J/70 på gång till Kappeln
Nu verkar de först J/70 vara på väg till våra trakter. Kappeln är ju trevligt. Vi var där och testade J/111 i höstas och det var också Mittelman som hjälpte oss när vår egen J/111 kom från Frankrike.
J/boats i Europa har lite startsträcka för att få igång produktionen i Frankrike. Det är ju först när allt är spikat i USA som man tar över en båt och bygger formar här. Det är bra att de är noggranna, men det drar ju också ut på tiden för de som är sugna på nya båtar.
Två J/70 är lastade i USA och på väg till Kappeln/Flensburg. Vi räknar med att de är där vecka 30, slutet av juli.
Så det är dax att ta en tur till idylliska Flensburg och titta närmare på J/70 (och kanske bunkra billiga drycker vid border-shoppingen). Vi återkommer med datum för en gemensam resa till Kappeln för provsegling mm.
Prislista
Båt enligt standardutrustning 310.000
Storsegel + fock North sails 31.200
Gennaker 14.890
Trailer 35.000
Paketerbjudande till 10 första kunderna inkl stor, fock, gennaker och trailer
Totalt 391.090
Rabatt 33.590
Totalt efter rabatt 357.500
Alla priser i SEK inkl 25% moms
Först till kvarn gäller!Kontakta oss och boka ett besök.
Jan, Fredric och Peter
Marstrand Yachts
Jan.nilsson@marstrandyachts.com
Tel: +46 (0)760 244 077
Bjørn V
Jul 5, 2012 @ 10:33
Oj oj oj … Vad skall vi med fler båttyper i Melges24 / CB66 segmentet. Är det enbart för att förstöra för redan etablerade klasser.
Tycker det är lite trist att marknaden “överösas” med “nästan lika båtar. Tänk vilken klass det hade blivit om f ex Melges24 eller CB’en hade varit en Skandinavisk “hype”. Ja, Melgesen är dyr, men det finns gott om goda begangnade, till långt under ovanstående penning, och CB’en är en rimmlig båt men finns nästan bara i Sverige.
Vore det inte på tiden at vi forsökte att jobba fram en Skandinavisk sportbåt klass, från en av de etablerade klasserna, ist¨llet för at pusha inn nästan lika båtar.
Henrik N
Jul 5, 2012 @ 13:30
Ja, fy 17 vilken soppa!
Staten borde gå in och styra upp innan det spårar ur fullständigt. En hel parlör av olika roliga båtar att välja mellan.
Regeringen gör som vanligt för lite och för sent.
Per
Jul 5, 2012 @ 11:50
Verkar vara en härlig och kul båt. Ett perfekt kit om man vill ha en dagseglare.
Anders
Jul 5, 2012 @ 13:57
Kan hålla med både Henrik och Björn i detta. Såklart kul om det finns fler roliga båtar att välja på men desto fler klasser desto färre seglare varje klass. Det är bara att kolla verkligheten. De stora klassiska entyps klasserna kommer inte över 50 båtar längre på SM seglingarna(något år och klass undantagen). H-båt, j80, 606 express, cb66 mflera tappar alla på vår hemmaplan i Sverige. Entyp har det svårt och desto fler klasser som kommer(just nu drar Farr 30 mycket folk men vad händer efter VM på hemmaplan?) desto jobbigare att få fler till de gamla etablerade. Det är ett tråkigt scenario som skall jämföras med det roliga med fler roliga båtar.
Någon sa för 10 år sedan att det är bra att de gamla klasserna viker undan för nya entypskonstruktioner. Problemet är att det inte blir några stora fält i nya klasser..
Jakob
Jul 5, 2012 @ 15:16
Grymt!
Tycker båten känns lagom och J-Boats har ju koll.
Problemet med melgesen tror jag är att den är lite för extrem (outhike the comp.)
Pelle Nihlmark
Jul 5, 2012 @ 16:09
Jag seglade med J/70 en timme ungefär i Annapolis i maj. Den kändes fantastiskt fin! Väldigt snabb, kul att segla och bekväm i sittbrunnen. Lagom het, liksom. En till bra sak med J Boats är att de brukar kunna få ut riktigt stora antal båtar så den här har nog förutsättning att kunna nå en stor internationell spridning. Lär vara med på Key West t.ex.
Vore kul om det finns några intresserade av att dra igång en klass även här i gamla Svedala.
Calle
Jul 6, 2012 @ 18:11
Är det tänkt att J/70 skall vara en 3 mansbåt? I sådantfall tror jag att det kan finnas plats för denna båt “imellan” de befintliga klasserna. Besättningsstorlek är något som inte skall föringas, det är stor skillnad på att få ihop 3 duktiga seglare mot att få ihop 5 duktiga för tex en Melges24. Prisbilden på denna verkar ju hyfsat ok!
Kommer man att få “haika” denna båt? Om inte och 3 manna besättning så finns ju möjligheten att använda den som dagseglare.
Hur mycket väger den på släpvagn? Krävs BE kort?