Skip to content

48 Comments

  1. Pelle P
    Jun 28, 2012 @ 10:26

    7 segel ombord, samma som på 111:an (+stormsegel)…

    Reply

  2. Pelle P
    Jun 28, 2012 @ 10:27

    Nej! Till och med ett färre!!!!

    Reply

  3. Patrick L
    Jun 28, 2012 @ 10:32

    Ser riktigt bra ut vid en första anblick. Vi lever i en skön tid när både AC och VOR vågar göra dramatiska anpassningar för att anpassa sporten till verkligheten.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jun 28, 2012 @ 10:36

    Jag tror att Farr har bra chans att vinna racet nästa gång.

    Det har ju inte gått så bra när det har varit andra designers med :-)

    Reply

    • Patrick L
      Jun 28, 2012 @ 10:39

      Farr har ganska bra track record på one design, skulle tro att det spelar viss roll.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2012 @ 11:19

      Senaste lyckade OD från Farr var väl Farr 40 1996?

      Reply

      • Patrick L
        Jun 28, 2012 @ 13:41

        Tja…den senaste är väl iofs Farr 400 men det är väl lite tidigt att säga om det blir en framgångsrik OD-klass. Det var inte riktigt min point – pointen var att de har erfarenhet kring One Design. Detta i kombination med sitt kunnande kring stora one off och boxrule modeller både för bana och hav. Deras track record i VOR, IMOCA, TP52 etc är väl inte så dåligt det heller. Även om det var ett tag sedan de hade en vinnare i VOR så har de väl haft båtar på pallen i varje race sedan 1985. Och de har ju nästan gjort detta förut då de var husdesigner för snart sagt varje Whitbread-team. Juan K är väl för övrigt upptagen i AC, det kanske har spelat roll det också. Men är det en vågad gissning att den stora erfarenheten hos FYD spelar en viss roll här?

        Oavsett vilket så tror jag att VOR har gjort sin hemläxa vad gäller att få ihop teamet för kommande race. Tycker konceptet ser helrätt ut.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 28, 2012 @ 17:47

        De har ett bra track record men senaste 10 åren har det varit tunt utan riktigt stora framgångar. Det ekonomiska upplägget spelar säkert roll där Farr inte hade något att förlora (vem hade velat ha en VO70 från Farr nästa race?) medan Juan K förlorar massor på en entyp där han inte kan får bra betalt. Han är säkert mer mån om den löpande designutmaningen också.

        Skall vi sätta pengar på att 24-timmars rekordet tas av en turboladdad VO70 eller av en specialdesignad JK80 som får den här designen att se mesig ut?

        Reply

  5. Ulven
    Jun 28, 2012 @ 10:45

    svängköl?

    Reply

    • Patrick L
      Jun 28, 2012 @ 10:46

      Yes, ungefär samma som idag men djupare.

      Reply

  6. Peter
    Jun 28, 2012 @ 12:23

    båttypen är säkerligen bra men var det inte en av delarna med en konstruktionsklass att utveckla? faller det bort nästa “experiment”-klass?

    Reply

    • Patrick L
      Jun 28, 2012 @ 16:30

      En av Knuts kommentarer kring detta var att det visserligen försvinner lite intresse kring materialutveckling m.m, men att teamen har spenderat fruktansvärt mycket pengar på design och materialutveckling de senaste racen men ändå hamnat väldigt nära varandra. Det är ju kul för oss som inte betalar att ha konstruktionsklass men det primära målet med den nya klassen är att säkerställa minst 8 båtar på startlinjen och för att göra det behöver man minska kostnaderna så att man kan attrahera fler sponsorer. Gissar också att det blir enklare för nya team när man köper båtarna färdiga från VOR och inte behöver kontraktera designers, varv m.m. själv utan kan koncentrera sig mer på det sportsliga och kommersiella?

      Reply

      • Peter
        Jun 28, 2012 @ 17:27

        tankarna har väl funnits tidigare (var det The Race???) med entypsbåtar men det vart väl inte någon framgång…

        det måste väl finnas andra sätt att begränsar konstnader.

        Utom tvivel att den sportsliga delen ökar hur det bli med den komerciella får vi väl se.

        Jag tyckte att just konstruktion var en del i xx Ocean Race.

        Hur skulle Formel1 ser ut om man hade bestämt sig för att alla ska köra McLaren model 20xx?

