Skip to content

63 Comments

  1. Stefan P
    Aug 23, 2012 @ 16:11

    I Nynäshamn blir det klang och jubelföreställning själv skall jag ekvillibrera på fördäck, förra året var det nära att det blev bad. Den något otränade besättning som äntrar Perfect Excuse har planer på att träna något eller åtminstone i teorin gå igenom dippgippar. Bort oss tänker vi inte göra på regattafesten men väl köra ända in i kaklet. Vinner gör förmodligen en långsmal båt som kan kasa runt i god fart om banläggningen blir i paritet med förra året. Vad gäller resultat ser vi fram mot dubbelfel i år då kanske det blir tre bilar utdelade.

    Reply

    • Patrik Svensson
      Aug 23, 2012 @ 18:09

      Lite Job rotation, får du med dig nån besättning till Byxelkroken då?

      Reply

  2. Stefan P
    Aug 23, 2012 @ 16:18

    Kollade startlistan Daiquiri med SRS 122,1 startar nog redan imorgon:-).

    Reply

    • Jonas
      Aug 23, 2012 @ 19:33

      eller snarare klockan 17.43 på Lördagen så att de inte behöver vänta så länge på prisutdelningen…

      Reply

      • JIMMY
        Aug 23, 2012 @ 22:29

        Ja en båt med det respittalet måste ju kunna snitta runt 580knop!!

        Reply

  3. Solidtango
    Aug 24, 2012 @ 08:37

    En liten uppmaning till alla som seglar Hyundai Cup. Spela in sekvenser från racet med er smartphone och ladda upp här: http://blurlive.solidtango.com/#upload
    Så hjälper ni till att göra svensk segling mer lättillgänglig och publik.
    Så här långt har Blur Live haft 128.000 visningar av livesändningar och video vilket totalt blivit mer än 12.500 tittade timmar. Inte illa för en sport som sällan fått utrymme i de traditionella TV-kanalerna…

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 25, 2012 @ 17:38

      hej har tittat på live från Net1 s målgång kul. fråga; varför kunde man inte se Er, Net1 och PAC-Man på AIS marinetraffic, synd?

      Reply

  4. Johan Lundqvist
    Aug 24, 2012 @ 09:00

    Här kommer en liten uppmaning till alla som ska vara med och segla Hyundai Cup i morgon lördag. Var med och bidra till att göra svensk segling mer tillgänglig och publik genom att dokumentera ert race och ladda upp era videos här: http://blurlive.solidtango.com/#upload
    Så här långt har livesändningar och videos på Blur Live genererat inte mindre än 128.000 visningar, vilket motsvarar 12.500 timmar tittad tid. Inte illa för en sport som traditionell TV inte mer än i undantagsfall velat visa.
    Sen vill vi jag även passa på att tacka alla som bidragit med massor av sköna videos så här långt, Tack!

    Reply

  5. Mats V
    Aug 24, 2012 @ 13:08

    Zoo:t givna favoriter. Allt tryck på dem – inget på oss andra. ;-)

    Reply

    • Pelle P
      Aug 25, 2012 @ 13:34

      :)

      Reply

  6. Stefan A
    Aug 25, 2012 @ 20:19

    Om det nu är så viktigt med vilket SRS man har på sin båt så att det kan generera 555 kommentarer här på BLUR. Då hade jag som arrangör för ett race tagit det som en hint och sett till att få upp en resultatlista så fort det bara går. Jag hade åtminstone skapat en flik på hemsidan som heter resultat. (Hittar inget av detta på vare sig DataCom Cup eller Hyundai Cup)

    Vissa tävlingar är bra på att leverera media och bilder andra är bra på att leverera resultat och positioner. Synd att det verkar vara sjujäkla svårt att kombinera de här sakerna. 

