Cruiser som ändå seglar bra?
Ännu en läsare som behöver lite råd inför båtköp. Bring it on.
Funderar stark på att handla båt, och behöver lite hjälp av alla på blur.se.
Det jag letar efter är en båt med helst tre kabiner som är bekväm för en familj på fyra plus ibland några gäster, men ändock skall segla bra.
Med andra ord letar jag efter något som seglar bra med fock, helst har ratt, inte sticker för djupt då vi skall semestersegla och behöver ligga i naturhamnar. Båten bör inte vara utrustad med T-köl då det försvårar tilläggning i naturhamn. Naturligtvis bör den inte heller ha backstag då dessa gör seglingen mer komplicerad. Kan man sedan också använda båten för en eller annan kappsegling (t.ex Bohusracet) så vore det kanon.
Budget ligger på 6-700 tusen, helst inte över detta.
Sep 9, 2012 @ 20:19
First 36,7
Sep 9, 2012 @ 20:21
600-700 (antar att du menar SEK och inte Dollar) med tre kabiner blir en Bavaria 36 och utrymme prioriteras.
Möjligen får du tag i en Diva 35 med tre kabiner för det priset men det lär bli trångt men betydligt bättre seglare.
Sep 9, 2012 @ 20:30
First 33.7!!
Har en själv en med 3 kabiner som jag är väldigt nöjd med.
Sep 9, 2012 @ 20:36
Fel gubbe att svara på detta; har du tittat på annonsen ovanför??!! För mig och min familj hade det räckt.
Sep 9, 2012 @ 20:38
First 33.7, eller Sun Fast 35 kanske går att hitta för den pengen? Begagnat har ju blivit billigare men inte hur billigt som helst.
Sep 11, 2012 @ 16:34
Finns en First 33.7 på blocket för 695 000.
http://www.blocket.se/goteborg/First_33_7_ev__byte_42037573.htm?ca=23_10&w=3&last=1
Sep 9, 2012 @ 20:45
Lägger också mitt tips i 36.7-facket. First alltså. Om man vill ha “körglädje” som det heter i bilvärlden (tillverkling i Bayern). Men dessvärre tror jag inte att båtarna från samma region som bilarna med den körglädjen kan erbjuda samma “körglädje” som Firsten..
Sep 9, 2012 @ 21:29
36.7 sticker ganska djupt (2,2 m), seglar inte så bra i lätt vind med fock och är klart dyrare än 600-700 000 SEK. Bavaria 35 Match är kanske närmare, eftersom den seglar mycket bra med fock, sticker “bara” 2.0 m och är närmare budjetten. Dock den har inte tre kabiner.
Sep 9, 2012 @ 20:55
36.7a om du handlar utrikes. Det finns mkt beg som är billigt söderut.
Sep 9, 2012 @ 21:14
Lockas inte att köpa stora båtar med rullstor och rullgenoa, 38-40 fot, av Sun Odyssey, Bavaria, Beneteau mfl, även om de båtarna från 90-talet kan fås för 700,000. Dessa båtar blir aldrig roliga att kappsegla.
First 36,7 eller kanske en Bavaria 35 Match om man kan få en sådan för 700,000.
Aug 27, 2019 @ 21:50
Vad sägs om en Norlin 37:a i fantastisk skick?
Sep 9, 2012 @ 21:44
http://www.knapemarin.se/boatlist_details.asp?BoatId=2961&Boatname=Omega+36++3-kabin
Sep 9, 2012 @ 21:59
Ta ett snack med Peter G, han har en fint alternativ för dig!
Sep 9, 2012 @ 22:16
Hade frågan gällt en “kul shorthandedracer som kan cruisas med hela familjen” så hade J/105 varit ett givet alternativ. Men nu var ju frågan lite annorlunda ställd :-)
Det vimlar av fina båtar på marknaden och man kan pruta rejält. Förutom 36.7 som nämnts ovan så finns 34.7 (även om inte layouten passar), Elan 37 var väl en lyckad design, Bavaria 35 & 38 Match eller varför inte en X-382.
Sedan finns det 40-fotare som man kan få ner i pris, både 40.7, Salona, GS40, Dufour och några till. J/120 till exempel. Men det brukar vara dyrt att få dem i skick och de kostar ganska mycket mer i drift också.
Svårt val.
