delar vi även på arbetsuppgifter/båtvård.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jun 28, 2012 @ 09:30

    På Blur ansvarar jag för att det finns en båt som är 100% race ready, så alla “investeringar” i båten ligger på mig.

    Sedan splittar vi på löpande kostnader i samband med race (anmälningar, mat, diesel, boende, hamnavgifter, …) och sådant som vi kör sönder tillsammans. Var och en betalar kläder och annan personlig utrustning samt egna resor.

    Men detta upplägg bygger också på att det finns bra utvecklingsmöjligheter för alla i teamet. Många av mina gubbar är (eller har blivit) duktiga och skulle kunna få en bättre deal på annat håll… det är värt att fundera på när man har svårt att behålla en besättning.

    Reply

    • Carl Fjallman
      Jun 28, 2012 @ 10:09

      Vi kor pa samma satt, delar pa anmalningsavgifterna/diesel/mat och dricka. Nar saker pa baten gar sonder star agaren for det. Tillkommer viss batvard fran besattningen.

      Carl Fjallman

      First 40.7
      http://madambla.blogspot.com/

      Reply

    • Anders Karlsson
      Jun 28, 2012 @ 22:27

      Hej,

      Uppfattar jag det rätt att du då själv står för kostnaden för alla segel?

      Reply

  8. Ulven
    Jun 28, 2012 @ 11:38

    Hur mycket betalar ägaren för att man skall vara med? Ägare till båtar utomlands har bättre hyfs; minst 3000 euro per månad rakt i fickan + alla omkostnader betalda, inklusive mat och vin i överflöd. Tillgång till bil och bostad skall också ingå.

    Reply

    • Johan
      Jun 28, 2012 @ 11:55

      Jag tar gärna det budet ett par år.
      Ett sådant bud vimlar det säkert utav idag.

      Reply

      • Johan
        Jun 28, 2012 @ 11:57

        Nej förresten. Verkar lite riskigt… Euron är kanske snart värdelös så det är nog bättre att betala för sig på en båt här hemma eller i Norge. ;)

        Reply

        • Johan
          Jun 28, 2012 @ 12:00

          Usch… jag tar tillbaka det vore för hemskt. Vi blundar lite till och hoppas.

          Reply

      • Ulven
        Jun 28, 2012 @ 13:17

        För rätt personer finns sådana erbjudanden, ja! Du behöver inte vara heltidsproffs eller ha seglat VOR för att få den typen av erbjudanden.
        Har själv haft just en sådan deal. Jag glömde att tillägga att vi även hade rätt att äta på restaurang varje dag med båtens visa kort.

        Reply

        • Ulven
          Jun 28, 2012 @ 13:18

          …och att vi hade gym och tennisbana där vi bodde.

          Reply

          • Johan
            Jun 28, 2012 @ 13:50

            Intressant. Kan du utveckla rätt person?
            Vad är det för tävlingar och båtägare? Sponsring? Länder? Bostad?

          • Ulven
            Jun 28, 2012 @ 21:02

            Det här exemplet var en 100-fotare på franska riviäran. Vi körde ett antal race under säsongen i Medelhavet; Frankrike, Italien och Mallis. Ägaren kunde inte segla och det enda man behövde göra för att impa på honom var att trimma seglen så att båten kunde segla på utan någon vid rodret. Med rätt person så menar jag kompetens och erfarenheter inom segling. Det är inte nödvändigtvis så att man måste ha seglat x antal Fastnet etc för att komma med. Det finns massor av duktiga seglare i Sverige med tillräcklig erfarenhet från svenska farvatten. Men självklart; ju vassare ditt seglings CV ser ut desto enklare blir det. I det här fallet bodde vi i en av ägarens villor i St Tropez (han själv bodde inte där). Jag var med pga av att jag 7 år tidigare hade seglat över Atlanten med skepparen på just den här båten. Om du själv tänker dig att slå in på den här banan är Palma, Mallorca, ett bra ställe att börja på när det är regattor där.