        Utveckling begränsar sig nu på segeldesign och -material…

        Reply

        • Patrick L
          Jun 28, 2012 @ 17:40

          Visst är det trist att man tappar konstruktionsdelen. Hade det funnits ett bättre sätt att begränsa kostnaderna så kanske VOR hade valt det? Jämförelsen med F1 är rimlig förutom på 1 punkt och det är budget per team som väl är minst 10 ggr den för ett VOR-team. F1 har en helt annan plattform medan VOR har problem med deltagandet. Man får lösa en sak i taget. F.ö har det väl varit diskussioner i F1 också t.ex turbo, minskad cyl.volym, effekt etc. Det har gått bra att förändra längs vägen.

          Reply

          • Peter
            Jun 28, 2012 @ 20:31

            är väl alltid en fråga om vad marknaden är beredd att betala… ;-)

  7. kalle
    Jun 28, 2012 @ 12:40

    Vad talar för att det blir färre haverier med den nya båten?
    Intressant att de kan ha med ett reservroder att hänga på akterspegeln. Varför inte sätta rodren där från början? (detta har jag funderat på tidigare. Nån som kan förklara för/nackdelar?)

    Reply

    • Jocke_R
      Jun 28, 2012 @ 22:34

      Sämre roderverkan och högre motstånd

      Reply

  8. Timo
    Jun 28, 2012 @ 13:24

    Vad är “Forward Water Ballast Single centerline 1000L venturi filled tank forward of mast”, varför har man vikt för om masten?

    Reply

    • Patrick L
      Jun 28, 2012 @ 13:49

      Om jag minns rätt sade Knut att det är en lärdom från Open 60 att ha det på kryss medan aktre ballast är för undanvind.

      Reply

      • Håkan
        Jun 28, 2012 @ 14:19

        Om jag minns det rätt så var det Mini Transatbåtarna som var först med detta. En av båtarna fick en läcka framför det förliga kollisionsskottet och till sin stora förvåning gick han fortare på kryssen!

        Reply

        • srsseglaren
          Jun 28, 2012 @ 16:10

          +1 har letat efter den info´n igen, ngn som vet var den kan finnas ? var det inte nära 200 liter ?

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2012 @ 16:40

      Borde väl vara skit samma om entypsbåtar som de här kryssar några 10-delar bättre eller ej? Känns som det ger ökad komplexitet + vikt + kostnad.

      Reply

      • Hans Gunnarsson
        Jun 28, 2012 @ 22:55

        Jo, men om man drar det till sin spets skulle de ju alla kunna segla omkring i exakt likadana pråmar. Säkert och likadant, men oerhört tråkigt.

        Det handlar väl om att dra en gräns någonstans mellan “on the framkant” och säkert/billigt.

        Om det här är rätt gräns kommer väl framtiden att utvisa. Kan hålla med om att man tappar lite av dimensionen när konstruktörsskillnaden försvinner dock. Tacka vet jag Alonso och Ferrari (även om nu Ferrari inte har den bästa bilen, men nu hamnar vi väl lite OT…)

        /Hans

        Reply

        • Peter Kross
          Jun 30, 2012 @ 09:55

          +1

          Reply

    • Pär Johansson
      Jun 30, 2012 @ 09:02

      Har seglat med en Open 60 som hade vattenballasttank för om masten. På kryss kunde vi inte utnyttja hela vattenlinjelängden utan vatten i fören. Skrovet var så pass “fylligt” att vattenlinjen låg ca: 1.5 m längre bak än den främsta punkten på skrovet (om jag inte mins fel). In med 1 ton vatten i fören och vi seglade snabbare i spannet kryss till ca: TWA 90.

      Reply

  9. Kalle
    Jun 28, 2012 @ 15:13

    Varför ha masten på däck? Finns det några fördelar med det?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2012 @ 16:40

      – kortare mast = billigare att transportera
      – lättare att rigga av/på
      – lättare att få tätt.

      Reply

      • Kalle
        Jun 28, 2012 @ 20:50

        Lättare att trimma…

        Reply

      • Anders Svensson
        Jun 30, 2012 @ 09:53

        Kortare mast som du dock måste göra styvare.
        Dvs. mer kolfiber och mer avancerad konstruktion som troligtvis blir dyrare.

        Reply

        • SED
          Jun 30, 2012 @ 11:15

          Om masten måste göras styvare hur kan det då gå lättare att trimma den?

          Reply

          • Peter
            Jun 30, 2012 @ 12:45

            nja, vet ej om jag kan håller med att det bli lättare att trimma.

