Ny båt i Volvo Ocean Race
Live just nu.
Ny entypsklass.
Målet är minst 8 båtar.
Minska tröskeln för att vara med.
Alla vill ha höga prestanda.
“King of the oceans”
“Record speeds”
Inom 2.7% prestandaskillnad vs VO70
Skall hålla minst 2 race.
Fixed price “all included ready to race”
4.5 MEUR -30% vs idag
12-15 MEUR för helt projekt -30-40% vs idag
Spara kostnader i race-organisationen
Effektivare/delad shore support
Besättning = 8 personer + mediaman
Tjejer får vara 10
Media integrerat från början “content factory”
10 gånger mer HD kan sändas över satellit
VO65
65′
Vattenballast i för/akter
Längre bogspröt = 2.15
Sticker 4.7 m
7 i stället för 10 segel
Masten på däck
10.75 ton i stället för 14 idag
RM 33T
Design by Farr Yacht Design
Kan byggas av några olika varv
Green Marine koordinerar
Hull Length 20.40 m
Length on deck 19.8 m
Length overall 21.95 m
Hull Beam 5.60 m
Max Draft 4.70 m
Boat Weight (empty) 10,750 kg
Keel arrangement Canting keel to +/- 40 degrees with 3 degrees of incline at axis
Daggerboards Twin, reversible, retracting asymmetric daggerboards
Rudders Twin under hull with spare that may also be transom hung
Aft Water Ballast Twin 800L venturi filled tanks under cockpit sides at transom
Forward Water Ballast Single centerline 1000L venturi filled tank forward of mast
Rig Height 30.30 m
Rig Arrangement Deck stepped, twin backstays with deflectors
Bowsprit Length 2.15 m
Mainsail Area 151 m2
Working Headsail Area 135 m2 (permanently hoisted furling jib)
Upwind Sail Area 451 m2 (Mainsail and Masthead Code 0)
Downwind Sail Area 550 m2 (Mainsail and A3)
VOLVO OCEAN RACE INTRODUCES NEW BOAT FOR NEXT TWO RACES
The Volvo Ocean Race has unveiled details of the high-performance new boat that will be used for the next two editions of the Race.
The plans detailed by Race CEO Knut Frostad at a presentation in Lorient on Thursday will significantly reduce the cost of mounting a competitive campaign and are designed to bring the size of the fleet to 8-10 boats in future editions.
The 65-foot (19.8-metre) monohull racing yacht will be strictly one-design. It will be designed by the United States-based Farr Yacht Design and constructed by a consortium of leading boatyards in the United Kingdom, France, Italy and Switzerland.
Under an agreement between Volvo Ocean Race and the consortium, a minimum of eight boats will be built to contest the next two races.
Work will begin in July and the first of the racing yachts in the new class will be completed by June 2013, well over a year before the start of the 12th edition of the Volvo Ocean Race, leaving from Alicante, Spain in the second half of 2014.“This breathtaking new design, and the agreement to build at least eight yachts, will take the Volvo Ocean Race into an exciting new era,” said Knut Frostad, the Race’s Chief Executive Officer.
“It represents another major milestone for a race that has never been afraid to move forward in our 39-year history. This move to a one-design gives us an enormous head start in our planning for the next two races and puts the Volvo Ocean Race in even better shape going forward.”
Despite being five feet (1.5 metres) shorter, the new boat will be almost as fast as the Volvo Open 70s that are contesting the current race.
The boat will be designed and built with the latest video, satellite and content production facilities to further enhance the work being done in the unique Media Crew Member programme that has been in place since the 2008-09 race.
The agreement announced in Lorient has been made possible after Volvo Ocean Race S.L.U. secured financing that will underpin the process of designing and building the boats according to schedule.
The Volvo Ocean Race, which began life in 1973, is owned by Volvo Car Corporation and The Volvo Group, who together reaffirmed their open-ended commitment to the race at a news conference ahead of the start of the current edition in Alicante in November 2011.
“We at Volvo Cars are fully behind these initiatives, which we believe will secure the future of this great event on all levels but also stay faithful to the very basis of the Volvo Ocean Race as the sport’s premier offshore competition for the world’s leading sailors,” said Stefan Jacoby, CEO of Volvo Car Corporation.
His counterpart at Volvo Group Olof Persson also gave firm backing to the moves.
“Volvo Group believes the plans presented to us by Knut and his team will take the Volvo Ocean Race to the next level with an innovative boat design which keeps us at the forefront of ocean racing while giving us the best possible chance of building bigger fleets,” Persson said. “I am delighted as CEO to confirm my absolute confidence that the Race is taking the best route to an even brighter future.”
