Skip to content

53 Comments

  1. Joachim
    Aug 21, 2012 @ 13:19

    Kul på riktigt!

    Reply

  2. Joachim
    Aug 21, 2012 @ 13:33

    Men det här dumsnack från Knut Frostad:

    “I’m very pleased to see a women’s team back in the race,” said Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad. “The lack of women in the last few editions of the race has meant we haven’t been representing half the population of the human race.

    http://www.volvooceanrace.com/en/news/6799_Welcome-back-girls-All-women-s-team-first-to-enter-2014-15-Race.html

    Hade man velat på riktigt hade man löst det regelvägen.

    Reply

    • Sture Smith
      Aug 21, 2012 @ 17:21

      VOR regeln ger en hel kvinnlig besättning möjlighet att använda ytterligare två besättnings meddlemmar.

      Sture Smith
      Dehler 39SQ
      “Sjöglans”

      Reply

      • Joachim
        Aug 21, 2012 @ 19:37

        Jag vet Sture.

        Vad jag menar är att om VOR hade varit seriösa med att vilja ha kvinnor med hade man i regeln stipulerat ett visst antal kvinnor på varje båt på samma sätt som man satt ålderskrav för att få med yngre seglare.

        Riktigt progressiva hade de varit om de hade satt kravet till 50/50 män och kvinnor.

        Reply

        • Sture Smith
          Aug 22, 2012 @ 00:31

          Kvinnor och män på samma båt i VOR har diskuterats men har egentligen väldigt lite stöd från de flesta intressenterna. Men detta kanske kan ändra sig.
          Att hitta en helsvensk besättning blir nog väldigt svårt plus att det kanske inte är så smart rent kommersiellt.

          Reply

        • Ylva
          Aug 22, 2012 @ 10:08

          Joachim, jag instämmer helt med dig!

          Reply

  3. Anders Dahlsjö
    Aug 21, 2012 @ 14:01

    Kul med tjejbåt och antagligen under svensk flagg. Hoppas det finns några svenska seglartjejer som kan platsa.
    Jag har aldrig funderat på könsbyte förut, fast vid närmare eftertanke!
    Då blir det ju i minst 1 båt till start, hoppas det blir många fler.

    Reply

    • JIMMY
      Aug 21, 2012 @ 14:07

      Könsbyte, nä där går gränsen… Men man kanske skulle hoppa på att vara shore crew igen och kanske besättning på sparringbåten!?

      Reply

    • Joachim
      Aug 21, 2012 @ 14:15

      Vilka är tänkbara namn enligt dig Anders?

      Reply

  4. Max
    Aug 21, 2012 @ 14:03

    Kunde inte låta bli……”Tamponglåda=båt som har ett eller flera skot släpande i vattnet (oftast spinnskot).” kopierat från en annan tråd.

    Reply

    • JIMMY
      Aug 21, 2012 @ 14:10

      Inte undra på att det är en mansdominerad sport…

      Reply

      • Göran Säwensten
        Aug 21, 2012 @ 14:46

        Hurmenardunu?

        Reply

        • JIMMY
          Aug 21, 2012 @ 14:49

          Om en tjej läser kommentaren från Max så tror jag inte hon blir skitimponerad.

          Reply

          • Markus
            Aug 21, 2012 @ 20:03

            Det finns som tur är killar som inte heller blir skitimponerade av liknande kommentarer.

  5. Joachim
    Aug 21, 2012 @ 14:15

    En del av kommentarerna så här långt hade inte skrivits om det hade varit satsning med manlig besättning. Fascinernade.

    Reply

  6. Lars Rönnberg
    Aug 21, 2012 @ 14:50

    Kul, SCA!!

    Reply

  7. Johan SWE256
    Aug 21, 2012 @ 14:58

    Det finska OS-medaljörerna och matchracing teamet skulle splittras för att segla på olika båtar och lite annan civilkarriär för ett tag, men de hoppades på att återse varandra i en gemensam båt igen. Det kanske går fortfare än vad befarat…!

    Reply

  8. Pelle P
    Aug 21, 2012 @ 15:45

    Mer sånt här!!! Underbart!

