Skip to content

33 Comments

  1. Ove
    Aug 30, 2012 @ 20:18

    Ca. 23 min. in…. cooooooolt, and still going strong!

    Reply

    • Hannu
      Aug 30, 2012 @ 20:49

      Va fasen, dubbla spinnare…….vad säger srs reglerna om det idag….??

      Reply

      • Peter
        Aug 30, 2012 @ 21:00

        …allt ska väl vara tillåten om man skriver in det i mätbrevet, eller??? intressant är vad i så fall SRStal blir.

        Reply

      • Kåre
        Aug 30, 2012 @ 21:11

        Den extra spinnen kallades för Blooper eller Tallboy. Jag tror att den av någon anledning räknades som en fock enligt IOR på den här tiden.
        En riktig nostalgitripp, hoppas någon tv-kanal kan göra en modern version om Gotland runt förlåt ÅF Offshore Race 2013

        Reply

      • johnny
        Aug 30, 2012 @ 21:51

        På den tiden körde man med Spin och Bloper. ett form av konstig spinnaker som fångade vinden bakom storen drog vinden lite upp till spinnakern, men lite för att stabilisera båten. Mycket att hala upp och ner när vinden kom och gick och vände 180 grader. :-)

        Reply

  2. Martin
    Aug 30, 2012 @ 20:20

    Bättre med mindre fast fler båtar!

    Reply

  3. Göran Säwensten
    Aug 30, 2012 @ 20:48

    Helt rätt Ove, äntligen lite justa bilder ;-)

    Reply

    • Ove
      Aug 30, 2012 @ 22:45

      … inte många som hajjade det där va, Göran….. ;-)

      Reply

      • Göran Säwensten
        Aug 30, 2012 @ 22:58

        Va, tror du inte! Jo, klart att de känner igen den mest framgångsrika kappseglingsmaskinen genom tiderna (kanske Scampi oräknad) men denna har ju akterruff!

        Reply

  4. kurt rosander
    Aug 30, 2012 @ 21:11

    Det ni ser 23 minuter in är inte dubbla spinnare utan en spinnacker och ett stagsegel som kallas för blooper, har själv seglat själland runt miten på 80 taket 4 ggr i express vilket var en upplevelse.

    Reply

    • Hannu
      Aug 30, 2012 @ 21:20

      Ser riktigt grymt ut i alla fall, och koll har dom ju tydligen avslappnade som dom verkar vara :-)

      Reply

    • Peter
      Aug 30, 2012 @ 21:51

      vill minnas att seglet var ett försegel. vi provade det vis något tillfälle (lånat segel)

      Reply

    • kalle
      Aug 31, 2012 @ 09:21

      De gamla IOR-lådorna var inte så roliga att länsa med när det blåste, pendlade rejält, och inte ökade farten så mycket när man skar heller. Bloopern stabiliserade båten, vips sjönk risken att broacha åt fel håll. Man kunde då segla väldigt lågt med bra vmg.

      Reply

  5. sillstryparn
    Aug 30, 2012 @ 21:22

    När man ser denna gamla film kan man undra om seglingen inte blivit för teknisk idag.

    Reply

  6. johnny
    Aug 30, 2012 @ 21:56

    Hej
    Jag seglade detta året inte mycket man kommer ihåg. Men av dom varven man gjort så kommer man oftast ihåg när man vakna på morgonen när solen kom upp och det var totalt bleke. Man hadde flera hundra båtar upp till 500 som låg där sakta guppande. Vi tog fram en STOR bandspelare ni vet en tok apparat med stora högtalare. Drog igång ett kassetband med något på högsta volym. när vi sen stänge av så plocka någon upp en gitar och lite av varje sen var det lite underhållning i någon timme i soluppgången. Sen när vinden kom så var det allvar igen :-)
    Brukade skojja med att säga att när man slutade höra tomma ölflaskor träffa stäven på båten så var man antingen först eller på fel kurs.

    Men det var oftast helt underbara seglingar med tokmycket båtar överallt. Samlades upp när vinden kom och gick eller när några hundra skulle segla närmst land för att slippa strömmen. kunde bli väldigt trångt :-)

    Men är de trevligaste tävlingar jag någonsin gjort

    Reply

  7. Nobbe
    Aug 30, 2012 @ 21:59

    Vilket fantastiskt obegripligt språk ;-) men fina bilder!