    • Mats V
      Jun 19, 2016 @ 22:10

      Tror nog att du bör stanna utomlands med den attityden…

      Reply

  9. Linus S
    Jun 28, 2012 @ 11:43

    Fyra delägare, 25 % av kostnaden.
    Vi har motsatsen till Owner pays – stuket men det är lättare att dela kostnaderna på en renodlad kappseglingsbåt än familjeräsers.

    Vid kappseglingar måste man ju anmäla en ansvarig skeppare och vi har vår skeppare som fördäckare. Funkar kanon.

    Man märker också hur stelbent det är inom sporten i den frågan när man ska registrera besättningslistan för ÅFOR hos KSSS. Det går att lägga till roller ombord för “besättningen” men skepparen står som Skipper.

    Linus
    Miniton
    Team Räknäs

    Reply

  10. Team exilia
    Jun 28, 2012 @ 18:39

    På exilia delar vi alla racespecifika kostnader och saker som går sönder lika.
    Slitage står ägaren för.
    Desutom lägger alla 100 kr/start i en pott som används till nya segel.
    Det räcker till ett nytt segel per år.

    Men det jag (ägaren) tycker är ett stort problem är att man anmäler en person och inte ett lag till en segling. Numera heter rorsman på exilia “Team Exilia”. Men allt som oftats ändras det till mitt namn och det TYCKER JAG INTE OM. Men det kanske du kan ta upp i en separat tråd Peter?

    Reply

    • /HenrikB
      Jun 29, 2012 @ 08:05

      Billiga segel på X99….?

      Reply

      • Peter
        Jun 29, 2012 @ 09:19

        ….eller många start per år, helg och dag…. ;-)

        Reply

      • F424
        Jun 29, 2012 @ 14:51

        Eller måååånga gubbar på railen:-)

        Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Jun 20, 2016 @ 09:53

      Håller med dig om att det oftast blir för fokuserat på en person. Kappsegling är lagsport! Många klubbar borde se över sina anmälningsrutiner och lyfta fram lagen snarare än skippern. Regelmässigt är det inget problem då det är båten som tävlar och inte skippern. Att som en del arragörer sätta likhetstecken mellan rorsman och skipper är helt insnöat på 1800-talets seglingstradition. På prisutdelning brukar det heta “…åsså på första plats Nisse med besättning”. Ute p havet brukar det heta “Shut up an drive the boat, we´ll tell you when to tack”. :-)

      Reply

      • Glenn the sailor
        Jun 20, 2016 @ 12:51

        Tyckte mig höra i vintras att det var ambitionen att lyfta fram besättningen i tävlingarna så att supportrarna lättare hittar favoriten i start- och resultatlistorna. Tyckte Tjörn Runt skulle försöka trycka på det lite extra redan i sommar.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 20, 2016 @ 16:45

          Ambitionen är bra. Men det är inte alltid helt lätt att få koll på exakt hur besättningen ser ut i god tid.

          Personligen tycker jag det är bättre att lyfta fram teamet; man seglar som team, vinner som team och förlorar som team. Så är det i de flesta andra sporter, och i de flesta sammanhang så refererades det till Blues, Blur, Raa Glede, Datacom eller Vencom.

          Folk vet ju inte vad jag heter längre, jag är ju “han med Blur” :-)

          Att skapa ett team, där helheten är viktigare än delarna, är viktigt både för att rekrytera och behålla en bra besättning. Precis som i alla andra sammanhang. Man kan tycka det är fånigt och onödigt med teamkläder, möten under vintern, värdegrund och andra saker som skapar den känslan. Men det gör skillnad.

          Så ja, det är mer jobb än man kan tro om man skall göra det ordentligt (det är inte bara några extra personer på kanten).

          Men belöningen är också mycket större när man har skapat ett gäng som presterar – och har kul – tillsammans.

          Reply

  11. srsseglaren
    Jun 29, 2012 @ 06:34

    Vanligast har nog varit att ägaren står för materialet båt,segel.
    Besättningen delar på kostnaden för anmälan,transport,säkerhetspkt,kost o hamnavgifter om ngt går sönder brukar man dela på det.
    Bättre båtar brukar få hjälp med underhållet.

