Ventus Navigator för Expedition
Det vimlar av appar som kan visa NMEA-data från instrumenten på iPhones och iPads, men det är inte lika lätt att skicka ut det via nätverket. Och när man som vi redan har investerat i ett riktigt proffsigt taktik och routingprogram som Expedition, så blir vill man gärna använda dessa funktioner.
Ventus Navigation har fattat grejen. Man slår bara på nätverksfunktionen i Expedition och vips kan jag få upp alla data från Expedition på min iPhone eller iPad. Det sker över ett befintligt WLAN, i vårt fall är det Net1-routern som både laptop och allt annat är anslutet till.
Expedition på laptopen skickar vilka data man vill till iPad och iPhone. I princip kan trim, nav, taktik och alla andra ha sina egna displayer, och vill man ha kölvinkel eller mastrotation så kan man få det… Fördäck behöver kanske “time to mark” och “next leg TWA “:-)
Varför inte en display ovanför kojen? Dubblerar som bio i hamn.
Ovan lite exempel på displayer. Jag gillar inte alla varianter, men det är superlätt att designa egna kombinationer. Man har sex “Custom Pages” som alla kan delas upp som man vill ha dem:
Det är version ett och det finns fortfarande en del buggar. Och det verkar vara en del klurigheter med decimalerna (jag har hellre två decimaler på djupet än på badtemperaturen). Nästa uppdatering kommer på söndag…
Oavsett bristerna är detta en av mina nya favoritappar.
Aug 12, 2012 @ 18:57
Bra tips som vanligt, tackar för det!
Aug 12, 2012 @ 19:20
Liten avvikare, men frågar ändå: hur förnyar man förmånligast sina gamla instrument?Skulle ju vilja ha det gärna trådlöst så, att man har givare normalt och tex en multidisplay, men resten sedan till i-grejer på wifi. Skulle inte vilja ge in mig på en massa dyra grejer från traditionella tillverkare (med deras extratillägg till priserna). Jag vet att man inte kan lita på i-grejerna och de har batteriproblem osv, men man kan ha dem i vattentäta fodral och tom ha flera av dom. Har någon erfarenhet av detta? Det börjar ju dyka upp en massa fina appar, som man gärna skulle dra nytta av.
Aug 13, 2012 @ 08:44
Kör SeaPilot på Ipad och har gjort så hela sommaren. Funkar riktigt bra i alla lägen förutom:
Direkt solljus. Då är det svårt att se samt att den en riktigt varm sommardag kan bli överhettad (min är dessutom svart…) och stängs då av (!). Lösningen är att lägga den i skuggan dessa extremt varma dagar. Har därför köpt ett silikonfodral så den inte halkar omkring. För våra 4-6 timmarsturer på sjön räcker batterierna gott och väl. Vill jag segla längre har jag köpt en 12V låååång sladd som jag sätter i cigguttaget inne i båten. Ingen “clean” lösning men den fungerar.
Har en båt med pinn så jag har ingen naturlig position för en GPS…letar fortfarande efter ngt från Garmin el liknande…men så här långt överväger iPadens fördelar trots strulet nämnt ovan. Ger överlägsen överblick (nästan som ett papperskort) samtidigt som det går supersnabbt att zooma in på detaljer med klassisk iPadzoomning med fingrarna. Gillar AIS:infon skarpt. Kanon att se att det kommer en Vaxholmsbåt farande i 20 knop runt udden långt innan man ser eller hör den. Gillar ruttplaneringen också…riktigt enkelt att lägga nya rutter och justera gamla, vända rutter etc.
Köpte ett vattentätt case men slängde det efter 2 ggr. Ännu svårare att se samt att inzoomning mm blir klart svårare att manövrera med ett lager tunt silikon liggande över skärmen. Köpte därför en kylskåpshållare från Belkin som jag klistrade fast på skottet. Funkar kanon. Hade varit ännu bättre om kanterna på iPaden bakats in i denna hållare….då hade man inte behövt röra sig så varsamt i närheten av den…
Aug 13, 2012 @ 09:05
Det är egentligen två olika saker.
Dels handlar det om givare. Vill man använda datan till något vettigt så är det viktigt att det är grejer som funkar, och framför allt att de går att kalibrera.
Men när det gäller att visa datan kan man ju klara sig med ett multiinstrument och sedan göra allt annat med iPods, iPads eller liknande. Men skall man ersätta instrument på mast så räcker inte ljusstyrkan riktigt till.
Sedan är det skillnad på robusthet. Med riktiga instrument på masten så vet jag att de funkar även 3:e dagen på en havskappsegling. Och med en plotter så vet jag att den går igång när jag verkligen behöver den. Bygger man sin egen lösning med egna displayer, WiFi, mjukvara, USB-laddning och annat som inte är gjort för marin miljö så blir det lite känsligare.
I vårt fall är det ett bra komplement, men det är en bit till man kan ersätta riktiga grejer.
Efter att ha bara ha kört iPad i brunn i två år så åkte det faktiskt i en e7-plotter i å. Man kanske blir nervösare med åren – eller i takt med att kölen blir djupare :-)
Aug 12, 2012 @ 23:03
Jag kör seapilot i ipaden på däck för navi, Ipad har begränsningar i starkt solljus då den är långt från enkel att titta på, sen räcker inte batteriet så länge, ett komplement som jag ser det.
Seapilot är dock en väldigt trevligt app med massa AIS info, båtar och vind osv..
Aug 13, 2012 @ 10:27
Ahh, Thinkpad X61s är också min favorit-laptop. Med en stor SSD och 8 GB minne är den odödlig :)
Lenovo har för övrigt kommit ut med en 14″ 1366×768 USB-skärm. Den drar bara 4 W enligt Lenovo, jag mätte den till 5W. Den är inte läsbar i direkt solljus, men den är marginellt bättre än X61s skärmen som är litet mörk i sig.
Sök på Lenovo LT1421.
Jag har kombinerat den med en Fit-PC2i, som då drar 7-8 W.
En aning offtopic, ursäkta.
Aug 13, 2012 @ 10:34
Inte alls. Tangentbordet håller på att ge upp så alternativ måste utvärderas.
Aug 13, 2012 @ 10:57
Det är ju det som är det fina med gamla thinkpads, man får reservdelar till dem! De kostar någon tia (i euro).
Jag är nu nere på 0.9 A @ 13VDC med NX2 server, tre displays, AIS-mottagare, USB-hub och skärmen mörk. Som givare har vi logg, wind (tråd sådan, trådlösa är bara problem), gamla kompassgivaren, Sirf3 RS-232 GPS och ekot.
I datorns USB-portar är ännu en gammal trådlös mus och lenovos usb-keyboard med inbyggd mus.
Med den där lenovo-skärmen på pendlar min A-mätare på 1,1 – 1,2 A.
På datorn kör jag NX2 Race Software och SeaClear.