    Reply

  9. Kåre
    Aug 21, 2012 @ 16:02

    Roligt med en svensk båt och hoppas att en kvinnlig besättning kan få fler tjejer att segla även efter de har fyllt 16. Svensk segling skulle må bra av fler kvinnor som seglar aktivt. Titta på Tjörn runt endast ca 4% av skepparna är kvinnor och än värre på ÅF Offshore “Gotland runt” där jag tror att det bara fanns en kvinnlig skeppare.

    Reply

  10. Lars M
    Aug 21, 2012 @ 16:07

    Riktigt Kul !!!

    Reply

  11. Micke G
    Aug 21, 2012 @ 17:30

    Riktigt kul. Starkt SCA, payback kommer som ett brev på posten.

    Reply

  12. Anders
    Aug 21, 2012 @ 18:24

    Volvo Ocean Race:s publik är nog 98% män (fokus på tenknik, strapatser och lastbilar). Jag hade nog inte satsat på detta om mina kunder var till 80% kvinnor.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 21, 2012 @ 19:53

      Nu är ju sponsring av det här slaget lite mer komplext än så. Ericsson, Berg Propulsion eller ABN Amro har inte heller “publiken” som målgrupp.

      Atlant vet hur man levererar mervärde till sina uppdragsgivare, samtidigt som man presterar sportsligt, och jag är säker på att de har gjort sin hemläxa denna gång också.

      Eftersom man annonserar detta så tidigt så skulle det kunna vara så att själva urvals och rekryteringsprocessen är en del i paketet, och en lysande möjlighet att kommunicera med kunderna under lång tid.

      Reply

      • Joachim
        Aug 21, 2012 @ 20:01

        +1

        Reply

      • Anders
        Aug 21, 2012 @ 21:04

        Fast SCA har publiken som målgrupp! Vilken binda man skall välja är inte ett beslut man tar på koncerntoppsnivå…

        Nog känns det ändå som en uppförsbacke för SCA. Hur stor andel kvinnliga läsare har exempelvis Blur?

        Reply

        • Ylva
          Aug 22, 2012 @ 10:34

          Visst är marknadsföring till hushåll/privatpersoner nödvändigt för SCA men de har definitivt B2B också. SCA har 60 olika varumärken, och vissa av deras produkter köps in i stora mängder av varje arbetsplats..

          Vård, omsorg och hotell/restaurangbranschen skulle jag gissa är viktiga kunder till SCA förutom detaljhandeln. Gissar även att det är affärer på riktigt stora belopp när en stor kedja eller ett landsting upphandlar pappersprodukter.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 21, 2012 @ 21:40

        Jo, fast det finna massor av bra vinklingar i det här, som inte måste vara den stereotypt “manliga” som vi förknippar med racet.

        Titta på Ellen MacArthur. Tror du hon har 80% manliga fans – eller nådde hon utanför gruppen “franska gubbar som dyrkar Eric Tabarly” som traditionellt följde Vendee Globe :-)

        Dessutom så är SCA också i Business-to-Business och skall hålla varuhuskedjor och andra kunder happy. Och att sätta inköparen på WalMart i en VO65 kommer att göra skillnad. Plus att man har 37.000 anställda, många av dem kvinnor, så det kommer att hjälpa dem att driva interna förändringsprojekt på samma gång.

        Jag har inte alls svårt att se logiken rent affärsmässigt.

        Reply

        • Nickepicke
          Aug 21, 2012 @ 23:31

          +1

          Inte bara förstå. Det är dundersmart.
          Snarare förvånansvärt få företag som inte tar efter. Spons av seglingssport erbjuder unika värden, billigare jämfört med mången annan sportspons och ypperligt lite konkurrens från andra varumärken på vattnet.

          Reply

      • Tomas Östling
        Aug 21, 2012 @ 23:41

        +1

        Reply

    • Ylva
      Aug 22, 2012 @ 10:13

      Alltså vi pratar halva jordens befolkning här. Det är ganska många personer, typ lika många som antalet män ;) (t.o.m. fler). Bland alla dessa miljarder med människor finns nog en och annan som är intresserad av äventyr, prestationer, strapatser, naturelementen, teknik, hav, båtar, meteorologi, samarbete, psykologi, mentala utmaningar, fysiska utmaningar.