Sep 9, 2012 @ 23:18
First 36.7, har själv en med grund köl och är grym nöjd med den. Dom är lite svårare att få tag på. Hade dina krav också när jag valde båt, det blev en ny båt. 34.7 har ju tyvärr ingen förpik. De jag kan tänka mig istället är 40.7, dom är ju betydligt vanligare med grund köl och då får du en bättre förpik också.
Sep 10, 2012 @ 13:00
34.7 har t-köl, vilket var ett önskemål att det inte skulle vara.
Sep 10, 2012 @ 16:28
36.7 med 1,80 kölen är en skön båt att segla. Tyvärr är den lite trögare än den med standardkölen.
Men utan tvekan så funkar den utmärkt att segla ÅFOR med..
Sep 9, 2012 @ 23:46
Har en elan 36 själv som jag är strålande förnöjd med. Sticker 1.8m, styv och med 1.25 i lys hyfsat snabb. Har sett en del till bra pris runt omkring.
Sep 10, 2012 @ 06:04
1.80köl http://www.boatindex.se/detail_sail.php?id=44648&resultback=NDQ2NDg=
1.65köl men endast 3m bredd http://www.boatindex.se/detail_sail.php?id=60402&resultback=NjA0MDI=
Blyköl 1.95 http://www.boatindex.se/detail_sail.php?id=28780&resultback=Mjg3ODA=
Sep 10, 2012 @ 10:09
X-119 kanske?
http://www.batagent.se/1375
Sep 10, 2012 @ 10:22
Dehler 33!! 3 kabiner, 1.65 djup, underbar seglare med SRS 1.227. Dock ej ratt!
Sep 10, 2012 @ 10:35
Dehler 33 är nog 1,75 djup och den är smal och trångt, specielt den tredje kabinen. Den seglar bra, men inte utan genua.
Sep 10, 2012 @ 12:06
I vilka förhållanden går D33 ej bra med
Fock?
Sep 10, 2012 @ 13:30
Förstås då man behöver en genua. Altså i lätt vind (under 10 knop) då man kan eller vill inte köra spinnaker. D33 har ganska låg mast och liten förtriangel. Tex X-34 och Dehler 34 SV har större fock än 150% genua är i D33.
Sep 10, 2012 @ 23:18
Allt är relativt, vi var ute efter en segelbåt som man kan bo i, inte en sommarstuga som går att flytta på vattnet. Moderat djupgående, hanterlig båt. Valet föll på Dehler 33. Affär utomlands gav pengar kvar i budgeten till lite nya segel. Vill man ha en sommarstuga bör man välja något annat. Nu har säkert priserna gått ner en bit till, så kanske en Dehler 34 DD kan passa i budgeten, men knappast i Sverige.
Sep 10, 2012 @ 10:23
Köp katamaran i utlandet. + prisvärt, gott om utrymme, grundgående, seglar bra, Perfekt för naturhamn,
Alt. en Omega 42, +Grundgående, seglar bra, Vacker!
Sep 10, 2012 @ 10:36
Det säljs en IMX 38 på Blocket för 695.000:-. Sportigt val. Den mer cruisingorienterad bör kanske överväga en Hanse 37:a. Helt ok båt.
Sep 10, 2012 @ 11:24
Får väl passa på att slå ett slag för X-362 Sport som inte nämnts tidigare. Halkar själv runt i en sådan med 3 ungar gummibåt m.m. och trivs utmärkt. Seglar förnämligt, bekväm, ratt, djupgående 2.05m som sällan skapar några problem på västkusten i alla fall. Det verkar inte sålts någon på ett tag så lite svårt att veta var de ligger i pris men runt miljonen för ett bra exemplar kanske?
Sep 10, 2012 @ 13:38
De flesta båtar som nämnts ovan verkar betydligt dyrare än var budgeten var ohc vissa också större djupgående. Kan man vänta så kommer nog priserna fortsätta att sjunka. Jag har funderat kring båtbyte med samma kriterier och titat på Omega 36. Känns dock inte så kul att köpa en 80/90-talsbåt när man kan få betydligt nyare för lite mer pengar. kanske en Hanse 370. Lite dyrare än Omegan är Arcona 36, men på väg ner i pris.
Tomas
Sep 10, 2012 @ 13:52
Tittar man t.ex. på First 36.7 så finns det båtar från 600′ till 800′. Tar man den nu tror jag man kan pruta mycket på det. I ljuset av det så känns det inte som att Svenska 80-talsbyggen är så heta?