The boats will be sold by U.K.-based Green Marine Ltd, who will carry out the final assembly. MULTIPLAST in France, Persico S.p.A. in Italy and DECISION S.A. in Switzerland will manufacture different components.
“For us it’s a great honour and a great challenge to be involved in this project and a race that is part of our heritage,” said Marcel Müller, managing director of Green Marine. “It’s the opportunity to work together with some of the best professionals in the marine industry including the other boatyards and the designers. We’re ready to create something very special.”
The process will significantly reduce the barrier to competing in the Volvo Ocean Race and the cost of mounting a competitive campaign, which CEO Frostad said would be possible for less than 15 million euros.
The “ready to sail” cost of the boats, including sails for the pre-Race period and the Race itself, will be around 4.5 million euros, while further significant cost savings will be made possible by the pooling of resources.
“Our clear goal throughout the planning process for the next race has been to make it easier and less costly to mount a campaign in the Volvo Ocean Race,” Frostad said. “This is a big step towards that goal.
“This new one-design is fantastic looking and will be ultra-reliable and great to race. We’re heading into a new era of this great race with a future that it’s more exciting and more secure.”
Patrick Shaughnessy, President of Farr Yacht Design, said his team were well placed to take on the challenge of designing the new boat.
“We’re super enthusiastic about the challenge we have in front of us,” he said. “It’s a big challenge but I think we’re well suited to meet it, and we’re really excited to be part of it.
“We’ve been involved in the Volvo Ocean Race and the Whitbread Round the World Race for over 20 years so it’s a great honour to be part of what’s considered going forward.”
The six boats contesting the current edition of the Volvo Ocean Race are about to embark upon the ninth and final offshore leg, leaving Lorient on July 1. The race will finish on July 7 with the final in-port race in Galway, Ireland.
Jun 28, 2012 @ 10:26
7 segel ombord, samma som på 111:an (+stormsegel)…
Jun 28, 2012 @ 10:27
Nej! Till och med ett färre!!!!
Jun 28, 2012 @ 10:32
Ser riktigt bra ut vid en första anblick. Vi lever i en skön tid när både AC och VOR vågar göra dramatiska anpassningar för att anpassa sporten till verkligheten.
Jun 28, 2012 @ 10:36
Jag tror att Farr har bra chans att vinna racet nästa gång.
Det har ju inte gått så bra när det har varit andra designers med :-)
Jun 28, 2012 @ 10:39
Farr har ganska bra track record på one design, skulle tro att det spelar viss roll.
Jun 28, 2012 @ 11:19
Senaste lyckade OD från Farr var väl Farr 40 1996?
Jun 28, 2012 @ 13:41
Tja…den senaste är väl iofs Farr 400 men det är väl lite tidigt att säga om det blir en framgångsrik OD-klass. Det var inte riktigt min point – pointen var att de har erfarenhet kring One Design. Detta i kombination med sitt kunnande kring stora one off och boxrule modeller både för bana och hav. Deras track record i VOR, IMOCA, TP52 etc är väl inte så dåligt det heller. Även om det var ett tag sedan de hade en vinnare i VOR så har de väl haft båtar på pallen i varje race sedan 1985. Och de har ju nästan gjort detta förut då de var husdesigner för snart sagt varje Whitbread-team. Juan K är väl för övrigt upptagen i AC, det kanske har spelat roll det också. Men är det en vågad gissning att den stora erfarenheten hos FYD spelar en viss roll här?
Oavsett vilket så tror jag att VOR har gjort sin hemläxa vad gäller att få ihop teamet för kommande race. Tycker konceptet ser helrätt ut.
Jun 28, 2012 @ 17:47
De har ett bra track record men senaste 10 åren har det varit tunt utan riktigt stora framgångar. Det ekonomiska upplägget spelar säkert roll där Farr inte hade något att förlora (vem hade velat ha en VO70 från Farr nästa race?) medan Juan K förlorar massor på en entyp där han inte kan får bra betalt. Han är säkert mer mån om den löpande designutmaningen också.
Skall vi sätta pengar på att 24-timmars rekordet tas av en turboladdad VO70 eller av en specialdesignad JK80 som får den här designen att se mesig ut?
Jun 28, 2012 @ 10:45
svängköl?
Jun 28, 2012 @ 10:46
Yes, ungefär samma som idag men djupare.
Jun 28, 2012 @ 12:23
båttypen är säkerligen bra men var det inte en av delarna med en konstruktionsklass att utveckla? faller det bort nästa “experiment”-klass?