    Reply

    • sillstryparn
      Aug 25, 2012 @ 20:23

      +1

      Reply

    • Sam V
      Aug 25, 2012 @ 20:35

      Håller med, men såhär gick det i Datacom vad jag hört av seglingsledningen:

      1. X-362 Valkyria
      2. IMX 40n Nemo
      3. TP 52 Blixt
      4. X-332 Sport Boxer
      5. Landmark 43 Datacom

      Reply

    • Raketen
      Aug 25, 2012 @ 22:32

      Japp!

      Det finns folk, har jag hört.. Som sitter på div ställen i Sverige (även andra länder) och är nyfikna på både repotage, samt resultat.

      Det däringa internet, ska ju vara bra, har jag hört..

      Blur live är en bra utgångspunkt. Vore kul om arrangörer jobbade liiite mer så.. Skulle jag vara sponsor till ett seglingsevent. Så skulle jag sätta lite mera krav…

      Eller, är det där intöör-net, bara en fluga?

      Reply

  7. ove H
    Aug 25, 2012 @ 20:41

    Två st X332:ir itopp på Hyundaii

    Trixie med familjen Ekholm vann bilen

    Torbjörn Dahl med Prefix tvåa

    Grattissssss

    Reply

    • Sam V
      Aug 25, 2012 @ 21:03

      Grattis Trixie! Ser fram emot reportage i Segling..

      Reply

    • Niklas/Tangosailing
      Aug 25, 2012 @ 22:12

      Hyundai Cup. Tror att det va en M25, M22 och en IF på platserna 3-5. På sjätte plats kom Mathson med Dehler 29 Funny.

      Reply

  8. MariaA
    Aug 25, 2012 @ 20:45

    Om jag inte är felunderrättad vanns X-332 “Trixie” bilen i Nynäshamn

    Reply

  9. Staffan Calluna S-73
    Aug 25, 2012 @ 20:55

    Stort grattis till Trixie och Valkyria. Tyresö tog storslam! Kanske vinner de damallsvenskan också!

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2012 @ 20:56

    Datacom Cup ?
    Hyundai Cup ?
    Saltholm Runt – resultat
    Hollenderseilasen – resultat

    Reply

    • Hans Broman
      Aug 25, 2012 @ 21:07

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Aug 25, 2012 @ 21:34

        Gilla Nemos slutkkläm i rapporten
        “Det har sagts förr men tål att sägas igen, A happy boat is a fast boat. Jajemän. Träning lönar sig. Och idag märktes det tydligt att vi seglat massor.”

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 25, 2012 @ 21:12

      Bra seglat Hans, grattis.

      Nu får du jaga på KSSS så att de får upp resultaten :-)

      Reply

      • Ronny G
        Aug 26, 2012 @ 08:17

        agree – har för mig resultaten var lika långsamma förra året – tar liksom ned hela upplevelsen för ett i övrigt jäkla bra arrangemang. Så här dagen efter vet jag fortfarande inte vart vi kom och fortfarande inte vart man ska kolla – då det som nämnts ovan inte finns någon resultatflik.

        Reply

      • Hans Broman
        Aug 26, 2012 @ 13:17

        Tack Peter.

        Data Com Cup har lyckats få till riktigt trevliga seglingar och härlig stämning. Dessutom är resultaten hemliga innan prisutdelningen.
        Ett väldigt bra sätt att få en välbesökt tillställning tillsamans med att dela ut priser till alla möjliga prestationer. Efter 19:00 borde dock resultatet finnas på webben…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 26, 2012 @ 13:30

        Som du såg nedan så kom den upp 11:00 i morse!

        Frågar man seglarna så vill de att oftast att resultaten skall publiceras asap. Och för alla andra som inte är på plats så är det ännu viktigare.

        Vi har dessutom sett alldeles för många stunt där resultatlistan är fel och då hinner man inte rätta dem.

        Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 26, 2012 @ 00:52

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 26, 2012 @ 08:25

      Hyundai Cup för er som inte har Facebook: resultat.

      Jag mailade arrangörerna strax efter midnatt och då verkar någon ha gått ut och fotat av resultaten :-)

      Jag trodde ju att Nynäshamn skulle luckas med detta (tredje gången gillt), men tydligen är det viktigare att gå på den berömda festen än att publicera en riktig resultatlista på nätet.