Sep 10, 2012 @ 14:02
Håller med. Jag tror priserna kommer fortsätta att gå ner ett tag till. Det är ju lättare att få bra pris på hösten.
Tomas
Sep 10, 2012 @ 17:10
inkl. hyfsad segelgarderob ?
http://www.nettivene.com/purjevene/ridas/486329?sitelang=1
Vore kul om denna fann vägen tillbaka till Svedala ?
Kracer 36 SRS 1.28-1.30 ?
http://www.nettivene.com/purjevene/one-off/414998
http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittakirjat2008/L-0147.pdf
Sep 10, 2012 @ 18:03
Vår Bavaria 40 seglar riktigt bra. Har placerat sig bra på flera race (både shorthanded och singelhanded) nere i medelhavet med båtens andra delägare. Jag stortrivs att semestersegla med familjen i densamma!
Sep 10, 2012 @ 21:08
låter klockrent som Hallberg-Rassy 412 är rätt för dig, om du kan lägga till några millar
Sep 10, 2012 @ 22:31
Dehler 36 DB/37S. Billig, välseglande med fock. 3 cabiner +2 mkt bra kojer i salong. 2 m djupgående, dock futuristisk invändigt.
Sep 11, 2012 @ 08:58
Man kan få väldigt mycket båt för pengarna om man tittar på lite äldre båtar.
Norlin 37 är en båt som är välbyggd och seglar bra.
Detta exemplar på Blocket har utbytt motor:
I mina ögon ett fynd för 450 papp.
http://www.blocket.se/goteborg/Norlin_37___ny_motor_50_hk_2011_42554281.htm?ca=11&w=3
Hävdar sig på kappseglingar än idag.
Sep 11, 2012 @ 09:02
Finns två till ute:
http://www.blocket.se/helsingborg/Norlin_37_36196798.htm?ca=11&w=3&last=1
http://www.blocket.se/goteborg/Norlin_37_MARK_II_42554282.htm?ca=11&w=3
Sep 11, 2012 @ 09:18
Det finns en anledning till att man sätter i 50 hästar :-)
Den är känd som en bra seglare, men det är stor skillnad mot moderna båtar i samma storlek. Vi som var på ORCi-EM i Ystad vet vad det innebär… Framförallt på undanvind (som är det man vill segla när man cruisar) så äter en modern båt distans på ett helt annat sätt. Dessutom vågar man inte sätta spinnaker med familjen när det blåser lite.
I min värld hamnar den i samma kategori som gamla Swanar eller Baltics. Fina välbyggda båtar. Men det har hänt en del på 40 år!
Sep 11, 2012 @ 09:48
Håller absolut med om detta Peter: Ingen tvekan om att en modern båt ger betydligt roligare segling ffa på öppna bogar.
Men då talar vi om en annan prislapp och dessa gamla båtar är härliga familjebåtar om man stryker genuan och kör med 115% fock.
Sep 11, 2012 @ 10:44
Vart är det man ska då?
Sep 11, 2012 @ 09:49
“Seglar bra” är ganska relativt, eftersom den har samma SRS som Bavaria 32 Cr. Hur bra seglar den med fock i lätt vind?
Sep 11, 2012 @ 10:28
Norlin 37 kryssar mycket bra.
Med en fräsch seglegarderob och vettig besättning skulle den säkerligen hävda sig på exempelvis ÅF offshore.
Tror man i likhet med många andra gamla båtar kommer billigt undan i SRS pga att man har deplacerande skrov.
Sep 11, 2012 @ 11:15
Återigen relativt. Fösrt pch främst skall du ha en genua med LP på 7.23 :-)
VMG på en Norlin 37: 3.13 3.89 4.35 4.60 4.76 4.87 4.94
VMG på en X362S: 3,49 4,23 4,74 5,01 5,20 5,32 5,39
VMG på en 36.7mod: 3,55 4,34 4,79 5,04 5,21 5,30 5,34
VMG på en Dehler 36: 3,47 4,21 4,67 4,95 5,13 5,23 5,28
En “typisk” modern båt är 7-9% snabbare än Norlinen med genua. Med fock diffar det mycket mer i “vanliga” vindar.
Sep 11, 2012 @ 09:45
Hej,
First 31,7. Har en 06a till salu för 700´!