    Reply

  8. Öresund Regatta, AN
    Aug 30, 2012 @ 23:51

    Peter det är dags att lämna 80-talet bakom sig.
    Ett race som Helsingør Amatør Sejlklub inte lyckats att förnya.
    Samma koncept sedan 1981 förutom att seglarfesten försvann och att de hade fullt upp med att bara skjuta iväg fältet.

    Reply

  9. kalle
    Aug 31, 2012 @ 07:35

    När man ser detta blir man imponerad av att t.ex Tjörn Runt ändå lyckats behålla så många tävlande båtar .

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 31, 2012 @ 08:52

      Skillnader från 80-talet till nutid:

      Cowes Week ?? -> 1000
      Færderseilasen 1000 -> 800
      Gotland Runt 400 -> 200
      Tjörn Runt 1000 -> 400
      Sjælland Rundt 2000 -> 36

      Reply

  10. Stefan P
    Aug 31, 2012 @ 08:15

    Tiderna förändras tänk att jag släpade motorbåten till Strandbaden Höganäs bara för att kunna åka över och titta på startfälten, och köpa lite pilsner förstås. Var tydligen Byxelkroken i kubik, man bar i saker i båten inte ur Dansk gemyt i kubik och asket tävling för dem som ville. Förfallet började tydligen när man vände på banan. När får vi 2000 startande igen?

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Aug 31, 2012 @ 10:06

      Det var nog inte hållet runt som var avgörande. Det var nog mer attityden från Helsingör Amatör Seilförenings tävlingsledning som gjorde att seglarna tröttnade.
      De svarade att det skulle vara “Seglingens Maraton”. I ett maraton kommer väl de flesta i mål? Man skickade iväg seglarna i stiltje och motström (hela varvet). Svaret blev inte att man gjort fel utan att det var ett maraton. För att komma runt så bröt många mot begränsningar som man heller inte följde upp.
      Samma sak tycker jag mig se sker med Watski 2-Star Kattegat. Ett fint koncept som trots varningar om att folk kommer att få problem vid Hallands Väderö kördes runt Väderöarna med grundstötningar som följd.
      Knasig attityd tycker jag.
      Det är svårt att attrahera bredden genom att göra det tuffare. Kommer inte bredden försvinner också de bästa som ville ha det mer utslagsgivande.

      Reply

      • SilverSurfer
        Aug 31, 2012 @ 10:37

        Vedr. Watski2Star Kattegat. Man har kørt rundt om Hallands Väderö en enkelt gang. Vinden var sydlig ca. 5-6 m/s da en X562 gik for tæt på de nordlige sten. En anden deltager trak ham af. Jeg vil ikke regne det som arrangørens fejl, tilsvarende bedømmelser skal gøres ved enhver sejlads, som sejler rundt om en ø. I 2011 blev sejladsen afviklet i Øresund, netop fordi man tog hensyn til mulige problemer ved Hallands Väderö (og fordi det var 20 m/s om natten).
        Noget andet er at Watski2Star Kattegat skal gøre mere for at markedsføre og kommunikere sejladsen for fortsat at holde den interessant.

        Reply

    • Peter
      Aug 31, 2012 @ 10:07

      ajdå, hur blir det då med Tjörn runt när man nu vänder på banan? Nytändning eller nergång?

      Reply

  11. johan
    Aug 31, 2012 @ 10:36

    Årets Færderfilm
    “Denne timelange filmen fra årets Færderseilas er kanskje den beste dokumentar vi har sett fra den populær regattaen. Vi følger skipper og mannskap på «Team Baltazar» fra Sætre gjennom vindstille og frisk seilas.” (Seilas)

    http://www.youtube.com/watch?v=cXJ_UXwp4uk

    Reply

  12. Anders B
    Aug 31, 2012 @ 11:33

    Båtmarknaden exploderade på 70-talet. Alla skaffade (ganska små) plastbåtar och man ville segla. Segla runt öar är alltid kul. Men 70-talsbåtarna var inte så roliga att segla i längden, ägarna blev äldre och tröttnade, några kulingvarv och många stiltjen förbättrade inte situationen. 70-talsbåtvågen med relativt billiga båtar har blåst över (det var riktigt kul när den varade, både Sjaelland Runt och Gotland Runt). Hur lång ska en segling vara? Bohusracet 170 NM? Sjaelland Runt 220NM? Vi sitter heller inte längre och ölar i båtarna kvällen före start. Jag skriver inte för att vi ska tappa sugen på att förbättra. Bara för att förslöka förstå dom förändrade villkoren för att skapa fina seglingsarrangemang.