      Reply

  11. Peter Gustafsson
    Aug 26, 2012 @ 11:14

    Datacom Cup: resultat

    Reply

  12. Erik Barkefors
    Aug 26, 2012 @ 11:29

    Arkö Runt 2012
    Senarelagd start pga dålig vind. Bra men långsam kryss söderut över Bråviken. Spinnaker från Arkösund till mål. Vid Grässkären kom vinden och det blev en härlig brant slör hem. Bara en båt av ca 60 startande klarade maxtiden 18:00 som låg kvar trots uppskjuten start. Vi korsade linjen med Dehler 34DD/JV Doris klockan 18:10:10 som femte båt…
    Läs mer och se bilder på:
    http://segelochpaddel.blogspot.se/2012/08/arko-runt-2012.html

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Aug 28, 2012 @ 09:31

      Arkö Runt 2012 o folks irritation på upplägget via mail o bloggar;

      “Det finns säker t en del som seglade kass som var glada att nästan alla fick DNF… Där har vi vinnarna när en osmidig seglingsledning schabblar grovt, skylla på dålig vind i detta race det håller inte”

      “Vad OXSS kunde ha gjort och som jag påtalade vid målgång (som tredje båt) var att ta tiderna på alla som kom in – vi kunde då ha en inofficel resultatlista…… Men de ville inte göra detta – synd tycker jag. Jag har själv offrat två helger med transportsegling mm”

      “Jag tror att igår var femtonde gången som jag deltog i Arkö Runt.
      Om jag förstår rätt så var det bara en båt som kom i mål före Er utsatta tid, varför det sportsliga resultatet blev en besvikelse för nästan alla som deltog. Vi var bland de cirka 20 båtarna som ändå trodde/hoppades att Ni skulle tolka seglingsföreskrifterna så att startförseningen adderades till den utsatta stängningstiden, eller att Ni sonika bestämt att ha mållinjen öppen ännu en timme. Så var inte fallet, kanske grillens tändning fick prioritet?
      Vi kan ju inte ändra utfallet från igår, men jag vill starkt uppmana Er att införa en reservplan i seglingsföreskrifterna, dvs antingen a) avkortande av banan, b) tid vid uppskjuten start lägges till, eller c) förlängning av målgångens öppethållande om inte första båt passerar ??? före klockan ??? (att markeras på lämpllig punkt av banan). För Er information; man hade ett liknande problem igår i Nynäshamn (med sen målgång), och där löste seglingsledaren problemet genom att tolka om seglingsföreskrifterna så att en senare målgång accepterades.
      Jag förstår att en avkortad bana skulle ge funktionärerna logistik-problem. Därför vill jag också ge ett annat förslag; Varför inte samarbeta med t.ex. NSS och köra Arkö Runt med två årligen växlande start-platser, dvs Oxelösund och Arkösund? Då kunde man ha den ”vilande” klubbens personal att ta hand om en reserv-avkortning.
      I år var det ju lägre deltagande än på flera år (och många som deltog var inte glada efteråt). Något måste göras om Ni inte vill avsluta Arkö Runt-traditionen efter 40 år!”

      “OXSS borde nog sätta seglingen som Prio 1 och prisutdelning med korvgrillning som något som faktiskt måste komma i andra hand. Nu var tyvärr inte upplägget så. Janne ringde upp seglingsledningen vid Anholmen ang. måltiden. + 30 min hade varit högst rimligt. Någon större flexibilitet andades inte det samtalet.”

      “Jag har gett tävlingsledningen några förslag till förbättring av seglingsföreskriferna för kommande år, om inte många hoppar av efter den här erfarenheten.”

      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Stefan

      Reply

  13. Erik
    Aug 26, 2012 @ 13:40

    Sitter och kollar DataCom resultat.

    Får inte riktigt ihop det…

    Arken Zoo med SRS 1.302 startade kl. 11:35:49…

    En exempelvis långsammare båt, Imperiet, Arcona 340 med SRS 1,283 startade efter Arken Zoo, 11:36:11.