MVH
Kristian
Sep 11, 2012 @ 10:22
Kikade på en 36.7, 05 full race garderob med kolmast för 85K EUR för ca ett år sedan. Nu slutade det iofs med att jag köpte en Dehler 34 SV från 08. Fördelen med Dehlern, lättare att hantera och det känns som att kvaliten är bättre.
Sep 11, 2012 @ 10:49
X-332.
klockren båt att segla själv eller segla många.
segla familjen eller segla race.
Sep 11, 2012 @ 11:01
Budgeten var ju 600-700kSEK och då faller ju både X332 och First 36.7 bort.
Det illustrerar ju problemet: att köpa stort och modernt kostar.
Tycker definitivt man kan snegla på de gamla årgångarna: mycket båt för pengarna.
Sep 11, 2012 @ 11:11
600-700k SEK är helt vanligt pris för 36.7 och X-332 i Holland/Frankrike/Storbrittannien/Tyskland:
http://www.boatshop24.com/se/segelbat/_/_/_/first?search%5Bfilters_order%5D%5B%5D=search_type&search%5Bfilters_order%5D%5B%5D=manufacturer&search%5Bfilters_order%5D%5B%5D=580918437&search%5Bfacets%5D%5B3%5D%5B%5D=%5B580918437%2C%22First+36.7%22%2C25%2C%22First+36.7%22%5D
http://www.boatshop24.com/se/segelbat/_/_/_/x_332?search%5Bfilters_order%5D%5B%5D=search_type&search%5Bfilters_order%5D%5B%5D=manufacturer&search%5Bfilters_order%5D%5B%5D=1069162846&search%5Bfacets%5D%5B2%5D%5B%5D=%5B1069162846%2C%22X-Yachts%22%2C7%2C%22X-Yachts%22%5D
Sep 11, 2012 @ 11:19
Kolla annonserna. Massor av 36.7 som man kan få in i budgeten.
Eller som Per skrev “36.7, 05 full race garderob med kolmast för 85K EUR” = 690.000:-. Skulle bli mycket förvånad om man inte kunde få ner den till strax över 600.000:- om man tog den nu.
Sep 11, 2012 @ 11:09
http://www.blocket.se/stockholm/X_yachts_x_332_Hostpris_pok_39831721.htm?ca=11&w=3&last=1
Sep 11, 2012 @ 23:11
x-332 med 1,55 djupgående? Man får med en soffa! :-)
Sep 11, 2012 @ 11:27
Om man är beredd att köpa nere i Europa är budgeten helt realistisk för en X-332 ( det finns båtar som ser helt OK ut som man begär runt 550.000 för både på Irland och i medelhavet) och nog möjlig för en 36.7
Sep 11, 2012 @ 13:45
Utländska båtar är sällan så mycket billigare. De är generellt mer slitna (mer sol och salt vatten) och mindre ompysslade än vad vi är vana med i Sverige (oftast snålservade hos kommersiellt varv) så prisskillnaden äts oftast upp av att uppgradera till svensk nivå samt frakt etc. Visst går det att göra klipp utomlands precis som i Sverige men viktigt att göra hela kalkylen innan beslut.
Sep 11, 2012 @ 14:05
En fråga, varför skulle en båt från Tyskland eller Holland vara sämre skött eller mer sliten än en båt från Sverige?
Tror att man ska akta sig för att placera alla “utländska” båtar i ett och samma fack?
Man kan ju föreställa sig hur det låter utomlands om svenska båtar
“En svensk båt kan man ju inte köpa, den har stått ute begravd i 10 meter snö halva året”.
Sep 11, 2012 @ 14:35
Och hur många grundstötningar har en svensk/finsk båt haft jämfört med utländska.
Jag köpte min “nya” båt från Tyskland och sålde den gamla från Finland till Göteborg. Det är internationell handel som gäller.
Sep 11, 2012 @ 23:19
Bra att köpa båt från Tyskland. Efter att ha tittat på några misskötta vrak (nåja, väl använda iallafall) i Sverige hittade vi en ögonsten i Tyskland, 20% billigare än i Sverige. De har ingen granit, så grundstötningar ger oftast inga skador.
Trevlig hemsegling dessutom, lagom långt.
Sep 11, 2012 @ 15:56
Betydligt bättre med en svinkall vinter på land än att ligga i vattnet året runt nere i medelhavet.