  10. Erik Barkefors
    Jun 28, 2012 @ 16:23

    Kul att se att de har en mer skyddad brunn och även rorsman har den breda sargen som styr bort en del vatten. Bra också med ett rejält handräcke och dubbla fotlister på fördäck. Kan behövas när besättningarna börjar tåla lika mycket (eller mer) än båtarna ;-)

    Reply

  11. Stefan A
    Jun 28, 2012 @ 16:24

    Snygg båt i vilket fall och bra att man jobbar på att få in fler båtar i racet. 6 st har ju varit lite segt då och då…

    Sas det något om huruvida man ska fortsätta korsa The Doldrums i tid och otid?

    Reply

  12. Fabian
    Jun 28, 2012 @ 17:25

    Coolt att wavepiercing börjar leta sig till enskrovare…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2012 @ 17:36

      Lyssnar man på Groupama så tror de att de broachar mer sällan än många andra team. Framförallt Telefonica verkar ju ha en förkärlek för att hänga i ratten med masten i vattnet… En anledning till detta skulle vara att man hade en “bow knuckle” som låg något högre än de andra båtarna.

      Vet inte hur den här designen är i det perspektivet? Ser ut att bita riktigt bra :-)

      Reply

      • Team exilia
        Jun 28, 2012 @ 18:18

        Men de har också problem med en baktung båt. Kölen är placerad längre bak

        Reply

  13. Team exilia
    Jun 28, 2012 @ 18:17

    Slår den inte 24 h rekordet så är det en flopp.

    Reply

  14. Dan
    Jun 28, 2012 @ 19:17

    Vad är det som hindrar möjligheten med att behålla konstruktionsdelen men ändå hålla kostanderna nere genom att reducera båtstorleken till 45-50 fot eller däromkring? Mindre besättning och allt billigare plus att det blir en mer “begriplig” storlek att referera till för fler seglare. Visst, 24h rekord kan bli tuffa att slå men borde inte fler båtar och att behålla R&D delen överväga åt det positiva hållet?

    Bara en fråga…

    /Dan

    Reply

  15. Clifford
    Jun 28, 2012 @ 21:49

    Intressant båt men skrämmande att Green Marine skall koordinera, tidigare har detta inte varit deras starka sida. Men de har kanske skärpt till sig.

    Reply

  16. Hansen
    Jun 28, 2012 @ 23:06

    Det är ju en bauta-ONYX! Från sidan i varje fall fast med canting då.
    Se här: http://www.onyx-yachting.ch/cgi-bin/yacht/dokumente/Prospekt_Web_090111.pdf

    Reply

  17. Anders B
    Jun 28, 2012 @ 23:14

    ” .. canting keel .. with 3 degrees of incline at axis… “, dvs svängkölen vinklas i förhållande till horisontalplanet när den svänger ut. Eller? Vinklas den uppåt (lyftkraft på kölen verkar inte så bra eftersom det ökar krängningen och bromsar) eller neråt (ökar rätande momentet men bromsar samtidigt) eller är det kompensation för att båten ställer sig på nosen när den lutar? Nån som vet?

    Reply

  18. Petter
    Jun 29, 2012 @ 15:25

    Somliga hävdar att all cutting edge technology härstammar från utveckling inom militär och i viss mån rymdforskning, ni vet -“vi hade inte haft microvågsugnen om inte NASA”..bla bla.
    Engagera de olika ländrnas försvar i varsina respektive utmaningar så kan de slåss på haven med det senaste inom material, personal, logistik och stealth teknik!
    Tänk vilken precision i utförandet, vilka startfartyg och allt styrt och kontrollerat från USS Enterprise. /p

    Reply

  19. Patrick L
    Jun 29, 2012 @ 20:11

    Reply

  20. Anders Svensson
    Jun 29, 2012 @ 22:12

    Reply

    • Patrick L
      Jun 29, 2012 @ 22:59

      Tack för länken, mkt intressant!

      Reply

    • Peter Kross
      Jun 30, 2012 @ 00:06

      jag håller med Juan. tråkig utveckling för Volvo Ocean Race. koncepetet försöktes med The Race men då vart det inte många team (kan säkerligen bortförklaras men argumenten leverar Juan).
      Men så är det väl rätt ofta att verkligenheten är mer komplex än vi som vanliga människor inser…

      Bara för att provocera Blur så gäller det också SRS …

      Reply

  21. Misilen
    Jun 30, 2012 @ 06:46

    Vem hävdade för flera månader att det skulle bli OneDesign på VOR?

    Reply

    • Hannu
      Jun 30, 2012 @ 09:09

      Inte så svårt, 50/50. Antingen blir det entyp eller inte så det var ju inte en särskilt stor bedrift eller?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.