    Ex. Flera långsamma båtar som startade efter Arken Zoo:
    Ma Vie, Arcona 370, 1,291
    Xpresso, X362, 1,292
    Prinsessan, Elan 350, 1,282
    Amaraone, First40.7, 1,299

    Någon som har en förklaring…?!

    /Erik

    Reply

    • Calle D
      Aug 26, 2012 @ 17:24

      Kan bero på att de hade SRS 1,281 i startlistan…

      Reply

      • Petet A
        Aug 27, 2012 @ 00:39

        Enligt mätbrev E3804 har båten 1.302 och inget annat.

        Är det en Royal Blue light här eller…?!

        Reply

        • Sam V
          Aug 27, 2012 @ 09:30

          Nej. Vet inte varför den hade lägre SRS i startlistan (samma som den andra 36.7:an) men det upptäcktes av både Arken och oss konkurrenter. Verkar dock som om seglingsledningen ändå lät Arken starta enligt startlistan, baserat på det felaktiga SRS:et, för att justera det i efterhand. Osäker på om det var en fördel då ju vinden fyllde på alltmer under dagen.

          Reply

  14. Calle
    Aug 26, 2012 @ 17:33

    X362 sport vinnare i går av Datacomcup seglar på 1,25 med spinn… ??? Hur är det möjligt är den ombyggd som långkölad med fast 3 bladig propp? Standard är 1,29 …hur tänkte SRS komitten här? Mäter som en X332 ‘a i princip men 3 fot längre. Någon som kan förklara logiken?

    Reply

    • johan
      Aug 26, 2012 @ 17:55

      Vinnaren valkyria x362 sport är köpt från finland orc optimerad, seglar med mindre segel än standard x362 sport. Går trögt i lättvind men riktigt bra i lite hårdare vind.

      Reply

      • Mats V
        Aug 27, 2012 @ 09:55

        Hej “johan”,
        Kan du utveckla “orc optmerad”? Vet inte med dagens ORCi vad det är (önskar jag visste!). Dvs att man optimerar för regeln generellt.
        På VM i Finland kunde vi se två sätt att optimera “inom regeln”:
        1) För vindförhållanden
        2) För klassindelning
        Exempel på 1: Patent är en X-332 Sport precis som min båt. De kör med fockar, standardstorlek på spinn och tung besättningsvikt. Dvs “optimerat” för medel/hårdvind. De vann också VM för några år sedan i just hårdvind. Jag har valt att köra med genuor, större spinn och lite lättare besättning. På VM var det också tydligt att Patent var vassare resultatmässigt i de hårdare vindarna medan vi var vassare i de lättare. Visst skall VPP ta hänsyn till detta men gör det nog inte fullt ut.
        Exempel på 2: Salona 37:or la in bly i båtarna och minskade spinnarna för att på så sätt smita in precis över gränsen GPH 615. På så sätt var de snabbast i klass B och kunde nyttja fria vindar vilket självklart är en stor fördel.
        Bägge sätten att “optimera” är “inom” regeln och inte specifikt för ORCi. Att som Valkyria verkar ha gjort, dvs lagt in en massa bly och minskat segelytan, är ett sätt att öka GPH-talet men men då i något av ovanstående syften som jag förstår det.
        Sen verkar den inte vara särskilt “trög” i lättare vindar har vi märkt – inte minsta i lördags. Svår båt att segla ikapp…
        Grattis Valkyria!

        Reply

        • Johan
          Aug 27, 2012 @ 10:21

          Den seglade under orc regeln i Finland köptes för 2-3 år sedan till Sverige, nuvarande ägarna har inte gjort någonting med båten sedan den kom hit vad jag vet, tom samma segel. Det är bara att titta i mätbrevet och jämföra med en ordnarie x362 sport så ser man skillnaderna som grundare men tyngre köl, lägre mast mindre kvm yta segel. orc optimerad kanske var fel uttryckt men den har anpassats för att passa in i den regeln som var stor då. Jag är inte förvånad över att de vann, mkt duktig besättning som inte gör så mycket väsen av sig.