Sep 11, 2012 @ 16:58
Ja det är ju möjligt. Men båtarna från Tyskland och Holland har väl ändå inte legat i Medelhavet (majoriteten alltså)? Tror inte man behandlar sin båt så mycket annorlunda där i jämförelse mot ex. Skåne eller Danmark?
Det är väl inget snack om att vissa båtar kan vara mer slitna i andra länder. Jag ställde mig mest frågande till generaliseringen “utländska båtar”.
Sep 11, 2012 @ 21:32
Heja Tyskland !!
Hittade vår “nya” båt,Dehler 34 SV -09 i Elbe.
Pedantskött av ägaren, tysk nogrannhet i allt.
Allt dokumenterat vid bygget,speciella båtskor togs på när ägaren klev ombord ,grejerna i tipptopp.Maken till ordnung har jag aldrig sett hemmavid. Euro kursen en bonus också :)
Sep 11, 2012 @ 23:24
En mäklare sade: Mest välskötta båtar i Finland, Sverige och Tyskland, sämre runt medelhavet, sämst i Storbrittanien. Priset lägst i Storbrittanien. De seglar på ett annat sätt med sina båtar, mer idrottsredskap. I dessa vatten är säsongen betydligt längre än på våra breddgrader.
Sep 12, 2012 @ 00:22
@Jonas K
Om man har en riktig Dehler sköter man den. ;-)
Sep 11, 2012 @ 20:41
Pelle L. har du varit runt o kikat på båtar i t.ex. Storbritanien? Kollade runt efter beg. X-332:or i både England o Wales. Priserna låg då 20-30% lägre än i Sverige och pundet var billigt. Insåg rätt snabbt att man använder sina båtar på ett helt annat sätt än hemma. Tittade på 5 st 332 o dom såg för djävliga ut fast några bara var 4-5 år. X-Yacht GB skrev till mig att båtarna var i “nice condition” o på bilderna såg man inte hur j-a sunkiga dom var. Vissa var i ett ofattbart risigt skick finishmässigt. Däremot så fanns det massor av fina segel ombord i de flesta. Nej, detta gick bort helt o vi blev med en Dehler (Doris) 2007.
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Stefan
Sep 11, 2012 @ 21:04
Det får ju var och en värdera vad man är beredd att betala för…..i min värld kan man göra mycket finishjobb för 150.000 speciellt om man får med fräscha töj för 200.000 eller så, men som sagt…..den avvägningen får var och en göra efter sina förutsättningar och preferenser….och dessutom sa jag inget annat än att den ursprungliga frågeställarens budget räcker till att köpa tex. en 332:a om man är beredd att köpa i europa
Sep 11, 2012 @ 21:25
+1
First 31.7 ett år gammalt raceställ 50k Euro.
http://uk.boats.com/sailboats/beneteau-first-317-12007522/
First 31.7 ej kappseglad båt 46k Euro
http://uk.boats.com/sailboats/beneteau-first-317-8851578/
Vad ligger snittet på Blocket ?
Sep 11, 2012 @ 22:44
Hm, man kanske skulle börja med boatstyling av båtarna från UK. Slänga ut lite gamla blöta seglarkläder och tjoffa in några piffiga kuddar i glada färger innan plåtning. ;)
Men det är ett jädra bra pris det där.
Sep 11, 2012 @ 22:41
Så är det Pelle, o det går säkert att hitta ok båtar utomlands, speciellt om man letar cruisingbåtar skulle jag tro. De 332:or jag såg skulle jag beteckna som mer eller mindre sönderkörda. Grönärgade elkablar, rostig motor, förstörd eloxering på relingslisten, nötskador/fukt i mahognyn osv. Vill bara påpeka att man inte bara kan titta på priset utan också kika på båten live.
332 är annars en bra båt som prestanda cruiser. Bra kompromiss. Nära att vi köpte en i Flensburg.
Stefan
Sep 11, 2012 @ 22:21
Klart det finns fina båtar utanför Sverige. Visserligen mer sol men å andra sidan inga frostskador. Köpte själv min dehler 34 SV med extra allt. Plasten kvar på dynorna och raceställ kappt använt, eller ej hissat.. Motor 300 timmar. Stark krona ger ju toppenläge för utlandsköp. 3-4 år gamla båtar har tappat på tok för snabbt i krisländerna hehe. Relativt billig transport går att ordna via Slovenien i fall att båten ligger i medelhavet.