    Reply

  13. Team exilia
    Aug 31, 2012 @ 12:04

    En sak som har ändrat sig ganska kraftigt från 80-talet är att motorbåtar är biligare nu än då medan segelbåtar inte har förändrats lika mycket.

    Den stora massan som var med och kappseglade då sitter idag i en motorbåt istället.

    Men det kanske ändrar sig om 30 år när drivmedel är så dyrt att den stora massan börjar segla igen.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 31, 2012 @ 13:32

      Utan att ha räknat på det tror jag att segelbåtar inte är dyrare idag om man titar på de massproducerade; Beneteau, Bavaria, Hanse osv. Den stora skillnaden är inflation och avdragsrätten för räntan som fanns fram till ca 1981. När avdragsrätten försvann så kom varvskrisen…

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 31, 2012 @ 13:51

        Det är ju ingen brist på nya fina segelbåtar i hamnarna, så jag köper inte argumentationen. De prioriterar annat helt enkelt.

        Man antar ju till exempel att GKSS har fler än 7 medlemmar med segelbåt: http://www.gkss.se/sv/Events/septemberseglingen/Meny/loa/ :-)

        Reply

        • Peter
          Aug 31, 2012 @ 14:03

          ..och så finns alla de 70/80-tals båtar kvar. större utskrotning har väl inte skett under de senaste 30-40 åren?

          underlaget med antal båtar borde har vuxit.

          Reply

        • Calle P
          Aug 31, 2012 @ 15:55

          Men det är mycket mer motorbåtar idag än på 80-talet.
          Titta runt i småhamnarna, Nu ligger det nästan bara styrpulpetsbåtar och så var det inte på 80-talet.

          Kan bara ta min egen brygga vid sommarstugan. Idag en segelbåt vid bryggan och en jolle på land resten motorbåtar. På 80-talet var det ungefär lika fördelning mellan ekor, motorbåtar och segelbåtar plus 10 jollar på land.

          Reply

  14. Peter Gustafsson
    Aug 31, 2012 @ 12:54

    Demografi är bara en liten komponent. Många av racen har inte utvecklats i takt med seglarna.

    Færderseilasen har legat stadigt runt 1000 båtar sedan 1988 (1978 hade man 589) men har tappat de två sista åren. Troligtvis i samband med att man införde licenskrav. Men man lockar seglarna trots att de bytt båt flera gånger sedan 80-talet. Fokus på bredd, kalas och ett lagom stort äventyr.

    Round the Island Race gick från 1300 på mitten av 80-talet till rekordet 2008 med 1875 båtar. Man hade 1800 sent 80-tal och har bibehållit den nivån. Trenden på Cowes Week är liknande.

    Barcolana toppade 2002 med 1969 båtar. Inte illa.

    Reply

  15. Dan Turesson
    Aug 31, 2012 @ 13:51

    Seglade med Marsvin detta år. Jättekul segling. X79 orma imponerade stort på den friska undanvinden söderut. 717 var ny, seglad av Jan Kjaerulf och gick väldigt fort. Soldier Blue var X102:an som Ib Ussing-Anderssen vann 3/4-tonnarpokalen 2 ggr med. Många andra roliga flyvepapp syntes. Det var i Danmark man skulle segla om man skulle se kul båtar. “alla var där”-känslan bidrog nog till populariteten. Vi vann vårt löb men det var bara 7 båtar i den gruppen. Toppade med att försova mig och missa avstigning på Gbg central: full fart mot Oslo.

    Reply

  16. Team Dehlerdoris
    Aug 31, 2012 @ 21:05

    1981 var året då vi fick hem vår sprillans nya varvsbyggda “Flyvepapp” Banner 28HR från Haderslev. Danskarna var klart på bettet då det gällde att bygga kul båtar som gick fort. Jeppesen ritade Banner 30 o hans snabba X båtar har sedan dess skördat segrar hela tiden.
    Minns att vi hade ungefär samma Scandicap respittal som en RJ-85:a. Banner 23/28/33, X-79, 717, svenska Cracer m.fl. sattes i karantänklass Scandicap K, då de gick alldeles för fort för sin storlek.
    Kul tid med mycket båtar på banorna.
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com
    Stefan K

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.