          Reply

          • Anders B
            Aug 27, 2012 @ 15:53

            @Johan, jag gjorde precis som du sa – jämförde med de andra två X362 Sport (Lisa och Idefix) som finns i SRS Mätbrev 2012-listan. Det skiljer marginellt i segelytor, djupgående samma, Valkyria har depl 5,71 ton, de andra två har depl 5,54. Valkyria och Idefix har tre försegel, Lisa har ett försegel. Inverkan av segelyta och depl beskrivs väl genom att jämföra SRS talen med S/D^2/3 (segelarea/deplacement förhållandet). Lisa (med ett försegel) har högst mättal (1,274), Idefix (med tre försegel) mäter 1,264 och Valkyria (tre försegel) 1,25. Jag har gått igenom (och räknat på) många SRS brev och tyckt att mättalen stämmer bra med angivna mått, men i det här fallet förstår jag inte alls vad som ligger till grund för mättalsskillnaderna. Skillnaden i depl och segelarea borde bara innebära ca 0,04 skillnad i SRS. Valkyria har konstruktionsår 1996 enl. mätbrevet, de andra två 2001. Är det två olika konstruktioner? Kan nån förklara varför mättalen är så olika?

          • Johan
            Aug 27, 2012 @ 16:02

            Jag kan faktiskt inte så mycket mer om denna båt än jag skrivit, båten är inmätt srs enligt konstens alla regler så det får någon annan som kan bättre svara på. Det blir ju alltid snack om båtar och SRS här på BLUR men bra båt och bra besättning är nog bästa förklaringen. Dom ledde ju även W2Star i år innan dom bröt och var väl 2à på Ornö runt förra året så dom har legat högt i resultatlistorna förut om jag minns rätt. Ett stor grattis får man väl säga:)

          • Peter
            Aug 27, 2012 @ 21:27

            @AndersB, det är roten ur segelytan i förhållande till tredje roten ur deplacementet. Tyskarna kallar det segeltragzahl och det kan ses som en form av accelerationsmått, dvs. visar vilken förmåga en båt har att uppnå sin max-fart.

            http://de.wikipedia.org/wiki/Segeltragzahl

          • Anders B
            Aug 27, 2012 @ 21:41

            Om du kvadrerar “Segeltragzahl” så får du S/D^(2/3), analyserna fungerar lika bra med båda storheterna.

          • Peter
            Aug 27, 2012 @ 22:01

            det kan vara bra att jämföra mätbreven med båtdatabladen. båtdatabladen hade förr ett annat syfte men nu slår måtten rakt igenom. Akterrundan kommer i de flesta fall från standardformel i tidigare LYS-reglerna och vikterna inte sällan från broschyruppgifter (ägarna uppgav detta i mätbrevsansökningar som sen var ofta bas för båtdatabladen).
            i berört fall anger båtdatablad segelyta för stor 41,77 kvm medan broschyryta är 37,43kvm (mätbrev Valkyria har enl. mätbrev 38,75 kvm.
            rigg angav förut om det partial eller masthead. Nu är även en 9/10-dels rigg definerad som masthead. detta gör troligtvis att både sport och cruising varianten anges som masthead??? fast det är olika riggtyper. båtdatablad anger dock partial.
            vikten är i broschyren 4,9 ton, i båtdatabladet 5,2 ton och valkyras vikt på 5,7 ton måste antas som rätt då mätbrevet är verifierad av en mätman.
            konstruktionsår är troligtvis rätt med 1996.
            en helt annan fråga är naturligtvis hur de olika skillnader påverka prestandan.