      Lätt att glömma kanske.. ;)

      I min mening sopar detta banan med det mesta av den marknadsföring som riktar sig till kvinnor!

      Reply

  13. Micke G
    Aug 21, 2012 @ 19:00

    Stereotyper är till för att brytas, underskatta aldrig det oväntade.

    Reply

  14. Jorre
    Aug 21, 2012 @ 19:19

    Riktigt bra för sporten,får upp ögonen på kvinnorna som egentligen gillar segling o kappsegling men tycker det är jä….mansdominerat.Då ser dom att “vi kan” oxå.
    Försöker få frugan att vara mer aktiv i seglingen,det här kan få henne att gilla race o få hjältinnor eller idoler på kuppen.

    Reply

  15. Calle
    Aug 21, 2012 @ 19:31

    Någon som har tips på vem som kan tänkas bli skeppare?
    Skeppare och navigatör med tillräcklig erfarenhet för VOR känns det ju inte direkt att det finns så många av!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 21, 2012 @ 19:38

      Samantha Davies eller Dee Caffari har erfarenheten som krävs. Sen går det att fylla på med duktiga seglartjejer som lär sig.

      Reply

      • Calle P
        Aug 22, 2012 @ 11:21

        Det är skillnad på och vara bra seglare och en bra skipper.
        Det är nog inte helt lätt att hitta en kvinna som fyller rollen som skeppare. Extra svårt om besättningen består av soloseglare…

        Reply

        • p
          Aug 22, 2012 @ 12:13

          För att?

          Reply

        • Pelle P
          Aug 22, 2012 @ 13:09

          Håller med dig Calle; samtidigt måste man nog säga att kompetensen finns där. En annan aspekt som är viktig här är att projektet tas på allvar i branschen. Med det menar jag att dom jobbar med bästa segeldesigners osv.

          Reply

  16. Johan
    Aug 21, 2012 @ 20:20

    Bra med SCA som sponsor. Tänk vad mycket toapapper det kommer gå åt på den båten ;-)

    Reply

  17. Lasse Bergkvist
    Aug 21, 2012 @ 20:43

    Riktigt, riktigt skoj att SCA gör denna satsning – det blir en helt annan grej för oss svenskar att följa VOR med en hel svenskbåt – eller kanske fler?
    Det finns självklart möjligheten att fylla båten med enbart svenska tjejer – det finns många som är duktiga, Anna Drougge är väl ett namn jag tänker på direkt och jag har kappseglat med flera duktiga tjejer som kan kämpa om en plats. Sedan kan det marknadsmässigt vara så att SCA vill ha flera nationaliteter ombord från sina största marknader för att dessa marknader ska känna att man är med och därigenom följa racet så att det blir maximal utdelning på sponsoringen- Skoj för Sverige – bra för seglingen – först framgångarna i OS och sedan det här – go-go-go!

    Reply

  18. Stefan A
    Aug 22, 2012 @ 10:10

    Way to go SCA!

    Blir det till att gå över till Libro-blöjor igen då så att man ger lite support.

    Reply

  19. Lisa
    Aug 22, 2012 @ 10:41

    Way to go!

    Som ung tjej (25) i en extremt mansdominerad sport är det här helt rätt väg att gå! SCA tar genom detta ett stort ansvar som förebild och sätter press på andra världsomspännande företag. Det ska bli mycket intressant att följa rekryteringsprocessen och se vilka nyckelpositioner som plockas upp av den kvinnliga världseliten.

    Intressant är dock kommentarerna här på Blur. Gubbigheten i sporten lyser tyvärr igenom även i de sociala medierna. Jag tänker ofta på jargongen under kappseglingstävlingar, lilla-gumman-snacket (inte ombord, men väl på bryggan/prisutdelningen/efterhänget). Hur tusan ska seglingssporten och då främst den mer “folkliga” delen (SRS) locka fler kvinnor att delta om det inte sker en attitydsförändring bland en stor del av männen? Och det är inte bara kvinnor som lyser med sin frånvaro, även yngre seglare har en tendens att fasas ut. Hur ska sporten föryngras till en generation som är betydligt mer jämnlik och genus-neutral än sina föregångare? Går det när det är främst medelålders män som har ekonomin att driva ett kappseglingsprojekt? Hur tänker sponsorer och seglingsarrangörer?
    Det vore intressant att föra en diskussion om kvinnor ombord, om gubbighet till sjöss, om unga seglare i SRS. Kanske något för Peter på Blur att ta tag i?