Jun 28, 2012 @ 16:30
En av Knuts kommentarer kring detta var att det visserligen försvinner lite intresse kring materialutveckling m.m, men att teamen har spenderat fruktansvärt mycket pengar på design och materialutveckling de senaste racen men ändå hamnat väldigt nära varandra. Det är ju kul för oss som inte betalar att ha konstruktionsklass men det primära målet med den nya klassen är att säkerställa minst 8 båtar på startlinjen och för att göra det behöver man minska kostnaderna så att man kan attrahera fler sponsorer. Gissar också att det blir enklare för nya team när man köper båtarna färdiga från VOR och inte behöver kontraktera designers, varv m.m. själv utan kan koncentrera sig mer på det sportsliga och kommersiella?
Jun 28, 2012 @ 17:27
tankarna har väl funnits tidigare (var det The Race???) med entypsbåtar men det vart väl inte någon framgång…
det måste väl finnas andra sätt att begränsar konstnader.
Utom tvivel att den sportsliga delen ökar hur det bli med den komerciella får vi väl se.
Jag tyckte att just konstruktion var en del i xx Ocean Race.
Hur skulle Formel1 ser ut om man hade bestämt sig för att alla ska köra McLaren model 20xx?
Utveckling begränsar sig nu på segeldesign och -material…
Jun 28, 2012 @ 17:40
Visst är det trist att man tappar konstruktionsdelen. Hade det funnits ett bättre sätt att begränsa kostnaderna så kanske VOR hade valt det? Jämförelsen med F1 är rimlig förutom på 1 punkt och det är budget per team som väl är minst 10 ggr den för ett VOR-team. F1 har en helt annan plattform medan VOR har problem med deltagandet. Man får lösa en sak i taget. F.ö har det väl varit diskussioner i F1 också t.ex turbo, minskad cyl.volym, effekt etc. Det har gått bra att förändra längs vägen.
Jun 28, 2012 @ 20:31
är väl alltid en fråga om vad marknaden är beredd att betala… ;-)
Jun 28, 2012 @ 12:40
Vad talar för att det blir färre haverier med den nya båten?
Intressant att de kan ha med ett reservroder att hänga på akterspegeln. Varför inte sätta rodren där från början? (detta har jag funderat på tidigare. Nån som kan förklara för/nackdelar?)
Jun 28, 2012 @ 22:34
Sämre roderverkan och högre motstånd
Jun 28, 2012 @ 13:24
Vad är “Forward Water Ballast Single centerline 1000L venturi filled tank forward of mast”, varför har man vikt för om masten?
Jun 28, 2012 @ 13:49
Om jag minns rätt sade Knut att det är en lärdom från Open 60 att ha det på kryss medan aktre ballast är för undanvind.
Jun 28, 2012 @ 14:19
Om jag minns det rätt så var det Mini Transatbåtarna som var först med detta. En av båtarna fick en läcka framför det förliga kollisionsskottet och till sin stora förvåning gick han fortare på kryssen!
Jun 28, 2012 @ 16:10
+1 har letat efter den info´n igen, ngn som vet var den kan finnas ? var det inte nära 200 liter ?
Jun 28, 2012 @ 16:40
Borde väl vara skit samma om entypsbåtar som de här kryssar några 10-delar bättre eller ej? Känns som det ger ökad komplexitet + vikt + kostnad.
Jun 28, 2012 @ 22:55
Jo, men om man drar det till sin spets skulle de ju alla kunna segla omkring i exakt likadana pråmar. Säkert och likadant, men oerhört tråkigt.
Det handlar väl om att dra en gräns någonstans mellan “on the framkant” och säkert/billigt.
Om det här är rätt gräns kommer väl framtiden att utvisa. Kan hålla med om att man tappar lite av dimensionen när konstruktörsskillnaden försvinner dock. Tacka vet jag Alonso och Ferrari (även om nu Ferrari inte har den bästa bilen, men nu hamnar vi väl lite OT…)
/Hans
Jun 30, 2012 @ 09:55
+1
Jun 30, 2012 @ 09:02
Har seglat med en Open 60 som hade vattenballasttank för om masten. På kryss kunde vi inte utnyttja hela vattenlinjelängden utan vatten i fören. Skrovet var så pass “fylligt” att vattenlinjen låg ca: 1.5 m längre bak än den främsta punkten på skrovet (om jag inte mins fel). In med 1 ton vatten i fören och vi seglade snabbare i spannet kryss till ca: TWA 90.
Jun 28, 2012 @ 15:13
Varför ha masten på däck? Finns det några fördelar med det?
Jun 28, 2012 @ 16:40
– kortare mast = billigare att transportera
– lättare att rigga av/på
– lättare att få tätt.
Jun 28, 2012 @ 20:50
Lättare att trimma…
Jun 30, 2012 @ 09:53
Kortare mast som du dock måste göra styvare.
Dvs. mer kolfiber och mer avancerad konstruktion som troligtvis blir dyrare.