          • Stefan P
            Aug 28, 2012 @ 15:09

            Om Valkyria har produktionsår 1996 är det inte en sport i grunden utan en 362. Detta innebär att köl, rigg och vikt är annorlunda. Sedan har hon tydligen kittats upp om det inte hänger med i SRS har jag ingen uppfattning om.Vår bår med produktionsår 98 är prototypen och den första X 362 s, vårt ORCi mätbrev finns på SSF. Något SRS mätbrev har vi inte och planerar inte att skaffa vi seglar två SRS seglingar per år och planerar inte fler. Vi har seglat tillsammans med Valkyria och de hanterar båten skickligt och det spelar in. Det finns eller fanns några 362 som mäter högre i ORCi i Finland. När man möter dem på bana räcker några schabbel eller taktiska missar från oss ellernågon annan till för att påverka mer än mätetalet. På lite längre seglingar slår ofta skillnaden på båtar igenom har där dock ingen erfarenhet från Valkyria.

          • Peter
            Aug 29, 2012 @ 18:29

            @Stefan P, det konstruktionsår som avses i mätbrevet. Sen vet jag ej om konstruktionsåren mellan X-362 och X-362 Sport är olika.

          • Stefan P
            Aug 30, 2012 @ 09:52

            Kollade på SRS mätbrev där anges den som en modifierad Classic men med masthead rigg. Köldjupet indikerar att det sitter en sport köl på och segelmåtten stämmmer bättre med sportrigg. Vilket roder som sitter på framgår inte. Vikten som är angivet avser Classic men den kanske är vägd. Kommer inte ihåg vad den hette som finsk båt men där finns förmodligen något IMS/ORCi mätbrev för referens. Vet inte hur SRS kommite´n sätter tal men nog har de ett “trimmat” mätetal det tillsammans med en duktigt besättning blir mumma det.

        • Johan Lundqvist
          Aug 28, 2012 @ 08:48

          Många diskussioner blir det om enskilda båtars mätbrev, vore det inte smart om SSF gjorde det möjligt att kommentera resp. båts mätbrev, om inte annat för att fördubbla antal besökare på hemsidan ;)

          Reply

        • Jan
          Aug 30, 2012 @ 11:15

          Jag tror att det är fråga om gamla Sydney vars ORCi-mätbrev från 2008 finns här: http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittakirjat2008/L11362.pdf

          Reply

    • HenrikA
      Aug 26, 2012 @ 17:58

      Det är dom vanliga parametrarna som diskueras i SRS trådar både här på Blur och andra ställen som har betydelse. Jämför mätbrevet med tabellbåten och ni ser att det skiljer på många punkter bl.a. högre vikt, grundare köl o mindre segelytor allt detta verfierat av mätman eftersom det är ett SRSv brev. Sedan har säkert besättningen gjort sin läxa, med bottenfinish, bra segel och är samtränade.

      Reply

  15. Finngulf
    Aug 26, 2012 @ 17:51

    X362 Sport kan omöjligen ha 1,25 det är en lättad 362 med djupare köl och roder bör noga vara melllan 1.285-1.295 om det stämmer så kan han nog sälja den dyrt bör bli svårslagen på alla SRS seglingar.

    Reply

    • Lars Rönnberg
      Aug 26, 2012 @ 21:01

      Jag tittade faktiskt på Valkyrias mätbrev idag, en väldigt snabb båt som seglas väl…….
      Grattis till en fin segling!!

      /
      Grym

      Reply

  16. Pelle
    Aug 26, 2012 @ 19:16

    Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 26, 2012 @ 19:44

      Trist men såvitt jag kan avgöra korrekt

      Reply

    • Per D
      Aug 26, 2012 @ 20:08

      Rätt men jättetrist! Tycker man skall se över seglingsföreskrifterna till nästa år. Tycker inte man skall skjuta på senaste målgångstid om man vill få till något Party utan korta banan i stället. Finns flera bra ställen för alternativa målgångar!