    Har ibland vart på båtar med sponsorer, kul med nya sjöklader : )

    Om man har besättning med samma båt kan ett eller annat segel lånas in.

    Reply

  12. gunnar ödman
    Jul 3, 2012 @ 00:38

    JAG FATTAR INGENTING !!
    JAG FÅR GÅ NED PÅ KNÄ FÖR ATT FÅ GASTAR, OCH SKULLE JAG NÄMNA ORDET AVGIFT SÅ SKULLE NOG DOM FLESTA TRILLA AV….VI HADE EN DEAL I VÅRAS MEN INTE EN KRONA HAR KOMMIT IN…..DÄREMOT FAKTUROR PÅ MOTORFEL, , HÅRDVINDSFOCK, MELLAMVINDSFOCK, ,09 SPINNAKER, SKÖRAT STORSEGEL,ETC…ETC…

    MAN KAN FÖRMODLIGEN PRATA GANSKA LÄNGE OM DESSA TING……
    MEN TILL SYVENDE O SIST SÅ ÄR DET JU VÅR LÄNGTAN EFTER ATT FÅ KAPPSEGLA SOM STYR ALLT…….OCH SKA MAN SEGLA EN BÅT PÅ BÄSTA SÄTT BEHÖVS GASTAR FÖR ATT DRA I OLIKA SNÖREN MEN KANSKE MEST FÖR ATT LÄGGA SITT SIDFLÄSK
    PÅ REJLEN….
    GJORDE ETT PAR GOTLAND RUNT I MIN UNGDOM….OCH KAN FÖRSTÅ DE NYA SEGLARE SOM INTE VILL STARTA SIN BANA PÅ SAMMA SÄTT ( 3 DAGAR PÅ EN VASS SWAN 39:S RELINGSLIST ÄR INGET JAG BERÄTTAR FÖR MINA BARNBARN…..
    MEN ÄVEN DÅ SÅ DELADE VI PÅ ALLA KOSTNADER…..

    Reply

    • Kalle
      Jul 3, 2012 @ 09:44

      Varför SKRIKER du så?

      Reply

    • Anders
      Jun 20, 2016 @ 10:45

      Disclaimer: Jag har aldrig seglat med Gunnar Ödman, så du skall inte ta detta personligt, utan detta är mer generellt hur jag tänker om jag skall kliva ombord på en båt eller ej.

      Som gast finns det några viktiga parametrar som skall vara uppfyllda för att jag skall vara intresserad av att segla med en person:
      – Skepparns/ägarens attityd mot sin besättning
      – Om hen är rimligt duktig på att segla eller mottaglig för feedback från sin besättning
      – Om båten är i vettig ordning, så att det går att genomföra ett vettigt race utan att en massa saker går sönder
      – Det sätt som ägaren/skepparen hanterar en situation när något faktiskt går sönder
      – Båten är raceready, eller att ägaren och besättningen hjälps åt att göra den det, tex plocka ut allt porslin, få lov att sätta lite trimmarkeringar som några exempel
      – Som besättning kan jag vara med att dela på rörliga kostnader, men utan avtal och anställningstrygghet ser jag ingen anledning till att lägga pengar på båt eller segel. Det är ägarens investering och pengar jag inte får tillbaka om jag kliver av även om det finns ett värde på det jag har investerat i.

      Jag gör ett jobb åt dig som skeppare, jag hjälper dig med att nå resultat. Är det inte det du vill, skall vi inte segla ihop. De senare åren har jag valt att segla utan ersättning, funkar det inte ombord kan jag kliva av lättare då jag inte har samma commitment. Det har lett till att jag har tävlat med samma skeppare i över 10 år.

      Jag har under många år seglat mot ersättning, i de fall där ägaren prioriterar båtens skick och inte ställer till en scen varje gång något går sönder brukar funka bäst. En båt där ägaren står och skriker att man skall vara rädd om allt hela tiden får ingen besättning. Alla ombord vill vinna, ingen gör sönder grejer för att det är kul men ibland skiter det sig. Det måste man acceptera.
      De flesta seglar för att det är kul, är det gap och skrik ombord. Då gör folk något annat. Det måste vara go stämmning. Jag har tom klivit av en båt mitt i en regatta då skepparn betedde sig illa mot flera i besättningen.