Sep 11, 2012 @ 13:09
Jag måste väl -eftersom jag är så nöjd- föreslå en Bavaria 34 utan rullmast för att kunna få på en vettig stor, djupet är 185 så höjd blir det. Finns både med 2 och 3 kabiner.
Sep 11, 2012 @ 14:44
Om man vill så ?
http://www.gransegel.se/bavaria.html
Sep 11, 2012 @ 21:59
Sun Fast 37 är en gedigen båt med prestanda ungefär som First 36.7, men mycket rymligare salong plus tre bra kabiner. Två båtar säljs på svenska Blocket för drygt 700′.
Och sen vad det gäller prestanda och VPP-diagrammen… Om en familjebåt seglar 6 eller 6,3 knop spelar inte så stor roll för semestertrevnaden, det som spelar roll är känslan av båten rinner på, är lätt att trimma och rolig att styra, samt kanske framförallt:
Bett på kryssen, så att du kan kryssa dig över ett större vatten, mot lite sjö när du behöver. Utan att familjen vill kliva av.
Sep 12, 2012 @ 12:04
Jag var förra våren med och tog hem en Sunfast 37:a -2005:a från Port Solent, England.
Köptes från Sunsail och har alltså gått i uthyrningsverksamhet. Sliten båt för att bara ha gått sex säsonger. Motorn hade 2600 timmar. Slitet yttre och väldigt fuktig inombords då vi kom. 7 man fixade i 36 timmar och fick bra stil på båten. Normalt utrustad båt för cruising, undantaget fungerande kyl och ingen toatank. Seglade sedan upp till Norge, bla kryss i över 15 m/s. Mkt stabil båt. Priset var under 350 tkr.
Stefan
Sep 12, 2012 @ 10:23
Heja Tyskland!. Köpte vår Dufour 40 nära Kiel år 2008. Perfekt skick och med en puts och utrustningsnivå som vida överstiger det man hittade hemma. För mig var det mer skick/utrustning än pris som var vägledande då euron stod högt vid den tidpunkten. Att äga båt i Tyskland är svindyrt och förbehållet de besuttna därför är proffsunderhåll endast en marginalkostnad för dem. Håller med om att båtarna i UK är risiga, samma erfarenhet har jag av franska atlantkusten. Med dagens eurokurs bör Tyskland absolut övervägas. Nära hem är det också, ca 500NM från Kiel till Stockholm, mkt närmare till västkusten
Sep 12, 2012 @ 11:47
Förstår inte heller fördommarna mot att köpa i Tyskland. Har köpt 2 båtar där nere en X-342 (Lübeck) och vår nuvarande X-412 (Hamburg). Båda har varit i bra skick, 342an var extremt pedantskött, X-412:an var som de svenska båtar jag sett.
Däremot har jag hyrt båt i medelhavet några gånger och det sliter hårt på båtarna som sen kommer ut på beg. marknaden. Men en båt seglar många “år” på en sommar.
Låter lite som fördommarna mot att importera bilar från tyskland som fanns förut. Samma BMW som köptes i Sverige var tydligen ett vrak för att den var såld i tyskland.
Tilläggas kan också att jag köpte 342:an privat och 412:an via mäklare, bägge fungerade bra.
JanO, X-412, PrimeX
Sep 12, 2012 @ 12:31
Tror inte det finns några motsvarande fördommar mot Tyska båtar, som fanns/finns motsv. bilar ? För bilar verkar det finnas starkt samband med miltal och pris och milmätarna justerades friskt ?
Tyska båtar uppfattas nog minst lika bra eller bättre än svenska ?
Reservationen gällde nog medelhavsbåtar där båtarna användes mer per år samt en säsong bränner gelcoaten motsv. tre svenska säsonger? samt hårt kappseglade båtar från bla UK/Irland ?
Mest slitna verkar charterbåtar i Kroatien och Grekland vara ? har sett båtar som efter sex säsonger fått helt ny inredning ?
Sep 12, 2012 @ 12:48
Alla har olika prioriteringar. Vissa vill ha pedantskötta båtar och är villiga att betala för det. Andra kan tänka sig att fixa lite (eller mycket) för att spara 200.000:- . Vissa gillar fräsha dynor, andra nya segel.
Oavsett vilket, så går det att göra bra klipp om man är beredd att vidga sina vyer.