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Aug 27, 2012 @ 00:38

      Arkö Runt 2012 totalvanns inofficiellt av en X-332 (Johan Pettersson) från Linköping som kom i mål c:a 3 minuter efter 18.00. Seglade helskärpt. Själva gick vi i Doris mål 18.10 med en genomsnittsfart på 4,2 knop under de 30 sjömilen lika inofficiellt som total 2:a. Det blev ett totalpaj av hela Jubileumsseglingen. DNF till alla 60 utom en båt med SRS på 1.43 som hann runt banan i god tid till grillpartyt.
      Har skrivit lite om Arkö Runt 2012 på; http://www.dehlerdoris.blogspot.com.
      Erik B som gastar på Doris och som har bäst koll på tider m.m.har också lite Arkö Runt resume på;www.segelochpaddel.blogspot.se
      Onödigt och trist är bara förnamn.
      Stefan K

      Reply

  17. Jori
    Aug 26, 2012 @ 19:32

    Jättegrattis Göran till segern,behövs ej TP52 för att vinna.Men det är ju klart,du hade dreamteam besättningen med dig.

    Reply

  18. Per D
    Aug 26, 2012 @ 20:06

    Definitivt rätt men jättetrist! Tycker man skall se över seglingsföreskrifterna till nästa år. Tycker inte man skall skjuta på senaste målgångstid om man vill få till något Party utan korta banan i stället. Finns flera bra ställen för alternativa målgångar!

    Reply

  19. Anders B
    Aug 26, 2012 @ 21:15

    Svag vind och för lång bana för att hinna till kalaset! Hermanö Runt hade det problemet för ca 10 år sen, men – såvitt jag vet – är det nu åtgärdat i seglingsföreskrifterna. En båt kom in inom tidsgränsen, alla priserna delades ut efter hur båtarna låg på banan när tiden gick ut – då hade vi åkte hem för en timme sen eftersom vi insåg att vi inte hade ngn möjlighet att hinna fram i tid! Kändes riktigt snopet.

    Reply

  20. Ulrika By
    Aug 27, 2012 @ 09:27

    Skepparmöte, Nynäshamn, lördag. HyundaiCup. Blir glad när seglingsledningen påstår att de vill försöka få fler tjejer att delta.
    Målgång, sju timmar senare. Precis på mållinjen knäpper Dufour 36:an Swetre med skeppare Martin Angsell vid rodret oss. Inte så konstigt kanske. Vi seglade IF, inte vårt favoritväder, för lite vind…;-)
    Ombord på Swetre finns Anna Drougge, hon behöver kanske ingen närmare presentation. På piren vid målgång står föredömligt nog en speaker, vilket gör allt roligare för alla, så väl seglare som åskådare.
    Ända tills…
    “Och här kommer Anna Drougge”, säger han.
    “Vad snygg du är!”
    Tjena.
    Jag vet inte hur Anna reagerade eller om hon gjorde det.
    Jag vet bara att om man vill att fler tjejer ska vara med och kappsegla så måste man kanske ta ett hjärnvarv till.
    Och nej. Jag är inte bitter, om någon skulle få för sig att tro det.
    Stort GRATTIS till 5:e placeringen, Kristina Lundevall, RYC, i M22:an Colibi. Vackert seglat!

    Reply

    • Johan Lundqvist
      Aug 27, 2012 @ 14:43

      Jag håller med om att det var en härlig känsla att gå i mål med en massa folk på piren och speaker. Tycker Claes gjorde ett strålande jobb, han nämnde mig som skeppare och vi fick även en kommentar i stil med “vad snygga ni är” så det var inte bara tjejer som fick den kommentaren ;) I övrigt måste jag hylla banan som var ett otroligt lyft från föregående år!

      Reply

    • Niklas/Tangosailing
      Aug 27, 2012 @ 14:50

      Claes Olivecrona var strålande som speaker. Vi skrattade gott ombord på Tango när vi gick i mål och han kommenterade målgångarna. Vi fick höra att vi var favoriter och borde ha vunnit ;-)

      Banläggningen kunde knappast vara bättre.

      Reply

  21. Johan Lundqvist
    Aug 31, 2012 @ 09:09

    Solidtangos sammanfattning av Hyundai Cup: http://www.solidtangoracing.com/2012/08/31/hyundai-cup-en-succe/

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.