      Sedan 2003 seglar jag med samma skeppare och trivs med det. Mycket pga jag och skepparn har samma mål med vår segling, att segla bra och helst vinna.

      Reply

      • Mikael Håkansson - J92
        Jun 20, 2016 @ 18:50

        +1

        Reply

  13. Jonas Dyberg
    Jun 17, 2016 @ 11:26

    Hört talas om crewfunding?
    Ja, alltså att hela besättningen solidariskt finansierar den båt de seglar med.
    Jag söker segelkompisar för att bilda en ideell förening med syfte att tillsammans äga, utveckla, underhålla och kappsegla en J/111 med hemmahamn i Göteborg. Läs mer på
    https://www.facebook.com/J111Crewfunding

    ….för visst vill väl fler än jag segla ifrån Blur på lika villkor…. ;)

    Reply

  14. Per L
    Jun 19, 2016 @ 10:56

    Vi har på X-332 Xplorer i närmare 15 år splittat alla startavgifter, reservdelar, bortslängda vinchhantag, expedition (avskrivning), dieseltankningar, segelreparationer, bottentvättar, matlådor och utslitna skot. Mina gastar verkar på det hela taget mer civiliserade än de man läser om i tråden. Ingen har någonsin protesterat med ett undantag men han blev rätt kortvarig…

    Jag har däremot stått för segel och vårrustning av båt + diverse uppgraderingar som ny plotter etc. En normal säsong med ett SM, ett ÅF, sandhamn open och de vanliga seglingarna brukar gå loss på 40 papp. Tar man ett VM i ORCi blir det 130 papp. Allt detta splittas på 7 pers.

    Jag ska komma ihåg och tacka mina fina gastar en extra gång…

    Reply

    • srsseglaren
      Jun 20, 2016 @ 02:49

      Gissar att det underlättar om skeppare och besättning har liknande ambitioner på sin segling?
      Alla ombord brukar inte vara lika bra på alla positioner, att få rätt gubbe på rätt plats ger bättre flyt och oftare bra resultat gör roligare segling, fler som vill ha mer av den fixen.
      Bra båtar med trevliga skeppare som levererar bra segling har säkert lättare att få gastar, kan vara det som gör att Xplorer sällan har några lediga gastplatser :-)
      Hur ser kostnaden för VM ut? 130 låter högt, hotellkostnader och transport av båt vad mer ?

      Reply

  15. Carl Fjällman
    Jun 20, 2016 @ 11:44

    Ambitionsnivån är det viktigaste, vill alla satsa mer eller är man nöjd där man är.
    Vi har successivt jobbat oss uppåt på Rebellion (first 35:a) senaste två åren har vi haft lite paus då alla i besättning fått barn och andra onödiga saker som stör seglingen :).

    Vi körde 5k/år per person de senaste två åren vi körde. Då körde vi West side cup + MBBR då slapp man leka revisor efter varje race och den summan som blev kvar efter året gick vi ut och käkade en go middag för. Kostnader som vi delade på var diesel, anmälnings avg, mätbrev, mat, öl, vinchhantag, race specifik utrustning(hyra av flotte), lagat en värmare innan starten på HH skagen Race m.m. Vi kände att vi nådde lite taket på vår ambitionsnivå i slutet, då det var det mest “sponsor båtar” framför oss och för att ta nästa steg blev för seriöst för vad den stora massan var villiga att göra, både med tid och ekonomiskt.
    Mitt tips är att börja med ambitionsnivån så löser sig det andra, om alla tycker det är kul och då är det inga problem att dela på de rörliga kostnaderna, något tråkigt vill man inte betala för…
    Besättningen var också med att vår/höst fixa och masta av/på m.m.

    @gunnar jag seglar gärna med dig :)

    Reply

    • Glenn the sailor
      Jun 21, 2016 @ 10:59

      Skönt med gastar som betalar 5 000 rixdaler! Låter ganska rimligt eller hur?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.