    Och ni, SCA må vara ett hygienföretag med produkter främst riktade mot kvinnor men är också ett av världens största skogsföretag, som nog får anses vara en mansdominerad marknad. Tror inte att ledningen på SCA skulle benämna sin satsning som “tamponglåda”. Typisk gubbkommentar.

    Reply

    • Hans
      Aug 22, 2012 @ 12:28

      Som fd SCA-anställd så kan jag bara grautulera mina fd kollegor till ett bra val av spons-aktivitet.
      Och det är som sagt endast delar av produktutbudet som riktar sig till kvinnor.
      50% av alla blöjanvändare är ju pojkar respektive män (inkontinensprodukter är något som de flesta av oss tyvärr kommer att behöva använda förr eller senare).
      Samma sak med toapapper – används av alla, åtminstone i västvärlden.
      Så skippa tjafset om menstruationsprodukterna – SCA är så mycket mer!

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 22, 2012 @ 12:50

      Grattis SCA, Brisius, och alla andra i Sverige som kommer bli inblandade.
      Jag blir jätte glad att vi från lilla Swe får ett nytt deltagande i VOR. Impad av SCA som vågar se potentialen att marknadsföra sig via VOR seglingen. (Hoppas det blir flera svenska seglare ombord)

      Reply

  20. Björn Henriksson
    Aug 22, 2012 @ 14:08

    Vad hjälper det oss vanliga svenska konsumenter i Sverige att ställa upp med hur många lag som helst när vi inte får möjlighet att i Svensk TV se vad som händer där ute? Varför betalar vi vår licens?
    Hur styvmoderligt behandlas dessa evenemang utomlands?
    Hur tror ni att alla utländska konsumenter kommer att få reda på vad SCA står för?
    Lycka till, men vi i Sverige får nöja oss med att veta att vi deltar.
    Missnöjd TV-konsument

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 22, 2012 @ 14:29

      Kommer nog bara att sändas via Internet då, Glöm tvingas

      Reply

    • Joachim
      Aug 22, 2012 @ 17:57

      Släng ut TV-n och sluta betala licens. Vill du segling finns det på internet så att du tröttnar till slut.

      Reply

  21. Peter Gustafsson
    Aug 22, 2012 @ 18:43

    Nu med en liten filmsnutt ovan om tidigare tjejbåtar.

    Reply

    • Joachim
      Aug 22, 2012 @ 21:34

      Och filmsnutten finns inte på TV;)

      Reply

  22. Martin Bursell
    Apr 2, 2015 @ 15:47

    SCA tjejerna seglar klokt och bra ! Två båtar med manliga besättningar , är borta. En gick fatalt på grund en annan bröt masten.
    Till slut är det nog bara SCA båten kvar, då vinner dom !
    Martin

    Reply

    • Raketen
      Apr 2, 2015 @ 17:00

      :)
      Precis som i motorsport. Den som är långsammast är den som kör av!
      Men att Dongfeng körde av masten. Känns inte lika bra pga svenskintresset på den skutan.

      Reply

    • Jonas
      Apr 2, 2015 @ 20:09

      De körde omkull så hårt att det som verkar ha varit det absolut viktigaste seglet det här benet gick sönder så att det inte går att reparera.
      De orkar, enligt egen utsago, inte driva båten tillräckligt hårt och har därför varit tvungna att sänka tempot. De är 700 Nm efter täten…
      Om målet är att inte vara sist så kan man alltid köra safe och hoppas att de andra krashar, vilket Vestas gjorde.
      Men att de skulle bli bättre än näst sist är väl ganska otroligt, men Vestas är efter det här benet bara 6 poäng efter så det är inte ens säkert att de slår dom i totalen.
      Sen får väl var och en göra sin egen bedömning om det är bra eller inte…

      Reply

  23. Jan
    Apr 2, 2015 @ 21:18

    Heja på tjejer!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.