Jun 30, 2012 @ 11:15
Om masten måste göras styvare hur kan det då gå lättare att trimma den?
Jun 30, 2012 @ 12:45
nja, vet ej om jag kan håller med att det bli lättare att trimma.
Jun 28, 2012 @ 16:23
Kul att se att de har en mer skyddad brunn och även rorsman har den breda sargen som styr bort en del vatten. Bra också med ett rejält handräcke och dubbla fotlister på fördäck. Kan behövas när besättningarna börjar tåla lika mycket (eller mer) än båtarna ;-)
Jun 28, 2012 @ 16:24
Snygg båt i vilket fall och bra att man jobbar på att få in fler båtar i racet. 6 st har ju varit lite segt då och då…
Sas det något om huruvida man ska fortsätta korsa The Doldrums i tid och otid?
Jun 28, 2012 @ 17:25
Coolt att wavepiercing börjar leta sig till enskrovare…
Jun 28, 2012 @ 17:36
Lyssnar man på Groupama så tror de att de broachar mer sällan än många andra team. Framförallt Telefonica verkar ju ha en förkärlek för att hänga i ratten med masten i vattnet… En anledning till detta skulle vara att man hade en “bow knuckle” som låg något högre än de andra båtarna.
Vet inte hur den här designen är i det perspektivet? Ser ut att bita riktigt bra :-)
Jun 28, 2012 @ 18:18
Men de har också problem med en baktung båt. Kölen är placerad längre bak
Jun 28, 2012 @ 18:17
Slår den inte 24 h rekordet så är det en flopp.
Jun 28, 2012 @ 19:17
Vad är det som hindrar möjligheten med att behålla konstruktionsdelen men ändå hålla kostanderna nere genom att reducera båtstorleken till 45-50 fot eller däromkring? Mindre besättning och allt billigare plus att det blir en mer “begriplig” storlek att referera till för fler seglare. Visst, 24h rekord kan bli tuffa att slå men borde inte fler båtar och att behålla R&D delen överväga åt det positiva hållet?
Bara en fråga…
/Dan
Jun 28, 2012 @ 21:49
Intressant båt men skrämmande att Green Marine skall koordinera, tidigare har detta inte varit deras starka sida. Men de har kanske skärpt till sig.
Jun 28, 2012 @ 23:06
Det är ju en bauta-ONYX! Från sidan i varje fall fast med canting då.
Se här: http://www.onyx-yachting.ch/cgi-bin/yacht/dokumente/Prospekt_Web_090111.pdf
Jun 28, 2012 @ 23:14
” .. canting keel .. with 3 degrees of incline at axis… “, dvs svängkölen vinklas i förhållande till horisontalplanet när den svänger ut. Eller? Vinklas den uppåt (lyftkraft på kölen verkar inte så bra eftersom det ökar krängningen och bromsar) eller neråt (ökar rätande momentet men bromsar samtidigt) eller är det kompensation för att båten ställer sig på nosen när den lutar? Nån som vet?
Jun 29, 2012 @ 15:25
Somliga hävdar att all cutting edge technology härstammar från utveckling inom militär och i viss mån rymdforskning, ni vet -“vi hade inte haft microvågsugnen om inte NASA”..bla bla.
Engagera de olika ländrnas försvar i varsina respektive utmaningar så kan de slåss på haven med det senaste inom material, personal, logistik och stealth teknik!
Tänk vilken precision i utförandet, vilka startfartyg och allt styrt och kontrollerat från USS Enterprise. /p
Jun 29, 2012 @ 20:11
Intressant artikel med comments från projektledaren James Dadd:
http://www.volvooceanrace.com/en/news/6637_New-design-smaller-lighter-and-massively-powerful-.html
Jun 29, 2012 @ 22:12
Den här är också intressant:
http://www.vsail.info/2012/06/29/juan-kouyoumdjian-talks-to-vsail-info-about-the-volvo-ocean-race-part-i/
Jun 29, 2012 @ 22:59
Tack för länken, mkt intressant!
Jun 30, 2012 @ 00:06
jag håller med Juan. tråkig utveckling för Volvo Ocean Race. koncepetet försöktes med The Race men då vart det inte många team (kan säkerligen bortförklaras men argumenten leverar Juan).
Men så är det väl rätt ofta att verkligenheten är mer komplex än vi som vanliga människor inser…
Bara för att provocera Blur så gäller det också SRS …
Jun 30, 2012 @ 06:46
Vem hävdade för flera månader att det skulle bli OneDesign på VOR?
Jun 30, 2012 @ 09:09
Inte så svårt, 50/50. Antingen blir det entyp eller inte så det var ju inte en särskilt stor bedrift eller?