Det finns fortfarande en del luft i de svenska priserna. Många av båtarna som ligger ute har inte en enda spekulant och priserna kommer nog att komma ner lite till innan det börjar röra på sig igen. Många “nästa nya” båtar är till salu plus ett inflöde av båtar från Europa sätter så klart press på priserna.
Sep 12, 2012 @ 12:50
Har själv en First 33.7. Kan säga att att jag varit väldigt sugen på en 36.7. Men insåg när vi var och tittade på en att stuvutrymmena för en familj var bra mycket sämre än i 33.7an. Går inte att jämföra. Tror att det är en av de minsta båtarna med 3 kabiner som finns på marknaden. Sen att den är trevlig att hantera både i trånga hamnar och ute på havet är ingen nackdel.
Sep 12, 2012 @ 14:14
håller med om att båtarna i UK skall man nog akta sig för, fick tillsänt mig bilder på en X-332 från Plymouth, såg kanon ut men väl på plats blev jag dj—ligt besviken ett ras som jag lämnade efter 15 minuters besök.
hittade däremot en X-332 i toppskick i Italien ! ägaren hade naturligtvis kappseglat den men hållit efter den mycket bra den var dessutom dokumenterat epoxi behandlad från X yachts så plastpest finns inte, visserligen kostade transporten från Antibes – Kiel en slant ( 47000 SEK ) men vi semesterseglade från Rapallo ner Toscana över till Korsika runt och sedan över till San Remo vidare Monaco till Antibes, jag ser transportkostnaden som att en båthyra hade kostat motsvarande, och så fick ju familjen en fantastisk semester segling i Medelhavet.
våga vidga vyerna eftersom motsvarande båt är betydligt dyrare i Sverige, och maken till rolig seglare med goda innerutrymmen får man leta efter.
till och med hustrun är lyrisk ( hon funderar numera på att vara med och klubb kappsegla ) can´t be better :)
Sep 12, 2012 @ 16:29
Ni som verkar vara initierade vad gäller utländska begagnade båtar, vilka internetsidor kan ni rekommendera att man regelbundet kollar?
Tomas
Sep 13, 2012 @ 08:27
Bästa sajten:
http://www.yachtworld.com
brukar använda advanced search verktyget
Sep 12, 2012 @ 21:40
Vi hittade vår i England, torrseglad, dynorna hade varit i en weekend, tonnvis med segel, som ny och mycket billigare än något liknande i sverige. Sen fick vi utrusta henne med värmare, autopilot och plotter som var billigare installerat och klart av fackmän än vad bara prylarna kostade i sverige
Sep 12, 2012 @ 22:32
Man kan generalisera överlag men varje båt bör kanske bedömmas för sig?
Här kommer några intressanta om man gillar prestanda:
http://yachts.apolloduck.com/advert.phtml?id=247892
http://yachts.apolloduck.com/advert.phtml?id=262062
http://yachts.apolloduck.com/advert.phtml?id=254988
http://yachts.apolloduck.com/advert.phtml?id=253768
I Italien tillkommer oftast mäklaravgiften samt ibland även momsen trots att det i annonsen anges inc.tax ?
Oct 10, 2012 @ 13:45
Är det någon som har erfarenhet av Dufour 34 Performance? Den verkar till det yttre vare en vettig båt som motsvarar kriterierna?
Dec 18, 2012 @ 16:40
många synpunkter från båtägare med olika krav på sitt båtliv.
Äger själv en Norllin 37:a och har gått från plattbottnad “modern” båt till denna klassiker. Men, att försöka övertyga någon genom att blogga är svårt i denna värld av allt för mycket att välja mellen. Man måste prova sig fram själv och hitta det som man söker, efter sina egna krav och önskemål. Så vill du provsegla en Norlin 37:a och känna hur det känns att ligga högst i vind på en kryss där vikten och konstruktionen gör att båten bara tuggar på mil efter mil och där dom flesta “plattbottnade moderna sommarstugor” kommer i hamn när vi både fikat, ätit middag och fått oss en napp, så är du välkommen!
Dec 18, 2012 @ 21:23
apropo, moderna mot äldre cruiser…
http://tv.yacht.de/video/In-der-Welle%253A-Langkieler-gegen-Kurzkieler/f9902b1f76422139b09fe7474f4a4545
May 7, 2013 @ 09:49
Vill bara passa på att tacka för all input som jag har fått inför båtköpet.
Det blev tillslut en 3-kabiners Dufour 34P från 2005.
Känns hittils helt rätt. Nu återstår bara lite finmeck med att installera värmare, sprayhood och sittbrunnstält mm.
Aug 24, 2014 @ 13:48
Hej,
Funderar själv på Dufour 34P. Vi är 4 i familjen o letar efter en bra seglare i 36-40 fots klassen med 3 kabiner.
Vore intressant om du kunde dela med dig av erfarenheter nu. Både med avseende på segling o boende.
Var det 3 kabinsversionen du köpte?
Finns det mer än en lösversion? Vilken har du?
Var köpte du den?
/Lasse
Feb 24, 2017 @ 11:50
Hej Lasse
Kanske lite sent svar, men ändå :)
Efter några år nu är jag mer än nöjd med valet av en trekabiners Dufour 34P.
Den fungerar kanon för oss att familjesegla med våra två barn.
Toaletten är lite trång, men va fasen, där skall man inte spendera semestern :)
Vi har kompletterat båten med värmare, sprayhood och sittbrunnstält. Det rekommenderar jag starkt!
Nytt storsegel och ny rullfock för smidig semestersegling. Saknar lite hästkrafter när det är halvvind och riktigt lätt, men annars går den kanon med dessa segel. De få gånger vi kappseglar så tar jag bort rullen och så har vi en fock och en genua. Vi seglade jämnt med Dahlsjö på Bohusracet. När det var öppnare seglade de ifrån oss då vi inte hade någon Code, men när det var kryss och läns gick vi lite bättre.
Båten har motsvarat alla förväntningar jag haft. Härlig att bo och leva i och seglar tillräckligt bra i alla väder.
http://lewmarshorthandracing.blogspot.se/2014/07/panteanius-bohusracet-2014-med-dufour-34.html
/Sebastian
Dec 22, 2014 @ 13:01
Hej, om man skulle vilja ha en bra seglare för 300-400 tusen vad rekommenderas då? :)
Dec 22, 2014 @ 17:27
Fyll på med liten mer info; skärgård eller hav, familj eller kappsegling, max djupgående, antal personer osv.
Dec 23, 2014 @ 15:48
Contrast 33 kika lite här; http://salongtherese.se/contrast33.html
Dec 23, 2014 @ 20:45
Även J24, NF och Dehler!!!
Dec 23, 2014 @ 20:49
Jag hoppas att ingen betalar 300-400′ för en J/24 eller NF ;-)
Dec 25, 2014 @ 09:16
Har en fin NF till salu annars som någon skulle kunna få för strax under 300′
Dec 23, 2014 @ 22:31
En fin x-99, Imx 38, j-92 bl a.
Dec 22, 2014 @ 19:00
Och det är inte den Dan Ekström vissa av er tror…jag har båtar så det räcker redan :-)
Mvh/Dan
Dec 25, 2014 @ 10:56
Café 30
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=53389281&searchclickthrough=true
First Class 10
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=53364194&searchclickthrough=true
Elan 31
http://uk.boats.com/sailing-boats/elan-31-14638232/
Comfortina 36
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52494967&searchclickthrough=true
Dec 28, 2014 @ 16:45
Hej, tack för alla tips! angående kravspec: skärgård, familj / kappsegling – vill gärna få med respektive, max djupgående kan jag anpassa mig efter, antal personer – gärna solo om det går så att man kommer ut så ofta som möjligt :)
Ps. finns fler Dan Ekström?
Jan 29, 2015 @ 15:40
Lite fler förslag:
Jeanneau 32i djup 1.95 42000Euro:
http://www.ouestbateaux.com/annonce-occasion-location-voilier-bateau/topic_id=149/bypage=../ads_boats_order_type=ship_modele_name/ads_boats_order=desc/ads_pictures=1/ads_professionals=1/ads_individuals=1/search_ads_type=bateaux/ads_name=4452205/ads_id=760255/topic_id=65/
X 302 39000Euro:
http://www.ouestbateaux.com/annonce-occasion-location-voilier-bateau/topic_id=149/bypage=ads_boats_order_type=ads_created/ads_boats_order_type=ads_lenght/ads_boats_order=asc/ads_pictures=1/ads_professionals=1/ads_individuals=1/search_ads_type=bateaux/pa_type=be8v/ads_name=4448569/ads_id=754900/topic_id=65/